Neuvola

Mulla aiemmat 4045g ja 4100g tyttö ja poika. Sf-mitta pojasta oli paljon yläkäyrillä (sen pituus 54cm) tytöstä lähempänä normaalia. Viikko eroa.
Nyt tästä oli 32+1 painoarvio 1800g, rv 30+ olo sf 27. Molemmat keskikäyrällä. Maanantaina seuraava neuvola. Jännä nähdä, tuleeko tästä tosiaan pienempi ku noista aiemmista, niinku nyt näyttäisi siltä.

Mulla on sf-mitta nyt melkein alakäyrillä (35+1 29cm) ja tää tulokas on silti koko ajan ultran mukaan kasvanut vähän keskikäyrän yläpuolella. Oli viimeksi 200g isompi kuin esikoinen samaan aikaan. On siis ultrattu 4 viikon välein, niin aika luotettavana sitä kokoa pidän :)

Esikoisen aikaan taas sf-mitta ja kasvu ultrassa meni koko ajan keskikäyrällä. Syntyessä 41+0 3660g.

Äsken oli neuvola, 37+2 viikot, sf-mitta 31cm :) Katselin huvikseen aikaisempia neuvolakortteja ja pienin on tämän raskauden mitta näillä viikoilla ja isoin oli ekassa näemmä. Ekassa raskaudessa viimeinen neuvolakäynti oli 37+4 kun tyttö syntyi 38+1... Käsin kokeili vauvan mittoja nyt ja semmosta kolmea kiloa arvioi vauvan olevan. Pää oli melko alhaalla, mutta ei kiinnittynyt, eikä uskonut kiinnittyvänkään kun neljäs tosiaan tulossa. Paineet nousseet hieman, mut varmasti väsymyksestä johtuvaa. Painoa tullut vajaa 500g viikossa, eli yhteensä nyt 12kg. Viikon päästä seuraava neuvola, koska haluaa paineita seurata.

Mulla mennyt kahdessa ekassa sf lähes keskikäyrällä, lopussa ehkä aavistuksen sen yläpuolella. Eka syntyi 39+1 ja toka 39+2 ja molemmat olivat lähes 3900g ja 52,5-53cm :) eli tosi samankokoisia. Rv 26 tästä ennustettiin ultran mukaan 3700g, mutta uskon että on isompi, ainakin sama luokkaa kuin nuo ekatkin.

Mulla oli neuvola tammikuusss viimeksi. Sillon katsottu esim.pissa. Synnytystapa-arvio on 13.3 niin neuvolasta sanoivat ettei tarvi tulla enää. Oikeesti. Säästöö se tämäkin. Kohta saa tehdä varmaan synnytyksenkin kotona.
.

Mulla oli neuvola tammikuusss viimeksi. Sillon katsottu esim.pissa. Synnytystapa-arvio on 13.3 niin neuvolasta sanoivat ettei tarvi tulla enää. Oikeesti. Säästöö se tämäkin. Kohta saa tehdä varmaan synnytyksenkin kotona.
.
Kai tuosta vois jo tehdä valituksen johonkin? :mad:

Millai ne noin on poistanu noita käyntejä. Mun mielestä ne loppuraskauden käynnit ei tod mitään turhia ollu kun kysymyksiä alko tuleen yms. Ihme homma.

Ja siis lopussahan ois erityisen tärkeä seurata paineita, pissaa ja mahdollisia oireita, jotka vaatisivat toimenpiteitä. Eihän kaikki tarvitse neuvolakäyntejä niin tiheään, mutta ne pitäisi katsoa ihan tapauskohtaisesti!

Joo päivän sana tuntuu olevan:säästö ja äidin oma-alotteisuus. Mulla viime virallinen käynti ollut 30+1 neuvolassa ja seuraava ensi ma. Mut kävin toki siellä pikaisesti ku oli 5 pv kestänyt pääkipua.
Meidän neuvolassa tosiaan omamittauspisteet, eli voi käydä milloin vain mittaamassa verenpaineet ja tehä tikkutestin pissalle. Ja siihen kuulema pyritään ja kannustetaan.
Mut kuinka moni hoksaa itse ajatella että nyt pitää käydä siellä omatoimisesti jos kukaan ei ohjaa siihen?lopussa tarvitsee muutenki tukea enempi.

Mun neuvolatäti on kyllä tosi tarkka ja ihana. Se soitti mulle eilen ihan muuten vaan ja kysyi supistuksista ja päänsärystä . Ei taida kovin moni enää tehdä noin:rolleyes:

Känkkis ootko jostai tosi pieneltä paikkakunnalta, vai miten on tommosta toimintaa?? :O Reilu peli jättää nyt toinen sitte "oman onnensa nojaan" :(

Mulla oli neuvolalääkäri tänään ja pissanäytteessä oli häikkää, (tai jostain syystä koko näytteen annosta ei meinannut tulla mitään) ja huomenna siis aamupissasta toimitan ite näytteen labraan. Verenpaineet oli kuitenki normaalit, että lääkäri otti asian aika lunkisti,kun taas sijaisena ollut terkkari näytti siltä että paniikki iskee sen pissan takia :D Oli huvittavaa itse seurata vierestä kun he kävivät asiasta keskustelua ja suhtautuivat täysin erilailla asiaan. :D
Muuten oli kaikki ok :)

Täällä oli vika neuvolakerta tänään. Mr perätila olikin sitten sunnuntain lääkärikäynnin jälkeen kääntynyt takaisin pää alaspäin, joten tässä vaihtuu synnytyssuunnitelmat kokoajan lennossa. Juuri kun lääkäri ultratessa sano, että on hyvin epätodennäköistä että enää kääntyisi. Oli peba nimittäin silloin jo syvällä kanavassa. Mutta niin se vaan kuperkeikkaa heittää! :D
Lisäksi supistelee tasaisin väliajoin ja sen verran usein, että terkan mielestä synnytys voi käynnistyä milloin vain.
Itse en jaksa tähän uskoa, koska esikko meni viikolle 41 ja nyt kuitenkin on kasassa vasta 38. Laskettuna käynnistetään jokatapauksessa, että kaksi viikkoa enää jäljellä! :)

Pikkutikku, mahtavaa että on nyt oikein päin siellä!kunhan vaan pysyis nyt niin :hilarious: 2 viikkoa kuulostaa niin vähälle, aivan ihanaa! Tää ryhmä on kohta täynnä vauvoja ja mä täällä vielä odottelen omaa vuoroa :angelic: vaikka ainaki vielä malttia on :joyful: rv 34+5. Ja Btw olo on tänään ollu hyvä eikä oo supistellu tms. Jotenki rauhallinen olo:)

Tsempit myös maalismamma ja saa:shy: ei teilläkään enää pitkästi ole:)

Takaisin