Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Oisko siis sama kuin esikoisessa?Eka neuvola vielä tällä viikolla. Varasin ajan niin myöhään, että tää eka käynti ei oo meidän omalle hoitajalle, mut tarkoitus ois saada seuraavat ajat sit taas hänelle.
Esikoisen hoitaja jäi äitiyslomalle, mutta meillä valintaan vaikuttaa kieli, niin vaihtoehtoja ei ole kauheasti.Oisko siis sama kuin esikoisessa?
Meillä on kans "omahoitaja" esikoisesta, mutta oon nähnyt 16 eri neuvolan tätiä kun se meidän oma ei jotenkin koskaan ole paikalla. Nytkään ei saatu sille varattua aikaa, mut valitsin sit mun suosikin niistä 15 muusta ja jos seuraava tapaaminen menee kivasti niin pyydän vaihtoa.

Noilla riskitekijöillä (erit. radi) uskon et mini-ASA ois tosi hyvä juttu! Ihanaa että sitä on nyt alettu suositella Suomessakin!Täälläkin eka neuvola takana ja oli ihana kokemus. Sama terkkari, joka oli esikoisen lastenneuvolassa ja hänellä pääsi itku, kun oli niin onnellinen mun puolestaJonkun verran on asiat muuttuneet 10 vuodessa, mutta tutulta se kaikki silti tuntui. Lähetteet ultraan ja sikiöseulontoihin ja sokerirasitukseen sain ja lääkärin pitäisi palata ensi viikolla asiaan, että onko syytä aloittaa ehkäisevä lääkitys pre-eklampsiaan (mini-ASA), kun riskitekijöitä on jonkin verran. Onko täällä kokemusta siitä? Mulla ei ollut esikoisen raskaudessa raskausmyrkytystä, mutta nyt riskitekijät (yli 40v ikä, ylipaino, aikaisempi raskausdiabetes ja 2-tyypin diabeteksen sukurasite) kuulemma täytyy ja olisi ehkä syytä aloittaa.
Joo, oli ihan uusi juttu mulle, mutta nyt kun olen lukenut siitä niin tietysti aloitan, jos ja kun lääkäri sitä suosittelee. Täytyy käydä tarkistamassa, että onhan sitä hyllyssä täällä maallakin. Olin myös tosi tyytyväinen, että sokerirasituskin suositellaan nyt jo vko 12-14, varasin heti, kun 12 on täynnä. Viimeksi meni lähelle vko 30, kun silloinen terkkari möhli sen kanssa. Pysyi onneksi ruokavaliolla kunnossa mutta tyttö oli sokerivauva kuitenkin ja se harmitti pitkään. Nyt pääsee ajoissa puuttumaan, jos arvot taas siihen viittaa.Noilla riskitekijöillä (erit. radi) uskon et mini-ASA ois tosi hyvä juttu! Ihanaa että sitä on nyt alettu suositella Suomessakin!
Meillä mies on ollut mukana aina kun vain töiltään mitenkään pääsee, ja jos ultrataan, en suostu menemään yksin (ekassa raskaudessa olin yksin kun sain huonot uutiset). Yhdessä neuvolassa käyminen on mulle tosi tärkeää, kun mies saa siinä samat infot ja hänkin kokee raskauden enemmän omakseenTulevalla viikolla eka neuvola. Odotuksia ei ole muuta kuin että toivoo ymmärtävää ja lempeästi ohjeistavaa omahoitajaa. Ensimmäinen raskaus niin kaikki kovin uutta ja jännittävää.
Onko teillä puolisot olleet mukana ensimmäisellä neuvola käynnillä?![]()
Ymmärrän kyllä, että kaikilla ei tällaiseen järjestelyyn oo mahdollisuutta eikä halua, tärkeintä tehdä niin kuin itse kokee parhaaksi!Meillä on kans aina ollut puoliso mukana kaikilla käynneillä raskaana ja sen jälkeen nyt 2v tarkastukseen asti. Vauvavuoden aikana saattoi olla joku että minä en päässyt että mies vei lapsen kun oli siis itse vanhempainvapaalla.Tulevalla viikolla eka neuvola. Odotuksia ei ole muuta kuin että toivoo ymmärtävää ja lempeästi ohjeistavaa omahoitajaa. Ensimmäinen raskaus niin kaikki kovin uutta ja jännittävää.
Onko teillä puolisot olleet mukana ensimmäisellä neuvola käynnillä?![]()
Hyvä päästä nopeasti selvittämään jos jossain olennaisessa asiassa ollaan ymmärretty ihan eri tavalla.
sillä oli kuulemma ihan ylimääräinen olo vaikka terkkari yritti kyllä isältäkin kysellä asioita.
