Neuvolakäynnit

Mulla oli eilen eka neuvola, oikeen mukava kokemus. Todella asiantunteva ja kokenut terkkari, jäi tosi luottavainen olo. Sydänääniä kuunnellaan tokasta neuvolakerrasta alkaen, mikä siis on 29.12., ja sitä ennen tietty nt-ultrassa. Onneksi olin jo varhaisultrassa ehtinyt niitä kuulemaan, niin olen aika rauhallisin mielin. Mulla mun leikkaustaustan vuoksi on kaikki seulat ja synnytys Naikkarilla, lisäksi siihen kuuluu muutama ylimääräinen ultra, mistä olen tietty iloinen. :D Eli oikeen positiivinen kokemus :) Ainoa mikä kaivelee, on se, että vaikka varhaisultrassa nähtiin raskauden olevan jo hieman pidemmällä, niin neuvola menee viimeisten kk mukaisilla viikoilla ekaan viralliseen ultraan asti. Kyse on vaan muutaman päivän heitosta, mutta silti :D Mä silti koko ajan ajattelen, että tänään olisi viikot 8+2.
 
Mulla oli myös eka neuvola toissaviikolla. Perinteiset höpöttelyt ja verenpaineet, hb ja paino otettiin. Käytiin läpi edelliset raskaudet ja synnytykset. Jälleen riskiraskaus joka ei tullut yllätyksenä. Lähetteet ultraan ja labraan + sokerirasitukseen.
Labrat käytynä ja nt-ultra aika olisi 29.11, nyt pitäisi vain jaksaa odottaa! 🥰🤭

Olen kotidopplerilla kuunnellut välillä vauvan sykettä, yksi maailman ihannimmista äänistä! :red-heart:
Ja ferritiini parka on taas kovin matala, hb ei myöskään ollut järin kehuttava VAIKKA syön rautaa jo nyt jokatoinen päivä sen 100mg.
 
Kävin tänään eka kerta neuvolassa tämä raskauden aikana, terkka kirjoitti ja laittanut tiedot ylös neuvolan korttiin ja katsoi mun hb, oli 153 🙈 terkka sanoi tosi hyvä. Katsoi myös verenpaineen, sekin oli hyvä . Antoi lisää lappuja lappuja taas 😅 Antoi myös labra lappuja ja virtsan purkki mitä pitää viedään labraan. Sokerirasitus koe pitää tehdä rv 12-16 välillä. Juu ok. Aika meni kaikki 40min.
 
Kävin tänään eka kerta neuvolassa tämä raskauden aikana, terkka kirjoitti ja laittanut tiedot ylös neuvolan korttiin ja katsoi mun hb, oli 153 🙈 terkka sanoi tosi hyvä. Katsoi myös verenpaineen, sekin oli hyvä . Antoi lisää lappuja lappuja taas 😅 Antoi myös labra lappuja ja virtsan purkki mitä pitää viedään labraan. Sokerirasitus koe pitää tehdä rv 12-16 välillä. Juu ok. Aika meni kaikki 40min.
Kuulostaa tosi tutulta! 😁 Lappuja tuli ihan hirveästi itselle kotiin kans ekasta neuvolasta. Aikaa meillä meni tosin 1.5h 😅

Tänään oli eka ultra, ja voi ei, itkettää vieläkin ❤️ siellä oli terve pieni kaveri heti ruudulla ja sydäntä kuunnellessa heti itkin. Mies tarrasi heti kädestä kuvan nähtyään, hänelle jotenkin konkretisoitui siinä samantien. Itsellekin jotenkin sellainen ihme totuuden hetki, että tää on aidosti nyt tässä.
Hän oli hyvin jääräpäinen kaveri, halusi vaan nukkua, niskaa varten jouduttiin ravistelemaan toista aika paljon, mokoma 😅 nyt on vatsa itsellä hellänä siitä. Saatiin kuitenkin mitattua niin kuin pitikin, ja tosiaan, terve näiden tutkimusten mukaan. Helmikuussa rakenneultra sitten!

