Neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milena90
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jei. Heräsin sitten neljältä. Ja uudestaan kuudelta. Ja molemmilla kerroilla oli tietenkin pakko päästä vessaan. Todellakaan en sit neljältä alkanut (tai oikeastaan edes unenpöpperössä ajoissa muistanut) ottaa mitään virtsanäytteitä. No, onneks meen labraan vasta illalla. Täytyy yrittää pidätellä puolenpäivän jälkeen, että ehtisin saada näytteen otettua.

Toi pissa näyte on kyllä haastava tehdä...

Mulla oli eka neuvola. Kaikki oli tuttua ja hemoglubiini ok ja verenpaine myös,joka mulla on alhanen eikä oo ikinä noussu raskauden aikana. Jouduin varaa viikolle 12 sokerirasituksen kun mulla oli viimeksi se raskausdiabetes ni nyt pitää mennä sit jo aiemmin ja myöhemmin uudestaan vielä,ei kiva. Onneksi sain pidettyä viimeksi ruokavaliolla kurissa. Sitten varasin ajan verikokeeseen ja np ultraan myös joka on 6.11. Oli kyllä kiva jutella neuvolatätin kanssa kun tää alku on ollu aikamoista vuoristorataa...Mutta nyt rupee kaikki tuntuu paremmalta ja raskaus todelliselta.

Tänään oli eka neuvola, nyt siis 9+4. Maanantaina pitäisi käydä verikokeissa ja viedä samalla pissanäytettä. Neuvolassa asiat tuttuja ja suurimmaksi osaksi ei tarvinnut ees asioita käsitellä.

Mullaki oli tänää eka neuvola :) Tänään siis kierro mukaa 8+3 (neuvola 8+6) .. Verepaine ja hemoglobiini hyvät. Lähetteet testeihin tehtiin, ite täytyy sit vara tarkempi aika mut eka täytyy odottaa ekaa ultra-aikaa.. Pitäis olla enne isänpäivää :) Eniten aikaa meni tietojen täyttämisee ku joka paikkaa piti syöttää samoja tietoja.. Mä joudun kans vähä aikasemmi sokerirasituksee ku bmi nii korkee.. Edellises jouduin kans mut se tais liittyy ikään..

Mä muistin viimein eilen varata neuvolan. Oli hieman "vihainen" kun en oo aiemmin varannut. Meinas olla vaikeaa löytyä aikaa että saa kaikki verikokeet ja ultrat ajallaan. Omalle tädille en tietty saanut :( ma meen ekaan neuvolaan, silloin 9+3

Minäkin kävin viime perjantaina neuvolla josta lähetettiin varhaisultraan. Jossa kävin eilen jossa ei sitten näkynyt oletetun kokoista alkioita. Mutta ensiviikolla keskiviikkona uudestaan katsomaan että onko kasvua tapahtunut vai onko kasvu pysähtynyt. Ultraan passittivat ajoissa koska tänään oli sydän kontrolli itsellä jota varten laskettuaika olisi hyvä ollut varmistaa. Mitta positiivista ainakin oli se että omat verenpaineet olivat laskeneet (normaalisti synnynnäisen sydänvikani vuoksi paineet olleet yläkanttiin) joita lääkkeillä pidetty kurissa. Mutta soitellessani sairaalaan että olisinko saanut soittoajan lääkärille lääkityksen tarkistamiseksi minulle hyvin nuiva hoitaja ilmoitti etten sitä tarvitse koska kahden viikon päästä on varattu aika lääkärille. Jätin siis silloin lääkkeet pois ja neuvolassa mitattuna paineet olivat koholla, mutta tänään sairaalassa hoitajan mittaamana paineet olivat hyvät. Ja se antoi toivoa että (tyyppi) on ja kasvaa.[emoji4]

Onko tässä ryhmässä muita odottajia joilla sydänvika? Olisi mukava keskustella muiden samassa tilanteessa olevien kanssa.

Mulla on kans ongelmia sydämen kanssa. Oon kerran käynyt katetri ablaatiossa kun holterissa oli 25 000 lisälyöntiä vuorokaudessa.
Raskaus pahentaa kyllä oloa :p ja kun ei oikein turvallista lääkettä oo. Menny muutama ilta sohvalla puhallellessa.

Minä en ole vielä varannut ensimmäistä neuvolaa kun odotan vielä seuraavaa ultraa joka on reilun viikon päästä, rv 9+1. Kuinka aikasin neuvolassa pitäisi eka kerran käydä?

