Neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Senni_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla toka neuvolakäynti vasta 13.7 eikä mitään lääkäriä ole edes sovittu tai mainittu...

Multa peruttiin lääkärikäynti, kun kävin äpolilla lääkärin vastaanotolla. Neuvolan lääkäri olisi tehnyt vain gynekologisen tutkimuksen. Toinen käynti neuvolassa on 21.6.

Yyh mä niin inhoon gynellä käyntiä. En muista varmaks mut tais olla sama lääkäri sillo ku viimeks kävin pari vuotta sitten; lääkäri ei puhunu mitään kun sörkki mun alapäätä vaikka sanoin heti alkuun että mua inhottaa ja jopa ahdistaa tää käynti, oisin toivonu että lääkäri ois kertonu mitä se tekee ja sanonu etukäteen että aikoo laittaa nyt instrumentin muhun. Tosi kiva olla siinä pedillä hammasta purren kun ei lääkäri sanomutään koko tutkimuksen aikana vaan tunkee niitä kylmiä instrumentteja muhun... kiva jos taas samanlainen inhottava kokemus.

Mulle tarjottiu sitä lääkäriä 10vkolla, nykyään tullu sellane ja esikosta ei ollu. En kokenut tarpeelliseks ja ilmoitin jättäväni väliin.
Omalla kohdalla en neuvolakäynneistä ole hirveän innoissani. Lähinnä kun ei siellä itselleni suunnattua tietoa saa ja kaiken olen kerännyt muita kanavia pitkin. Tein esikoisen kohdalla senkin selväksi, nyt muuton jälkeen eri neuvolatäti joten jännä nähdä miten kohtaamme vielä jatkossa :pompus:
Neuvola niin täynnä sitä yhtä ja ainutta tapaa tehdä/hoitaa ym.. Siellä pahoittaa mielensäkin niiin helposti! Meistä kaikista kasvaa raskauden aikana täydellisiä Äitejä, jotka tietää just ja sen oikean tavan toimia oman vauvan kanssa. Loput "ongelmat" hoidetaan kun ne kohdataan :shy:
Minäkin itsevarmana laitokselle lähdin ja itkun kanssa kolmanneksi yöksi jäin. Viimeisenä aamuna oli sellainen hoitaja joka muutti koko osasto ajan kokemuksen täydelliseksi :oops: Silti vaikka opin paljon, tuun kohtaa toisenkin kohdalla jotain haastavaa! Ne vahvistaa :Heartred

Kysyä kannattaa aina, kysyä vielä vaikka joltain toiselta jos ei vastaus miellytä heti :wink Neuvolan ainakin kuuluu vastata kun kysytään mut sinne Sun ei tartte vastata vaikka kysyttäis:smug:

Ei mulle edes tarjottu lääkäriä.. Olisi kyllä ollut tarve.. Mut no kaitpa noita asioita voi myöhemminkin selvittää..

Mä niin kannattaisin sitä että ihmiset tarpeen mukaan etenee. Toisaalta itse sitä teen koska kyseenalaistan kaiken eli onko pakko käydä :arghh:

Fuji, listaat mieltä painavat ja seuraavalla kerralla kysyt tai soitat!

Joo no siis olis pitäny tosiaan noista lääkkeistä keskustella ihan lääkärin kanssa eikä ultraajan.. Jari muutakin kysyttävää kyllä olis ollut.. Mut no ehkä sit ku kyselee noista neuvolassa niin saa jotain tietoa sitäkin kautta.. Kun kyllähän terkka voi laittaa esim soittoajan lääkärille tms..

muistaakseni esikoisesta tuli neuvolakäyntejä yhteensä korttiin 18 (tai ehkä hitusen enemmän, pitääpä tarkistaa) Tosin viimeiset 4 viikkoa kävin joka viikko äitipolilla ja neuvolassa, että niistä tuli jo 8. Ei siellä turhan usein rampata ja alussa varsinkin käynnit on harvassa.

Molemmista oon käynyt ylimääräisen varhaisultran n. vko 8-10. Eka koska epäiltiin muutakin sairautta ja nyt tehtiin koska viikoista epävarmuutta. Ultrat on vain lääkäreillä, eli esikoisesta 2 kertaa + np ja rakenne ja sit 4 kertaa perätilan takia äitipolilla rv36-39.

Uusi aika varataan aina neuvolassa, rakenne varattiin äitipolilla suoraan np-ultrassa. Meillä äitipoli eri kaupungissa kuin neuvola ja ajat pitää varata eri paikasta, terkkari ei voi niitä meille laittaa.

