neuvola kuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Bluerose
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Bluerose

Piirimestaruustason postaaja
Marraskuunmammat 2014
en ainekaan löytänyt täältä joulukuisilt tämmöistä joten ajattelin aloittaa..

heissan taas kaikki!

Meillä oli tänään neuvoa ja herraseni, kas kummaa EI JAKSANUT nousta ylös...oli se sen verran ajoissa :D hehe...

Kaikki oli hyvin..liikkui vähän (niin kuin aina aamuisin), kun pääsin kotiin rupes poreilee...eli ne poreet ovat liikkeitä...kysyin että onko normaalia että en tunne, sanoi että on...siihen on tuhat ja yksi syytä miksi ei tunne vielä...no mulla on tuota omaa massaa sen verran ja sit ku se on aika takana niin en tunne..mutta enköhän mä kohta..nyt ollu jonki aikaa tuntunu että housut kiristää..onneks mun housut pitäis tulla postiin tällä viikolla :D alkaa ärsyttää kulkea näissä keleissä valkosissa housuissa...hehe :D

hmm...eikai mulle muuta..niin ja ihanaa sain vihdoinkin sen odotetun lapun että voi hakea äityispakkausta...wuhuu...hui kauhistus 4kk ja oon äippä...iik...nyt alkaa tää jännitys mitä lähes h-hetkeä mennään...

anteeksi omapäisyyteni..tämä minun koneeni on kakka ja se jumittaa vähän väliä ja pelkään että pitkä teksitini taas katoaa bittiavaruuteen...

halauksia!

Bluerose + ötö 23+0

[font="trebuchet ms"]Ihanaa et kaikki oli hyvin[:)]

Meillä on neuvola ja samalla myös lääkäri ens viikolla. Odotan et päsee käymään viime kerrasta on jo aikaa. Lääkärillä olen käynyt viimmeksi kesäkuussa ja neuvolassa heinäkuussa. Meillä alkaa tuntua jo liikkeet selvästi, niitä oikein odottaa välillä et vauva heräisi. Nyt menossa rv 26.

Itseäkin välillä hyvällä tavallaa jännittää et minusta tulee äiti ja samalla tulee hymy suun pieliin miten ihanaa kun saadaan vauva[:)][:)]
Itse odottelen äitiyspakkausta jo kovasti pitäisi tulla ihan piakkoin[:)][:)]

[font="trebuchet ms"]
Ihanaa odotusta kaikille[:)][:)]

Kävin tänään neuvolassa (rv26+4) ja neuvolalääkärillä. Painoa on nyt tullut noin 4kg.

Yleensä mulle käy niin, että käyn jossain lääkärissä yhden vaivan takia ja sitten suunnilleen seuraavana päivänä tulee jotain uutta kysyttävää. No nyt kävi toisin.

Eilen illalla alkoi särkeä selkää ja sitten maha meni kovaksi ja siihen alkoi kauttaaltaan koskea. Selkäkipu muuttui aaltoilevaksi siten, että meni noin minuutiksi ohi ja tuli sitten takaisin. Kipristelin sängyssä noin tunnin, sitten se loppui ja nukahdin. Heräsin yöllä kahdelta ja viideltä. Molemmilla kerroilla maha oli kova ja siihen sattui eteen, navan ympäristöön, sekä kivistäen, että vihloen. Ehdin noina yön tunteina miettiä jo vaikka mitä. (Äidilläni aikoinaan tuli istukkaan verenpurkauma, mitä ei silloin 80-luvulla huomattu, eikä vauva enää kasvanut ja kuoli lopulta 2pv ennen äitiysloman alkua.[&:]) Aamulla maha oli sen verran arka ja hellä, etten laittanut tukivyötä lainkaan, ettei mikään puristaisi.