Meillä on mies ollut kerran neuvolareissulla ja ei oo halunnut sen jälkeen enää tullasillä oli kuulemma ihan ylimääräinen olo vaikka terkkari yritti kyllä isältäkin kysellä asioita.
Ekan odotuksessa oli kaikissa ultrissa, sitten kun seuraavassa se 12 viikon ultrassa olikin mennyt kesken, ni ei sillä oo siihenkään ollut enää niin hinkuaTosin on joutunut myös usein sillon kattomaan muita lapsia, kun ei saa lapset tulla ultraan mukaan.
Rakenneultraan se on aina halunnut tulla, varmaan kiinnostaa sukupuoli ja kun alkaa olla se vauva niin paljon konkreettisempi asia silloin.
Jos oisin ite isä ni en kyllä varmaan tulis muuta kuin ultriinvaikka itse oon raskaana niin itestäkin tuntuu ne neuvolakäynnit välillä tosi turhilta ja varsinkin siinä alkuraskauden väsymyksessä ei yhtään kiinnostais mitkään rutiiniverikokeissa juoksemiset tai jutustelukäynnit neuvolassa
![]()

Voi kyllä olla perää tuossa ettei ne oo tottunut olemaan keskusteluissa seinäruususina.Tää on totta kyllä. Mutta hei - miehille ei yleensä koskaan tule semmosta tilannetta vastaan heidän elämässään missä heitä vähätellään tai ei huomioida... Naiset kokee sitä jatkuvasti! Mun mies sanoi, että vasta lasta odottaessa vihdoin tajusi edes vähän miltä se tuntuu, kun ei oteta tosissaan tai vain toiselle puhutaan
Meidän terkka oli kyllä tosi hyvä ja otti huomioon, mutta tilanteita riitti paljon, missä yhtäkkiä minun mielipiteellä olikin vain väliä tai sitä kysyttiin aina ensin.
Anoppi, siis mieheni äiti, tekee sitä vieläkin, että kysyy aina minulta että "mitä meinasit antaa lapselle ruuaksi?" "mihin aikaan meinasit pistää lapsen nukkumaan?" vaikka puolisoni on siinä ja hän nimenomaan yleensä tekee meillä kaikki ruuat ja nukuttaa aina iltaisin ...
oho pikku avautuminen, mutta tämmösiä mietteitä tähän iltaan![]()
Joo! Oon kans saanut ihmettelyjä ja kehuja jo siitä että kyläilyn jälkeen mies rupeaa taaperoa pukemaan, että ”ompas auttavainen isä, ole onnellinen”, vähän vetää hämilleen kun ollaan omasta mielestämme molemmat ihan tasavertaisia vanhempia, jo toi termi ”auttaa” kuvastaa sitä että naisen homma, jossa mies ”auttaa”Voi kyllä olla perää tuossa ettei ne oo tottunut olemaan keskusteluissa seinäruususina.
Mun oma äiti tekee sitä aivan sairaan ärsyttävää kehumista miten mulla on aivan mahtava mies, kun se hoitaa lapsia tai laittaa ruokaa tai pärjää yksin lasten kanssa viikonlopun ym. En tiedä miten siitä normaalista vanhemmuudesta tulee jotain ylimaallista miehen tekemänä ja naisen tekemänä se on vaan sitä mikä kuuluu asiaan. On näissä asioissa vielä paljon muutettavaa![]()
Joo! Oon kans saanut ihmettelyjä ja kehuja jo siitä että kyläilyn jälkeen mies rupeaa taaperoa pukemaan, että ”ompas auttavainen isä, ole onnellinen”, vähän vetää hämilleen kun ollaan omasta mielestämme molemmat ihan tasavertaisia vanhempia, jo toi termi ”auttaa” kuvastaa sitä että naisen homma, jossa mies ”auttaa”
Toinen oli että mulla on ollut yön yli meno, ni multa kysytään että meneekö taapero sitten mummolaan yökylään, vaikka kysyjä tietää että isä on kotonaniinku mitä oikeesti
eikä näistäkään kommentoijista kumpikaan edes ole vanhempi ihminen, vaan ihan samaa ikäluokkaa kuin itekin.
![]()
Itse ainakin pidän itsestäänselvyytenä molempien osallistumista, niin tosi hassu kuulla tollasia ihmettelyjä etteikö isä esim. osaisi olla yötä vauvan kanssa ilman äitiä..Tää on asia mikä on ihana että menty harppaus eteenpäin, ettei se ole vain äiti joka huolehti.
Kun miettii ympärillä olevia ystäviä ja perheitä niin enemmän ihmetyttäis jos toinen vanhempi ei osallistuisi![]()