Neuvolakäynnit

Eilen oli toka neuvolakäynti! Lääkäri tsekkasi sydänäänet, niiden löytymiseen meni hetki ja kerkesin jo pelästyä, mutta löytyi kyllä. Kuulemma pieni vaan liikkuu niin kovasti, ettei meinaa löytyä. Ja sitten (surkealla) ultralla katsottiin ja pikkuinen liikkui kovin, nähtiin jopa mahtava koko pienen kehon nykäisevä potku (jota en kyllä vielä tuntenut). :red-heart:
 
Äänet kuuluivat 💕
Muutoinkin keskimäärin kaikki ok.
Proteeni oli koholla, sain näyte jutut kotiin, vein tänään labraan.Tuloksia odottelen.
Seuraava uusi askel on perj.aamun sokerirasitus. Kirpparilta tänään lukemista sitä varten haettu.
Tiedossa siis reipas, sokerikänninen pe aamu 😁
 
Muokattu viimeksi:
Olen käynyt ensimmäistä kertaa jo viikolla 5, sitten 7, 9, 12. Nyt seuraava viikolla 19. Ihanaa, että sai kesäloman jatkuvista käynneistä 😅.
 
Minä neuvolalääkärin jälkeen peruin kaikki tulevatkin neuvolat. Jäi vaan tunne ettei siellä ollu mitään annettavaa. Voin kotonakin mitata verenpaineen ja painon..🤔Ja vaikka ensimmäistä odotan niin en silti vauvaasioissa ihan uusavuton ja tumpelo ole että kaikkia tarvis kädestä pitäen kertoa. Voin varata ajan sitte jos koen sen tarpeelliseksi mut niin kauan ku kaikki hyvin niin en näe syytä mennä neuvolaan hukkaamaan aikaa.
 
Minä neuvolalääkärin jälkeen peruin kaikki tulevatkin neuvolat. Jäi vaan tunne ettei siellä ollu mitään annettavaa. Voin kotonakin mitata verenpaineen ja painon..🤔Ja vaikka ensimmäistä odotan niin en silti vauvaasioissa ihan uusavuton ja tumpelo ole että kaikkia tarvis kädestä pitäen kertoa. Voin varata ajan sitte jos koen sen tarpeelliseksi mut niin kauan ku kaikki hyvin niin en näe syytä mennä neuvolaan hukkaamaan aikaa.
Voihan sitä omaa hoitajaa myös vaihtaa jos tuntuu, että nykyinen ei sovi sulle? Mullakin esikoinen kyseessä, mutten ole kokenut, että pidettäisiin tyhmänä/osaamattomana neuvomassa. Mä jatkaisin käyntiä lähinnä sitten edes oman ja sikiön terveyden seurannan kannalta, esim virtsasta tutkittavien proteiinin ja sokerin takia, ja hemoglobiinin (plus se verenpaine), ja sikiön sykkeiden seurantaa myös. Paljonhan voi jäädä huomaamatta, kun ei kaikki ”tilat” välttämättä oireile mitenkään.

Toki, eihän se pakollista ole jos siltä tuntuu ettei tarvi ja jokainen tekee omat valintansa. Mietin vain, jos ainoa syy jättää neuvola väliin on se, että tulee tyhmä olo itselle hoitajan asenteen/juttujen takia niin sitä hoitajaa saa kyllä vaihtaa ☺️
 
Komppaan @Olivea, et ennemmin vaihtaisin terkkaa, jos tuntuu, ettei natsaa, kuin lopettaisin kokonaan. Mun terkka ei oo vauvanhoidosta tms. puhunu mitään. Ei myöskään esikoisen terkka, saatiin vaan opasvihkosia.

Se miksi itse käyn neuvolassa on sydänäänet (pelittääkö edelleen verenkierto ja sydän normaalisti), sf-mitta (kasvaako vauva normaalisti), pissatikut (diabetes, pre-eklampsia ym.). Ja no omalla kohalla myös verenpainetta en voi kotona seurata, eli se myös kiinnostaa. Kaikki nää on sitä varten, et jos vauvalle tai mulle tulee joku hätä, niin se huomataan ajoissa ja asialle ehditään vielä tehdä jotain. Siinä vaiheessa, kun itse jtn huomaa, voi olla jo liian myöhäistä. Jos kaikki "testit" menee niin kuin pitää, niin saattaa tulla tunne, ettei neuvola "tee mitään", mut niillä kaikilla on kyllä tärkeä tarkoituksensa.

Ja seuraava neuvolakäynti itellä ainakin on jo ns kelaneuvola, eli saa todistuksen raskaudesta kelan etuuksia varten. Melko tärkeää sekin.
 
