Neuvola & ultrakäynnit

Onkohan toi vaan ekaa lasta odottaessa? En ole saanut vielä sellaista. En muista olenko aikaisemmissa odotuksissakaan. Vauva aikana kyllä on täytetty lippu lappuja mielialasta ja voimavaroista..

Kyl toi lomake on nyt joku "uus" juttu!! :)Meille tulossa neljäs (kuopus syntynyt -09) ja nyt pari vk sitten nlakäynnillä käytiin läpi mitä oltiin vastailtu. Ja täällä meillä isän piti tulla tuolle yhdelle käynnille mukaan (muuten ei tavisneuvoloissa ole koskaan käynyt).

Ja mikä tää omakanta juttu on?! Ihan mennyt ohi tuollainen.

Omakantaan tallentuu tiedot käynneistä esim. neuvolassa, näkee sähköiset reseptit ja voi laittaa ne uusittavaksi, tms. Ei mikään sen mystisempi

Okei en ole siitä kuullut muutenkuin täällä. Pitää katsoa jossain vaiheessa.

Omakannasta on ihan hauska käydä aina kurkkaamassa että mitä neuvolatäti on käynnistä kirjoitellut. :)

Mulla oli tänään neuvolalääkäri.
Kaikki oli hyvin muuten, mutta mulla on ollut tuo napa ihan sika kipeä ja huomasin siinä viikonloppuna myös sellaisen patin, niin lääkäri laittoi lähetteen sit ultraan, niin käydään katsoon mikä siellä on...sain ajan vasta kuukauden päähän :(

Niin ja mulla on noussut paino melkein 2 kg viime kerrasta...kääk :( Ei kyllä tarvis vielä tulla tuota painoa ku sitä tulee sit lopussa kuitenkin vaikka kuinka söis terveellisesti.

Mullakin lääkärineuvola tänään rv 15+6. Sykkeet löyty 150-160 ja kaikki muutenkin hyvin :) Seuraavaksi helmikuun lopulla rakenneultra ja seuraava neuvola vasta 9.3.! :) Nyt ootellaan niitä liikkeitä tuntuviksi! :)
Muoks. Niin ja otin nyt sit kuitenkin sen influenssarokotteen....
Ja kysyin noista kipulääkkeistä kun itsellä pahaan migreenityyppiseen päänsärkyyn ei panadol riitä vaan on joskus otettava se 600mg Burana et saa sen laukeemaan!! Lääkäri totesi et jos nyt pari kolme tablettia kuukaudessa syö niin ei huolta!! :)

Muokattu viimeksi:
Mä ihmettelin, kun Buranan mainoksessa telkussa luki, että "ei raskauden viimeisellä kolmanneksella", ja mulle on sanottu, ettei koko raskauden aikana!

Buranan käyttö viimeisellä kolmanneksella perustuu myös mahdollisiin verenvuotoihin. Eli vanhukset, joilla on verenohennuslääkitys, ei saa syödä buranaa. Täysin terveellä ei siellä lopussakaan satunnaisesta tabletista ole vaaraa!! :)

Toinen neukka takana.. sokerirasitus oli mennyt hyvin ja arvot ok, tosin joudun myöhemmillä viikoilla ilmeisesti näiden riskitekijöitteni vuoksi uudestaan.. muutkin arvot kohdillaan. Valiteltiin kun tää aika nt-ultran ja rakenneultran välillä on niin pitkä ja kaivattas jotain konkreettista niin neukkatäti ehdotti et kokeillaan kuunnella sydänääniä. Nyt viikkoja siis 14+1. Noh, ei siin muuta mut se laite oli semmoin aatamin aikuinen rätiskö.. kahteen kertaan yritettiin ja ihan pienen hetken sielt ehk kuulu jotain muutaki ku semmost häiriörätinää. Huoh. en tiiä oisko pitäny itkeä vai nauraa. Noh, saatiin parin viikon päähän uus aika, tarkoitus kokeilla rätiskää uudestaa.. ja kyl se neukka kovasti vakuutti et siin yhes kohtaa kuuluu, mut et pikkutyyppi vaa vaihteli paikkaa..

