Neuvolakäynnit

Soittelin maanantaina neuvolaan, silloin 4+2, ajattelin, että parempi ajoissa jos on vaikka ruuhkaa! Ajan sain 20.6., silloin siis 8+2. Katsoin että puolentoista tunnin aika, huh huh. Eka vauva tosiaan kyseessä niin jännittää kyllä :Smiling Face With Smiling Eyes: . Jotenkin pelottaa, että kaikki elämäntapani ym. ovatkin ihan huonot ja saan arvostelua osakseni, vaikka tosiaan en mitään päihteitä käytä tai muutakaan sellaista. Kai tämä on joku nykyajan "pitäisi olla täydellinen"-paine?
 
2.6. Olisi eka käynti. Ei enää kauaa mene siihen. Aikaa oli hankala saada, vaikka varasin jo useampi viikko sitten.
Saako kysyä missä päin on ruuhkaa? Itseä jännittää jotenkin just tämä, että jos aikoja on tosi huonosti ja niin edelleen. No, eiköhän kaikki tärkeät jutut tule kuitenkin hoidetuksi.
 
@Jokeri Kesä aiheuttaa ruuhkaa varmasti vähän kaikkialla, mutta esim noi seulonnat on semmoisia jotka on pakko tehdä tietyillä viikoilla niin niitten on vaan järjestyttävä. Meillä esim myös eka neuvola käynti on oltava kans tietyillä viikoilla, että ehtii saamaan lähetteen seuloihin. Meidän terkalle ei saanut enää aikaa niin sit laitettiin jollekin toiselle.
 
En tiedä miten tuntuu niin vaikealta varata ekaa aikaa. Luulen, että varhaisultran jälkeen soittelen taas vasta. Molemmilla aiemmilla kerroilla aika viime tippaan on vielä aikoja saanut, toivottavasti nytkin, vaikka kesä varmasti vaikeuttaa!

Se eka käynti oli viimeksi kyllä aika nopea, kun esitiedot olivat jo kirjattuna. Lähinnä taisi olla verenpaine, pissanäyte ja olikohan Hb:n tarkistus myös.
 
Onko kaikkialla jo käytössä sähköinen neuvolakortti vai saako joku vielä paperisen? Onhan se tosi kätevän oloinen, kun ei tarvi muistaa kantaa mukana ja voi kaikki ne kyselyt täyttää ja niin edelleen, mutta vähän harmittaa, etten saa sellaista perinteistä, mitä säilyttää muistona. On niin hauska, kun omalla äidilläni on mun neuvolakortti 30 vuoden takaa.
 
Onko kaikkialla jo käytössä sähköinen neuvolakortti vai saako joku vielä paperisen? Onhan se tosi kätevän oloinen, kun ei tarvi muistaa kantaa mukana ja voi kaikki ne kyselyt täyttää ja niin edelleen, mutta vähän harmittaa, etten saa sellaista perinteistä, mitä säilyttää muistona. On niin hauska, kun omalla äidilläni on mun neuvolakortti 30 vuoden takaa.
Meillä oli ainakin vielä sillon 2019 paperinen ja lapsella on paperinen. Viikon päästä nähdään onko vieläkin paperinen. Mää kans tykkään enemmän siitä 😊
 
Meillä myös paperinen ollut vielä käytössä. Tavallaan ihanan konkreettinen ja jää muisto myös!
 
Mä en edes oo tiennyt, että neuvolakortti on siirtynyt/siirtymässä sähköiseksi, toivottavasti ois vielä paperisetkin käytössä niin jäis muistoksi 🙏🏻 Missäpäin Jokeri on se sähköinen käytössä?
 
Mä en edes oo tiennyt, että neuvolakortti on siirtynyt/siirtymässä sähköiseksi, toivottavasti ois vielä paperisetkin käytössä niin jäis muistoksi 🙏🏻 Missäpäin Jokeri on se sähköinen käytössä?
Tampereella minä olen, mutta tuolla luki että "Tampereen kaupunki sekä Pirkanmaan sairaanhoitopiiri käyttävät sähköistä iPana Äitiys -järjestelmää.". Eli kaipa sitten koko Pirkanmaa. Näköjään jo 2017 otettu käyttöön täällä. Ja Ipanan sivuilla oli jotain käyttäjäkommenttia Vaasan terkkarilta, eli sielä päin kai myös tämä :Smiling Face With Smiling Eyes:
 
