Neuvola & ultrakäynnit

Mä sain synnytystapa-arviossa pojasta syntymäpainoarvioksi 5,2 kiloa - ja shokin samalla - mutta sitten poika syntyi ja painoi 3,3 kg. Että niin tarkat oli mittaukset.

Meillä heitti just ennen synnytystä tehty painoarvio 600g todellisuutta painavammaksi ja kaverilla 1000g todellisuutta kevyemmäksi. Joillain se taas menee kyllä ihan nappiin.

Meillä on ollut 22+2 430g ja 25+4 660g. Siro on, mutta itsekin olen ja synnyin myös pienenä, rv 42 ja 3100g.

Me käytiin esikoisesta yliaika kontrollissa rv41+5 ja painoarvioksi ultraaja sai 3500g.
Esikoinen syntyi seuraavan päivän illalla painaen 2880g.
Ei siis ihan mennyt nappiin tuo arvio.
Lapsivettä piti olla normaalisti, mutta loppujen lopuksi kun kalvot puhkaistiin niin vettä ei tullut yhtään.
Maha oli koko raskauden pieni ja meni keskikäyrän alapuolella.
Synnytyksessä huomattiin, että istukasta oli 2/3 kokonaan surkastunut.

Nyt toisen lapsen kohdalla molemmat ultraajat ovat sanoneet, että viikolla 30 olis hyvä mennä koko kontrolliin, mutta kumpikaan ei ole sitä kirjoittanut mihinkään tietoihin ja mun neuvolantäti sit arpoo, että mitä tehtäis.
On siirtänyt sitä lähetettä koko ajan eteenpäin vaikka olen moneen kertaan ultrasta maininnut.
Ens ma on seuraava neuvola ja siellä pitäs nyt sit rv28+2 päättää, että saanko sen lähetteen vai en.
Pelottaa, että istukassa on nytkin häikkää ja vaikuttaa jotenkin lapsen hapensaantiin.
Esikoisen kohdalla oli onni, ettei se ole aiheuttanut mitään ongelmia tai vaurioita.

Kylläpä hyppäsi sydän kurkkuun. Äitipolilta soitti ja kysy muistanko viime ultrassa (25.2.) puhu kuvassa olleesta vauvan sappirakosta joka näky vissiin jotenki poikkeuksellisen hyvin.. haluaa nyt perjantaina miut vielä ultraukseen että varmistaa oliko se sappirakko eikä mikään tukos suolistossa. Öööööghhh??!? Onko kenelläkään tämmöstä tietoa tai kokemusta :(

Tänään kävin neuvolassa ja virtsassa proteiinit yhdellä plussalla? Mitä tämä tarrkoittaa kun on proteiinia.. terkka ei sanonu enkä siinä tajunnu kysyä. Sanottiin vaa et voi olla valkovuodosta ja ensi kerralla katsoa sit et mitä näyttää.

Youngmama97, mullakin viimeksi protsku yhdellä plussalla. Luultavastihan kyseessä on valkovuodon aiheuttama plussa, mutta on sitä hyvä ainä käynneillä seurata. Jos ton virtsan proteiinin lisäksi verenpaine nousee niin kyseessä voi tietty olla raskausmyrkytys, mutta sillon on kyllä usein muitakin oireita...

Youngmama97, mullakin viimeksi protsku yhdellä plussalla. Luultavastihan kyseessä on valkovuodon aiheuttama plussa, mutta on sitä hyvä ainä käynneillä seurata. Jos ton virtsan proteiinin lisäksi verenpaine nousee niin kyseessä voi tietty olla raskausmyrkytys, mutta sillon on kyllä usein muitakin oireita...
Aa kiitos ! Eli ei tarvi jäädä huolehtii tota yhtä plussaa ainakaan vielä kun todennäköisesti just valkovuodosta :) :D

Meillä oli edellisessä neuvolassa sellaiset tikut, joiden tulos katsottiin vaan itse väriä purkkiin verraten. Silloin mulla oli aina proteiinit +1, mutta labrassa tarkistaessa oli aina puhtaat. Nyt meillä on hieno kone, johon se tikku tungetaan ja sieltä tulee kuitin näköisellä lapulla tulos, niin on pysynyt negana proteiinit. :D

Meillä on kanssa toi pissi-vertaa- tikut. Pakko sanoa että aika pitkään niitä saa tuijottaa että lopputulokseen pääsee.

Tänään oli virallinen rakenneultra, rv 22+0 ja kaikki kunnossa pienillä. Painoarvioissa pientä heittoa, A-poika olisi kasvanut neljässä viikossa 160g (tänään 357g) ja B-tyttö 200g (tänään 381g), eli painot olisivat pyörähtäneet päinvastoin kuin viimeksi, mutta kontrolli on jo kolmen viikon päästä ja virhemarginaaliahan noissa taitaa olla molempiin suuntiin.

Me käytiin esikoisesta yliaika kontrollissa rv41+5 ja painoarvioksi ultraaja sai 3500g.
Esikoinen syntyi seuraavan päivän illalla painaen 2880g.
Ei siis ihan mennyt nappiin tuo arvio.
Lapsivettä piti olla normaalisti, mutta loppujen lopuksi kun kalvot puhkaistiin niin vettä ei tullut yhtään.
Maha oli koko raskauden pieni ja meni keskikäyrän alapuolella.
Synnytyksessä huomattiin, että istukasta oli 2/3 kokonaan surkastunut.

