@Däumeline Ihana juttu että löytyi!
Ootko kauan asunut saksassa? Onko noi käynnit ns omakustanteisia kokonaisuudessaan kun pitää itse etsiä lääkäri? Miten siellä muuten terveydenhuolto toimii? Mielenkiintoista kuulla!
Muutettiin tänne Hanoverin lähistöllä olevaan pikkukaupunkiin syyskuun lopulla, miehellä alkoi silloin työt täällä. Mun ja esikoisen osoite siirrettiin Suomesta tänne vasta kuukausi sitten. Mun mies on siis alunperin täältä kotoisin eli kotona puhutaan sekä suomea ja saksaa. Ymmärrän suht hyvin saksaa, mutten itse puhu vielä kovin hyvin. Sanaston tiedän, mut pidempiä lauseita en osaa muodostaa
Täällä Saksassa täytyy kaikilla olla oma vakuutus, sen hinta vaihtelee miten hyvän vakuutuksen haluat jne. Meillä mies maksaa vakuutuksen ja koska olen kotona esikoisen kanssa, mun ja esikoisen vakuutus ei maksa siihen päälle mitään.
Vakuutus korvaan kaikki raskaudelle tarpeelliset kulut. Vähän vaihtelee mitä lääkärit tarjoavat, esim. joku ultraa joka käynnillä, toiset vain ne pari kertaa raskaudessa. Jos itse haluaa jotain ekstra verikokeita jne. ilman lääkärin määräystä, ne täytyy maksaa itse. Täällä gyne on nimeltään frauenarzt, eli suomeksi naisten lääkäri, koska he eivät tee pelkästään gynekologisia tutkimuksia vaan myös sitä kaikkea muuta raskauden seurantaan tarpeellista: verikokeet, paino/verenpaine, jne. Täällä kehoitetaan naisia menemään tämmöiselle lääkärille kerran vuodessa, vaikka ei olisi raskaana.
Täällä on myös mahdollista ottaa itselleen Hebamme, se on niinkuin kätilö, joka myös pitää huolen raskaana olevan terveydestä, sekä vauvan syntyessä tekee kotikäyntejä, joissa auttaa äitiä vauvan hoidollisissa asioissa ja seuraa painoa. Tämäkin vakuutuksen kustantama. Itse en hebammea vältämättä aio ottaa, koska listaa selattuani huomasin, että moni meidän alueella ei puhu englantia. Kuitenkin on jo kokemus esikoisesta, niin senkin puolesta pärjään varmasti ilmankin
Kuulemma näitäkin on tosi vaikea saada ja pitäisi heti alkaa etsimään, jos tälläisen palvelun haluaa. Täytyy myös itse etsiä lastenlääkäri.
Täällä pääsee myös vakuutuksen kustantamana raskauden jälkeen kehon palauttavalle kurssille.
Kuulostaa tosi hienolta, mut kuten jo mainitsin, niin kaikki palvelut täytyy itse etsiä ja voi aiheuttaa stressiä, kun täytyy soitella ympäri kaupunkia kaikkien vastatessa ei-oota.