Miusta ainakin tuntuu, et kuulin paljon paremmin ja selvemmin kaikki eri äänet omalla dopplerilla kotona kuin sillä neuvolan laitteella.

Tosin seuraavalla kerralla, kun kuunnellaan neuvolassa niin aion kysyy mitä muita ääniä sieltä kuuluu ja mistäkin...ku viimeksiki jäi varatusta neuvolasta käyttämättä aikaa ku ei ollu mitään kysyttävää :)

Mun muistaakseni se Buranan käyttökielto viimeisellä kolmanneksella perustui siihen, et se estää jonkun läpän/reiän(olikohan sydämen)sulkeutumista.

Itse otin pari viikkoa sitten puolikkaan ibumaxin liitoskipuihin, kun panadol oli päässyt loppumaan. Pitkään googlettelin ibuprofeiinin käyttöä raskauden aikana ja päädyin siihen et uskaltaa sen ekalla kolmanneksella ottaa kertaalleen.

Buranan käyttö viimeisellä kolmanneksella perustuu myös mahdollisiin verenvuotoihin. Eli vanhukset, joilla on verenohennuslääkitys, ei saa syödä buranaa. Täysin terveellä ei siellä lopussakaan satunnaisesta tabletista ole vaaraa!! :)

Mä syön aspiriinia ohentamaan verta näin raskausaikana viikolle 37asti. Viimeksi söin synnytykseen asti ja kyllä olikin kova verenhukka synnytyksessä. Hb tippui alle 90.

No tuon verenvuotoasian meidän lääkäri eilen sanoi pääsyyksi kun sitä nimenomaan kysyin koska panadol ei riitä mulla tietynlaisiin päänsärkyihin! Mutta tuskin yksittäiset tabletit silloin tällöin aiheuta mitään vakavaa vaaraa. Eipä niitä tietenkään ilman pakottavaa tarvetta kannata ottaa! :)

MrsK onko sinulta kielletty buranan käyttö kokonaan tuon vuoksi? Ja uskon että tuo varmasti lisää vuotoja synnytyksessä. Itse ekasta vuosin muutenkin ihan hulluna.... :|

Ei oo sanottu mitään buranasta, mutta mulle onkin auttanut panadol ihan hyvin päänsärkyyn.

Eli tässä siitä Ibuprofeiinista. Pakko oli etsiä mustaa valkoisella, kun alkoi vaivaamaan.

"Alkuraskaudessa NSAID-lääkkeiden käyttöön liittyy suurentunut keskenmenon riski ja sikiön riski saada sydämen, vatsanpeitteiden ja suulaen epämuodostuma on kaksinkertainen. Raskauden keskivaiheilla riskien uskotaan olevan vähäisimpiä, joten yksittäisiä annoksia ja lyhytaikaisesti perinteisiä tulehduskipulääkkeitä voi käyttää suhteellisen turvallisesti. Loppuraskaudessa, 28. raskausviikon jälkeen NSAID-lääkkeiden jatkuvaan ja isojen annosten käyttöön liittyy merkittävä riski ennenaikainen sikiön valtimotiehyeen sulkeutumisen, keuhkoverenkierron kohoamiseen ja munuaisvaurion vaara."
Lähde on www.finnanest.fi, artikkeli Kipulääkkeet raskauden ja imetyksen aikana; Tero Martikainen ja Hannu Kokki.

Muokattu viimeksi:
Eli joka tapauksessa kyseessä on jatkuva käyttö ja isot annokset! :) Eli silloin tällöin kertaluonteisesti siitä ei ole vaaraa!!

Itselläni tulee Panadolista ihottumaa ja huono olo ni on pakko ottaa Buranaa jos tulee kipulääkkeelle tarve. Eilen koitin sietää 3h päänsärkyä mutta paheni vaan joten otin Buranaa 600mg. Myös viime raskaudessa otin Buranaa myös loppuraskauden aikana silloin tällöin tarpeeseen ja ihan terve lapsi syntyi :) konsultoin myös silloin asiasta lääkäriä joka vakuutti että ei siitä ole silloin tällöin otettuna vaaraa.

Takaisin