Neuvola-/ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Felia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Aamulla käytiin rakenneultrassa eikä taaskaan pikkunen päästänyt meitä helpolla ( viimeksi hypin tunnin verran ympyrää, kun hän ei suostunut kääntymään, että oltaisiin saatu niskaturvotus mitattua). Toinen vaan nukkui mahdollisimman huonossa asennossa eikä suostunut vaihtamaan asentoa vaikka kuinka yritettiin. Kaikki tarvittavat mitat saatiin kuitenkin lopulta otettua ja vastasi täysin viikkoja. Sukupuoltakin kysyttiin ja yllättäen oli jalat tiukassa ristissä, mutta saatiin kuitenkin varovainen tyttölupaus :Heartpink 3D-kuvakin saatiin kasvoista, niitä vaan ei näy, koska kädet oli molemmat koko ajan tiukasti naamalla :grin

Pääasia kuitenkin, että kaikki oli hyvin. Jotenkin nyt tuli ensimmäistä kertaa sellainen olo, että meille tulee ihan oikeasti vauva :Heartred

Neuvolassa käyty ja saatiin raskaustodistus, joten nyt on haettu mm. äitiyspakkausta ja muita etuuksia :) On tää jännittävää! Sydänäänet kuului ekaa kertaa oikeasti heti ja kunnolla, tähän asti niitä on saatu etsimällä etsiä ja silti on mun mielestä kuuluneet jotenkin huonosti. Johtunee istukan sijainnista.. Aika kovaa laukkas tänään, pulssi oli lähemmäs 160. Eihän näistä mitään pysty päättelemään, mut ellen olis poikalupausta rakenneultrassa saanut niin väittäisin jopa tytön olevan tulossa. Ainakin olen ymmärtänyt, että tytöillä pulssi on (muka) nopeampi?

Hemoglobiini oli noussut edellisestä kerrasta, nyt oli jotain vähän päälle 130 muistaakseni. Verenpaineet matelee aika alhaalla, se selittää varmaan sen että on toisinaan tosi hutera ja muutenkin heikko olo. Kaikki oli kuitenkin hyvin :) Sf-mitta otettiin ekaa kertaa ja se oli vähän yläkäyrän yläpuolella, oisko ollut 24cm jos oikein muistan.

Naisilla on yleisesti ottaen korkeampi syke kuin miehillä.
Mutta jos vauva kovasti hyörii ja pyörii, niin tottahan sykekin nousee. Mutta sykettä pitäisi mitata silloin kun vauva nukkuu, jos siitä meinaisi sukupuolta päätellä.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista! :)

Ja hei, kertokaas oonko mä oikeesti viimeinen kenellä rakenneultra? Mulla kun se on 15.8 ja rv 21+2.

Meillä rakenneultra Terveystalolla vasta 18.8. Silloin rv 21+4. Kyllä odottavan aika on pitkä...
Mulla kun on istukka edessä, niin en tunne vieläkään liikkeitä. Eli kyllä sitä miettii, onko vauva kunnossa. Torstaina rv 20+0.

Eilen kävin neuvolassa ja sain todistuksen kouraan, ei muuta ko hakemuksia täyttämään. Mulla on nyt raskauden aikana paino noussu 4kg, rr edelleen matalat ja hempparitkin laskusuunnassa, sf-mitta oli 19cm. Parin viikon päästä olis verikokeet mun rh negatiivisen veriryhmän takia. Aika jännää et ne pystyy äidin verestä näkemään onko se vauva rh negatiivinen vai positiivinen. Jos se on positiivinen niin tuikkaavat mulle piikin persauksiin. Sokerirasitustestikin on varmaan edessä vaikka en riskiryhmään kuulukaan, mutta ne kuulema joskus sairaalan päässä narisevat jos sitä ei ole tehty, oli tarvetta testille tai ei. Siitäkin neuvolatäti mainitsi, että soittoa heti jos ei töissä jaksa niin laittavat saikulle. Mutta kyllä nyt vielä toistaiseksi tuntuu hyvältä olla töissä vaikka tuo issias välillä reistaileekin.