Minäkin voin sanoa, että kun olen joutunut keskenmenojen takia käymään nuo neuvolan ensimmäiset käynnit läpi moneen kertaan, niin ihan hirveästi ei ole enää uutta asiaa niissä tullut, mutta olen silti kokenut ne hyödyllisiksi ja tärkeiksi juurikin terveydentilan seurannan takia, mitä Olive ja Mustikkatäplä tuossa mainitsivatkin 😊 Ja kelaneuvola on mullakin seuraavana ja sieltä saa sen raskaustodistuksen. Toki sen kyllä saa käsittääkseni myös esimerkiksi lääkärin tai kätilön kautta yksityiseltä, jos ei halua neuvolassa käydä 🙂
 
Voihan sitä omaa hoitajaa myös vaihtaa jos tuntuu, että nykyinen ei sovi sulle? Mullakin esikoinen kyseessä, mutten ole kokenut, että pidettäisiin tyhmänä/osaamattomana neuvomassa. Mä jatkaisin käyntiä lähinnä sitten edes oman ja sikiön terveyden seurannan kannalta, esim virtsasta tutkittavien proteiinin ja sokerin takia, ja hemoglobiinin (plus se verenpaine), ja sikiön sykkeiden seurantaa myös. Paljonhan voi jäädä huomaamatta, kun ei kaikki ”tilat” välttämättä oireile mitenkään.

Toki, eihän se pakollista ole jos siltä tuntuu ettei tarvi ja jokainen tekee omat valintansa. Mietin vain, jos ainoa syy jättää neuvola väliin on se, että tulee tyhmä olo itselle hoitajan asenteen/juttujen takia niin sitä hoitajaa saa kyllä vaihtaa ☺️
Hoitaja on kyllä ihana, mutta lääkäri tuntui aivan turhalta. Otti ihan samat tiedot mitä neuvolassa hoitajan kanssa oli jo käyty. Hemoglobiini ja muut voin myös tarkistella kotonakin ja ottaa yhteyttä jos jotain ilmenee. Niin lähinnä tuntunut ajanhukalta käydä joka kuukausi paikan päällä kun ei mitään ihmeellistä siellä kuitenkaan oo seurattu. Kotidopplerilla myös seurannut ite vauvan sydänääniä ja vauvan liikkeet tuntee jo päivittäin. 😊 Ultrassa haluan käydä ihan normaalisti.😊
 
Hoitaja on kyllä ihana, mutta lääkäri tuntui aivan turhalta. Otti ihan samat tiedot mitä neuvolassa hoitajan kanssa oli jo käyty. Hemoglobiini ja muut voin myös tarkistella kotonakin ja ottaa yhteyttä jos jotain ilmenee. Niin lähinnä tuntunut ajanhukalta käydä joka kuukausi paikan päällä kun ei mitään ihmeellistä siellä kuitenkaan oo seurattu. Kotidopplerilla myös seurannut ite vauvan sydänääniä ja vauvan liikkeet tuntee jo päivittäin. 😊 Ultrassa haluan käydä ihan normaalisti.😊
Itse en ole vielä lääkärillä käynyt, mutta sen perusteella mitä hoitaja kertoi se kuulosti aika nopealta ja juurikin siltä että katsotaan vaan nuo arvot, mutta ajattelin silti käydä. Noita lääkärikäyntejähän ei ole montaa.
 
Komppaan @Olivea, et ennemmin vaihtaisin terkkaa, jos tuntuu, ettei natsaa, kuin lopettaisin kokonaan. Mun terkka ei oo vauvanhoidosta tms. puhunu mitään. Ei myöskään esikoisen terkka, saatiin vaan opasvihkosia.

Se miksi itse käyn neuvolassa on sydänäänet (pelittääkö edelleen verenkierto ja sydän normaalisti), sf-mitta (kasvaako vauva normaalisti), pissatikut (diabetes, pre-eklampsia ym.). Ja no omalla kohalla myös verenpainetta en voi kotona seurata, eli se myös kiinnostaa. Kaikki nää on sitä varten, et jos vauvalle tai mulle tulee joku hätä, niin se huomataan ajoissa ja asialle ehditään vielä tehdä jotain. Siinä vaiheessa, kun itse jtn huomaa, voi olla jo liian myöhäistä. Jos kaikki "testit" menee niin kuin pitää, niin saattaa tulla tunne, ettei neuvola "tee mitään", mut niillä kaikilla on kyllä tärkeä tarkoituksensa.

