Neuvola-/ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Felia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä kävin kahden ekan kanssa haikaranpesän valmennuksessa, mielestäni oli hyvä ja tykkäsin kovasti !
Kun odotin kolmatta (9 vuoden tauko) olin ihan fiiliksissä menossa valmennukseen niin empä sitten päässytkään :sad001 neuvolassa sanoi että kun olet jo niin kokenut, kylhän sä tiiät nää jutut! Mutku tuntui etten muistanut mitään,mikä pettymys! Nyt neljännen kohdalla uskon pärjääväni ihan hyvin ilman valmennustakin , nyt on vielä tuoreessa muistissa kaikki :)

Eevis- miten sitten siihen Haikaranpesän valmennukseen pääsee? Mulla on toiveena synnyttää siellä, ja menen kyllä sinne tutustumaan. Perhevalmennus tulee mulle Espoon kaupungilta koska asun Espoossa. Onko se sitten kun ilmoitaudutaan Haikaranpesään tutustumiseen niin myös valmennukseen vai?

hyvä neuvola kerta takana, kaikki arvot hyvät, painoa tullut reilu kaks kiloo ja homma skulaa niinsanotusti.. :) Suht oireeton olo myös joten kieltämättä on menossa kultainen keskiraskaus! Ihanaa! :)
..niin ja nyt pääsee täyttään kelan papereita. Hurjaa että me ollaan jo näin pitkällä raskaudessa, justhan sitä kärvisteltiin alkuraskauden oireissa!

RU takana ja kaikki oli hyvin, mitat vastasi viikkoja ja siellä hän esitteli myös jalkaansa, ojenteli kuin balleriina, ihan oli nähdä vaaveli ja kuulla että kaikki on hyvin :love7 sukupuolta ei nähty, kun oli sellaisesta asennossa koko ajan, että jannityksessä meitä vielä pidetään:) huh helpotus!

onnea hyvistä ultrakuulumisista iituliina mashaAllah :)

mimael hyvä että kaikki arvot kunnossa ja olo on hyvä. :)

täällä olo iha ok tänää vaihteeks, seuraavaa lääkärikäyntiä odotellessa. neiti potkii jo siihe mallii että vatsa pomppii iha potkujen voimasta, huvittaa katella sitä menoa mitä neiti pitää :)

SenjoraG, muistaakseni se meni justiinsa niin että kun käy siellä tutustumassa niin silloin myös ilmoittaudutaan sinne valmennukseen. Se oli ainakin mun aikana tosi suosittu niin mitään varmaa paikkaa ei silloin alkuun luvattu, mutta meidän onneksi mahduimme silloin ryhmään :) mä oon tosiaan synnyttänyt siellä vuosina -99 ja -01 , joten on voinut systeemit muuttua :grin netistä varmaan löytyy tarvittava informaatio. Nyt oikein haluan normiosastolle synnyttää, näkee vähän muitakin äitejä, Haikaranpesässä harvoin törmäsi kehenkään .

Niin siis, lisätään vielä että haikaranpesä on ekan lapsen kanssa varsinkin loistava paikka, on ihanan rauhallista ja hiljaista ja saa ihan rauhassa tutustua uuteen tulokkaaseen. Hoitajilla on enemmän aikaa neuvoa imettämisen aloituksessa ja muutenkin vauvan hoidossa. Suosittelen lämpimästi, vaikka en enää itse haluakkaan sinne. Kun on jo neljäs lapsi niin tuntuu musta vähän turhalta tässä tilanteessa , kun taidan jo oikeasti olla aika kokenut mami:wink

Tänään oli aamulla rakenneultra. Kaikki oli hyvin, eli terve vauva siellä polski. Mitat vastasivat viikkoja, painoarvio 440g (rv21+4) ja elimet kehittyneet normaalisti.
Tyttö siellä näyttäisi kasvavan. Ei ollut ulokkeita, vaan häppäreiden viivat näkyivät.

Ultraaja suhtautui melko nuivasti sukupuolikysymykseen. Sikäli tyhmää, että onhan meille terveys se ykkös prioriteetti, eikä sukupuolella oikeasti merkitystä ole. Mutta eihän uteliaisuus siitä asiasta tarkoitakaan, ettei terveydestä olisi eniten kiinnostunut!
En silti rupea puhumaan prinsessasta... Parit pinkit pöksyt meni tilaukseen, mutta hörhelölinjalle en lähde!

Sukupuoli-vedonlyönnin voittivat siis minä ja tuleva isosisko 7v.! Isoveli 9v. ja isi saa nyt niellä tappionsa ja tulevat meidän naisten valitsemaan ravintolaan ja lastenleffaan juhlimaan pikkusiskoa. Hahaa!

Torstaina sitten vielä neuvolakäynti.

Tänään oli neuvolakäynti. Sain raskaustodistuksen mukaan ja kaikki oli ok. Painoa on tullut sopivasti, ennen raskautta painoin n. 60 kg ja nyt 65,8. Hemoglobiini oli noussut vähän ja on nyt 115, mikä on kuulemma ihan hyvä raskaana olevalle. Kohdunpohjan korkeus on 20 ja vauvelin syke 143. Mun verenpaine oli erinomaisella tasolla 116/66.