Sent from my SM-N9005 using Vau Foorumi mobile app

Mulla ru vasta 21.8. että et ole Sandy viimeinen:). Huomenna kontrolliin matalan hemoglobinin takia... olo on kyllä vetelä hieläki, mutta kenelläpä ei näillä keleillä ois;). Oon nyt ottanu rautaa 150mg päivässä... toivottavasti on nousussa.

Sent from my GT-S7275R using Vau Foorumi mobile app

Onnittelut kaikille hyvistä uutisista :) meillä oli viime viikolla lääkäri-neuvola ja sydänäänet kuului hyvin, olisin niin toivonut että saisi vähän pikkuista vilkaista, mutta eihän sitä tietty joka kerta voi nähdä. 18.8 on ru, joka jännittää ihan kamalasti :oops: juuri ei mitään liikkeitä edes tunnu, mutta lääkäri sanoi että kyllä siellä kaikki vaikuttaa hyvin olevan. Tosi ärsyttävää jännittää koko ajan onko siellä kaikki kunnossa...mutta kai siellä on kun hän on siellä pysynyt. Miten tästä raskausajasta niinkun nautitaan kun koko ajan jännittää, milloin mitäkin asiaa :sad001

Oon vähän myöhässä kun viikko sitten oli neuvola mutta tarinoimpa nyt silti kuulumiset!
Paino oli grammalleen sama kun edellisessä neuvolassa, ja täti oli tosi ylpeä minusta, niin olin minäkin, ihmettelen kyllä, että mitenkä voin syödä melkein mitä vaan ilman että tulee yhtään lisää painoa! Ehkä se vielä jossain vaiheessa räjähtää käsiin tuo painohomma, mutta hyvin on tähän mennessä pysynyt kurissa, 6,5kg pudonnut ekan neuvolan jälkeen.

Hemoglobiini oli taas tosi hyvä, eivät ole vaivautuneet multa mittaamaan kun kaksi kertaa koko raskauden aikana, ekalla käynnillä oli 135, nyt oli 134, olen rautainen :D Verenluovutusten välissäkään ei ole lisärautaa tarvinnut, ja korkeimmillaan ollu 156. Harmittaa kun ei nyt pääse luovuttamaan!

Mulla on aina ollut verenpaineet pilvissä kun niitä käy jossain lekurilla mittailemassa. Sama on ollut kouluajoista, ja jatkuu edelleen. Onneksi ne kuitenkin ottaa neuvolassa huomioon mun omat mittailut, kun kotona on ihan kunnon mittari, eivätkä kauhistele siellä mun korkeita paineita. Valkotakkisyndrooma... Kotona paineet 115-125 / 62-68 ja neuvolassa oli 155/87.

Huomenna olis labraan meno. En muista oonko sanonut, että mullakin oli kilpirauhasen vajaatoimintaa vähän. Lekurikin sanoi, että pitäisi melkein kaikilta raskaana olevilta mitata lukemat, koska yleensä kaikilla raskaana olevilla, keneltä syystä tai toisesta on kilpirauhastestit otettu, on ollut vajaatoimintaa. Eli en ole erikoistapaus. Oon nyt kuukauden syöny 0,1mg thyroxinia puolikkaan pillerin päivässä, ja pitää tarkistaa onko arvot parantuneet.

Pitkät tarinoinnit mutta nytpä olen tilanteeni kaikille, mukaanlukien itseni, päivittänyt :D

Muokattu viimeksi:
Tuli neuvolassa käytyä ja mulla oli todella alhaset verenpaineet, 96/52. Kysyttiin vaan että pyörryttääkö usein kun nousen ylös mut en mä muista ainakaan kovin montaa kertaa sanoneeni että huippaa. Nyt tulikin mieleen että voiko se olla merkki jostain vakavemmasta? :o Hemoglobiinikaan ei oo noussu vaikka oon syöny 100mg rautaa päivittäin. Viime käynnillä oli 113 ja siitä on jo kaks kuukautta aikaa, nytten oli 112. Sf mitta oli aikas järkyttävä kans.. olin tosiaan rv 22+2 ja sf mitta oli 23cm. Yläkäyrän yläpuolella mennään. :D Mielestäni kylläki mittas jotenki ihan hölmösti sen koska kun ite etin sen kohdun pohjan nii se on mielestäni noin 5cm alempana mut eiköhä se nainen osannu asiansa. :D Nii ja kyllähän se aina vähän voi isompaa näyttää jos on vähän ylimäärästä mahassa, mulla kun on tuo pömppis vaikka painaisin 50kg. Painoakin oli koko raskauden aikana tullu nytte 5kg, veikkaan kylläki että osa on turvotusta koska tuntuu ettei esim mitkään kengät enää sovi. Sydänäänet onneks oli hyvät ja potki minkä kerkes nii ei jääny ihan vaan pelkästään paska maku suuhun tosta reissusta. :D

