Neuvola-/ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Felia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vois onnistua se pt synnytys just jos ajoissa käynnistäisivät,jos se olisi edes pt! Mut tää on jotenkin poikittain ja makoilee"vesipatjan" päälläo_O
Mulla vissiin kohtu sen verta venynyt ja paljon vettä että hän mahtuu hyvin vielä noin olemaan. Alan tässä henkisesti valmistautua sektioon, oonpahan sit varautunut jos siihen päädytään.
Ja kiitokset muuten tsempeistä, kummasti mieli paranee kun saa vähän ymmärrystä osakseen :)

neuvolassa kaik ok paitsi että neuvolalääkäri oli kirjottanu tervhoitajalle että jos th:n mielestä sf mitta vielä suuri ja maha kookas niin th laittaa lähetteen äippäpolille...no laitettiinhan se..sf oli 37,5 ja viikkoja 36+4...aika tulee kuulwma noin kahden viijon päästä...juupajuu..,.saas nähä onko vielä silloin tarpeellinen näillä suppareilla...kyllä ahdistaa ku vauvan kokoa arvioidaan suurehkoksi ja varmuutta ei saa...

Mulla Jolianna sama tilanne. Eilen neuvolassa sfmitta 38 ja mullakin on lähete äippäpolille. Tosin mulla on aika tiedossa ja se on 12.12 jolloin mulla on rv 38+0. Eilen neuvolatäti arvioi tän olevan 3-3,3kg tällä hetkellä. Sanoi samalla et jos lähtö sairaalaan tulee ennen äippäpoli aikaa nii pitää sairaalaan soittaessa sanoa et on ollu lähete kokoarvioon kun on epäily isosta vauvasta.

Neuvolasta tultu, nyt viikkoja 38+2. Painoa tullu viikossa 100g, paineet mulle normaalit jännityspaineet. Hemoglobiini vain 104, vaikka viikko rautatabletteja takana. Käskettiin nostaa annosta. Viikko sitten SF-mitta ollu 37, nyt ekalla mittauksella 33. Maanantaina kontrolli mittaukseen neuvolaan, tarkistetaan pitääkö laittaa lähete äitiyspolille. Tähän asti käyny kaks kertaa äitiyspolilla sen takia että sf-mitta on ollut käyrien yläpuolella.

Mullakin on korkea sf-mitta mutta vauvan asennon takia on täysin harhaanjohtava+ lisäksi vielä runsas lapsiveden määrä. Mulla kun viikko sitten ultrasivat oli kohdun alapuoli täysin tyhjä,näkyi vaan vettä.
Painoarviohan oli tuo 3,2 kg rv 35+4 ja todennäköisesti synnytän sen 4,2kiloisen elleivät sitten päädy siihen sektioon kun ens kerralla menen äippäpolille kääntöyritykseen ja silloin mulla rv 38+1

Neuvolapäivä tääläki rv 38+5. Kaikki oli kohillaan ja kovasti sanoin jo heipat terkkarile ja että nähhään ens kerrala kotikäynnilä :D

Jäi vaivaamaan yks juttu neuvolasta, ko terkkari sano että kerta vauvan pää ei ole kiinnittyny niin jos kotona menee lapsivedet niin pitää soittaa ambulanssi? Oon ollu siinä käsityksessä että tuo pätee vaan jos vauva on perätilassa... Oon tuolla neuvolassa jotenki aina niin tohkeissaan että tajuan kaikki vasta kotona nii en hoksannu sit enempi kysyä tuosta. Miten teitä muita on ohjattu? :o

Mua ohjattiin samalla tavalla että ambulanssilla ja makuuasennossa ettei napanuora pääse luiskahtamaan ulos ensin kun ei ole päätä siellä alhaalla tulppana. Mutta tämä vain jos vedet menee nytten kun vauva on mulla väärinpäin

Niin ku mie oon ollu kans siinä käsityksessä että tuo on vaan silloin jos vauva on jossain muussa asennossa ku rt:ssä... Ku eihän kaikilla vauva ees kiinnity ennen synnytystä, ei ensisynnyttäjillä eikä uudelleensynnyttävillä, niin kaikkiko ne menee ambulanssilla sairaalaan? :o

Mun vAuva oli rt ssä muttei kiinnittynyt. Vedet meni ja silti sain kotona odotella !?!
.. Ja omalla kyydillä mennä sairaalalle!