Kyselin sitten, että miten helposti sairaslomaa määrätään raskaana oleville, kun on aika raskasta tuo työ. No siinä sitten juteltiin pitempäänkin noista kaupan töistä, kunnes se sano, että ei saisi nostella yli 15kg kerralla... Joka päivä on tullut kyllä nosteltua, joten menin sitten sanomaan pomolle asiasta. Se tuntui suhtautuvan ihan hyvin. Meinas jopa alkaa muutella mun työvuorojanikin, mutta ehkä selviän apua pyytämällä. Saapa nähdä.

Mulla oli eka neuvolalääkärikäynti tänään. Huonoa suomea puhuva lääkäri hyvin vähäsanaisesti pyysi nousemaan puntarille, jonka jälkeen jälkeen housut pois ja alapääkopelointi. Jotain painelua ja mittoja otettiin mahan päältä ja kuunneltiin sydänäänet. Kertaakaan ei kertonut mitä tekee ja miksi tekee tai mitä havannoi, lopuksi vain totesi että kaikki kunnossa ja kirjasi tulokset erittäin epäsiistillä käsialalla neuvolakirjaan (en saa selvää mitä niissä lukee). Verenpaineen käski mennä mittaamaan itse huoneeseen, jossa verenpainemittarista oli patterit loppu. Itsellään oli mittari kokoajan käsien ulottuvilla ja ois voinu sen aivan hyvin tehdä siinä samalla. Onneksi mulla on työpaikalla verenpainemittari niin hoidin homman sitten siellä.. Nyt sitten tiedän että kaikki on kunnossa, mutta mitään muuta ei tuosta jäänytkään käsiin :rolleyes:

En tiedä, ehkä odotin käynniltä liikoja. Tämä oli eka kerta kun pääsin lääkärille itseäni näyttämään koko raskausaikana. Ja nyt on kuitenkin viikkoja 25+4 jo. Onneksi en ottanu miestä mukaan tuonne. Itselläni oli olo kun autolla katsastuksessa. Jos olen pitänyt terveydenhoitajan neuvolakäyntejä turhina niin tämä vei kyllä voiton niistäkin.:thumleft

i-p jo oli lääkärikäynti huh huh...no täällä ei ees tutkita mitää katotaa vaa ultralla.

tuosta tuliki mielee et ukko kerto et hänen puoltuttavasta tuli isä toistamiseen, lapsi syntyi vissii vikan kolmanneksen alussa, painoa 800g, elossa keskosten teholla. lääkäri sano kuulemma lapsen isälle että vaimon työ aiheutti tuon, hein esikko synty samoil viikoil ja on nyt 1v3kk joten kaikki hyvin, inshaAllah tämäki pikkunen selviää. äiti ei käyny liiemmin lääkäris vissii, ei kerton ainakaa suppareista, oli töissä iha normaalist ku täällä ei äippälomaa näköjää tunneta, raha oli tärkeempää ku se että sais täysiaikaseks asti pitää sisällä lapsen.

Neuvolassa käyty tänään ja raskaustodistus saatu. Pian kelan papereita sitten lähettämään. Kaikki oli hyvin pienen suhteen. Paino oli minulla jopa laskenut, joka on tosi hyvä juttu. Painoa kun löytyy ennestään liikaa. Hb oli 135, eli ei tarvitse lisärautaa ainakaan vielä nappailla. Verenpaine myös ok, tosin kotona mitattuna. Vastaanotolla se on aina korkea ja sitten kotona rauhassa mitattaessa ihan normaali. Pikkuisen syke oli 145, saatiin melkein heti kuuluviin vaikka yrittikin karkailla kovasti. :Heartblue
Seuraava neuvolakäynti onkin sitten vasta rv 27.

Winnie: toi käynti on ihan ku mun käynnistä kirjotettu. :D mulla oli myös tänää kela-neuvola, paino laskenu edellisestä kerrasta, hb hyvä 142 ja myös verenpaine KOTONA ok ku neukus se on aina korkea. Nii ja seuraava käynti rv 27 :D hauskaa!!

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Muokattu viimeksi:
kkira: Aika hauska yhteensattuma. Aika harvinaista varmaan tuo, että verenpaine aina vastaanotolla korkea mutta kotona normaali? :)
Meillä on mukava se neuvolatäti, ihan mielellään menee aina vastaanotolle. Onko sinulla sama?

Ei se tavatonta ole, että vastaanotolla verenpaine on eri kuin kotona mitatessa, luulen itseasiassa että se on hyvinkin tavallista. Yläpaine varsinkin reagoi niin pienen pieniin asioihin. Kuulun itse tähän porukkaan myös, ja aikoinaan olen asiasta vääntänyt lääkärinkin kanssa, kun oli jo lääkitystä aloittamassa korkeaan verenpaineeseen. vaikka tiesin että kotona mitaten arvot on varsin mallikkaalla tasolla.

Mulla on sama juttu että vastaanotolla on paineet korkeemmat ku kotona/töissä mitattuna. Johtuu jännityksestä, vaikka kuinka koittaa rentoutua.

Mun paineet reagoi aina neuvolassa/terkkarissa. Tavallisesti optimaalinen RR 115/70 ja neuvolassa onkin sit niin hurjissa lukemissa, että päädyttiin pelkästään kotona mittaamaan. :)

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Eevis4 - Kiitos. Juuri tuon takia haluankin sinne, saa enemmän aikaa ja rauhaa itselle ja lapselle. Kiitos, että annat kokeneena synnyttäjänä tilaa uusille synnyttäjille!!

Takaisin