Kuvailin oireet terveydenhoitajalle, joka sanoi, että kuulostaa kipeiltä supistuksilta ja neuvoi kertomaan lääkärille. Lääkäri laittoi heti loppuviikoksi saikulle, mutta kirjoitti myös kiireellisen lähetteen labraan, jotta voidaan poissulkea virtsatieinfektio, mikä mua on kesällä kiusannut kahdesti, sekä samalla hiivatesti, koska sekin on ollut kuudesti! *kirosana*

Kävin siellä labrassa ja tulokset tulevat tämän viikon aikana. Kylläpä tuntuu nyt helpottavalta olla saikulla, vaikka ensin sitä harmittelin (ehdinhän olla ruhtinaalliset 4 viikkoa töissä 6 viikon loman ja 5 viikon sairasloman jälkeen...[>:]). Aamulla nimittäin tuntui hieman epävarmalta olo, kun pallokin oli niin aristava. Ei tuntunut mukavalta ja turvalliselta mennä päiväksi heilumaan, hosumaan, kumartelemaan ja seisoskelemaan 20 kolme-neljävuotiaan kanssa, kun ei hetkeksikään pääse istahtamaan.

Muuten kaikki oli neuvolassa ok. Mittauksien mukaan näytti, ettei kohdunpohjan korkeus ollut kasvanut, mutta kyllä se on. Terkkari mittasi viimeksi siten, että olin kokonaan makuulla. Silloinhan masu on "pitkänä", kun taas lääkäri mittasi tänään siten, että pöytä oli puoli-istuvassa asennossa ja lisäksi jalkani olivat jalustoissa, joten maha oli ihan rutussa. Mitä hyötyä tollaisista mittauksista on? Eikä lääkäri edes kommentoinut näitä mittaustuloksia mitenkään, vaikkei muka ollut 4viikossa kasvanut kuin 0,5cm. Pah.

Unohdin kysyä tulokset suun bakteeriviljelystä, siitä jostain streptokokkijutusta, eli suomeksi kai karies-viljelystä. Tuskin siinä mitään oli, kun ei terkkari mitään maininnut. Se ei ollut mulle pakollinen, sillä koskaan ei ole yhtään reikää ollut, mikä todennäköisesti tarkoittaa sitä, ettei mulla ole kariesbakteeria. Kävin kuitenkin varmuuden ja mielenkiinnon vuoksi siinä testissä. Sielläkin sanottiin, että jos ei 32 vuoteen ole tullut reikiä, niin tuskin tuleekaan.

Nyt sitten otan rennosti loppuviikon ja kasvattelen massua. Ainiin, ja tapaan muita Tampereen odottavia äitejä torstaina. [:)]

Voikohan ne neuvolassa kattoa sellasella tikulla et onko virtsatulehdusta?
Kun meillä ainakin siinä neuvolan tikussa on tooosi monta juttua mitä ne siitä kattoo..
Mulla tulee kyllä yleensä aika rajuna sellanen jos tulee,mut nyt tuntuu välillä pientä polttelua vessassa käynnin jälkeen mikä kyllä lähtee pois..

Mullakin oli tänään neuvolalääkäri, painoa tullut 8 kg [:D] huh huh, vaikka voin tosi pahoin ensimmäiset 4 kk :) sf mitta oli 28 cm ja olipa ihana ylläri kun meidän tk löytyi ultralaite [:)] siellä se pieni heilui ja syke 150 :) Ois alkanut valmennukset tänään mutta en kerta kaikkiaan kerennyt työkiireiden vuoksi [&o] eikä sitten mieskään tietty mennyt...tuli kyllä noottia neuvolasta :) Nyt alkoi sitten neuvolakäynnyt 2 viikon välein :)

Mystis: Se tikku, jolla ne siellä neuvolassa katsoo eri asioita on just semmosta nopeeta tsekkausta varten. Eli jos siinä tarpeeksi monta juttua on pielessä, niin tädit päättelee, että on virtsatulehdus. Varsinainen testi ja sen selvitys, että mikä bakteeri siellä rakossa jyllää, tehdään sillä varsinaisella virtsanäytteellä, joka jätetään labraan ja josta ne sitten tekevät bakteeriviljelyjä.

