Neuvola-/ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Felia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla kuulemma on selkeä lisäistukka, varsinainen on kohdussa takaseinässä ja tämä lisäke nyt sitten kanavan päällä ilmeisestikin.. Tässä kaikki mitä mullekaan sanottiin.. jäin siitä vähän ulalle, että mikähän..

Eevis4: mä käyn keskustan neuvolassa :) Mulle sanottiin myös työterveydessä juuri noin, että melkeinpä kaikki akuutit yms jutut siellä ja muut äitiysneuvolassa. Tein sitten työtä käskettyä ja pistin jo lääkäriaikatoivetta menemään ensi viikoksi äitiysneuvolaan, ei taida musta olla enää työntekijäksi kun supistelee vähäinenkin ponnistelu. Eipä tarvi kuin vikkelästi nousta (ja siis vikkelä tarkoittanee lyllerrystä ylös :grin ) seisomaan, niin alkaa supistelemaan ja välillä perhananmoinen kipu alavatsalla, että pakko hengittää pinnallisesti hetken aikaa, sen jälkeen usein alkaa kohtu supistella useammin jonkin aikaa.

Jonna.K.: mulla on lisäistukkaepäily. Menen tän kuun lopussa kontrolliultraan lääkärille, jonka pitäis saada joku selvyys, että onko se möykky minkä kätilö löysi, lisäistukka vai mikä möykky se on. Saa nähdä tuleeko selvyyttä vai selviikö asia vasta synnytyksessä. Ilmeisesti ei mitenkään tavanomaisesta poikkeavaa, että on lisäistukka, kunhan se ei sitten ole kohdun edessä. Mulla oli ekassa ultrassa istukka muutenkin vähän kohdun päällä, se on nyt siirtynyt, et katotaan kait sitäkin ettei se möykky ole esteenä.

Mulla on istukka niin lähellä kohdunsuuta, että menen vielä uudelleen ultrattavaksi. Se saattaa siitä kuulemma vielä nousta ylemmäksi, jolloin siitä ei olisi synnytyksestä haittaa. Saattaa tulla myös vähäistä verenvuotoa, koska se istukka voi jotenkin "tihkua", mutta vielä ei ainakaan (onneksi) ole tihuuttanut. Sitten varoiteltiin, että jos kunnolla verta holahtaa niin heti lääkäriin, vaikka tämän olisin kyllä arvannut itsekin...
Onko kellään muulla samaa "vaivaa"?

Mulla oli viime raskaudessa rakenneultrassa istukka kohdunsuun päällä. Rv 28 oli jo noussut siitä pois.
Sanouvat, että 90% istukka siirtyy pois kohdunsuulta, mutta jos ei, niin sitten suunniteltu sektio.
Mulla ei vuotoja esiintynyt.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

kkira: Aika hauska yhteensattuma. Aika harvinaista varmaan tuo, että verenpaine aina vastaanotolla korkea mutta kotona normaali? :)
Meillä on mukava se neuvolatäti, ihan mielellään menee aina vastaanotolle. Onko sinulla sama?

Minulla on sama homma verenpaineen kanssa:)

Terkkari totesi lyhyen haastattelun perusteella, että meidän lapsi ei tarvitse tuberkuloosirokotusta. En siinä hetkessä osannut asiaa ihmetellä, mutta eikö just vähän aikaa sitten ollut jossain koulussa tubiepidemia? Ei vaikuta tarpeettomalta rokotteelta...

Me todettiin, että sen rokotteen mahdolliset haittavaikutukset ovat meidän kohdalla suuremmat, kuin hyödyt, joten ei oteta.
Vauvat ja pienet on niin pirun kipeitä muutenkin aina niistä rokotteista (meillä siis), niin en kaipaa yhtään ylimääräistä reaktiota tai myöhempiä haittavaikutuksia. Mieluummin panostan luonnollisen vastustuskyvyn vahvistamiseen :)

Henk koht en usko tässä kohtaa luontaiseen vastustuskykyyn ja nykypäivänä myös laumasuoja voi olla mitä sattuu, joten me otetaan kyllä kaikki yleisesti tarjottavat rokotukset meidän lapselle.

Mut hyvähän se on, jos tietyt sairaudet muuttuvat niin harvinaiseksi, ettei rokotuksia tarvitse. Käsittääkseni tubi on kuitenkin ihan yleinen mm. Venäjällä ja Virossa, joten tuntuu erikoiselta, että rokote olisi Suomessa tarpeeton.

Saahan sen sitten erikseen myöhemmin toki, jos tarvitsee,joten sinänsä tämä ei ole mikään iso ongelma.

me aiotaan pyytää että sairaalas annetaa tubi rokote mein neidille koska täällä on ainaki jonki verran tubia vissii ollu ni parempi olla varovainen, esikko sai automaattisest suomes aikoinaa sen rokotteen eikä tullu reaktiota siitä.

Kyllä mekin otetaan kaikki rokotusohjelmaan kuuluvat. Tosin vähän hitaammalla aikataululla.
Ylimääräisiäkin tarvittaessa, mutta yhdessä lääkärin kanssa pohdittuna. Haluan punnita mahdolliset haitat suhteessa saatuun hyötyyn, koska elimistölle nuo rokotteet on kovia paukkuja. Suoja yhdelle, voi altistaa toiselle.
Jos kyseessä olisikin se tubirokote, joka meidän sukupolvelle on annettu, mutta se vaihdettiin pohjoismaissa silloin 2000-luvun alussa ja tästä uudesta ollaan aika montaa mieltä. Myös sen tehosta, joten itseä arveluttaa..

