Neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milena90
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Puzika, mä kävin kanssa esikoisesta kahdesti sokerirasituksessa kun suvussa diabetestä. Tästä ei tarvii nyt onneksi käydä kun kerran. :)

Jokos ootte influenssarokotteen saanu? Meinaatteko ottaa? Mulla olis 1.11. seuraava neuvola, jospa sen sitten sais. Täytyy varmaan soittaa ja kysästä tai sitte käydään tytön kanssa muuten vaan ne sieltä hakemassa, mies saa hakea omansa kunhan kerkiää.

Meille ei oo edes tarjottu, mutta en taida tälläkään kertaa ottaa. Ei olla otettu ollenkaan influenssarokotusta. Armeijassa se oli pakollinen, joten sillon oon sen ottanut.

Mulla oli neuvola jo vajaa 8 viikoll kun ei saatu aikoja Th :n kanssa sopimaan yhteen. Ja piti ehtiä antaa np ultra ajat ym.

Influenssa rokotteen meinaan ottaa. Olen kerran influenssan sairastanut rv 36 ja siitä oli leikki kaukana.

Influenssarokotteen otan ehdottomasti. Se on pieni vaiva siitä, että todennäköisesti säästyy siltä kamalalta taudilta. Sairastin influenssan ensimmäistä kertaa elämässäni tämän vuoden keväällä ja se oli aivan helvetillinen kokemus. En syönyt kolmeen tai neljään päivään kun mikään ei mennyt alas, en voinut avata silmiä kahteen päivään kun valo sattui. Makasin sängyssä kaksi viikkoa. En uskalla edes ajatella millaista influenssan sairastaminen olisi raskaana saatika mitä se tekisi kasvavalle vauvalle masussa.

Mä olen (muistaakseni) tähän asti välttynyt influenssalta, vaikka muuten paljon olenkin sairaana. Silloin kun astmaatikoille suositeltiin sikapiikkiä, niin otin sen ja normipiikin samalla. Ja sairastin sen jälkeen sikataudin, lievänä tosin :D Eihän sitä koskaan tiedä milloin se napsahtaa omalle kohdalle, niin näiden muutamien viestien perusteella taidampa nyt tänä vuonna ottaa :) Onkohan sillä väliä ottaako muut perheenjäsenet? Pitäskö mies siis patistaa myös ottamaan?

Mä olen (muistaakseni) tähän asti välttynyt influenssalta, vaikka muuten paljon olenkin sairaana. Silloin kun astmaatikoille suositeltiin sikapiikkiä, niin otin sen ja normipiikin samalla. Ja sairastin sen jälkeen sikataudin, lievänä tosin :D Eihän sitä koskaan tiedä milloin se napsahtaa omalle kohdalle, niin näiden muutamien viestien perusteella taidampa nyt tänä vuonna ottaa :) Onkohan sillä väliä ottaako muut perheenjäsenet? Pitäskö mies siis patistaa myös ottamaan?
Kyllä meillä ottaa koko perhe!

Minä ajattelin ottaa influenssarokotteen lähiaikoina esikoisen 3v neuvolan yhteydessä. Yleensä en sitä ota vaikka perussairauteni takia sen saisinkin. En juuri koskaan ole flunssassa (*koputtaa puuta* o_O), ehkä kerran kahdessa vuodessa, mutta nyt yritän pelata varman päälle tässä asiassa. Mies ja poju ottavat piikin myös.

Meillä ens kerralla neuvolassa tarjolla influenssa piikki. Mieskin sen saisi ellei ota töistä. Kyllä mun mielestä koko perheen kannattaa ottaa jos on vaan mahdollista. Rokotetta suositellaan myös riskiryhmään läheisille.
Flunssa ja influessa on ihan eri asia. Luulen että olen kerran sairastanut influenssan koska olin viikon kuumeessa ja mulla ei ole juuri koskaan kuumetta, edes flunssassa.

Muokattu viimeksi:
Nyt on eka neuvola takana ja tulipa siellä paljon asiaa. Sydänäänet sai kuulumaan melkein samantien ku vaan dopplerin tökkäs mahalle :joyful:

Kyllähän meillekin tuota infulenssarokotetta suositeltiin ja kai myö se otetaan. Kumpikaan meistä ei oo sitä aikasemmin ottanu ni sen takia se epäilyttää.

Mulla töitten puolesta pakko ottaa infulenssa rokote, niin se tulee sit seuraavalla neuvolakäynnillä. Eipä oo muuten tullu miehen kanssa juteltuakaan siitä et otetaanko rokotetta lapsille vai ei. Hmm.. no, katsotaan. Viime syksynä otettiin kun lapset aloitti vuodenvaihteessa hoidon, mut kyl niil niitä normi flunssia, korva ja silmätulehduksia oli. Mies saa päättää ottaako rokotteen vai ei. Sikiöllehhän tuo infulenssa voipi olla hyvinkin vaarallinen, niin itse ottaisin rokotteen vaikka työpaikka ei sitä pakottaisikaan ottamaan.