Ja siis mulla on ihan hillittömän paljon kokemusta virtsatietulehduksista. Meillä se kulkee suvussa. Äiti kertoi, että hänellä oli raskauden aikana tullut muutaman kerran virtsatietulehdus ihan täysin oireettomana, joten mä olen sitten myös kuormittanut meidän sairaalan labraa mun virtsanäytteillä joka kuukausi, ihan vaan varmuuden vuoksi. Mä kyllä normaalisti itse tiedän, jos mulla on tulehdus, mutta jos on kerta mahdollista, että se voi tulla oireettomanakin, niin haluan vain varmistaa asian. Kun sitten se ei tosiaan ole leikin asia, kun se tulehdus menee munuaisiin...[&:]

Pajunkissa: Mulla kans useimmiten käy just niin, että meen lääkäriin, enkä sit muista puoliakaan niistä jutuista, joita mun piti kysyä... Oon nyt alkanu kirjottaa ylös niitä asioita, ettei ne tärkeät kysymykset sitte unohdu. [:)] Toivottavasti sullakin kaikki ok!

Mulla on huomenna aamulla lääkäri, ja elättelen toivoa, että saisin olla saikulla vähän aikaa, edes ihan muutaman päivän, kun alkaa tää stressitaso olemaan aika hurja... Katotaan mitä se sanoo.[8|]

Minulla oli eilen taas neuvola... Olen siis viikolla 23 ja käyty on viikosta 8 lähtien 2-3 viikon välein.

Mulla on ihan pimee neuvolatäti. Se on nyt päättänyt, että mulla on raskausdiabetes vaikka väkisin. Olin viikolla 17 rasituksessa, kun oli hänen mielestään välttämätöntä. No eilen hän päätti, että pitää käydä taas. Minulla ei ole mitään oireita siihen suuntaan. Ei sokeria virtsassa, ei painon nousua tai edes korkeaa verenpainetta.

Ainoa mikä nyt vaivaa on issiaskipu. Siihen täti lupasi järjestää neuvolalääkärin jos en pysty käymään koulua ennen äitiyslomaa. Ihmettelin, kun niin hanakasti lupasi, että saan sairaslomaa, kun tähän asti on lähes tulkoon ohittanut kaikki vaivat raskauteen kuuluvana.

Kyllä taas kohosi verenpaine tämän neuvolakäynnin jälkeen. Ensinnäkin lähettää ilmeisesti omaksi huvikseen sokerirasitukseen (ei siellä todellakaan ole rasitettavan mielestä mukavaa). Sitten hän kertoi kuinka hänen tyttärensä ei pääse hammaslääkäriin, kuinka oli lomansa viettänyt ja hankkinut loppu lomasta geelikynnet. Kiinnosti yhtä paljon kuin kilo rautanauloja. [:@][:@]

Onpas suorastaan koominen täti sulle kateri [:D] Jotku ihmiset vaan on sellasia, että ne haluaa selostaa itsestään ja elämästään kaiken kenelle tahansa, jolla on korvat. Aika jännä, että passittaa sut sinne rasitukseen uudestaan, sanoko se mitään perusteita sille? Ja mitä jos et vaan meniskään sinne?