Lääkärillä käyty. Lääkäri oli miellyttävä, kiinnostunut ja osasi hommansa (jes!). Olipas kiva kuulla sydänäänet! Toveri ei kyllä tykänny kun hänen rauhaansa rikottiin vaan yritti pakoon aina ku löyty syke. :D
Viikon päästä neuvola, jännä kun haluavat neuvolankin päässä nähä mut näin nopeesti lääkärin jälkee.

Tänää olis toinen neuvola. Kiinnostus on aivan nollassa. Mitäköhän sielläkin tehään. Jos taas pelkkää jutteluu, ni rupee ketuttamaan. Menee pekkaset hukkaan, jos ei sydänääniä kuunnella. Joo.. Vähän tämmönen pessimistinen päivä. Kai tää tästä paranee :)

tokalla kerralla taidettiin jo kuunnella dopplerilla, esikoisesta siis, meillä se on tavallaan kolmas neuvola ensi viikolla, varhaisultra-lääkärin jälkeen käydään aina hetki terkkarin kanssa suunnittelemassa tulevia käyntejä.

Esikoisesta oli siis 18 merkintää neuvolakortissa, 2 ylimääräistä tarkastusta neuvolassa (eka varhaisia liitoskipuja ja toisella kertaa järkyttävä päänsärky) ja ne 3 ylimääräistä käyntiä polilla, joten siis normaaliraskaudessa ois tullut 13 käyntiä jos ois syntynyt normaalisti viikolla 39 ja siitä eteenpäin yks käynti per viikko lisää. Ja nyt kai pitäs tulla vähemmän? Pitääpä terkkarilta tänään kysyä. En siis haluu välttämättä rampata yhtään enempää kuin on pakko, ei siellä tuu mitään uutta, vauvaa kuunnellaan kotidopplerilla ihan sujuvasti :D

Mulla oli terkka mukana siellä lääkärikäynnillä, joten siihen väliin ei tullu enää toista neuvolaa.

Mulle kyllä sanottiin että toisella käynnillä neuvolassa kuunnellaan jo :) kuulemma jokaisella käynnillä viikon 13 jälkeen kuunnellaan meillä.

Mä käyn mielelläni tarkastuttamassa kohdunkaulani lekurilla, on ollu jo suppareitakin ja omalla äidillä kohdukaula ollut lyhentynyt jo aikaisin raskaudessa. Sitähän ei välttämättä itse tunne mitenkään. Lisäksi koen, että itse etsiessä tieto on usein niin ristiriitaista, että voi sitten vielä tarkennella, että mikäs nykyhetken linjaus minkäkin asian kanssa on, saa omille ajatuksilleen vähän tukea suuntaan tai toiseen. Eikä sitä korkeaa verenpainetta tai proteiineja pissassakaan usein itse tunne vaan kyllä ne täytyy testata ja voivat olla merkki esim. raskausmyrkytyksestä myöhemmin raskaudessa. Kiitollinen mieli, että suomessa pääsee palvelujen piiriin ja vieläpä ilmaiseksi!

Huomenna 13+5 neuvolalääkäri.. Katselin esikoisen aikaista äitiyskorttia niin siinä oli 13 neuvolakäyntiä joista kolmella kerralla oli myös lääkäri, ja vasta 18+1 käynnistä eteenpäin oli kuunneltu sydänäänet.. sitä ennen kuunneltiin kyllä kaupungin tk:ssa kun kävin ultrassa..
Jos voisikin käydä vain kuuntelemassa sydänäänet.. toisaalta onhan se hyvä seurata verenpaineita ym.. Esikoista kun odotin niin kaikki pysyi muuten hyvissä lukemissa mutta joka kerralla neuvolantäti paasasi painonnoususta.. ahisti mennä koko neuvolaan sen takia ja sanoinki sitten siellä että pudotan kilot pois kyllä synnytyksen jälkeen. 23kg lihoin ja puoli vuotta karistin niitä lopulta pois.

Ei ne turhia käyntejä oo vaikka se saattaa itestä siltä tuntuakki. Just verenpainetta tärkeä seurata, samoin myöhemmässä vaiheessa sf-mittaa, et miten vauva kasvaa.. ja pissanäytteet et on kunnossa. Raskausmyrkytys jos ilmenee ni se ei oi todellakaan mikään pikku juttu.. ite oon ainaki kiitollinen että seurataan tarkasti.

Meillä otetaan kait joka kerralla paino, pissanäyte, verenpaine ja sit tosiaan se terkka sanoin että sydänäänet. Noi ainakin muistaakseni joka kerta. Mut tarttee kyllä kysyä siitä lääkäristä että jos vois päästä..

Takaisin