Neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Senni_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mua ei kyllä yhtään nappaa sinne neuvolaan mennä juttelemaan turhia, ainakin näin toisen lapsen kohdalla. Esikoisen aikaan se oli ok kun sai keskustella mut nyt ei kyl kiinnosta. Paitsi ne sydänäänet on aina kiva kuulla :)

Joo siis just toi on se miks ite toivon että olis käyntejä useammin. Ku odottaa ensimmäistä niin tuntuu että on ihan pihalla jatkuvasti kaikesta. Eikä auta vaikka etsii tietoa kun ei pääse tavallaan kysymään että niin onko nyt tää homma näin ja oonko ymmärtänyt oikein jne.

Eiks terkalle voi kuitenkin aina soittaa jos on kysyttävää? Mun mielestä mulle sanottiin, että jos joku huolettaa, niin sitten vaan panee soittaen. jos ei oo mitään erityistä vaivaa, niin en mä nyt varsinaisesti nää, että miks siellä pitäis tän useampaan rampata. Mullakin siis eka kyseessä.

Joo ekassa raskaudessa se on ihan eri asia! Ja se mun terkka on kyl niin hössöttäjä etten jaksa sitä just nyt :D

No siis ei ole varsinaisesti mitään semmosta mikä huolettaisi mutta ei sinne nyt jaksa jatkuvasti soittaakaan :( ja sit ei aina muista edes kysyä tiettyjä asioita ku menee terkalle.

Mä taas en kehtaa soittaa kun aattelen että se ajattelee mun olevan hysteerinen paniikkiodottaja ja menetän kasvoni typerien kysymysten vuoksi. Varsinkin kun homma pitäs olla tuttu kun jo kolmatta kierrosta viedään...

Meillä ei oo ainakaan pelkoa että kasvonsa menettämisestä kun ei hoitaja muistanut meitä edelliseltä käynniltä.

Oon ajatellut sen asian niin, että heidän työtäänhän se on vastata kysymyksiin jos sellaisia tulee ja meille ainakin sanottiin että soittaa ja kysyy ennemmin kuin alkaa googlettelemaan ja panikoimaan asioita..

Mulle sanottiin nyt, että jos tuntuu siltä voin käydä joka viikko neuvolassa. Viimeksi asuessani Helsingissä oli hyvin selvää, että ei tehdä turhia käyntejä ja kerta reilussa kk riittää.

Viimeksi oli lääkärinkäynti rv17. Oli typerin kokemus ikinä, mittasi verenpaineet ja kuunteli sydänäänet. Ei muuta. Olin ulkona 10min. Nyt tuleva lääkärinkäynti on kuulema gynetutkimus + muut mitä lääkäri nyt tekeekään. Olin ihan monttu auki kun neuvolatäti tän kertoi. Mutta mikäs siinä, parempi vaan.

Mun mielestä olis hyvä, että käyntejä olis ne peruskäynnit kaikille ja sitten joustavasti sen lisäksi niille, jotka kokee niitä tarvitsevansa. Itse yllätyin kans siitä kuinka vähän alkuraskaudessa on käyntejä, mutta toisaalta itse tiedän asioista sen verran ei oo murehduttavia asioita ja paljon läheisiä ystäviä ja perhettä, joiden kanssa puhua, niin en ehkä koe tämän enempää tarvitsevanikaan. Kokisin kuitenkin kauheen tärkeenä sen, että ne ketkä tarvis lisää tietoa ja kuulumisten vaihtoa, sais sen mahdollisuuden! Muutaman kysymyksen olen tekstiviestinä laittanut terkalle ja saanut vastauksen, kun on ehtinyt vastata ja kysynyt tarvittavat jutut lääkäriltäkin mitä olen miettinyt. Ja tosiaan terveydenhoitajan työtähän se on ohjata ja auttaa! Ei siinä pidä omien kasvojen menetystä pelätä! Tiedän, että itse ihan varmasti kysyn "tyhmiä" kysymyksiä kun synnytys ja lapsivuodeaika lähestyy ja aion kysyä rohkeasti ja häpeilemättä.

Mulla oli eka käynti muistaakseni rv 8 ja sitten oli parin viikon päästä lääkäri, pariviikkoa ultra ja seuraava neuvola laitettiin juhannuksen jälkeiseen maanantaihin (rv 15+6) ja sit vissiin odotellaan noin kuukauden verran rakenneultraan (rv 19+3) :O

Täälläpäin on kuukausittain terveydenhoitajalla käynnit ja sitten loppuajasta parin vkon välein ja sitten viikottain. Jos en väärin muista. np-ultra + rakenneultra ja loppuraskaudessa kerran, jos on tarve.

musta tuntui myös että esikosta oli niiin vähän neukkukäyntejä. Soittelin usein neuvolatädille ja kyselin milloin mitäkin :) ei ollut yhtään tunnetta etteikö saisi soittaa. Nyt toisesta käyntejä ei ole niinkään kaivannut eikä ehdi hirveästi edes mietiskelemään :)

Joo se yksilöllinen käyntimäärä vois toimia. Ite en välttis tartteis niin montaa käyntiä, vaikka oonkin ensisynnyttäjä. On niin varma olo, eikä ole mitään kysyttävää. Kaiken löytää netistä (kun käyttää maalaisjärkee, eikä oo hysteerinen) :D

Kyllä mulla on semmoinen olo että sinne voi soittaa jos oikeasti niin paljon joku asia mietityttää.. Oon vaan etten tykkää soittaa mihinkään ellei ole ihan pakko..

Mulle sanottiin että ultran lääkäri riittää eikä tartte toista.. Ehkä sit joskus myöhemmin siis lääkäriin..

Takaisin