Viikotkin tarkentui, nyt 12+2, eikä heidän aluksi laskemat 13+0.
 
Toka neuvola takana! Puoliso oli nyt mukana ja eikös just tänään siellä ollut harjoittelija. Miegin, että oliko puolisolle nyt mitään iloa olla mukana, mutta sai kuunnella sykettä ja käytiin se voimavarakysely kuitenkin oman hoitajan ohjaamana läpi. Välipäiville otettiin yksi välisyketsekkaus, muuten sit seuraava käynti onkin jo ns kelaneuvola. Yritän sen ottaa iltapäivälle, että esikoinen pääsee mukaan, koska haluaisi kuulemma tulla 😊
 
Toka neuvola takana! Puoliso oli nyt mukana ja eikös just tänään siellä ollut harjoittelija. Miegin, että oliko puolisolle nyt mitään iloa olla mukana, mutta sai kuunnella sykettä ja käytiin se voimavarakysely kuitenkin oman hoitajan ohjaamana läpi. Välipäiville otettiin yksi välisyketsekkaus, muuten sit seuraava käynti onkin jo ns kelaneuvola. Yritän sen ottaa iltapäivälle, että esikoinen pääsee mukaan, koska haluaisi kuulemma tulla 😊
Tämä toka neuvola-aika oli jotenkin aika "turhan" tuntuinen. Ekalla neuvolekerralla sai vaikka ja mitä uutta infoa (ensiodottaja kun olen), mutta tokalla ruksin paperiin mielialoja kuvaavia juttuja ja kun siinä oli kaikki ok, niin siitä ei juteltu sen enempää. Tunti me siellä oltiin, mutta kaikkiaan tuntui siltä, ettei sieltä itselle jäänyt oikein mitään käteen. Mutta tokihan sykkeet on aina kiva kuulla, joten ihan mielellään siellä kävi, vaikka anti jäikin vähäiseksi 😊
 
Mulla on eks neuvolalääkäri keskiviikkona. Ei mitään muistikuvaa edellisestä raskaudesta, että mitä siellä tapahtuu. Eipä sillä siis väliä, ainakin saa kuulla sykkeet niin saa taas vähän varmuutta lisää vaikka hentoja liikkeitä tunnen välillä 😊
 
Meillä rakenneultra on jo ennen seuraavaa neuvolaa.

Saatiin uusi neuvolantäti, joka on aivan ihana! Selittää kaiken juurta jaksain ja selkeästi. Ja tunnen että huoleni tulevat kuulluiksi, eikä vaivojani vähätellä.

Rakenneultra jännittää, vaikka se onkin sitten jo viides kerta kun tyyppi piirtyy kuvaruudulle. Mies on työmatkalla silloin, joten läheinen ystävä (jo paristi synnyttänyt) tulee mukaan tukihenkilöksi.

Olen kaiken kaikkiaan ollut todella tyytyväinen riskiraskauteni seurantaan. :Heartred

Kotidopplerin aion ehdottomasti hankkia! Sydänäänien kuuleminen laskee stressitasoja ainaskin 400% :)
 
Meillä on rakenneultra 18.1. ja sitä vähän jännittää etukäteen, vaikka esim. nt-ultraa en jännittänyt yhtään. Mä oon hankkinut kotiin dopplerin, niin se vähän helpottaa, kun pääsee kuulemaan sydänäänet säännöllisesti. Varsinkin nyt tuntuu kivalta, kun ei vielä tunnu liikkeet selkeästi/säännöllisesti.
 
Tulipas tässä mieleen, että kuinka paljon teillä on muuttunut laskettuaika ensimmäisen ultran jälkeen? Meillä muuttui tällöin peräti 10:llä päivällä 😅
 
Meillä ei muuttunut. Menee neuvolan laskennallisen la'n mukaan, ku nt-ultrassa oli alle 4 päivää eroa. Sama oli esikoisen kanssa. Ja molemmilla oikeasti miltei viikko vähemmän ikää kuin se laskennallinen 😄
 
Takaisin
Top