Nyt toisen lapsen kohdalla molemmat ultraajat ovat sanoneet, että viikolla 30 olis hyvä mennä koko kontrolliin, mutta kumpikaan ei ole sitä kirjoittanut mihinkään tietoihin ja mun neuvolantäti sit arpoo, että mitä tehtäis.
On siirtänyt sitä lähetettä koko ajan eteenpäin vaikka olen moneen kertaan ultrasta maininnut.
Ens ma on seuraava neuvola ja siellä pitäs nyt sit rv28+2 päättää, että saanko sen lähetteen vai en.
Pelottaa, että istukassa on nytkin häikkää ja vaikuttaa jotenkin lapsen hapensaantiin.
Esikoisen kohdalla oli onni, ettei se ole aiheuttanut mitään ongelmia tai vaurioita.

Mä vaatisin lähetteen.
Itseasiassa mä vaadin lähetteen tässä raskaudessa äitipolille perussairauteni vuoksi. Edellisessä raskaudessa kun kävin synnytyspäivystyksessä liikehälyn vuoksi, ihmettelivät miksi mua ei oo äitipolille lähetetty. Laittoivat silloin sairaalasta viestin neuvolaan, että heidän pitää tehdä musta lähete. Tekivät sitten kauheen juputuksen kanssa.
Tällä kertaa ilmoitin jo ekassa neuvolassa, että lähete on tehtävä, ettei käy kuten viimeksi. Nytkin neuvolassa oltiin, että mahtaako ne ottaa sinne. Noh, kun lähete oli mennyt niin kutsu tuli viikossa. Toki aika on vasta tulossa. Mutta edelleen äitipolin mielestä, mun raskaus vaatii käynnin/ käyntejä sairaalaan.

Ja jos,mulla olisi sun tilanne...todellakin vaatisin päästä polille.

Minä olen menossa 29rv kokokontrolliin. Ultrassa varasivat saman tien ajan tähän, ja neuvolassa käydessäni mainitsin lähinnä asiasta.

Kelaneuvola takana ja voi alkaa hakemuksia laittamaan. Hemoglobiini oli tipahtanut 143 > 104 ja rautakuurille pistivät.. Rauta pisti sit masun sekaisin ja eilinen työpäivä meni lähinnä vessassa oksentaessa. Jipii!

Eilen oli kelaneuvola ja hakemukset on nyt tehty. Ja tänään 5 viikon kotona olon jälkeen pitäis mennä kokeilemaan töissä olemista, vähän jännittää kun neuvolassakin eilen todettiin mulla olevan supistusherkkä kohtu. Epäilen vahvasti että jään sairaslomalle siihen saakka että jään kesälomalle.

Kelaneuvola takana ja voi alkaa hakemuksia laittamaan. Hemoglobiini oli tipahtanut 143 > 104 ja rautakuurille pistivät.. Rauta pisti sit masun sekaisin ja eilinen työpäivä meni lähinnä vessassa oksentaessa. Jipii!
Mulla oli kans hb 109 j käski eka kokeilla luontaisilla raudan lähteillä ja kun mulla muutenkin on ummetusta niin suositteli apteekista ostamaan maha ystävällisempää rautaa sisältävää veteen sekoitettavaa liuosta, sen nimi on floradix ja menee alas ja ei ole aiheuttanu mitään sivuoireita...

Mä vaatisin lähetteen.
Itseasiassa mä vaadin lähetteen tässä raskaudessa äitipolille perussairauteni vuoksi. Edellisessä raskaudessa kun kävin synnytyspäivystyksessä liikehälyn vuoksi, ihmettelivät miksi mua ei oo äitipolille lähetetty. Laittoivat silloin sairaalasta viestin neuvolaan, että heidän pitää tehdä musta lähete. Tekivät sitten kauheen juputuksen kanssa.
Tällä kertaa ilmoitin jo ekassa neuvolassa, että lähete on tehtävä, ettei käy kuten viimeksi. Nytkin neuvolassa oltiin, että mahtaako ne ottaa sinne. Noh, kun lähete oli mennyt niin kutsu tuli viikossa. Toki aika on vasta tulossa. Mutta edelleen äitipolin mielestä, mun raskaus vaatii käynnin/ käyntejä sairaalaan.

Ja jos,mulla olisi sun tilanne...todellakin vaatisin päästä polille.

Mä nyt sitten ens maanantaina VAADIN sitä ultraa. On tuo sellainen asia joka itseä mietityttää ja pelottaa.
Ja musta on kyllä syytä päästä sinne kontrolliultraan.
En siis annan periksi siellä. Kiitos kannustuksesta vaatimaan sitä! :)

Minä olen menossa 29rv kokokontrolliin. Ultrassa varasivat saman tien ajan tähän, ja neuvolassa käydessäni mainitsin lähinnä asiasta.

Mikä sulla syynä kontrolliultraan?
Toivottavasti mäkin sen ajan nyt saan. Ehkä istun siellä niin pitkään, että aika tulee :)

Mikä sulla syynä kontrolliultraan?
Toivottavasti mäkin sen ajan nyt saan. Ehkä istun siellä niin pitkään, että aika tulee :)
Tytön pienehkö koko. Koko on raja-arvojen sisällä toki, mutta alkuraskaudessa otettu seula antoi poikkeuksellisen pienet istukkahormonimäärät, joten istukan toiminta on se varsinainen huolenaihe.

Mullakin on rv 28+3 kontrolliultra lääkärin tekemänä, kun napanuora on kiinnittynyt istukan reunaan jotenkin ja koska esikoinen oli alle kolmekiloinen syntyessään. Ihan kiva, että tutkitaan. Alkuun säikähdin, mutta onhan nää kokokontrollit näköjään aika yleisiä.

Takaisin