Itse ainakin haluan Möykylle tubi -rokotteen. Ensinnäkin mummillani oli tubi tässä muutama vuosi sitten. Lisäksi, itse olin Irlannissa töissä n. 7 vuotta sitten ja meillä oli työntekijä kenellä oli tubi, joten kaikki joutu testeihin kenellä ei ollu rokotetta. Tuossa olen hanskimuksen kanssa täysin samaa mieltä, se ei ole turha rokote.

Lueskelin tosta rokotteesta ja ei sitä ilmeisesti olekaan enää moneen vuoteen annettu kuin riskiryhmän vauvoille. Tosta uudesta rokotteesta en ollut aiemmin kuullutkaan. Olin siis luulossa, että tämä rokotusohjelmasta poistuminen on joku ihan uusi juttu. Vähämpä tiesin.

Mutta juu, en mäkään mitään tutkimattomia tai tehottomaksi/ huonoksi havaittuja rokotuksia tahdo lapselleni antaa. Pitänee tutkia näitäkin asioita tarkemmin kunhan ehtii.

Eikö ne rokotukset kuitenkin anneta jo aika pienelle vauvalle?

Aamusta jo neuvolassa tänään.
Viikkoja siis 26+6, painoa oli tullu kuukaudessa kilo. Hb oli tippunu, viimeks oli 120 nii nyt 106. Rautaa siis nassuun. Paineet ok, vauvan sykkeet 150 ja sf 25. Ja ylläripylläri pissassa taas proteiinia. Kuukauden takaisen "tyhjän" äitipolikäynnin takia terkkari käski nyt vaan tarkkailla tiiviisti omaa olotilaa ja vauvan liikkeitä raskausmyrkytyksen varalta. Seuraava neuvola onki uudella paikkakunnalla, 1.10 lääkärineuvola. Tässä välissä pitäis sitte jaksaa muuttaa. Läähpuuh.

2006 ainaki mun esikolle annettii ennen kotiutumista se tubi rokote automaattisesti, en tiä mikä on nykyää käytäntö. täällä on pakko pyytää se sairaalassa koska ihmisillä täs maassa on jos jonkinmoista yskää köhää ja jopa tubia ni parempi varoa ku katua etenki ku tietää millai tän maan terveydenhuolto on.

Täällä rv 26+1 ja tänään käyty neuvolassa. Kohtu kuulemma hyvän kokoinen, verenpaine 140/80 eli tähän asti korkein (tosin saattoi hieman korkea ollakin kun ensin käyty läpi diabetes jutut), virtsanäyte puhdas ja hemoglobiini otetaan ens kerralla vasta kun viimeks oli hyvä. Sydänäänet oli hyvät ja kovin tytsy potki vastaan. :D

Ainoa negatiivinen asia oli nyt sitten toi raskausdiabetes. Eli torstaina olin toisen kerran sokerirasituskokeessa ja nyt sitten oli paastoarvon perusteella diabetes. Paastoarvo oli sen 5,3 eli just se raja-arvo. o_O
Nyt sitten ruokavalio ja liikunta vaa pidettävä tarkemmassa syynissä. 3krt/vko mittailen arvoja (4x pv aikana). Eipä ole uus juttu onneks mittaaminen kun olen vanhempien mittarilla ottanut useinkin mittoja (molemmilla vanhemmilla 2. tyypin diabetes ja paljon muutenkin suvussa).

Neuvola takana ja hyvä mieli! Kaikki arvot kunnossa, vähän hämmästyin itsekin. Rautakin 122 ilman avitusta, hyvä juttu. Liitoskivuista sanoin johon kuulemma tukivyötä vain ahkerammin käyttöön. Painoa ei mitannu, meidän neukkutäti ei siihen kovin usko mutta mainitsin mitä kotipuntari näyttää jonka seurauksena käytiin ruokavalio läpi, sieltähän sitä tiukentamista löytyy ihan heittämällä vaikkei joka päivä herkkupäivä olekaan. Sokerirasitus ja kontrolliultra viikon päästä! Kiva nähdä pikkuinen taas, täytyy samalla vähän tiedustella onko neiti vielä neiti... :)

Täälläkin neuvola takana ja kaikki ok. Terkkari kysyi onko ollut harkkasuppareita, johon vastasin että en tiedä miltä ne tuntuu joten vaikea sanoa. Seuraavaksi hän kokeili kohtua ja sanoi että itseasiassa just nyt tuntuis olevan suppari päällä:wtf Miten se on mahdollista etten tuntenut yhtään mitään?? Miten ihmeestä nyt tiedän seurailla suppareita ja niiden säännöllisyyttä, jos en tunne mitään?

Harkkasupparit ei oo kivuliaita tai ainakin lähes kivuttomia niihin varsinaisiin verrattuna. Ei niitä mun tietääkseni tarvi seurailla mitenkään. Sit kun ne oikeat alkaa niin sen kyllä tuntee!

Mulla myös on kyselty supistuksista ja vastasin myös etten tiedä miltä ne tuntuu..on mulla ollut sellasia kipeitä aaltomaisia nopeita vihlaisuja ja välillä paineen tunnetta ihan kohdun alhaalla, mutta eipä se terkka niihin kommentoinut mitään voiko jompikumpi noista olla supistuksia.
Mullakin tänään oli kaikki ok, kohtu kuulemma hiukan liia siro, mutta eipä sitäkään sen kummemmin kommentoinut sitten.

Takaisin