Tänään neuvolassa, ei mitään ihmeellistä. Paino oli odotetusti noussut aika reilusti. Ollaan oltu suurin osa lomasta tuolla anoppilassa ja siellä tulee aika paljon herkuteltua ja ylipäätään syötyä. Se on aika ärsyttävää, varsinkin ku oon niin perso makeelle. Vaikka kieltäydyn 50% tarjoiluista, ni silti se jäljelle jäävä mistä ei vaan jaksa/viitsi/kykene kieltäytymään ylittää kevyesti normaalin sokeri/rasva/paskamäärän. Mutta täti sanoi, ettei se haittaa, saa noustakin. Itteä vaan tietysti ottaa päähän. Ei niinkään se painonnousu, vaan se että tietää mistä se suurin osa on tullut. Vauva parka. Ja voi niitä kaikkia parkoja, jotka joutuu kuuntelemaan mun valitusta vuoden päästä, kun se ylimääränen rasvakerros ei vaan katoa [:D] Jospa tästä nyt saisi itteään taas niskasta kiinni. Oon kyllä jo saanutkin, että ehkä tä taas tästä. Voi kun salaatinlehdet yms. maistuis yhtä hyvältä ku suklaakakku! [:D]

EDIT. Meni vähän ohi tä mun postaus, mutta menköön [;)]

kateri,  no huh huh. Kysyitkö, että minkä takia sut TAAS rasitukseen passittaa? Mä kans siellä kävin ja joo ei oo kivaa [:'(]
Pääskynen, kirotaan sit yhessä jäljelle jääneitä kiloja...mä kans syön aika lailla hyvällä ruokahalulla ja jo nyt on tullut se 8 kiloa...

Mua vähä häiritsee, kun en oo kertaakaan kuullut minkä kokoinen mun vauva tuolla massussa on...kaippa mennään ihan oikeissa mitoissa kun ei ole mistään mitään mainittu ?!?

Niin siis meillä tosiaan rasitukseen joutuu KAIKKI kaksi kertaa, oli laiha tai lihava/nuori tai vanha tms.
Itse menen maanantaina toisen kerran ja aina ollut virtsa puhdasta, ja kaikki muukin todella hyvin. Paino mulla ei ole noussut missään vaiheessa yhtään..

Jees, meillä kans, ainakin mun neuvolatädin mukaan kaikki käy 2 kertaa sokerirasituksessa riippumatta painosta ja iästä.

Mä tulin just neuvolalääkäriltä, joka mittas nyt vihdoin sen sf-mitan, jota multa ei siis tähän mennessä oltu mitattu yhtään kertaa. Hienosti oli kuulemma kasvanut (vaikkei tää lääkäri ookaan mua ennen nähnyt...). Sydänäänet oli normaalit ja kuulu hyvin ja verenpainekin ihan normaaleissa lukemissa. Virtsassa oli sen tikun mukaan yks plussa valkuaista, joten huomenna sit viemään aamupissaa labraan.

Mä oon NIIIIIIIN väsyny töihin. [:'(] Mä olin jo aiemmin päättäny, että mä en mee tän lääkärikäynnin jälkeen tänään töihin, enkä ehkä huomennakaan. Toivoin, että lääkäri ois antanu mulle vähän vapaata, mut ilmeisesti en ollu tarpeeks vakuuttava, kun yritin sanoa, että stressi on aivan järkyttävä ja mua vaan väsyttää koko ajan, kun se ei suostunu antaan yhtään vapaata.

No kun en sitä häneltä saanut, niin päätin sitten olla omalla ilmoituksella pois ainaki tän päivän (me saadaan olla pois 3 työpäivää ennen ku pitää hakee terkkarin tai lääkärin todistus). Olo on aivan vetämätön ja tuntuu niinku ois flunssa päällä. Lähetin sit pomolle tekstarin, että en lähde tänään kokeilemaan onneani työpaikalle (viestissä sanoin, että oksensin kerran, mikä olikin lähes totta, koska juuri ja juuri sain nieleskeltyä oksetuksen pois ennen ku se lensi). Pomo sitten vastasi siihen viestillä, että: "Jaaha". [&:]

Siis "Jaaha" !?!??! [:@] Pomoni on nainen ja hänellä on omiakin lapsia (tosin ovat jo aikuisia) ja on tähän mennessä ymmärtänyt tosi hyvin kaiken mun raskauteen liittyvän. Mikä sille nyt tuli??

