Neuvola-/ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Felia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
tsemppiä ninnee!!! mullaki lääkäri keskiviikkona sano et tee mitä tahansa että tulee edistystä tilanteeseen. kohta sulla on pikkunen tuhisija sylissä inshaAllah :)

nibsu kylllä teitä on koeteltu ja alku on ollu raskas, inshaAllah pääsette kohta kotiin viettämään kunnolla perhe-elämää. ainaki neidillä on kova tahto elää kun on kaikista vaikeuksista selvinny. luonnetta löytyy mashaAllah.

Nyt kyllä! :mad: Valitinkohan aiemmin tässä ketjussa vai missä, kun oli niin avuton neuvolalääkäri, ettei osannut edes vatsan päältä kokeilla vauvan asentoa eikä kertonut mulle syytä, miksi laittoi lähetteen äitiyspolille. Noh, mähän sitten menin yksityiselle, jossa todettiin että kaikki on ultrassa hienosti lukuun ottamatta epäilyä munuaisaltaan laajentumasta. Viime viikolla tuli jo kutsu sinne polille keskiviikoksi ja olin suunnitellut menoni sen mukaan. Äsken kuitenkin polilta soitettiin, että ensimmäinen lähete oli tehty sf-mitan taittumisen takia! Syy tähänhän olisi selvinnyt ihan käsin kokeilemalla, kun yksityisen puolen lääkäri huomasi heti, että vauva on jo jonkin verran laskeutunut.
Yksityiseltä lähti ultralöydöksen takia sairaalaan lisälähete jo viime viikon maanantaina, mutta ilmeisesti se oli havaittu vasta tänään - tai sitten siellä on ollut jokin muu informaatiokatkos. Noh, edellinen aika peruttiin ja uusi on perjantaina. Sinne olin jo suunnitellut kivaa lounasmenoa, mutta menenkin sitten erikoislääkärin ultrailtavaksi. Ärsyttää! Vaikka onhan se kiva nähdä taas, kun pikkunen siellä masussa möyryää :)

täällä käyty sairaalassa, syke neidillä normaali, jos hyvin käy ni 3-4 päivää ja vois olla valmista toiminnalle. 2vko kuluttua annetaa aika käynnistykseen jos neiti ei ite tee yhteistyötä/supparit ala.

Täälläki käyty kontrollissa; verenpaineet nousussa ja vauvan kasvu hidastunu, niinku kahdessa edellisessäkin raskaudessa. Nyt sitten ekan kerran kuulin että todennäköisesti istukan toimintahäiriö. Vauva tänään 36+3 painoarvio 2600g. Perjantaina neuvola ja ensi viikolla uudestaan saikulle, katsotaan sitten käynnistelläänkö vai mitä?!

kukkakirsikka onneks oot jo noilla viikoilla. inshaAllah kaikki menee hyvin. mulla ei ol diagnosoitu mitää ongelmaa mut mulla on toi hepariini injektio ohentaas verta ja estääs tukoksia ollu alusta asti. määräsvät iha toistuneiden keskenmenojen takia.

Joo kivempi sitte saada vauva masusta pois jos siellä rupeaa tukalaa olemaan. Käynnistys hirvittää kun esikon kanssa käynnistettiin samoista syistä 40+2. Sillon todettiin sitten raskausmyrkytys ja vauvan kasvu pysähtyneeksi. Käynnistys aiheutti huimausta, oksentelua ja 25h myöhemmin pysähtynyt synnytys, tarjonta virhe ja lopulta sektio. Ja olin kyllä tosi kipeä ja verenpaineet huiteli pitkään korkealla. No siitä kuitenkin selvittiin ja jos nyt tilannetta ei päästettäisi niin pahaksi. Toinen vauva syntyi spontaanisti mutta silloinkin kasvu hidastui ja verenpaineet nousi.

Täällä käyty aamusta äitipolilla synnytystapa-arviossa radin takia ja viikkoja nyt siis 38+2. Ultrassa kaikki hienosti, istukan virtaukset hyvät, lapsivettä normaalisti ja vauva kasvanu ja kehittyny symmetrisesti eli ei kuulema ole sokerivauvasta kyse. Painoarvioksi anto 3320g. Sisätutkimuksessa synnytyskanava lyhetyny kahteen senttiin ja kohdunsuu sormelle auki, eli kypsymistä tapahtuu! :P :) Kaikki hyvin eli ei tarvetta kontrollille ennen synnytystä enää. Normaalit neuvolakäynnit riittää.
Ton aamullisen käynnin jälkeen supistukset on ollu tosi napakoita ja olo on niiden aikana ollu välillä ihan tosi tukala. Ei ne kipeitä oo, mutta entistä rajumpia jotenki.

enmastiina josko ei menis pitkään sitten inshaAllah. supparitki kuulostaa samoilta mitä mulla on ei satu mut haukon henkeä ku kala kuival maalla.