Ei mulle ainakaan ole sanottu mitään, että lanssilla täytys mennä. Vauva rt muttei kiinnitynyt. Voithan soittaa sinne neuvolaan tai sairaalaan ja varmistaa. :)

Täällä takana odotettu synnytystapa-arviointi, jonne lähetettiin kun edellisessä kasvukontrolliultrassa oli kakarainen hypännyt komiasti yläkäyrille. Lääkäri silloin epäili, joskoon ollenkaan mahdollista häntä edes yrittää normaalisti synnytellä.

Tällaiselle synnytyspelkoiselle oli mukavat 6 viikkoa odottelua..

Mutta lopputulema huojentava: Kasvu on tasaantunut ja kaikki mahdolliset mitat normitasoilla -hän saa siis itse päättää milloin ja miten sieltä ulos saapuu! Yliaikaiseksi jos halajaa, niin sitten katsellaan uudelleen tilannetta, koetetaan vältää ekstrapäivät ja ekstrakilot..

Nyt siis rv 36+3 ja lopulliseksi painoksi arvioi, että saattaa jopa jäädä alle 4 kilon...äitiinsä jos tulee, niin tuskin ;) Mutta mitään jättiläistä en siis kanniskele. Voin siis lopettaa pohdinnat myös kaikista mahdollisista syistä, jotka suuren koon olisi voinut aiheuttaa, varsinkin kun on tullut kokoajan katsottua mitä suuhunsa laittaa. On tuo ihmisen mieli taitava etsimään kurjuuksia..huoh.

Huomenna onkin sitten heti perään neuvola, sitten mittaillaankin taas äitiä :)

Jokohan voisi kokeilla sellaista rauhoittumista loppuraskauteen...?

Oisko ollu tuon pään kiinnittynisen kans se, et napanuora saattaa kiertyä siinä pään ympäri tai joku riski siinä oli... Mut Oulussa annettiin ainaki ohje, et täytyy vaan mennä sairaalaan heti.. Ei ambulanssilla kai... Jos oikeen muistan...

Mä kävin kans neuvolalääkärissä tänään ja muuten kaikki ok, mut jotenki ihme asennossa toi muksu vielä majailee... On ilmeisesti kuitenki pää alas päin, mut ei oo kovin alhaalla ja kyljellään köllötteleenn. Th ei millään hahmottanu mitä missäki oli ja sf-mittaki oli aika vaikee saaha. Ensin mitta oli 1,5cm pienempi ku 2vko sitte.. Sitte sai kuitenki 32cm mitattua ku vauva liikahti. Hb oli 114, vaikka oon syöny kuukauden obsidania... Taidan jatkaa syömistä ainaki sillon ku muistan ettei ainakaan laske enää tosta..
Mulla ei siis nää kipeetkään supistukset oo saaneet mitään aikaseksi kohdunsuulla.... Kaulaakaan ei ollu lyhentyny! Onkohan mulla taas eessä ikuisuuden kestävä avautumisvaihe :O!? Nyt ainaki mahollista joulun yli selvitä yhtenä kappaleena.. Saa nähä meneekö ens vuojen puolelle...
Muok. Ja siis viikot 36+3

Mulle ei lääkäri eikä th oo maininnut mitään, että onko vauva kiinnittynyt jo :eek: Th sanoi vaan, että tuskin vauva pystyy enää kääntymään, kun tilaa on niin vähän eli tarkottaisko toi, että ei oo kiinnittynyt sitteno_O

Niin riskinähän siinä on että se napanuora luiskahtaa ulos ennen vauvaa,mutta sitä vaan ihmettelen että ku äitipolillaki sanottii että kaikilla ei vauva ees kiinnity. Tulin siihen tulokseen että jos ne lapsivedet nyt menee niin pysyn paikoillaan ja soitan synnäriltä ohjeet. En jaksa ressata TÄSTÄKIN asiasta :D

Edit: lurua, mulla ollu vauva viikkokausia jo pää alaspäin, ja tila käyny ahtaamaksi ettei enää pysty kääntyyn, mutta ei pää siltikään oo tuonne alas kiinnittyny vielä.