Mä oon aivan poikki, mulla on ihan hillitön stressi, maha on vähän oireillut jo eilisestä lähtien ja tänään siis juuri ja juuri estin oksennuksen, ja flunssainen vetämätön olo vaan pahenee. Töissä mulla ei oo mikään homma kesken pöydällä, enkä oo mistään lusmuillut tän raskauden takia. Mikä helvetin oikeus sillä on noin vastata??!?[:@][:@][:@]

Anteeks purkaus, mut tää on jo liikaa. [>:]

Päätin sit tän vastauksen perusteella, että en sit mee huomennakaan töihin, laitan vaan lisää viestiä, että paha olo jatkuu.[:'(]

Rasittavaa.[8|]

Varasin ajan taas rasitukseen, mutta kyllä mää kysyin että miksi nyt jo. Tiesin, että se lähettää uudelleen, kun on päättänyt mulla olevan ylipainon takia raskausdiabeteksen. Tosin oletin, että se olis odottanut enemmän kuin pari viikkoa. Se selitti syyksi jotain, että pitää nyt käydä ennen viikon 26 lääkäriä ja taysin synnytyksen suunnittelua. (Taysiin pääsen joskus viikolla 33-34).

Kaveri ei mennyt lainkaan sokerirasitukseen, vaikka Kangasala-Pälkäne ovat päättäneet, että kaikki yli 30-v menevät. Perustelu oli että ei ole ollut edellisessä raskaudessa ongelmia ja laboratorio ruuhkautuu. Ilmeisesti tämä yksi Luopioisten neuvolan täti lähettää sinne väkeä niin paljon kuin mahdollista, että muut sitte supistavat.

Ei ole vielä löytänyt niitä muitakaan ongelmia, vaikka heti alkuun ennusti lähes kaikki ongelmat mitä voi olla.

Ymmärrän, että jotkut haluavat puhua kaikki mitä mieleen tulee ja kaikille jolla on jotain korvien tapaista, mutta kun työni (ls-sossu) takia kuuntelen muiden asioita ja ongelmia niin ei omalla neuvola käynnillä jaksais kuunnella. [&:]

Vauvalla on kaikki hyvin ja kovasti liikkuu, ettei meinee kiinni saada. Naurankin, että jos isompi, joka ei ole koskaan ole ollu yönukkuja, ei valvota niin kyllä pienempi sitten mahassa pitää huolen, ettei äiti vaan saa nukuttua. [:D] 

niin kateri kuinka pitkällä sä oot?

Itse asun Kangasalla ja mulla on täällä viisi jo hetki sitten saanut lapsen ja kaksi jotka odottaa mun kans ja ihan joka ikinen menee kaksi kertaa rasitukseen...

Itse olen ylipainoinen kovastikin, mutta näistä kavereistani ei kukaan ole. Itse olen 25 ja yksi kavereistani mua nuorempi muut vanhempia ja ihan tosi, kaikki menevät kaksi kertaa. Ja mä olen mennyt ihan samoilla viikoilla kun sinäkin kateri ja eikös tosiaan kaikki mene? Ainakin kaikki mun tutut..

Yhdellä jo odottaneella olikin diabetes, vaikka tosiaan hoikka kuin mikä, ei  mikään vanha ihminen (27v) ja terveet elintavat. Se on kuulema ihan onnenkantamoisen hommaa joka sitä ei saa. Ja se jos se todetaan on vaan VAUVAN PARHAAKSI, koska silloin voi syödä oikein jottei vauva kasva liian isoksi tai pahimmassa tapauksessa kuole. Joten siksi ihan ilomielin menen hörppään sitä makeaa nestettä. Teen ihan kaikkeni vauvan hyvin voinnnin eteen.