Minä sain neuvolan varattua ja se on 9+4 eli reilun viikon päästä. Täytyy katsoa saisiko töiden kautta influenssapiikin jo aikaisemmin otettua, kun ehdotomasti haluan sen sikiön takia...

Mulle sanottiin tänään neuvolassa että jos on yli 25 vuotias ja painoindeksi yli 25 niin joutuu keskiraskaudessa sokerirasitukseen.

Tällä hetkellä painoindeksi 29.. :/
Jospa sitten tän raskauden jälkeen saa ittensä takas omaan kuosiin O.o

BMI 28 ja mullekkin merkittynä sokerirasitus. Mulla tosin äidillä ollut raskausajan diabetes joten en ihmettelis vaikka itselläkin tulisi ongelmia jossain kohin...

Tuntuu että seuraavaan neuvolaan on kamalan pitkä aika... Olin jo varmaan pari viikkoa sitten ultrassa ja seuraava neuvola varattuna vasta marraskuun loppuun.. Tässä on tosin ensviikolla lääkärin tarkastus välissä!

Mä ite kävin sokerirasituksessa perjantaina ja tosiaan ainoa syy miks mä siihen jouduin, ni oli et mun isoäidillä on 2 tyypin diabetes ei siis iän eikä bmi takia. Ite vähän yllätyin et sellaiseen laitettiin. Toisaalta kiva nähdä onko arvot pysyny viiterajoissa, alkuviikosta saan tietää.

Ja oli muuten ihan hirveä närästys ja pahaolo sen jälkeen, kun veti sen sokeriliuoksen :yuck::sour:. Mut yllättävän nopeasti se 2h kuitenkin meni.

Neuvolalääkärin tarkastuksessa tänään käyty ja voi että mikä fiilis oli kuulla ötökän sykkeitä taas sitten np-ultran jälkeen..! :Heartred Vaikka välillä yksin elämää pähkäillessä iskee epätoivoa raskautta kohtaan ja epäuskoa onko se edes totta niin tällaset pienet asiat herättää todellisuuteen. Eikä enään harmittanut sisätutkimuksetkaan kun sen jälkeen heti kuunneltiin sykkeitä. laughing6
Isästä oli myös puhetta ja toivoivat paljon myös isän läsnäoloa neuvolakäynneille vaikka sanoin käyttävän päihteitä yhä. Kerroin terveiset exälle jonka suurin huolenaihe on yritetäänkö neuvolassa puhua parisuhteesta. Ja tietääkö ne edes että ei olla yhdessä. Töksäytin että tottakai ne tietää eikä tää homma pyöri miehen ympärillä, minä ja lapsi tärkeämpiä ollaan kuin toisen typerät elämänvalinnat.... Ei ymmärtänyt miksi häntä sinne halutaan, ei se että hän on isä voi olla kuulemma ainut syy. Noh saa nähdä tuleeko muutaman viikon päästä mukaan vai ei..

Miksi ihmeessä isää sinne mukaan halutaan? Siis tosi kaunis ajatus joo, mutta oma mieheni, vaikka onkin ihana ja mukana kyllä täysillä, ei olisi pätkääkään kiinostunut mun neuvolakäynneistä, enkä häntä mukaan jaksa raahatakkaan. Ei sielä tule mitään uutta kuitenkaan ainakaan itselle. Omien menojen sovittaminen noiden käyntien mukaan on ihan tarpeeksi, en jaksaisi säätää vielä miehenkin menoja! :D Ja Ansqqu. Sä pärjäät kyllä aivan varmasti, kunhan luotat itseesi ja siihen, että just sä ja vaan sä olet paras äiti sun lapselle. <3

Ansqqu, mulle tulee se mieleen, että ajatteleekohan ne lapsen näkökulmasta, että hänellä on oikeus isään, ja että neuvolaan tuleminen voi taas vähän konkretisoida miehelle realiteettia, että hänestä on tulossa isäksi ja että hänen tulisi valmistautua sen tuomaan vastuuseen? Toisaalta ajattelen, että usein kumppanit eivät oikein pysty kasvamaan isyyteen ennen kuin lapsi on heidän sylissä, se on vain liian abstrakti asia noin vierestä vaikka naisen maha kasvaa, tuntee ulkoa potkuja ja näkee kaikkia raskauskremppoja. :D Mun mies ei myöskään tule neuvolaan ellei ole ihan pakko, mutta tulee aina ultriin mukaan, enkä itsekään oikein näe hänen läsnäolonsa neuvolassa tuovan mitään lisäarvoa.

Takaisin