Mullekkaan ei kyllä tosiaan sanottu mitään nuitten vesien menon varalle, vaikka seuraavalla neuvolakäynnillä on kuitenki jo vauava täysaikanen.... Jospa sen ite sitte hoksais jos/kun kiinnittyy... Ja voihan se tosiaan vaikka nousta takaisin ylöski vaikka kuin ois jo kiinnittyny, et ehkä ei tästä tarvi ressata... Mua alko ehkä vähä kyllä tuo asento ressaamaan, et enteileekö sitte pitkää ja kivuliasta synnytystä jos vauva on kierossa asennossa... Onhan tässä vielä onneksi aikaa oikasta asentoa. Liitoskivut kyllä hirvittää jos kiinnittynisen jälkeen tästä vielä pahenee, ku nytki kävelen ku piesty mummo!

Mulle sanottiin neuvolassa ja perhevalmennuksessa, että niin kauan kun vauva ei ole kiinnittynyt niin vesien menon jälkeen tilataan ambulanssi, jota odotellaan makuuasennossa. Makuuasennossa ollaan sairaalaan asti. Tämä kuulemma sen takia, että napanuora ei jää puristuksiin ja aiheuta ahdinkoa lapselle.

Ja siis vielä että näillä ohjeilla mennään vaikka lapsi olisi raivotarjonnassa, mutta ei ole kiinnittinyt.

Mulla oli myös neuvola tänään. Pää on hyvin kiinnittynyt :) Th kokeili aika kovakouraisesti ja totesi, että ei tätä enää liikkumaan saa. Vauva veteli sikeitä ihan huolella, kun havahtui vasta omiin sydänääniinsä, ja ne sitten sahasikin eestaas 130-160 jonkin aikaa. Th:n mukaan normaalia, kun sillai herätettiin :) Mulla oli Hb noussu 130:een, joten enää ei tarvi ottaa rautalitkua, jee!
Huomenna sit äippäpolille katselemaan munuaisen tilannetta.

Tänään oli toiseksi viimeinen neuvola ennen laskettua. Pää on jo niin alhaalla, ettei th saanut siitä enää otetta. Pissa oli puhdas ja hb:a ei edes mitattu, kun kuulemma uusimpien suositusten mukaan sitä ei tarvitse koko raskauden aikana mitata kuin 2 kertaa. Aika outoa! Sykkeet vaihteli 140 ja 150 välillä ja mun verenpaine oli 113/73. Sf mitta oli nyt 34cm eli ollaan hieman keskikäyrän yläpuolella edelleen. Painoa on mulla nyt 73,2kg eli viimeisten 2 viikon aikana oli tullut n. 700g lisää. Lähtöpaino mulla oli n. 60kg. Kaikki olis valmiina synnytystä varten. Th toivotti tsemppiä koitosta varten jos vaikka syntyisi ennen seuraavaa neuvola käyntiä.

Tänään olin taas lääkärissä kontrollisssa. Kaikki arvot hyvät, paitse tuo alapaine! Muutaman veriarvon soittavan perään, jos on jotain epäillyttävää, pissa puhdas, paino hyvä, vauva voi hyvin ja liikkuu hyvin, istukassa ei kalkkeumia, lapsivettä hyvin, sykkeet hyvät, käyrillä pitivät ainakin vartin, nukahtaa kerkesin :grin Ainut että paino ei ollut noussut viime viikosta, mutta kuulemma ei ole aihetta huolestua, kun oli eri mittaaja kun viime viikolla. Pitkä vauva on kuulemma tulossa hih hih, eli isänsä kropan tainnut periä, pitkä ja laiha :p Äitin honkkeli siellä masussa vaan viuhtoo pitkine jalkoineen, hih hih :love7 Ensi viikolla taas uudestaan lääkäriin. RV 36+5

onnea hyvistä neuvolakuulumisista lituliina :)

täällä käyty sykeseurannassa ja lisäks ultrassa ku sanoin et pelkään jos neiti kasvaa yli 4kg painoseks ni kiva alkaa taas punnertaa alakautta. no paino 3200g, syke hyvä eli niiden puolesta ei suostuneet käynnistään.valitin myös etten ol nukkun aikoihin et milläs energial tässä aletaa synnyttää jos joutuu viikkoi viel ootteleen enkä saa nukuttua. no eipä mikää sit auttan, lääkäri totes että mlt vaaditaa vaa nyt kärsivällisyyttä roppakaupalla. lääkityskää ei ol syy vielä. no pitää kokeilla jos suursiivous, jos ukko suostun myös osallistuun projektiin, kävely, iha mikä vaa sais edistystä ja paikat aukeen. menossa nyt 38+2 mut niiden laskeman 28 kierron mukaan 39+x.

Takaisin