neuvola kuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Bluerose
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kävin minäkin vaihteeksi neuvolassa tässä aamusella. Nyt muistin, kun maananataina pääsi jostain syystä aika unohtumaan.

Kaikki arvot olivat ok, hemoglobiinia ei nyt mitattu, kun on ollut viimekerroilla niin hyvä. Sydänäänet kuuluivat jo uskomattoman kovina (samoin anturiin suunnatut potkut). Samalla sai kuunnella hikkaamista. Sf-mitta oli 24 ja paino........ no alkuun sitä ei tullut, mutta nyt oli tullut 770g viikossa viime käynnin jälkeen - eli kaipa tässä sitten vähitellen voisi alkaa rajoittamaan syömisiään. Tosin sain taas kerran kuulla, että minulle sitä painoa kyllä nyt tässä vaiheessa saa kertyäkin (mutta kun kokonaisuudessa on tullut jo 7kg niin voisi puolestani hidastuakin.)

Verenpaine 117/71.

Ainoa ikävä uutinen oli se, että streptokokkibakteeri ei ole hävinnyt vaan siellä se edelleen kiusaa kohdunsuulla. Onnekseni supisteluja ei ole toistaiseksi ollut, mutta hieman tässä jännittää milloin piina taas alkaa.

Seuraava käynti onkin sitten jälleen lääkärikontrolli kohdunsuun tilanteesta.

Oli neuvola tänään(RV 27+2) menossa[:)] Onneksi kaikki oli hyvin, painoa oli tullut kuukauden aikana 5kg lisää ja turvotusta on alkanut olla. Jalat on illalla aika lailla turvoksissa, sormukset vielä mahtuu sormiin.Töissä tuilee käveltyä ja aina ei pysty istumaan niin paljoa kun tarvitsisi. Juominen tuppaa unohtua töissä varsinkin liian vähälle. Seurataan tilannetta oli neuvolassa vastaus. Vauvan syke oli 150[:)] liikkeet tuntuis tosi hyvin. Meillä on ollut vilkas aamu masussa[:)]   Maanantaina mennään neuvola lääkärille normaaliin käyntiin,viime kerrasta on aikaa olisiko ollut toukokuussa.. Hyviä vointeja ka[:)][:)]ikille 

Mulla oli tiistaina keskiraskauden lääkäri, nyt rv 26+4. Jäi tosi huono maku koko käynnistä. Lääkäri on venäläinen nainen ja meillä ei ihan täysin onnistu kommunikointi. Kysyin supistuksista ja sain pitkän vastauksen päättyen siihen että sit joskus meen antamaan näytteet labraan..joo. Kokeili tosi hätäisesti kohdunsuun tilanteen, yhtä vikkelään kokeili kohdun ja vauvan. Sf-mitan mittas löysällä nauhalla ilman että edes kunnolla etsi sitä kohdun alku ja loppu kohtaa. Sit se olikin jo niin iso että menis ihan yläkäyrällä, vaikka maha itessään ei oo kasvanut juuri lainkaan. Lisäksi totesi että tunnen liikkeet varmaan tässä oikeellä ylhäällä, ja kun sanoin että itseasiassa kyllä alhaalla vasemmalla niin kummasteli vaan muttei tunnustellut mahaa uudestaan että olisko se vauva sittenkin eri asennossa siellä.

Kova kiire oli koko ajan, ajat oli muutenkin myöhässä melkein puoli tuntia. Painoa oli tullut 1.5kg viime neuvolasta, vielä ollaan pari kiloa miinuksella alusta. Muuten kaikki oli ok. Mut tosissaan jäin miettimään tota kohdunsuun tilannetta ja supistuksia, en oikeen selvää vastausta saanut sieltä. Mietinkin että menisin käymään vielä yksityisellä..onko kellään kokemusta tampereen lääkärikeskuksista? Minkälaisissa hinnoissa liikutaan? Oon nyt mökillä enkä saa niitä hinnastoja kännykällä auki... Jäi kyllä niin paha mieli kun en saanut kysymyksiin vastausta enkä mielenrauhaa asioista. Nyt tuli kunnon vuodatus..sori :D