Ja seuraava neuvolakäynti itellä ainakin on jo ns kelaneuvola, eli saa todistuksen raskaudesta kelan etuuksia varten. Melko tärkeää sekin.
Komppaan myös @mustikkatäplää ja muita tässä asiassa. Itse olen alalla, mutta ehdottomasti käyn silti neuvolassa, vaikka tiedän hyvin, mitä asioita neuvolassa seulotaan kussakin raskauden vaiheessa. Usein ulkopuolinen (lue ammattilainen) huomaa nopeammin ja paremmin seurannassa tapahtuvat muutokset ja osaa katsoa kokonaisuutta tietäen, millaisiin muutoksiin tulee kiinnittää huomiota missäkin tilanteessa. Joskus vakavien raskauden aikaisten sairauksien oireet ovat melko vähäisiä eikä niitä välttämättä odottaja itse edes ymmärrä yhdistää raskauteen. Liikkeet ovat toki tärkeä merkki vauvan voinnista, mutta nekään eivät yksistään kerro vauvan tilanteesta. Sydänäänien kuuntelussa ei riitä, että syke löytyy, vaan sen vaihtelua pitää osata kuunnella ja huomioida oikein. Tämän takia mm. unohtaisin kotidopplerin kokonaan sen jälkeen, kun liikkeet tuntuvat päivittäin. Ja jos liikkeissä on häikkää, niin oikea osoite päivystys.

Neuvolaseurannat ovat olemassa juurikin äidin ja vauvan terveyttä ja hyvinvointia varten, vaikka neuvolassa käynnit joskus puuduttaisivatkin. Toisaalta en keksi mitään tärkeämpää tekemistä raskauden aikana kuin omasta ja kehittyvän vauvan hyvinvoinnista huolehtimisen. Toki jokainen on oikeutettu tekemään omat valintansa ja ottamaan halutessaan sen riskin, ettei omaa tai vauvan vointia seurata ammattilaisten toimesta ja vakavissa tilanteissa hoitoonpääsy saattaa myöhästyä kohtalokkaasti.
 
Olen käynyt ensimmäistä kertaa jo viikolla 5, sitten 7, 9, 12. Nyt seuraava viikolla 19. Ihanaa, että sai kesäloman jatkuvista käynneistä 😅.
Onpas sulka tullutkin jo reippaasti neuvolakäyntejä 😳 itselläni on tähän mennessä ollut käynnit viikoilla 9 ja 14. Seuraava onkin vasta viikolla 23, joten ihan liiakseen näitä ei uudelleensynnyttäjälle kerry 😄 Onneksi on kuitenkin ultrat välissä!
 
Meillä on muistaakseni kaksi neuvolalääkäri käyntiä. Siellä ultrattiin, mitä ei hoitaja tee. Ja pohdittiin pahoinvointilääkitystä ym. Ultrauksen lisäksi ei kyllä antanut juuri mitään, ja samalla ollut hoitajakäynti ei myöskään mitään uutta. Mutta mielestäni esim. virtsanäyte on hiton tärkeä, ja en antaisi itselleni anteeksi, jos jotain jäisi huomaamatta sen takia, että en viitsi mennä.

Ja haluan kyllä äitiyspakkauksen! Vaaditaanko muihin etuuksiin neuvolatodistusta? Voisin kuvitella, että vauva-ajan vakuutukset eivät ainakaan ole voimassa ilman ammattilaisten seurantaa?
 
Meillä on muistaakseni kaksi neuvolalääkäri käyntiä. Siellä ultrattiin, mitä ei hoitaja tee. Ja pohdittiin pahoinvointilääkitystä ym. Ultrauksen lisäksi ei kyllä antanut juuri mitään, ja samalla ollut hoitajakäynti ei myöskään mitään uutta. Mutta mielestäni esim. virtsanäyte on hiton tärkeä, ja en antaisi itselleni anteeksi, jos jotain jäisi huomaamatta sen takia, että en viitsi mennä.

Ja haluan kyllä äitiyspakkauksen! Vaaditaanko muihin etuuksiin neuvolatodistusta? Voisin kuvitella, että vauva-ajan vakuutukset eivät ainakaan ole voimassa ilman ammattilaisten seurantaa?
Mulla riskiryhmäläisenä neuvolatädin luona käyntejä loppuraskaudesta keskimääräistä enemmän ja neuvolalääkäri käyntejä vähintään se perusmäärä eli kaksi.
Lisäksi olen hankkinut kotiin virtsatestit, joita teen 2krt/vk . Verenpaine seuranta 1/vk. Jos en niitä tekisi, olisi avoneuvolakäynnit 1/vk. Ja kaikki tuo vain vauvan ja itseni parhaaksi!
Käsittääkseni neuvolatoiminnan rooli onkin kontrolloiva ja neuvova ennaltaehkäisy, johon olen itse 100%valmis, tuntuvat ne käynnit kuinka turhauttavilla tahansa.
 
Ja haluan kyllä äitiyspakkauksen! Vaaditaanko muihin etuuksiin neuvolatodistusta? Voisin kuvitella, että vauva-ajan vakuutukset eivät ainakaan ole voimassa ilman ammattilaisten seurantaa?

Kyllä mun mielestä myös ihan päivärahoja varten tarvitaan se raskaustodistus 🙂
 
Takaisin
Top