Täällä Saksassa on vain paperinen "neuvolakortti" (Mutterpass eli sananmukaisesti "äitipassi"), mutta täällä nyt ei ole muutenkaan mitään sähköisiä järjestelmiä terveydenhuollossa. Olen joskus kiikuttanut röntgenkuviakin lääkäriltä toiselle paperikassissa. :tears:
 
Vaikka meillä on käytössä ne paperiset kortit niin kyllähän terkat silti kaiken koneelle kirjoittaa ja siihen paperiseen vaan pienen yhteenvedon käynnistä eli en tiä onko sit rinnakkain molemmat käytössä tai joku sähköinen järjestelmä ainakin. Kaikki kasvukäyrät ym katsellaan esim sieltä koneelta.
 
Mä sain paperisen ja kehoituksen kantaa sitä tästä lähtien aina mukana. Ite tykkäisin ennemmin sähköisestä, koska oon vähemmän laukkuihmisiä ja sullon aina kaikki taskuihin. Tuo ei kyllä taskuun mahdu. Sen lisäksi siinä on ruma suojakotelo. Täytyy varmaan ainakin vähän tuunata tuota suojakoteloa omaa silmää miellyttävämmäksi. 😄
 
Eilen oli eka neuvola, jännitti jonkin verran ja se ”oma” neuvolatäti oli lomalla. Et ehkä elokuun alussa näkee hänet sitten. Onko kukaan muu saanut suositusta ASA-kuurista? 🧐
 
Joo, ylipainon takia. Mulle neuvottiin alottaan viikolla 12. Vai viikolla 13, apua en muista.
Mulla myös tämä syynä sekä se että ikää on jo enemmän ensisynnyttäjänä. Viimeistään vko 16 oli mulla aloitus, eli voi odotella ultran jälkeen ennen kun hakee mitään nappeja.
 
Mä oon miettiny meidän neuvolatätiä, se siis hyvä ja mukava muttakun se tuntee mun miehen ja ollaan oltu heil joskus lasten valmistujaisissa (on siis reilusti vanhempi tämä terkka). Mut hän siis ei oo ihan täysin tuntematon/neutraali.. kuitenkii aika henk.koht juttuja siel jutellaa ja keskustellaa parisuhteesta jne et osaako sitä olla yhtä avoin tarvittaessa kun jollekkii ihan tuntemattomalle.. mut samalla vaik vaihto vois onnistua ni kehtaako...
 
Mä oon miettiny meidän neuvolatätiä, se siis hyvä ja mukava muttakun se tuntee mun miehen ja ollaan oltu heil joskus lasten valmistujaisissa (on siis reilusti vanhempi tämä terkka). Mut hän siis ei oo ihan täysin tuntematon/neutraali.. kuitenkii aika henk.koht juttuja siel jutellaa ja keskustellaa parisuhteesta jne et osaako sitä olla yhtä avoin tarvittaessa kun jollekkii ihan tuntemattomalle.. mut samalla vaik vaihto vois onnistua ni kehtaako...
Ehdottomasti Leena kehtaat vaihtaa eikä siitä kannata potea huonoa omaatuntoa!
Itse olen ollut ollut neuvolassa töissä ja aina välillä näitä vaihtoja tuli. Ei terkat ota niitä mitenkään liian henkilökohtaisesti (tai ainakaan ei kuulu ottaa). :) Toisinaan asiakkaat vaihtavat, koska kemiat eivät vain kohtaa tai sitten juuri tällainen, että tuntee ihmisen.
 
Ehdottomasti Leena kehtaat vaihtaa eikä siitä kannata potea huonoa omaatuntoa!
Itse olen ollut ollut neuvolassa töissä ja aina välillä näitä vaihtoja tuli. Ei terkat ota niitä mitenkään liian henkilökohtaisesti (tai ainakaan ei kuulu ottaa). :) Toisinaan asiakkaat vaihtavat, koska kemiat eivät vain kohtaa tai sitten juuri tällainen, että tuntee ihmisen.
Kiitos kommentista! Yks kaveri sano samaa et oli vaihtanu kun tunsi/tiesi tulevan terkan. Mut en vielä osaa tehdä päätöstä..
 
Takaisin
Top