Nyt kyllä mair osui niin minuun tuo teksti että pakko kysyä: missäpäin käyt lääkärillä/neuvolassa? Oli nimittäin ihan suoraan mun omalääkärikäynniltä tuo kertomus.. tuollaista se on aina mulla, oli jo ennen raskautta koska kyseessä on venäläinen nainen jonka kanssa kommunikointi on todella vaikeaa... hän puhuu kyllä suomea mutta silti ei kaikki sanat häneltä löydy hyvin jne. Itse olen ensi ke menossa taasen häntä tapaamaan..
Mullahan oli tippa täysin linssissä kun sen naisen luota viimeksi lähdin kun oli eka neuvolalääkäri siis. Hänhän mulle sanoi että ei kuulu sydämen sykettä, ei tunnu kohtua jne. Mä olin ihan paniikissa ja tavasin että mitä sä nyt meinaat jne. Ja hän vaan hoki tuota samaa.
No, soitin seuraavana päivänä itkien neuvolaan että enkö mä sit ole raskaana vai mikä tämä juttu nyt on. Niin neuvolantäti sitten pahoitteli lääkärinpuheita ja kertoi mulle että ei ole ollenkaan omituista että tuossa vaiheessa raskautta kuulu mitään tai tunnukaan. Lääkärillä oli kuulema vaan niin huono päivä kun oli kiirettä ja myöhässä ajat.. no menen nyt kuitenkin ke ja jos on edelleen vaikeaa niin seuraavaan ja viimeiseen lääkäritarkastukseen menen sitten toiselle lääkärille..
Eli mair, voimia sinne sulle tiedän todella millaista on tuollaisen lääkärikäynnin jälkeen.

Ang1: mä käyn hatanpään neuvolassa, mutta ilmeisesti tää sama lääkäri on muissakin neuvoloissa kun on tuolla vaan tiistaisin. Jotenkin vaan odotin tätä käyntiä, että sitten saa rauhassa jatkaa normaalia elämää. Mut nyt onkin yhtä epävarma olo kaikesta kun ennen lääkäriä. Minkälaisia sykkeitä teidän masukeilta on löytynyt näillä viikoilla? Mulla se tais mitata sen n.136, ja se tuntuu musta tosi hitaalta, mut onko ihan normaali? Kaikkea tässä nyt saakin sitten miettiä, osais vaan rentoutua ja nauttia potkuista... :)

Ei ole sitten varmaankaan sama ihminen kun mä käyn Kangasalla.. harmi että tuollaisia on sitten enemmänkin liikkeellä! :/

Mulla on ollut tasaisesti kokoajan 150-155 vauvan syke. Eiköhän se vaihtele vauvoilla se syke? Ja varmaan sunkin vauvalla se on joskus korkeampi ja joskus matalampi.. luulisin.. en ole varma..

Sydänäänistä: Ilmoitettiinkohan teille vain tuo korkein syke? Nimittäin ainakin tuolla minun neuvolassa täti aina kuuntelee sydänääniä jonkinaikaa ja laskee siitä sitten vaihteluväliä, nyt torstaina, kun kävin niin nuo äänet vaihtelivat välillä 120-155, mikä hänen mielestään oli oikein hyvä vaihteluväli, jonka mukaan vauva vaikuttaisi voivan hyvin. Kokemuksesta (tosin vain siinä mielessä mitä opin viikkokausia sairaalassa maatessani omien lasten käyriä tuijottamassa) uskon tuon olevan juuri niin. Ja sehän on niin, että jos siellä masussa on mylläys menossa niin tuo vaihtelu voi olla aika runsasta, mitä isompi riehuli/hikka päällä niin sen tiuhempi paukutus. Ja jos vauva vetelee rauhassa hirsiä niin joku tuollainen suht tasainen 110-120syke on aivan tavallista.

Mair: Jos se kohdunsuuntilanne arveluttaa ja sen haluat tarkistuttaa niin senhän voi käydä vaikka päivystyksessä tekemässä, etenkin jos niitä supisteluja tuntuu olevan runsaasti niin kannattaa menä. Tosin siellä jonottaminen on aina ärsyttävää ja kurjaa, mutta saa mielenrauhan itselleen ja pääsee kuitenkin yksityistä lääkäriä halvemmalla.

Mä just viimeksi neuvolassa kyselin tuosta sykkeestä. Mulle sanottiin, että tuo 150, mitä äitiyskorttiinkin rustattiin on sellainen keskiarvo, syke nousee ajoittain paljon korkeammallekin jos vauva liikkuu.

Marraskuisista komppaan tättärää, se 120-155 on semmonen normaali väli [:)], mutta jopa 170 on vielä ihan ok kunhan ei oo koko ajan niin korkeella. Kohta 2 viikkoa sairaalassa maanneena on ollut aikaa seurailla sydänkäyriä, eli kokemuksen syvällä rintaäänellä ja kätilöitten kertomaa tuo mun tieto.

Meillä on vaihdellu muistaakseni 130-160 välillä..viimeksi oli 160 johtuen varmaan siitä että poitsulla oli aika kovat zumbat menossa[:D]

Jäin juuri ja juuri kiinni sokerirasituksessa. Ensimmäinen ja toinen arvo oli tasan rajalla ja kolmas oli alle, jolloin se kuulemma lasketaan raskausdiabetekseksi. Elikkä joudun meneen neuvolaan kuunteleen ohjeita. Ilmeisesti viikon joudun ottaan itse 4 krt päivässä sokeriarvoja ja sit katsotaan jatkoa tulosten mukaan. Se mua tässä niin jännittääkin kun inhoon kaikkea piikittämistä. [:@] Onko kellään kokemusta, onko se aivan kamalaa??