Eve78 toi on ihan peffasta! (Sanoisin rumemmin mutten viitsi). Mutta sit jos sitä oikein kääntelee ja vääntelee sitä jaaha kommenttia niin voisko se olla että "jaaha, että semmosta joudut nyt kestämään" tai sitten ihan vaan että kiireessä laittanut vaan äkkiä tuollaisen viestin? Meinaan ei ihan normaalin aikuisen ihmisen käytöstä tuollainen..
On munkin pomo joskus sanonut mulle puhelimessa kun soitin että "kiva.." ja sit jatkanut puhetta.. eipä tuntunut mukavalta se. Silloin mulla oli päällä keuhkoputken ja poskionteloidentulehdus ja aivan järkky kuume. Ja silti oli nuiva asenne vaikka toinen kituu tyyliin.

Mulla muuten otettiin se sf-mitta kans viimeks ekaa kertaa. Sekin oli tosi hyvä tulos siinä, oon tosi onnekas että vaikka on tosiaan massaa paljon niin kaikki arvot pysynyt niin hyvinä. Olis voinut olla pahempaa mun kiloilla, paljonkin pahempaa.

Tuntuu tosiaan vaihtelevan käytännöt sokerirasituksen suhteen eri kunnissa melko paljon ja osittain myös jopa saman kunnan sisällä... Meillä täällä Vantaalla "riskiryhmät" ainoastaan menee sokerirasitukseen. (en siis itse oikeasti usko, että raskausdiabeteksella ja painolla/iällä/jne. on tekemistä keskenään) Mä menen ikäni vuoksi sokerirasitukseen. Mun mielestä on hyvä juttu, että testataan. Kerran vaan ainakin minä menen, viikolla 26-28.

Ei minultakaan ole tuota sf-mittaa otettu kuin kerran, viime neuvolakäynnillä. Oli silloin ihan keskiarvon mukainen.

Ja kyllä tosiaan tuntuu inhottavalta tuo Eve78 pomon kommentti. Mä oon kanssa saanut välillä nuivia kommentteja sieltä sun täältä kun oon joutunut perumaan menemisiäni raskausongelmien takia. Luulisi ihmisten oikeasti tajuavan, ettei kukaan varmaan huvikseen käytä raskautta verukkeena...

meilläkin sokerirasitustesti on vaan kerran... 24-28viikoilla...

olin neuvolassa keskiviikkona. oli neuvola lääkäri ja se lääkäri oli mailman tympein nainen että oksat pois. jos yritin jotain kysyy nii sitä ei kiinnostanu ollenkaa vaa höpisi omia juttuja. huohhh..!! sitten se mittas veren paineen ja se oli aikas koholla ku olin just kiireellä kävelly 2 km neuvolaan. hyvä etten myöhästyny, nii sanoin hänelle siitä nii se totes vaa että jaa kaipa me se mitataan sitten vähän myöhemmin. nooh, sitten taas mulla todettiin vaihteeks hiivatulehdus. (ylläri) sit se siin kiroili ku joutu kirjottaa reseptin siihen lääkkeeseen minkä määräs..[:@] murr.. mulla on tullu 3 kiloo raskauden aikana painoo nii siitäki se jakso sitten motkottaa ja valittaa.. ai että olin kiukkunen ku lähin sieltä.. mussa oli kaikki vikana tällä neuvola käynnillä näköjään.. mieski ihmetteli lääkärin käytöstä, onneks ei tartte käydä sillä ku enää kerran, muuten neuvolatäti on todella mukava. [:)]

huomenna olis sokerirasitus testi toista kertaa, hyi yök..![:'(] enpä usko että siinä olis hirveesti muutoksia viime kerrasta.

maha kasvaa kovaa vauhtii ja sf mitta oli 27cm.. [:)] liikkeetki tuntuu todella hyvin. hihiii!! [:)][:)]

Joo Ang1, mä kans aattelin et, jospa tää oliki vaan, joku kiire juttu, siis se mun pomon vastaus, mut kun normaalisti se aina vastaa näihin poissaoloilmoitusviesteihin että "ok", eikä mitään muuta. Eli tää vaati vähän enemmän, ku kirjotti jopa kokonaisen sanan, eikä pelkästään ok. Mut mä sit tosiaan päätin olla menemättä töihin huomennaki, ja laitoin myöhemmin päivällä uuden viestin, että olo vaan pahenee. Sit tuli jo sellanen viesti, että "sulla on siis joku mahatauti, huhhuh". Eli vissiin sitte meni perille.