Äitipolilla käyty ultrassa taas, kaikki oli oikein hyvin. Kovasi pikkuinen heilutteli käsiään ultrauksen aikana, oli ihanan näköistä. :love7 Tällä kertaa erikoista oli, että sain keskustella anestesialääkärin kanssa. Täällä on nyt sellainen käytäntö, että jos BMI menee tietyn arvon yli, niin nukutuslääkäri haluaa nähdä potilaan ja keskustella vaihtoehdoista kivunlievitykseen ja nukutukseen. Oli oikein mukava lääkäri ja sai kyllä mielen rauhoittumaan näin ensikertalaisena synnyttäjänä. :) Saattaa olla, että ei aleta käynnistelemään ollenkaan, kuten pari viikkoa sitten oli puhetta. Nyt kaikki arvot niin hyviä (verensokeri ja verenpaineet), että näiltä näkymin voidaan odottaa LA:n asti ainakin. Joulua en halua sairaalassa viettää, että please tule pikkuinen ennemmin jo!:santa

Ja neuvolassa tänään käyty! Nyt masentaa ja pelottaa :sad001 neiti on ihan väärinpäin edelleen tuolla ja toivoa siitä että itse kääntyisi vähenee päivä päivältä! Nyt merkkasi neuvolakorttiin viisto asento ? Terkka sanoi et jos multa nyt menis vedet olis mun mentävä makuuasennossa sairaalaan ettei napanuora pääse luiskahtamaan ensin ulos :confused: tosi kiva,ja tässä asennossa se ei edes voi syntyä, kun sieltä oltais nyt tulossa selkä edellä! Ja sektio hirvittää myös,en ole ikinä ollut missään operaatioissa ja kun hemoglobiinikin on niin matala:eek:
No mut jos positiivista haetaan niin vauva voi hyvin, syke 140 ja mulla paineet 115/ 70, pissa puhdas ja painoa tullut nyt n.14 kg ja 300g /viikko
Päällimmäiseksi tunteeksi jäi kuitenkin pelko ja itkua tihrustin kun pääsin autolle :sad010
Jospa niillä olisi joku hyvä ratkaisu tähän kun menen 15 pvä äippäpolille uuteen kääntöyritykseen.
Niin ja neuvolantäti ei antanut mulle enää uutta aikaa vaan jäädään odottamaan mitä ne tekee ja päättää siellä polilla. Hän jopa toivotti hyvää synnytystä ja ehkä nähdään sitten seuraavan kerran vauvan kanssa :)

Täällä myös neuvolassa käyty (rv 37+4). Vauva on tiukasti pää alaspäin ja syke oli 145. Pissa oli puhdas, paineet hyvät ja hemppakin noussut rautakuurin ansiosta. Sain vielä reilu kahden viikon päähän ajan, kun ei neiti nyt toistaiseksi oo antanut mitään merkkejä, että olisi haluamassa pois. Jos en oo jo synnyttänyt kahden viikon päästä niin sitten th kirjoittaa lähetteen käynnistykseen.
Oon kyllä aivan varma,että ei tämä vielä parin viikon päästä oo syntynyt, joten seuraavaa neuvolakäyntiä odotellessa o_O

Voi Eevis4, toivottavasti vauva vielä tekis yllärikäännöksen raivotarjontaan :( Josko varovaisesti alkaisit totutella ajtusta myös suunnitellusta sektiosta, sekään ei varmaan tunnu enää niin kamalalta kun ajatukseen tottuu? :) Tsemppiä!

Voiko sitä kääntymistä mitenkään edesauttaa? Ku ainaki avotarjonnassa oleva vauva saattaa kääntyä ku on paljo kontallaan ja nojailee esim. pöytään lehteä lukiessa ja "roikottaa" mahaa...

Niin se on alettava ajattelemaan, että sektioon mennään. Kunhan se nyt saataisiin elävänä syntymään niin sehän se tässä olisi pääasia ja kyllä mä sit pärjään sen haavan kans jos on pakko...aikansa kun näitä miettii niin on lopulta valmis ihan mihin vaan, kunhan se lapsi vaan voi hyvin :Heartred

Sanoi neuvolasta ettei nyt kannata ite alkaa yrittämään kääntää, mulla kun sitä vettäkin paljon niin todennäköisesti ei pysyisi kuitenkaan

Neuvola 36+6 takana ja ihan kauhee terkka...
Se oli sellanen nuorempi hoitaja, joka lässytti meille. Ei kiitos.
Kyseli imelästi että onko meidän ystävillä vauvoja ja onko perhe-elämä tuttua.
Niin siis mehän eletään ihan normi perhe-elämää, vaikka tämä vauva onkin mun biologinen esikoinen...

