Neuvolakäynnit

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Miten viimeisin neuvolakäyntisi meni? Oliko kaikki kunnossa?

Jos edessä on ensimmäinen neuvolakäyntisi, voit lukea ensimmäisen käynnin sisällöstä artikkelistamme. Joko ensimmäinen neuvola-aika on varattu?
 
Mä olin viimeksi julkisella lapsettomuushoidoissa, niin sieltä varattiin neuvola, kun siirryin heiltä neuvolalle. Mä en siis oikeesti taida edes tietää, milloin olla neuvolaan yhteydessä 😅 ehkä mä pirautan sinne.
 
Soitin eilen neuvolaan ja varattiin ensimmäinen käynti 7.11. :smiling-eyes: Käytännössä otin yhteyttä ensimmäisenä arkipäivänä positiivisten raskaustestien jälkeen.
 
Mulla on myös ekakäynti neuvolaan arviolta rv10+, marraskuussa 🙂
 
Mulla ensikäynti ma 31.10., jolloin rv 7+6. Jotenkin hirveen aikaiselta tuntuu!
 
Meillä eka käynti ensi viikon perjantaina eli 8+1. Odotin varhaisultassa käyntiin asti ennenkuin olin edes yhteydessä.
 
Mulla ensimmäinen käynti 9.11. Puhelimessa mulle sanottiin, että ensikäynti on hyvä saada viikoille 8-9, jotta ehtii hyvin varata kaikki labrat ja muut. Mulla on tuolloin 9+1.
 
Ensimmäinen neuvola olisi 7.11., jolloin rv 7+4. Tulee suht aikaisessa vaiheessa, mutta ei meinannut enää löytyä muita sopivia aikoja oman alueen terveydenhoitajalle vaikka olin ajoissa liikkeellä ajan varaamisen kanssa.
 
Tänään soitin neuvolaan ja nyt on aika varattuna rv 8+5. Kylläpä ahdisti soittaa töissä kun hirvitti että joku työkaveri on nurkan takana kuulemassa, vaikka koitin piiloutua toimiston perimmäiseen kopperoon. Voisi nämäkin jutut siirtyä jo nettivarauksiin...
 
Haluan ensin käydä varhaisultrassa ennen kuin ilmoittaa neuvolaan 🙃 ajattelin mennä ultraan rv8+ ja sen jälkeen neuvolan yhteyttä .. varmaan menee marraskuun lopussa..
 
Mulla on eka käynti neuvolassa 15.11. ja kunnan varhaisuä 14.11. tykkään kun äitiysneuvolassa on sama työntekijä kuin edellisessä raskaudessa, on tosi mukava ihminen ja tullaan hyvin toimeen. 😊
 
Mulla oli tänään eka neuvolakäynti (9+1). Olin yllättynyt siitä, että paino oli tismalleen sama kuin esikoisenkin ekalla odotuskäynnillä, vaikka en ole varsinaisesti tehnyt mitään raskauskiloista eroon päästäkseni :Grinning Face: Kaikki siis kuitenkin edelleen tuoreessa muistissa edellisen raskauden jäljiltä. Kokeiltiin kuunnella jo sydänääniä, mutta vielä ei saatu niitä kuuluviin. Noh, varaan pian ekan ultran niin siellä pääsee sitten ihan näkemään tämän uuden pikkutyypin:smiling-eyes:
 
Täällä jännätään huomista ensimmäistä neuvolaa. Tulostin jo esitietolomakkeetkin aikaa sitten, ja ne odottelee täytettynä. Saa nähdä, mitä sanovat. Varmaan tulee sokerirasitustesti ainakin puheeksi (joka kuulostaa ihan kamalalta näin tyyppinä, jonka suurin pahoinvoinnin triggeri on sokeri) ja yhdistelmäseulat.
 
Mulla oli ensimmäinen neuvola maanantaina, meni ihan mukavasti ja yllättävän nopeasti käynti. 😊 Mies jätti tällä kertaa väliin, ja luultavasti käyn loputkin käynnit itsekseni.
Ultra-ajan pääsin tiistaina varaamaan Maisan kautta, kun olivat äippäpolilla hyväksyneet uä-lähetteen.
Olin kyllä positiivisesti yllättynyt, kuinka helposti ajanvaraus sujui. Muistaakseni esikoisen kohdalla ultra-aika tuli sitten kirjeitse ja piti kauan jännittää, että annettu aika olisi omaan aikatauluun sopiva. 😅
 
Mulla on tulossa eka neuvola ensi viikon torstaina 17.11., silloin viikkoja 8+1 :) vähän jännittää, yrittääkö ne kuunnella sydänääniä, ja mitäs jos niitä ei saadakaan kuuluviin, mikä on ihan mahdollista (vaikka siis ultrassa sydän jo kuultiin). Mietin, että haluanko sitten ollenkaan sellaista epävarmuutta, mieluummin ihan ultrassa kävisin...

Mulle tulee varmaan ekalla neuvolakäynnillä lähete äitipolille joka tapauksessa, koska mulle on tehty lihavuusleikkaus (vatsalaukun ohitus), ja se kuuluu vähän niin kuin protokollaan (leikkauksen normaalina vaikutuksena mulla siis on ravintoaineiden imeytymishäiriö, ja saan suurimman osan vitamiineista sekä kalkin purkista). Mulle ei tästä syystä voida siis tehdä myöskään sokerirasitusta, vaan saan mittailla sokereita vähän aikaa ihan mittarilla. Itse toivon, että pääsen äitiyspolilla ainakin ylimääräiseen ultraan :)
 
Mulla on tulossa eka neuvola ensi viikon torstaina 17.11., silloin viikkoja 8+1 :) vähän jännittää, yrittääkö ne kuunnella sydänääniä, ja mitäs jos niitä ei saadakaan kuuluviin, mikä on ihan mahdollista (vaikka siis ultrassa sydän jo kuultiin). Mietin, että haluanko sitten ollenkaan sellaista epävarmuutta, mieluummin ihan ultrassa kävisin...
Eihän normaalisti ainakaan neuvolassa seurata sydänääniä kuin vasta 12 viikolta lähtien. ☺️
 
Mulle sanottiin neuvolassa, että ekaa kertaa raskaana olevilta ei kuunnella sydänääniä vielä ekoilla kerroilla, koska siitä saattaa turhaan huolestua.
 
Mullekin kerrotiin, että sit tokalla kerralla voidaan yrittää saada kuuluviin neuvolassa. Ja sit on kuitenkin mulla jo rv 13+6
 
Mulla oli tänään aamusta eka neuvola, ja voi että, miten symppis terkkari! ❤️ Kaikki meni tosi hyvin ja oli kiva keskustella siinä ja jutella kaikkea mukavaa raskaudesta ja siihen liittyvästä. Sydänäänet meilläkin jätettiin sinne ekaan ultraan, juurikin kertoi ettei turhaan huolestuta me tässä kun on niin alussa vielä ja niitä ei välttämättä löydykään tällä kertaa. Ultraa odotellessa ❤️ Positiivisia ylläreitä oli se, että mulla on pudonnut paino hieman sitten siitä, mitä viimeksi oli (mulla on sen verran ylipainoa, että muutama kilo ei haittaa yhtään) ja vielä kun luulin, että se olisi noussut sen 10 kiloa! Lisäksi saatiin vielä influenssarokotteet siitä, niin ei tarvi murehtia tässä influenssakauttakaan 😊
 
Takaisin
Top