En tiedä tarkkoja viikkoja mutta käsittääkseni labrat seulaa varten suositellaan tekemään viikolla 10 ja np-ultra sitten viikoilla 11-13. Ja labroihin kun tarttee lähetteen neuvolasta niin vähän kiire voi jo tulla. Riippuu toki myös paikkakunnasta, täällä pääkaupunkiseudulla eivät ainakaan tykkää jos liian myöhään varaa ekaa neuvolaa, kun ei meinaa aikoja riittää. Mulla on aina ollut eka neuvola jo viikoilla 6-8. Mutta tosiaan varmaan hyvin paikkakuntakohtaistakin, miten on aikoja tarjolla jne.

Kannattaa ehdottomasti varata jo. Itse oon aina odottanut varhaisultran yli ja nyt vielä unohdin ja varasin tosiaan vasta tällä viikolla. Meillä ruuhkainen neuvola niin just löytyi yks aika ennen kun pitää jo ottaa verikokeita ja ultraa. Eli kun meen 9+3 se on ok, mutta jos olisin vielä venyttänyt varaamista niin en tiedä mitä sitten. Täti puhelimessa hieman torui kun niin myöhään varasin ultran ym. Vuoksi. Viimeksikin kävin näillä viikoilla ekan kerran mutta nyt ongelma olikin se ettei meinannut olla aikoja enää. Ja tietty omalle ihanalle tädille en päässyt.

Minä en ole vielä varannut ensimmäistä neuvolaa kun odotan vielä seuraavaa ultraa joka on reilun viikon päästä, rv 9+1. Kuinka aikasin neuvolassa pitäisi eka kerran käydä?
Suositellaan että eka neuvola olis ennen 10+0. Mulla ollut ekat neuvolat 8+.
Sulla meinaa tulla kiire,että ehtii laittaa lähetteet verikokeisiin ja ultraan.

Mä oon aina soittanut neuvolaan positiivisen testin tehtyäni. Sieltä laittavat sitten ekan neuvolan ja varhaisultran.

Miten muut tän hoitaa? :eek:

Mä oon kans aina soittanut parin päivän sisällä testin tekemisestä. Meillä ei varhaisultraa saa ollenkaan mut neuvola tosiaan varataan sit heti. Ja on ainakin sit valinnanvaraa päivissä puolin ja toisin.

Meillä kans ohje, että heti pitäis soittaa. Mutta eiköhän ne yritä järkätä ajat ajallaan kun soitat :)

Kiitti teille vastauksista. Pitänee soittaa sit hetimiten. Oisin vaan halunnu vielä varmistaa ennen nla käyntiä uä:ssa onko siellä vielä elämää.. mut ehkä mä uskaltaudun soittaan sen ajan.

Kiitti teille vastauksista. Pitänee soittaa sit hetimiten. Oisin vaan halunnu vielä varmistaa ennen nla käyntiä uä:ssa onko siellä vielä elämää.. mut ehkä mä uskaltaudun soittaan sen ajan.
Ainahan ajan saa peruttua, mutta toivovat aikaisempaa yhteydenottoa että kaikki tiedot ja lähetteet saa ajoissa järjestelmään. Ja tosiaan joissain paikoissa ajat voi olla tiukilla varsinkin jos ihan mikä tahansa aika ei käy.

Meillä ois tosiaan eka neuvola vasta tän viikon to, ja sillon ois 10+1. Katotaan nyt sit millä tahilla noita tutkimuksia rupee tulemaan...mut jännä miten eri paikkakunnilla on niin erilaiset käytännöt. Soitin neuvolaan siin jo heti sillon ku kuukautiset oli noin viikon myöhässä.

Tänään oli lääkärikäynti. Kohtu oli selvästi suurentunut ja muutenkin paikat oli hyvässä kunnossa. Sydänääniäkin kokeiltiin kuunnella, mutta ei saatu kuulumaan. Laitteessa välillä vilahti sykkeet, mut korvalla ei kuullu. Nooh, ei auta ku odottaa np-ultraan. Huoh, taas muutama viikko odottamista vaiks kyl tää käynti kans hiukan rauhotti mieltä. Ite kans välil miettii enks onko siel ny ketää, vaik siis oireita on. Perjantaina olis veri- ja pissakokeet. Pissanäytteen teen kyl kotona, ei jaksa iha niin kauaa pidätellä vaiks aika onki jo 8lta. :grin

Eilen kävin neuvolassa ja lappujen täyttöä ja yleistä juttua vain. Itse joudun käymään raskauden aikana kaks kertaa sokerirasituksessa, kun suvussa diabetesta ja bmi:n takia. Ensviikolla ois labroja sit tiedossa. Äippäpolille lähti lähete ja odotellaan sit kutsua nt-ultraan.

Takaisin