Meidän normiterkka pääsee onneks ens kerralle. Toi toisti lauseensa kolmisen kertaa aina eri sanajärjestyksellä. Ja kauhisteli kun vauva liikkuu niin vähän.
Kun siis meidän vauva ei todellakaan edelleenkään harrasta mitään päivärytmiä, eikä liiku 10-15 kertaa/tunti. Meidän oma terkka on aina sanonut ettei se haittaa, että kyllä mä ite tiedän koska liikkuu vähemmän kuin ennen eli koska pitäisi huolestua. Ja samaa mieltä olen itekin!
Sykkeet oli normit 140, sf-mitta 36,5 ja verenpaineet kans ok 122/83.
Vauva edelleen raivotarjonnassa onneks.
(Olen pahoillani Eevis teitin asennosta!!)
Painoa tullut 1070g/vko, mutta niin odotinkin, kun alkoi turvotus viime neuvolan jälkeen.

Voi eevis4, toivotaan et heittäs kupperiskeikat ja kääntyisi pää menosuuntaan!:)
Täällä käyty tänään neuvolassa, viikot 36+5.
Kaikki oikein mallikkaasti pienokaisella.:Heartpink Terkkari oli myös sitä mieltä että masu on kyllä isohko ja tunnustelikin perinpohjaisesti masun. Arvioi käsi kopelolla vauvan olevan nyt 3-3,3kg. Saas nähdä kun ensi viikon perjantaina on se kokoarvio et mitä sielä sanovat sitten. :)
Sf-mitta oli kasvanut 35:stä 38:saan. se oli kyl aika huomattava nousu puolessa toista viikossa.
Kovasti ihmetteli kyllä sitä ettei neuvolalääkäri edellis käynnillä tsekannut ollenkaan kohdunsuun tilannetta.. Sanoin et ite olin ihan yhtä ihmeissäni sillon kun sielä olin ja lääkäri vaan totes et ei hän ala ronkkimaan et kattovat sit äitipolilla kokoarvion yhteydessä tilanteen.

Voi kurjuus eevis tuosta tarjonnasta... Pidetään nyt peukkuja kuitenkin, jos sattuisi kuitenkin vielä kääntymään! :Heartbigred

Mulla on seuraava neuvola vasta ensi viikon perjantaina. Maanantaina, kun soittelin sinne lääkäriltä reseptiä jonka unohdin viime viikolla, varmistelin vielä että onko ok että näin loppuvaiheessa on tuo 3viikkoa neuvoloiden välissä. Edellinen oli siis 35+3 ja seuraava 38+0. Kun ei voinnissa kerran ole mitään valittamista eikä tunnu ongelmia, niin pidettiin tuo väli, toki soitan aikaisempaa aikaa jos jotain ilmenee... Ei mua oikeastaan tällainen pidempi väli haittaa, en niin kamalasti välitä siitä meidän terkkarista vaikka ihan asiallinen onkin..

Olipas huippuja lukemia neuvolassa. Olin nimittäin laihtunu melkein 2kg! Oon jättäny kaikkea turhaa pois ruokavaliosta jotta paino ei nousisi enää paljoa loppuraskauden aikana, mutta että tommonen tulos. Nooh, kertymä on edelleen silti 15kg ja vaa'an lukema kolminumeroinen joten kesti se laskeakkin.

Eevis4, jos yhtään lohduttaa, niin mä olen toipunut sektioista paljon nopeammin kuin alatiesynnytyksestä.
Se haava ja vatsa ei ole kipeä kun muistsa ottaa kipulääkkeet 2-3 tunnin välein. Mitä enemmän liikkuu, sitä nopeammin toipuu.
Kyllä sä siitä ihan taatusti selviät!! Ajatus haavasta on pahempi, kuin todellisuus! Mä olen tehnyt sen kolmesti, joten ei se ihan kamalaa voi olla :)
Epparihaava on kipeämpi. Ainakin mulla oli :/
Mut sä tosin olet tainnut selvitä ilman eppareita. Sulta saattais hyvin luonnistua pt-synnytyskin, jos se käynnistettäisiin ajoissa, eikä vauvan annettaisi kasvaa 4 kiloiseksi.

Takaisin