Neuvola-/ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Felia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mäki sitä ite pyydän aina mittaamaan ku oon ollu väsyny ja viime raskaudessaki laski (joskaan ei vielä näillä viikoilla eikä nän alas). Siinä n sain ihan obsidanilla sen nousemaan, mut menne uloste semmoseksi noeksi siitä et siitä haluisin välttyä:). Kuivattuja aprikooseja söin kans mut ne taas aiheuttaa aika kauheita kaasuvuotoja;). Aika tyyriitähän nuoki tipat oli, et josoa tehois nii ei turhaan törsänny:) pitää sit seuraavaksi tota floradinia kokeilla... nyt ois niin kiva vielä jaksaa touhuta ku ei oo vielä niin valtava ettei kykene;)

Sent from my GT-S7275R using Vau Foorumi mobile app

Mulla auttoi synnytyksen jälkeen sellainen nestemäinen valmiste kuin Compiron Fe. Oli ok-makuinen ja ei aiheuttanut mahavaivoja, Retaferista sain järkyttävän ummetuksen ja sitämyöten pukamat... Varmaan ostan sitä tällä kertaa raskauden aikanakin, sikäli kun hb vaan jatkaa laskuaan ja tarve tulee.

Vähä sama kokemus tuosta retaferista... mut kiitti vinkistä! Meidän apteekissa oli kylläaika suppea valikoima nuita "mehurautoja"... mut pitää sitte vähä metsästää. Kuhan nyt lähtis nouseen jollain! Ne pukamatki tulee varmaan viimestään synnttyksessä nii syön sitte vaikka nuita tabletteja jos pakko...

Meillä rakenneultra oli 24päivä ja oli ihan kauhea päivä :smiley-angry017 vauvalla onneksi kaikki hyvin :Heartred
Sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa ja tyroksiinin noston jälkeen verenpaineet nousi eikä ole sen koomin laskenut sain albetolin verenpaineeseen ja lähetteen sisätautilääkärille jonka niitä piti katsoa samalla kun käydään rakenneultrassa.
Sisätauti lääkäri kutsui ekana sisään ja verenpaineet oli siellä 157/113 ja tämä vanha mies lääkäri sanoi että joo tää on ihan kohtalainen, mutta tuo ylipaino... Ja siitä se lähti! Koko tämä sisätauti lääkäri käynnin ajan puhuttiin vain minun ylipainosta ja painonnoususta. En ole koskaan noin törkeällä lääkärillä käynyt minua tuntematta väitti että syön liikaa kaloreita ja kun koitin sanoa että en syö ylimääräistä että 1krt/kk on herkkupäivä joskus kyllä useammin mutta harvoin ja muuten syön hyvin niin ei usko vaan "no kyllä niitä kaloreita jostain tulee ei se paino itsestään nouse" ja koitin näyttää jalkoja ja käsiä jotka ovat todella pahasti turvoksissa niin "voi kuule ei se turvotus painoa sillain nosta että pitäisi varmaan sitä roskaruuan määrää vähentää" ja lääkäri jatkoi tätä rataa kunnes aloin itkemään. Sitten vaihtui aihe siihen että kun noita kaloreita nyt liikaa tulee niin tarvisi lähteä lenkkeilemään siinä vaiheessa miehenikin jo sanoi että ei todellakaan noilla jaloilla lähde mihinkään lenkille. Jalkani ovat siis niin massiiviset etten saa enää kenkiä jalkaani lukuunottamatta mieheni crokseja :) niin ja paino minulla on siis noussut 8kg ja nyt on viikko 23 menossa.
Tiedän itse kyllä olevani ylipainoinen, painoni nousi kun kilpirauhasarvoja seurattiin n.2vuotta ennen lääkitystä ja vieläkään sitä painoa en millään meinaa saada pois ja sitä tulee todella todella helposti! Tämän vuoksi olin ennen raskautta melkein 2vuotta siinä tilanteessa että söin noin 400-500kaloria per päivä jotta sain painonnousun pysähtymään. Normi päivä oli aamupuuro ja illalla 2ruisleipää ja paino ei siitä huolimatta pudonnut.
Nyt olen vihdoin päässyt siihen että syön n.1200kaloria päivässä ja sitten tulee tälläinen lääkäri vastaan.. Mietein jo että palaan takaisin aiempiin ruoka tottumuksiini mutta siskoni onneksi puhui järkeä minulle.
Kun tämä lääkäri sai minut itkemään niin ei siitä sitten tullut enää loppua ja matkattiin rakenneultraan.
Rakenneultrassa katsottiin äitiyskorttia ja eka kysymys oli "no oletko nyt syönyt ihan hirveesti?" Ja taas alan selittää no en ole syönyt hirveesti vaan on tullut turvotusta ja tämä nainen sitten katsoi jalkojani joita näytin ja sanoi että joo nää on kyllä aika kauheat että vähintään 3kg nestettä per jalka ja onneksi ei enää alkanut itkettää minua enempää tällä painoasialla.
Vauva näkyi hyvin ultrassa ja kaikki oli kunnossa :Heartbigred mutta kun kysyin sukupuolta niin ei täältä mitään näe oli vastaus
ja saimme mieheni kanssa vain yhden ultra kuvan kotiin joka oli niin sumuinen että siitä ei edes erota koko vauvaa ollenkaan :smiley-angry017

