Neuvolakäynnit

Tässä nää käynnit, mitä meillä on:
Ensikäynti rv. 7–9 »
Laaja terveystarkastus, neuvolalääkärin osuus, rv. 8–18 »
Laaja terveystarkastus, terveydenhoitajan osuus, rv. 16 »
Neuvolakäynti rv. 24 »
Neuvolakäynti rv. 28 »
Neuvolakäynti rv. 32 »
Neuvolalääkärikäynti rv. 35–36 »
Neuvolakäynnit rv. 37–41 »
Kotikäynti tai neuvolakäynti vauvan synnyttyä »
Jälkitarkastus 5–12 viikkoa synnytyksestä »

Ja tuossa neuvolalääkärin osuudessa rv 8-18 lukee: "Käynnillä tehtävät neuvolatutkimukset: sikiön syke ja tarvittaessa odottajan paino, verenpaine, virtsanäyte ja sisätutkimus sekä ultraäänitutkimus harkinnan mukaan."

Mulle ei kyllä ole mitään mainittu, että olisi jonkin syyn x takia ultrattu minua. Olen jäänyt käsitykseen, että se tehdään kaikille, vaikka tuolla toki lukee, että harkinnan mukaan. 🤷🏻‍♀️
 
Kysyin eikö alkuraskudessa enää ole lääkärikäyntiä? Muistin että sellainen oli vajaa kymmenen vuotta sitten. Neuvola hoitaja sanoi että siitä on luovuttu ja raskauden aikana on vain yksi neuvola lääkäri käynti jossain raskauden loppuvaiheessa. Toki jos äidillä on jotain sairauksia joita lääkäri tutkii, niin ymmärrän. Mutta ole lukenut useita kommentteja jossa on vaikuttanut siltä että nämä alkuraskauden neuvola lääkäri käynnit ovat olleet rutiinin omaisia ja välillä siellä on jopa ultrattu. Jossain vauva ryhmissä olen myös lukenut että raskaana oleva on päässyt NIPT tutkimukseen kun ikää on yli 40v. Ainakaan eivät ole kirjoittaneet mitään muuta syytä kuin ikä ja ollut tiedossa ennen NT-ultraa. Kysyin myös neuvolassa tehdäänkö mitään ylimääräisiä tutkimuksia kun olen jo 41v, hän sanoi että ei tehdä. Toki jos on ollut jotain muuta syytä mistä nämä vauva ryhmässä olevat eivät ole kirjoittaneet niin voihan se olla. Ikävä vain jos asuinalue vaikuttaa raskauden seurantaan.
 
Muokattu viimeksi:
Kyllä musta tuntuu, että se vaikuttaa ja on mun mielestä tosi väärin. Silloin kun sain esikoisen ja oli korona-aikaa niin Helsingin alueellahan ei ollut jälkitarkastuksia vaan sai vain lapun neuvolasta Kelaa varten. Vai oliko joku neuvolatarkastus... Täällä sen sijaan oli ihan normaali kätilön tsekkaus ja se olisi kyllä kuulunut kaikille. Kauheaa jos oli vaikka ensisynnyttäjä eikä päässyt jälkitarkastukseen. Mistä sitä itse arvioi palautumistaan..

Muok.
Okei en ole Helsingistä joten en nyt rehellisesti sanottuna muista olisiko jälkitarkastus kuitenkin ensisynnyttäjille onnistunut, mutta yhtä kaikki ainakaan kaikki uudelleen synnyttäjät eivät siihen päässeet.
 
Neuvola ja lääkäri käyty, tänään rv 14+2. Kaikki on kaikin puolin hyvin eikä lääkärikään ollut mistään huolissaan. Jotenkin uskomattoman hyvä fiilis ja täytyy toivoa, että kaikki jatkuukin hyvin. Ensiraskaus kyseessä ja tuntuu, että moni oma ennakkoajatus on kumoutunut joten parempi mennä päivä kerrallaan tyyliin 'go with the flow' ☺️ Seuraavaksi rakenneultra huhtikuun lopussa ja toukokuussa neuvola.. saa nähdä miten aika kuluu kun tuntuu, että seuraavat ajat meni niin pitkälle.
 