Eihän mulla siis NYT oo muuta ku edelleen stressi ja vetämätön flunssanen olo, mutta haluan olla oikeasti kunnossa ko meen töihin. Ei  musta siellä mitään hyötyä oo, kun en pysty keskittymään mihinkään, kun huolettaa pienen puolesta...

niin ja vielä siitä sokerirasituksesta, että on se hyvä kun meillä testataan kaikki, kun mulla sit löyty semmonen suht lievä tapaus raskausdiabetestä. Eli ruokavaliokin tässä stressaa enemmän ku tarpeeks.

Rock^peijpe: tosi tylyn kuulonen lääkäri sulla! Ihmeellistä että tämmöset tyypit on töissä neuvolassa!

Mäki kävin noin viikko sit viimeks neuvolassa. Mullakin otettiin vasta ekan kerran sf-mitta mikä oli hyvissä mitoissa[:)] Mä oon 22v eikä mulle oo ees puhuttu mistään sokerirasitustestistä. Nyt on rv 23+6. Hb mul on mitattu vaan kerran sillon ekalla kerralla. Ois mielenkiintosta tietää mitä se on nyt ku ollaan jo yli puolenvälin. Pitäs varmaan kysyy voisko sitä mittaa joku kerta uudestaan. Mun kaveri joka sai esikoisensa alku vuodesta ni häneltä mitattiin se joka kerta. 

Lääkärineuvola(suluissa edellisen käynnin 16.8)

Rv 27+6 (24+4)
Sf 31cm (25cm)
Painon muutos +300g (+400g)
Hemppa 122 (131)
Verenpaine 119/84 (136/76)
Lapsiveden määrä N+? (N)
Tarjonta RT
Syke 160 ja liikkeet ++

Eli mun kohdun koko vastaa reilusti yli rv30,joudun äippäpolille ultraan jossa katsotaan onko mun laskettuaika laskettu päin mäntyä(niinku epäilty monta kertaa ku aina menty yläkäyrällä), onko lapsi kasvanu vaan liikaa ruokavaliosta huolimatta vai onko näiden viikkojen aikana lapsivettä kehittyny liikaa. Paikat kaikki kiinni suppareista huolimatta,eli ne ei oo vaikuttanu mitenkään. Pissakoetta en saanu annettua mun pissavaivan takia eli joudun viemään nyt pissanäytteen josta katsotaan ettei ole tulehdusta ja jos ei tulehdusta löydy niin vaiva johtuu siitä että kohtu painaa rakkoa joten se ei pääse tyhjenemään kunnolla. vähän pelottaa et onko kaikki sit hyvin mut toivon et toi la vaan jotenki pielessä

Mullakin oli eilen neuvola, ja kaikki oikein hyvin. Hemppa oli jopa noussut takaisin lähtötasolle (137). Vauva on iso, sf oli 26 cm, eli reilusti yli yläkäyrän. En sitten tiedä tasoittuuko kasvu jossain vaiheessa, vai heittääkö laskettu aika vähän.

Painoa on tullut nyt 7 kg lisää, mutta mielestäni ei mihinkään muualle kuin tuohon vatsakumpuun. Vatsa tuntuukin kyl TOD isolta, ja vähän huolestuttaa, että miten valtavaksi se vielä ehtii 3,5 kk:ssa paisua... [8|]

Takaisin