Tulin niin pahalle mielelle tämän päivän jälkeen että en tiedä miten tästä piristyisi. En minä tahallani itseäni lihota tässä kun tuntuu että lääkärit kuvittelee niin. Kuukauden päästä olisi aika tälle samaiselle sisätauti lääkärille ja ei kyllä yhtään kiinnostaisi mennä sinne kuuntelemaan kun tuntematon ihminen väittää mun syövän roskaruokaa päivät pitkät tietämättä miten asiat todellisuudessa on.:sad010
Onneksi sentään vauvan liikkeet on alkanut tuntua hyvin se edes hiukan piristää :love7

Ainiin olen yrittäjä ja 6päivää viikossa töissä jaloillani koko päivät ja sitten pitäisi vielä lenkkeileen lähteä huhhuh..

No huh mikä päivä Nibsu!! Ei ihme jos lannistuu tollasesta! Mä oon nyt han raivona jo ihan pelkästä punnitsemisesta ja siitä grammojen laskemisesta /viikko... kyllä mulla ainaki vuorokauden aikana jo heitää paino yli kilolla, nii ihan älytöntä et vissii n välein punnitaan loppuraskaudessa ja aina on tullu liikaa tai liian vähä.... Tupisin ekassa raskaudessa neuvolakäyntien jälkeen aina itekseni millon mistäki ku ärsytti!
Mut siis sullahan on oikeus valita sua hoitava lääkäri! Ihan perusteltua on pyytää eri lääkäriä js on saanu nuin hunot lähtökohdat yhteistyölle!!

Voi Nibsu. Onpa ikävä lääkäri osunut kohdallesi. Saisko sen vaihdettua johonkin toiseen ensi kerraksi? Jos soittaisit ajanvaraukseen ja sanoisit suoraan, ettet halua enää niin tökerön tyypin kanssa olla tekemisissä.

Lääkärit ovat usein aika törkeitä sanomisissaan, eivät taida lääkiksessä järjestää minkäänlaista vuorovaikutuskoulutusta. Itekin olen lähtenyt useita kertoja eri vastaanotoilta itku silmässä. :(

Näihin raskaushormooneihin ei kaipaa yhtään kusipäälääkäriä kommentoimaan yhtään mitään!! Oliko vielä mieslääkäri?
Kaikenlaisia sitä onkin :(
Tsempit täältä <3

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Kurja kuulla useamman näitä huonoja kokemuksia epäpätevistä lääkäreistä. Kai sitä täytyy ruveta kasvattaan itselleen sellainen rautanahka ettei kukaan näistä törkyistä pääse "ihon alle".. ja pistään vain kovaa kovaa vasten. Tosi kurja kuulla tuommoista epäpätevyyttä.. voi tuska! :(

Voi Nibsu. Olipa kyllä aika tökerösti asian ilmaissut. En tiedä sanoiko lääkäri sinulle, mutta pidä ruokapäiväkirjaa ja vie se seuraavaksi kerraksi mukaan niin näkevätpä mitä todellisuudessa syöt. Aineenvaihdunta on kaikille niin yksilöllinen asia, pitää aika tarkkaan itse mitata, että mikä on se ravintomäärä mitä oma kroppa tarvitsee. Vaikka suositus on se 2000 kcal per päivä, minulla se on sellaiset 1700 max koiran ulkoilutuksen kanssa. Lääkäri vaan vaihtoon, jos on mahdollisuus.