Neuvola ja lääkäri käyty, tänään rv 14+2. Kaikki on kaikin puolin hyvin eikä lääkärikään ollut mistään huolissaan. Jotenkin uskomattoman hyvä fiilis ja täytyy toivoa, että kaikki jatkuukin hyvin. Ensiraskaus kyseessä ja tuntuu, että moni oma ennakkoajatus on kumoutunut joten parempi mennä päivä kerrallaan tyyliin 'go with the flow' ☺️ Seuraavaksi rakenneultra huhtikuun lopussa ja toukokuussa neuvola.. saa nähdä miten aika kuluu kun tuntuu, että seuraavat ajat meni niin pitkälle.
Onneksi olkoon hyvistä uutisista! :red-heart:Mitä tuolla lääkärikäynnillä tehdään? Meillä on se edessä vasta 4.4. eikä siitä ollu puhetta mitä se pitää sisällään.. 🤔
 
Neuvola ja lääkäri käyty, tänään rv 14+2. Kaikki on kaikin puolin hyvin eikä lääkärikään ollut mistään huolissaan. Jotenkin uskomattoman hyvä fiilis ja täytyy toivoa, että kaikki jatkuukin hyvin. Ensiraskaus kyseessä ja tuntuu, että moni oma ennakkoajatus on kumoutunut joten parempi mennä päivä kerrallaan tyyliin 'go with the flow' ☺️ Seuraavaksi rakenneultra huhtikuun lopussa ja toukokuussa neuvola.. saa nähdä miten aika kuluu kun tuntuu, että seuraavat ajat meni niin pitkälle.

Paljon onnea hyvistä uutisista! 🥰
 
Onneksi olkoon hyvistä uutisista! :red-heart:Mitä tuolla lääkärikäynnillä tehdään? Meillä on se edessä vasta 4.4. eikä siitä ollu puhetta mitä se pitää sisällään.. 🤔
Oli tosi nopea 10-15min käynti. Jos olisi ollut ylim. vuotoja tmv. niin olisi tehnyt sisätutkimuksen, dopplerilla kuunneltiin jumpsutusta ja kuulumiset kyseli ja sai esittää kysymyksiä ☺️ Ei ollut mistään huolissaan. Ja kiitos, tuntuu hyvältä ❤️
 
Itsellä takana ensimmäinen käynti ja ensi viikolla toinen. Ekalta käynniltä jäi vähän sekavat fiilikset kun tietoa oli niin paljon. Ihmettelin myös kun työntekijä puhui siihen sävyyn että hieman alkoholia voisi käyttää raskausaikanakin, mutta mun ei kuulemma kannata alkaa käyttää kun en ole ennen raskauttakaan.
 
Itsellä takana ensimmäinen käynti ja ensi viikolla toinen. Ekalta käynniltä jäi vähän sekavat fiilikset kun tietoa oli niin paljon. Ihmettelin myös kun työntekijä puhui siihen sävyyn että hieman alkoholia voisi käyttää raskausaikanakin, mutta mun ei kuulemma kannata alkaa käyttää kun en ole ennen raskauttakaan.
On kyllä oudosti sanonut! Kyllä viralliset suositukset ovat, että alkoholia ei saa käyttää lainkaan. Tämä siksi, että turvallisen käytön rajaa ei ole pystytty tutkimaan. Onneksi ne seuraavat käynnit eivät ole samanlaista infodumpia:folded:
 
On kyllä oudosti sanonut! Kyllä viralliset suositukset ovat, että alkoholia ei saa käyttää lainkaan. Tämä siksi, että turvallisen käytön rajaa ei ole pystytty tutkimaan. Onneksi ne seuraavat käynnit eivät ole samanlaista infodumpia:folded:
Kyllä. Muutenkin vähän outoja näkemyksiä kuten esimerkiksi kofeiinin ja kahvin tuputtaminen, jonka olin jo lopettanut raskauden vuoksi kokonaan🙄 kuitenkin mukavan oloinen, että varmaan käynnit ihan mukavasti menee.
 
Kyllä. Muutenkin vähän outoja näkemyksiä kuten esimerkiksi kofeiinin ja kahvin tuputtaminen, jonka olin jo lopettanut raskauden vuoksi kokonaan🙄 kuitenkin mukavan oloinen, että varmaan käynnit ihan mukavasti menee.
Joo en kyllä ymmärrä miksi tuputti kahvia. Siinä on määritelty turvallisen käytön raja mutta kyllä varmasti paras olisi olla ilman. Saahan panadoliakin käyttää mutta suositus on olla ilman mikäli mahdollista, että ei sitä kevyistä perusteluista tulisi ottaa. Minusta on hienoa, että pystyitlopettamaan kahvin kokonaan. Minä olen kofeiinia nauttinut sallituissa rajoissa. Ja kyllä siitäkin mammat suuttuu kun sanoo ettei ota kahvia kun on jo kiintiö täynnä, kun "ei heidän aikanaan ollut mitään rajaa kahville ja ihan terveitä lapsia syntyi!"
 
