Neuvolakäynnit

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Miten viimeisin neuvolakäyntisi meni? Oliko kaikki kunnossa?

Jos edessä on ensimmäinen neuvolakäyntisi, voit lukea ensimmäisen käynnin sisällöstä artikkelistamme. Joko ensimmäinen neuvola-aika on varattu?

Tuolla varhaisultra-ketjussa jo kirjoitinkin, että meno täällä Saksassa on vähän eri. Pitää itse etsiä gyne, joka seuraa raskautta. Ei ole neuvolasysteemiä. Eilen soitettiin yhdelle mieslääkärille, jota ystäväni suositteli. Sanoi, ettei ota uusia asiakkaita ennen toukokuuta. Tänään soitettiin kahdelle eri lääkärille, jotka molemmat sanoi ettei ota uusia asiakkaita. Tilanne näissä pienemmissä kaupungeissa on yleensäkin näin huono, tosi vaikeaa saada lääkäriä ja pitää olla ajoissa liikkeellä :dontknow
Onneksi jälkimmäinen lääkäri suositteli naapurissaan olevaa gyneä ja antoi sille numeron. Saatiin sinne ensikäynti 21.3. (7+2) 🤩 Olisi antanut ajan jo 7.3, mutta silloin olisi liian aikaista, vasta 5+2 niin tuskin löytyisi edes sykettä. Googlettamalla löytyy hyviä arvosteluja tästä gynestä ja kuvissakin näyttää tosi mukavalta :smiling-eyes:

@Däumeline Ihana juttu että löytyi! 🥰 Ootko kauan asunut saksassa? Onko noi käynnit ns omakustanteisia kokonaisuudessaan kun pitää itse etsiä lääkäri? Miten siellä muuten terveydenhuolto toimii? Mielenkiintoista kuulla!

@Däumeline Ihana juttu että löytyi! 🥰 Ootko kauan asunut saksassa? Onko noi käynnit ns omakustanteisia kokonaisuudessaan kun pitää itse etsiä lääkäri? Miten siellä muuten terveydenhuolto toimii? Mielenkiintoista kuulla!
Muutettiin tänne Hanoverin lähistöllä olevaan pikkukaupunkiin syyskuun lopulla, miehellä alkoi silloin työt täällä. Mun ja esikoisen osoite siirrettiin Suomesta tänne vasta kuukausi sitten. Mun mies on siis alunperin täältä kotoisin eli kotona puhutaan sekä suomea ja saksaa. Ymmärrän suht hyvin saksaa, mutten itse puhu vielä kovin hyvin. Sanaston tiedän, mut pidempiä lauseita en osaa muodostaa :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Täällä Saksassa täytyy kaikilla olla oma vakuutus, sen hinta vaihtelee miten hyvän vakuutuksen haluat jne. Meillä mies maksaa vakuutuksen ja koska olen kotona esikoisen kanssa, mun ja esikoisen vakuutus ei maksa siihen päälle mitään.
Vakuutus korvaan kaikki raskaudelle tarpeelliset kulut. Vähän vaihtelee mitä lääkärit tarjoavat, esim. joku ultraa joka käynnillä, toiset vain ne pari kertaa raskaudessa. Jos itse haluaa jotain ekstra verikokeita jne. ilman lääkärin määräystä, ne täytyy maksaa itse. Täällä gyne on nimeltään frauenarzt, eli suomeksi naisten lääkäri, koska he eivät tee pelkästään gynekologisia tutkimuksia vaan myös sitä kaikkea muuta raskauden seurantaan tarpeellista: verikokeet, paino/verenpaine, jne. Täällä kehoitetaan naisia menemään tämmöiselle lääkärille kerran vuodessa, vaikka ei olisi raskaana.
Täällä on myös mahdollista ottaa itselleen Hebamme, se on niinkuin kätilö, joka myös pitää huolen raskaana olevan terveydestä, sekä vauvan syntyessä tekee kotikäyntejä, joissa auttaa äitiä vauvan hoidollisissa asioissa ja seuraa painoa. Tämäkin vakuutuksen kustantama. Itse en hebammea vältämättä aio ottaa, koska listaa selattuani huomasin, että moni meidän alueella ei puhu englantia. Kuitenkin on jo kokemus esikoisesta, niin senkin puolesta pärjään varmasti ilmankin :smiling-eyes: Kuulemma näitäkin on tosi vaikea saada ja pitäisi heti alkaa etsimään, jos tälläisen palvelun haluaa. Täytyy myös itse etsiä lastenlääkäri.
Täällä pääsee myös vakuutuksen kustantamana raskauden jälkeen kehon palauttavalle kurssille.
Kuulostaa tosi hienolta, mut kuten jo mainitsin, niin kaikki palvelut täytyy itse etsiä ja voi aiheuttaa stressiä, kun täytyy soitella ympäri kaupunkia kaikkien vastatessa ei-oota.

@Däumeline Voin kuvitella että on työlästä etsiä tuollaisessa tilanteessa lääkäriä. Kuulostaa siltä, ettei pääse paljoa vaikuttamaan, että miten hyvin kemiat toimii yhteen lääkärin kanssa?

Huvitti lukea ohjeita, miten neuvolakäynnillä on hyvä tunnustella toimiiko kemiat yhteen hoitajan kanssa ja pyytää sitten uutta ihmistä, jos ei toimi. Täällä meidän pienessä pitäjässähän on vain yksi hoitaja. :D Mutta vaikutti kyllä mukavalta, kun soitin varatakseni aikoja.