Meillä oli tänään rakenneultra ja möykkyä ei oikein kiinnostanut kääntyillä. Siinä se kippurassa oli, ja ihan kun olisi viestittäny "Antakaa miun nukkua!" Kaikki näytti olevan kunnossa, mitä nyt antoi mitata. Saatiin kuulemma kaikki tärkeimmät asiat otettua. Onneksi hoitaja kuitenkin selosti kokoajan mitä tapahtuu ja missä näkyy mitäkin. Kuviakin saatiin kotia. Sukupuoli selviää sitten synnytyssalissa :)

Tänään aamusta heti rakenneultra, kaikki oli kohillaan ja pieni rinsessa meille luvattiin. ❤️ painoarvio tällä hetkellä 375g, nyt viikkoja 20+2, rakenteilta vastas 20+4, mutta ei muutettu la:ta.
Ultran jälkeen diabeteshoitajalta hakemaan vs-mittarit ja sieltä työterveyshuoltoon tän järkyttävän päänsäryn kans. Lääkäri määräs buranaa ja lepoa, lisäksi 3pv sairaslomaa. Epäili että raskauden myötä puhjennu migreeni :(
Synnytyski kestää mulla varmaan viikon ku tää odotusaika on tällästä kipuilua koko ajan!
Onneks kuitenki vauva on kunnossa ja potkii villisti. ❤️

Hihii Rakenneultra oli tänä aamuna ja kaikki on hyvin! Kauan saatiin katsella ja tutkia pienokaista ja lääkäri tokaisi kaiken olevan kuin oppikirjassa :) Nyt on kyllä iloinen olo!

Istukka on edessä joten potkuja ei vielä sen takia tunnu, tulee tuntumaan kunhan kaveri voimistuu. Viikkoja on nyt takana 19+2. Kovasti kyllä odottelen elontuntemuksia, mutta eiköhän niitäkin kerkiä vielä tulemaan.

Hihii Rakenneultra oli tänä aamuna ja kaikki on hyvin! Kauan saatiin katsella ja tutkia pienokaista ja lääkäri tokaisi kaiken olevan kuin oppikirjassa :) Nyt on kyllä iloinen olo!

Istukka on edessä joten potkuja ei vielä sen takia tunnu, tulee tuntumaan kunhan kaveri voimistuu. Viikkoja on nyt takana 19+2. Kovasti kyllä odottelen elontuntemuksia, mutta eiköhän niitäkin kerkiä vielä tulemaan.

Sukupuoli jätettiin arvailujen varaan. Painoa en enää muista, mutta pituus n. 15cm

Sukupuoli jätettiin arvailujen varaan. Painoa en enää muista, mutta pituus n. 15cm

Nibsu olipa törkeä lääkäri. Varsinkaan vanhemmilla mieslääkäreillä ei tunnu olevaan minkäänlaista käsitystä miten herkässä tilassa olevalle potilaalle pitäis puhua. Käsittääkseni nykyään lääkiksessä kyllä opetetaan myös kommunikaatiota potilaan kanssa. Mutta sulla on tosiaan oikeus valita sua hoitava lääkäri, joten jos vaan muita saman alan lääkäreitä löytyy, niin pyydä päästä jonkun toisen juttusille. Hyvä kuitenkin, että kaikki oli ultrassa hyvin! :Heartred

Onnea myös muille hyviä ultrakuulumisia saaneille! :)

Rosita, kyllä oli vanhempi mies lääkäri.
Kyllä mä jo mietein että en tuolle lääkärille suostu enää menemään oli sitten toista tai ei. En näe mitään hyötyä siinä että menen sinne keskustelemaan ylipainostani joka on ihan itsestään selvä asia että sitä on. Verenpaineista neuvola sanoi lähetteen sinne laittavan ja niitä ei tämä lääkäri huomioinut lainkaan ja mielestäni kuitenkin aika korkeella oli paineet 157/113 vaikka lääkäri sanoi että on ihan ok mulla kuitenkin neuvolassa löytyi jo valkuaista pissasta jne niin voisi vähän tarkemmin katsoa mutta ei näköjään. Joten en mene sinne itselleni mielipahaa tieten tahtoen hakemaan ja sanon tästä neuvolassa kun on 4.8.
Eikä olisi haitannut jos ylipainosta olisi mainittu mutta että koko käynti käytiin pelkästään sitä läpi ja lääkäri ei usko sanaakaan mitä sanon syömisestäni vaan inttää vastaan että roskaruokaa sinä syöt ei se paino itsestään nouse jne. Ei voi vaan ymmärtää :angry4
Tarviikin alkaa tota ruokapäiväkirjaa pitämään vaikka tuskin on mitään hyötyä jossei puhettakaan uskota.
Kilpirauhasen vajaatoiminta heikentää aineenvaihduntaa 40-50% eikä sitä lääkityksellä ainakaan vielä ole saatu kuntoon. Ehkä joskus sitten toiveissa ainakin elän :smiley-bounce005