NinjaKirppu: Mulla on aina ollut matalat paineet, ja aina sanottu, että parempi matalat kuin korkeat. Jos verenpaine menee liian alas, on pyörtymisen vaara, siksi varmaan kyselevät. Ja suosittelevat (ainakin mulle) suolan lisäämistä aterioihin, salmiakkia yms. mikä nostaa paineita. En olisi sinuna huolissasi, ellei tosiaan ole niin matalat paineet, että taju lähtee. Mulla oli Hb:n melkein sama nyt tällä käynnillä kuin sinulla :) Laskenut kivasti ekasta neuvolakäynnistä, silloin 132 ja nyt 113. Syön rautaa saman verran kuin sinä. Imeytymistä estää usein, jos syö samalla reissulla (kun ottaa raudan) maitotuotteita, ne estää raudan imeytymistä. Ja joskus rautavalmiste ei vaan sovi.

Juu, ennemmin korkeat verenpaineet haittaavat istukan toimintaa kuin matalat. Kuten Satru sanoikin, niin matalissa paineissa on se pyörtymisen vaara, joka ei tietenkään ole hyvä.
Tuosta hemoglobiinista. On ihan luonnollista että se laskee, kun kehon veri- ja nestemäärät lisääntyy raskauden aikana. Mun käsityksen mukaan ei kannata niin kamalan huolissaan olla siitä, ettei kroppa reagoi lisärautaan halutusti. Hemoglobiini kun yeensä sitten nousee normaalille tasolle synnytyksen jälkeen ihan omia aikojaankin. Itselläni kokemus epätavallisesta synnytyksestä jonka yhteydessä menetin noin 3 litraa verta. Se luonnollisesti johti hemoglobiinin rajuun laskuun, mutta jo viikon, kahden kuluttua synnytyksestä se oli kohonnut lähes normaalille tasolle. (sain toki myös punasoluja useamman pussin synnytyksen jälkeen, mutta laitokselta lähtiessä hb oli alle 70 muistaakseni).

Tuo matala hb auttaa jotenki vielä sikiön ravinnon saantia kun veri virtaa ohuempana paremmin. Siksikin se siis laskee. Mutta kun vin alaashan se ei sais laskea silti... ja yleensä toisella kolmanneksella on alhaisimmillaan

Onnea hyvistä ultra- ja neuvolakuulumisista kaikille!

Meilläkin oli sitten se kauan odotettu rakenneultra. Kaikki oli ok. Kauan kyllä meni, että sai kaiken mitattua kun tyyppi kääntyi aina toiseen suuntaan, tulossa varaan yhtä itsepäinen kaveri kuin isoveljensäkin... Koko myös vastasi viikkoja hyvin (20+4) 358g. Hauska verrata neuvolakortteja kun edellisestä oli ultra juuri samalla viikolla tismalleen samana päivänäkin, isoveljensä painoi 368g. Niin ja poikahan siellä polski. ♡

122 oli nyt se hb, että tuo maltofer nyt ainaki tepsi. Kahdessa viikossa siis nousi 103:sta 122:een. Jatkan nyt kuitenki vielä sen syömistä, ku nythän se yleensä alkaa vasta laskemaan ku viikkoja 19+1. Nyt pitäs vaan sitte lopettaa tää laiskottelu ku ei voi enää matalaa hemoglobiinia syyttää;)

Täällä rakenneultra takana! Oikein hyvä kokemus. :) vauva vastasi viikkoja ja rakenteet kunnossa. Kasvoja piilotteli, mutta haaroja esitteli. Selkeä tyttö masussa. :D onnellisia ollaan!! ♥

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Ohhoh, vikaan meni mun ennustus ;)
Mutta onnea hyvistä ultrakuulumisista :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Takaisin