Raskausdiabetesta puski tännekin [:(] Sekä toinen sokerirasitus että vapaaehtoinen RADIEL(raskausajan diabeteksen ennaltaehkäisy tai jotain sellaista)-tutkimus, johon olen osallistunut, antoi paastoarvoksi tismalleen täsmälleen sen raja-arvon 5,3... Huomenna sitten Jorviin äippäpolille valistukseen sekä mittaria hakemaan. Neuvolassa ravitsemusvalistusta olen jo ylipainon takia saanut yllinkyllin. Ei meinaa mun ja terkkarin kemiat kohdata ja luultavasti syyttä suotta koen sen valistuksen syyllistävänä, meiningillä "läski ei voi tajuta terveellisestä syömisestä mitää, kun on kerran tuon kokoiseksi päässyt"... Jännä, että kauhee vastarinta meinaa iskeä, kun olen nyt jo syönyt mielestäni hyvin terveellisesti ja paino on noussut tähänmennessä (27 +1) vain kaksi kiloa ja yhä löytyy kaapista yhdet omat housut, jotka menee kiinni... Toki sitä järjellä tajuaa, että vauvan parhaaksi tässä mennään ja ei auta mammankaan pistää ranttaliksi, vaiks suoraan sanottuna itkettää ja vituttaa koko homma! Eli huomenna jatketaan kai eloa mittarin kera...

iri ja Choco: tulkaas molemmat mukaan tonne yleisiin raskauskeskusteluihinja siellä sellainen palsta kuin raskausdiabetes. Sieltä löytyy kohtalotovereita. [:)]

tännekki tuli se raskausajan diabetes. kävin torstaina neuvolassa ruokavalio valistuksessa ja sain ittellenni sen pistimen.. olen pistelly itteeni sillon tällönkun ensviikon torstaina pitää tehä vuorokauden seuranta meijän äitiyspolille nii sit siitä pääsee jatkoihin jos ei tällä ruokavaliolla saada kuriin.. toivotaan että saadaan.. huhhu.. mua ei onneks se pistäminen niinkään haittaa ja mul on mies joka voi sitten pistää jos en ite voi. :)

asiasta kolmanteen.. otteko huomannu että teiltä tulis jo maitoo rinnoista.. en tiiä onko aiheesta jo keskusteltu mutta ajattelin vain kysästä kun menin tänään suihkuun ja satuin siinä samalla kokeilee nii sieltä sitä maitoo vaan tuli vaikken millään meinannu uskoo.. mun mieski sitten totes että maitoo se on. heh.. aika jännää.. hihi

^Kyllä maitoa hyvin voi tulla rinnoista jo tässä vaiheessa raskautta. Minulla alkoi esikoisesta tihkua maitoa jo rv15 jälkeen.

Nyt tulee koko ajan - mutta tämä on eri asia, kun en ole raatsinut edellistä vierottaa niin tuota maitoa tulee edelleen sen takia. Ja sitten jatkossa, kun olette synnyttäneet ja aikanaan lapsukaisen vieroittaneetkin niin ei kannata ihmetellä, jos joskus sitä maitoa rinnoista valuu (etenkin jos joku sattuu imaisemaan tai tietyissä kuukautiskierron vaiheissa) - kun synnyttäneen/imettäneen naisen rinnat sitten jatkossakin osaavat maidontuotannon ja saattavat luulla sille olevan tarvetta... Nimim. kokemusta asiasta on.

on se kyllä hyvä et täällä on joitan viisaampii ihmisii joilta löytyy vastaus kysymyksiin kun ei aina jaksais kysellä neuvolasta. :) kiitos tättärä.. :)))

Maitoa tulee ja on tullut jo toista kuukautta. Tai eihän se nyt vielä kunnon maitoa ole mutta eritettä kuitenkin. Enkä harmikseni vielä ole löytänyt konstia pitää sitä pois lakanoista ja patjasta. Kaikenlaisten liivien kanssa olen yrittänyt nukkua ja käyttää suojia mutta kun ne ei pysy paikoillaan niin ei pysy. Osaisko joku auttaa?

Ai teillä tulee jo noin paljon maitoa. [:)] Mulla tulee pieniä määriä, minkä huomaan lähinnä siitä, että kuivunutta maitoa näkyy nänneissä melkein aina. Mutta tosiaan se on niin vähäistä, ettei tosiaankaan valu vielä lakanoille tai mihinkään.

Ai sitäkös se onkin... mä oon kans miettiny, että varmaan on kuivunutta maitoa nänneissä, mutta en ollu ihan varma. En oo sen kummemmin asiaa sit aatellu. [:D]

Takaisin