onnea hyviä ultrakuulumisia saaneille mashaAllah :)

nibsu joo vanhat mieslääkärit on tollasia valitettavan usein on kokemusta itelläki suomen ajoilta, mulle tokastii että en näytä symmetriseltä, siis nenä ei symmetrinen, silmät ei samal korkeudel ja kaikki muukin iha väärin. toi painojuttu on kyl sellai et se ärsyttää ku siitä kälätetää vaikkei se itestää johtuiskaa, sullaki painonnousu johtuu lähinnä turvotuksesta. itellä ukko sanoo välillä mua isoks ja vertailee millo mihinki, nyt viime aikoina oppin kyl hillitsee kielenkantojaan alhamdulillah. mulla paino ei ol noussu mut ylipainoa on vähäsen joten oon ite tyytyväinen mut tuo vatsa ku kasvaa ni kyllähä sitä isolta näyttää.

Meillä oli tänä aamuna myös kauan ja hartaasti odotettu rakenneultra. Pariin päivään ei kunnolla oo nukuttu, niin kuin ei nyt muutenkaan näiden helteiden takia, mutta kun jännitti ihan hitosti :). Pienokainen on terve ja kaikki oli kunnossa! Painoarvio oli nyt vk 20+0 324g. Ja saatiin tietää sukupuolikin heti kättelyssä. Ultraaja oli ehtinyt ultrata ehkä 30 sekuntia kun kysyi haluttiinko tietää kumpi tulossa. :D Poikahan siellä! Kaiken kaikkiaan jäi mukava fiilis käynnistä ja saatiin mukaan läjä ultrakuvia.

Minä piipahdin ylimääräisesti neuvolassa näiden mahakipujeni kanssa. Kaikki vaikuttaisi olevan ok, hyvä syke noin 150 löytyi ja pissassa ei mitään tulehdukseen viittaavaa. Ja kun ei ole vuotoja niin voin olla aika rauhallisin mielin. Terveydenhoitaja epäili, kuten itsekin, että osa kivuista on ihan normaalia, raskauteen kuuluvaa lihasten ja kiinnikkeiden venymistä, mutta osa kivuista on todennäköisesti suolistoperäistä - kipua kun tuntui myös mahan päältä palpoitaessa. No, nyt olen kotona 3 päivää ja jos tarve vaatii niin sitten lääkärille ja lisää sairaslomaa.

Koitan kyllä sinnitellä, mulla olisi enää 5 työpäivää ennen kokonaan kotiinjäämistä, eli jos ei vaan tästä äidy, niin käyn töissä! Pomo lupaili vähän, että voisin pitää yhden ylimääräisen vapaan ensi viikolla, jolloin työvuorot entisestään vähenisi, eli kyllä mä nyt vaan koitan varmaan pystyä!

Meillä oli tänään kauan odotettu rakenneultra ja pienellä kaikki kunnossa.
Viikot nyt 20+0 ja painoarvio n.350g. Ehdittiin olla siinä n.5min, kun kätilö jo kyseli haluttiinko me tietää kumpi sieltä tulee. No haluttiinhan me!!! Ja ihan selvästi poika tulossa, ei jääny epäselväksi :):)

sama homma, rakenne ultra kuulumisia: kiire tuli, melkein myöhästyttiin koko ajasta mutta päästiin vielä sisään. Täti hienosti kertoi kokoajan mitä mittasi, Eka sisätutkimuksena ja sitten vatsanpäältä. Vauvalla Mitat normaalit, kehittynyt hyvin, vastasi viikkoja. Täti jo siinä lopetteli kun kysyin että näkyikö sukupuoli, hän naurahti ja sanoi "ai että sellainen pitäisi katsoa, no katsotaan sitten nopeasti" ja hyvinhän Se alue näkyi, TYTTÖ tulee :). Kysyin että voiko Se vielä pojaksi muuttua, naurahti ja sanoi "minusta Se on tyttö" eli varmaan aika varma prinsessa.. :) meidän perheessä tulee nyt sitten akkavalta! :)
niin ja mainittakoon nyt sitten että kaikki nuo leikkimieliset sukupuolitestit &ennustukset näytti poikaa.. :)

Takaisin