Joo en kyllä ymmärrä miksi tuputti kahvia. Siinä on määritelty turvallisen käytön raja mutta kyllä varmasti paras olisi olla ilman. Saahan panadoliakin käyttää mutta suositus on olla ilman mikäli mahdollista, että ei sitä kevyistä perusteluista tulisi ottaa. Minusta on hienoa, että pystyitlopettamaan kahvin kokonaan. Minä olen kofeiinia nauttinut sallituissa rajoissa. Ja kyllä siitäkin mammat suuttuu kun sanoo ettei ota kahvia kun on jo kiintiö täynnä, kun "ei heidän aikanaan ollut mitään rajaa kahville ja ihan terveitä lapsia syntyi!"
Jep. Siis kuin kaikki tekee tavallaan ja se on ihan ok, mutta miksi sitten ottaisi ehdoin tahdoin jos ei tarvitse. Sama kun vaikka lakritsi ja salmiakki, jos odottaja ei koe haluavansa sitä syödä niin miksi ehdoin tahdoin pitäisi🙄 no varmaan vaan yritti tsempata ja rentouttaa hysteeristä ensiodottajaa🤣
 
Hmm @RuskaRuu, enpä olis uskonut kuulevani terkasta joka noin hövelisti puhuu alkoholista 😯

Neuvolalääkäri täälläkin vihdoinkin käyty näin rv 18, alkuperäinen aika siirtyi neuvolasta johtuvista syistä kahdella viikolla. Ja täytyy edelleen sanoo et on kyllä neuvoloissa eroja asuinpaikasta riippuen! Kun nyt jo tukevasti raskaana tiedustelin virtsan bakteeriseulontaa, jonka luulin siis lukemani ja kuulemani perusteella olevan aina ALKUraskauden automaattitutkimus, mulle sanottiin että se tehään vain, jos on oireita, ei muuten. Että semmoset systeemit täällä… Hemoglobiiniakaan ei mitattu, ehkä se ei sitten ollut tarpeen, vaikka luulin että sekin tehtäis joka käynnillä. Mut lääkäri kuunteli sit dopplerilla sikiön sydämen ja ultrallakin sai onneksi palleroa vilkaista, ja sisätutkimus tehtiin myös.
 
Mulla oli myös tänään eka neuvolalääkäri vaikka onkin jo viikko 18+0.
En tiedä oliko tämä siksi kun on jo kolmas lapsi tulossa, mutta hyvin hätäinen käynti. Lähinnä kyseli, että mitä kuuluu, mittasi verenpaineen ja kuunneltiin sydäntä. Sit lähdinkin jo.

Tää mupelo on saanut mulle kyllä joka kerta kunnon stressin kun ei koskaan ole löytynyt sydänäänet helposti. 😬 Löytyi kyllä taas tänään ja kaikki ok, mut kyllä siinä ehtii aina huolestua kun joutuu niitä ettimällä ettimään.
 
Hmm @RuskaRuu, enpä olis uskonut kuulevani terkasta joka noin hövelisti puhuu alkoholista 😯

Neuvolalääkäri täälläkin vihdoinkin käyty näin rv 18, alkuperäinen aika siirtyi neuvolasta johtuvista syistä kahdella viikolla. Ja täytyy edelleen sanoo et on kyllä neuvoloissa eroja asuinpaikasta riippuen! Kun nyt jo tukevasti raskaana tiedustelin virtsan bakteeriseulontaa, jonka luulin siis lukemani ja kuulemani perusteella olevan aina ALKUraskauden automaattitutkimus, mulle sanottiin että se tehään vain, jos on oireita, ei muuten. Että semmoset systeemit täällä… Hemoglobiiniakaan ei mitattu, ehkä se ei sitten ollut tarpeen, vaikka luulin että sekin tehtäis joka käynnillä. Mut lääkäri kuunteli sit dopplerilla sikiön sydämen ja ultrallakin sai onneksi palleroa vilkaista, ja sisätutkimus tehtiin myös.
On outoa miten eroaa! Meillä juuri oli se virtsanäyte alussa ihan automaattisesti. Itsellä pari viikon päästä se lääkäriaika eikä oikein tiedä mitä odottaa siltä, kun en viime neuvolassa muistanut kysyä.
 
Kylläpä tuntuu, että nyt on pitkä väli neuvolakäynneillä. Edellinen oli 8.3. ja seuraava vasta toukokuun alussa.. Rakenneultraankin on vielä 3 viikkoa 😅 Silti tuntuu että raskausviikot on alkaneet edetä vauhdilla 😂 Höh.
Sama fiilis! Meillä oli juuri maaliskuun lopussa ja nyt odottelua toukokuun loppuun asti. Ja rakenneultraankin on aikaa yli kuukausi. Onneksi tässä välissä on vielä lääkäri että jotain tietää.
 
Takaisin
Top