Osaako täällä joku sanoa, milloin sydänäänet kuunnellaan?
Kuunteleeko lääkäri vai hoitaja? Ja pääseekö mahdollisesti jo ensimmäisellä käynnillä kuulemaan?

@Valoisa2023 Joo ei hirveesti voi vaikuttaa, on onnekas kuhan saa itselleen sen lääkärin :Upside Down Face: Tilanne on parempi noissa Saksan isoissa kaupungeissa, kuulin et esim. Hampurissa olis joku suomalainenkin gyne.
Oon kyl onnekas et mies kotoisin sentään tämän kokoisesta kaupungista, kooltaan verrattavissa Turkuun :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Meidän oli mahdollista soittaa läpi sentään n. kymmenen naisten lääkäriä, kunnes tärppää.
Oon ymmärtäny et täälläpäin kaikki lääkärit olis ihan mukavia ja asiallisia. Ainakin kaikilla oli vaan hyviä arvosteluja.
Mulla tulee mies mukaan ensimmäiselle käynnille, uskon kyllä et täällä lääkärit osaa englantia, vaikka muuten on aika heikko englanninkielen taidon taso meidän kaupungissa kaupoissa jne. Mies tuli mun kanssa kaikkiin neuvolatapaamisiin esikoisesta, ensimmäiseen ei vissiin päässyt koronaohjeistusten takia 🤔

En kyl yhtään muista milloin ekaa kertaa kuunneltiin sydän äänet neuvolassa, hoitaja ne aina kuunnellutti. Ei varmaan ekalla käynnillä, oliskohan silloin vain käyty läpi fiiliksiä, kateltu papereita et mitä pitää täyttää ja palauttaa, ruokasuosituksia jne.

Mä muistaisin että toisella kerralla kuunnellaan sydänäänet. Mä oon kyllä itse kotona aina löytänyt joskus rv 10 tienoilla, mutta yleisesti niissä doplereissa taitaa olla et alkaen rv 12. Varmaan neuvoloissa ollaan vielä ekstra tarkkoja, et ei tulisi ylimääräistä huolta ellei löydy. Toki joskus oon kuullut että jollain ollaan kuunneltu jo ekalla käynnillä ,mut ehkäpä se on harvinaista. :No Evil Monkey:

Samoja asioita ite pohtinu. Kun varasin neuvolan (8+2) niin hoitaja kertoi että siinä ei tutkita kummemmin, että sit tutkimukset ja ultra olis vk12 lääkärin toimesta. Ajattelin että varaan tän vuoks sit viikolle 7 varhaisultran omakustanteisesti, ja mitä oon lukenut niin tehtäis alakautta alkuun, mut en tiiä mihin viikkoihin asti.

Tässäkin on varmaan eri käytäntöjä, koska mulla on aina alakautta tehty nt- ultraan saakka, ja sitten rakenne vasta mahanpäältä. Luulin että se on yleinen käytäntö, mutta sitten aina joku on kertonut että kyllä heillä tehtiin nt-ultra jo mahan päältä. Mut olettaisin et näkyvyys ois parempi kyl noilla viikoilla alakautta. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Tässäkin on varmaan eri käytäntöjä, koska mulla on aina alakautta tehty nt- ultraan saakka, ja sitten rakenne vasta mahanpäältä. Luulin että se on yleinen käytäntö, mutta sitten aina joku on kertonut että kyllä heillä tehtiin nt-ultra jo mahan päältä. Mut olettaisin et näkyvyys ois parempi kyl noilla viikoilla alakautta. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
Nyt rupesin itsekkin miettimään et miten esikoisesta 🤔 Kyllä musta tuntuu et nt- ja rakenneultra otettiin molemmat mahan päältä, TYKSissä ultrattiin.

Varhaisultra käsittääkseni aina alakautta ja nt-ultra varmaan vaihtelee.

Mulla on eka neuvola jo 13.3., aikaisemmin kuin normaalisti kun puhelimessa pyysin ultraan lähetettä aiemman kohdunulkoisen vuoksi. Puhelimessa hoitaja sanoi että terveydenhoitaja kirjoittaa ensikäynnillä sen lähetteen sitten.

Neuvolaan soitettu ja pojan neuvola-aika olikin vielä viikko pääsiäisestä eteenpäin eli vasta 18.04., mutta silloin siis!

Ärsyttää, kun odotin tätä puhelua, että th sitten ilmoittaa mulle lasketun ajan ja saan sen saman päivän sitten päivittää joka appiin ja pääsen foorumille poksumaan yms. No eihän se mitään sanonut, enkä hoksannut kysyä. 😅 Pitää kattoa, jos se olis tuolla sähköisessä järjestelmässä jahka sinne pääsen. Joka appi ja laskuri antaa vähän eri päivää ja millä kierron pituudella neuvolassa sitten lasketaan jne. Koska onhan tämä nyt suuren suuri ongelma ja oishan se nyt kamalaa jossain poksumisketjussa poksua ihan vääränä päivänä. 🤣 Onhan mulla ovulaatiopäiväkin tiedossa, mutta kun en halua alkaa elämään sitten ihan eri päivässä kuin neuvola.

Neuvolaan on ensimmäinen aika 30.3 (tuolloin rv 9+0). Varattiin puolison kanssa myös yksityiseltä varhaisen vaiheen ultraäänitutkimus, joka on jo ensi viikolla (rv 7+0). Jospa sitten jaksaa paremmin tuota ensimmäistä neuvolaa ja sen jälkeistä ultraa odotella, kun on jo yksi tsekkaus tehtynä. 😊

Takaisin