neuvola kuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nuu_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
kommentointina tohon raskausdiabetes ja sokeria pissassa hommaan.
Itellä ollu pissa aina puhdas, ikinä mitään.
Myöskään en hirveesti juo.
Ja silti on raskausdiabetes, että eipä ne tosissaan käsi kädessä kulje ;)

Heipähei hellurei...

Tänään oli sitten taas neuvola :) kaikki muuten aivan mallikkaasti mutta pikkunen on päättänyt vaihtaa asentoo poikkitilaan :/ ei hätiä ollenkaa ko sillä niin paljon tilaa liikuskella vielä ja toivon mukaan siirtyy takasin raivotarjontaan kohta taas, helppottais tää outo fiilis.

paino noussu taas siitä kun viimeks laski, mutta ihan joulun piikkiin menee...

Oon ite mittailu noita sokru arvoja tässä parisenkertaa eikä niissä oo ollu mitään hämminkiä nyt vaikka en kauheesti oo ruokavaliota muuttanut enkä mitään ihmeellistä :/ en sit tiiä... hmm... täti vaan sano että hyvältä näyttää, ja jatka samaan malliin...hmm...

Tulihan se lähete ä-polille :( Eli tänään oli extra neuvola johtuen mun korkeista paineista. Edelleen on korkeat ja proteiini nyt kolmas kerta plussalla. Turvotusta niin paljon ettei meinaa pysyä veitsi kädessä. Joten lähetään nyt sitten polille tarkistamaan tilanne. En itse ole huolissani koska muuten olo on ok.

Pikkuisen sydänäänet kuuluivat hyvin, ja paljonkin rokkaa, joten sen puolesta en ole huolissani. Ottaa pattiin tää sairas turvotus kun kädet ei toimi kunnolla ja naamassakin jo näkyy turvotus.

Ai niin, ja menihän se 100 kg rikki. Nyt on tullut +16 kg siitä kun ekan kerran neuvolassa kävin. Huom, tosin neuvolan vaaka näyttää koko ajan pari kolme kiloa enemmän kun koti-vaaka.

Nyt odotetaan vaan soittoa ä-polilta :(

Voi hitsi, Jenni74, toivottavasti sulla on tosiaan kaikki ok, ihanaa kun osaat olla stressaamatta, johan sekin nostaisi sun paineita entisestään. Tsemppiä polille!! 

Itsellä 2. ja vika neuvolalääkäri, sijainen oli niin kiva, että toivon osuvani tälle lääkärille jatkossakin! Aavistuksen kovakourainen oli sisätutkimuksen kanssa, mutta sen annan miehelle anteeksi, kun oli muuten niin kiva. Rannekanaville ei ikävä kyllä voi mitään tehdä, kuin vaan toivoa, että helpottaa paine synnytyksen jälkeen. Ja yöllä rannetuet vaan käytössä ja parasetamolia kipuun. :( Senhän tietysti tiesinkin.

Rv: 35+1

Painoa: +875 g (emmä tajua, mistä johtuu, johan pomppii...)

RR: 113/77

Pissa: puhdas

B-Hb: 127 (joka 3.pv Retafer 100 mg)

Sf: 35 cm (ja tähän lääkäri sanoi, että kohtu EI ole kasvanut 3 cm viikossa, sanoi että pelkästään kantapää "väärässä" kohdassa voi vaikuttaa 2-3 cm heitolla) ELI: mitta voi vaihdella SUURESTI!

Tarjonta: Raivotarjonnassa, tunnusteli sisätutkimuksessa ja päältä

Kohdunsuu: Kiinteä, kiinni, 3 cm

Liikkeet: ++

Syke: 140

Sanoi vauvan koosta, että hyvin normaalikokoinen vauva on, ei liian pieni eikä iso. Ei antanut painoarviota sen kummemmin.

Toivotteli mukavaa synnytystä..! H-hetki lähestyy..! emoticon

Neuvolassa käyty. Vähän on ehkä sekavat tunteet..

34+5
Paino +93 g/vko
RR 107/77
Kohdunpohjan korkeus 28,5
Lapsivesi Normaali
Rt
Sydämen syke 140
Liikkeet ++

Sitten.. täti kysy, onko mulla jotain sydämen päällä. Muistin sitten mainita, että näkökentässä näkyy aikaajoin täpliä (en ole hälyyttävänä pitänyt, kun en ole kaikesta halunnut huolestua), että huippaa hirmu usein ja pahoinvointi on tullut ikävänä lisänä+ päänsärky. Täti sitten mietti, mitä mun kanssa pitäisi tehdä ja soitti äitiyspolille. Käskivät laittaa sinne lähetteen raskausmyrkytysepäilyn takia.

Taitaa siis välilihan hieronta jäädä tänään. Syön mielummin suklaataemoticon

Älä vielä maalaa piruja seinälle, jos se olisikin vaan jotain vaaratonta. Että koita ottaa rennosti siihen asti että pääset ä-polille tutkimuksiin, vaikka nyt ei varmaan tunnukaan yhtään siltä että pitäisi olla stressaamatta.emoticon
Minut lähetettiin ennen joulua suoraan neuvolan penkistä kiireellä polille myrkytysepäilyn vuoksi. Paineet koholla, päänsärky, huimaus,oksetus ja näköhäiriöt. Polilla tutkittiin huolella ja kaikki oli onneksi kunnossa.
Näköhäiriöt ja huimaukset johtui sitten totaalijumista niskassa. Ja mie en ollenkaan ollu tajunnu miten kipeenä niskahartiaseutu olikaan.

Mutta paljon tsemppiä nyt sulle, ja toivotaan kovasti että kaikki on kunnossa!! Voimahaleja emoticon

Ei todellakaan kannata huolestua vielä, ennenkuin asia on tutkittu. :)
Minäkin ennen joulua kerroin, että silmissä näkyy välillä tähtiä. Eikä muuta oireita ollut, mutta silti lähetti heti verikokeisiin ja samana päivänä sain tietää että ihanteelliset arvot olivat! Oiskohan johtunut vaan väsymyksestä tai niskojen jumituksesta mullakin.:)
Käski kyllä seurata jos tulee oireita lisää,
oonkin nyt enempi seurannut. On niitä tähtiä välillä nytkin, ja pääkipuaki on ollu aika monena päivänä. En oo ottanu panadolia kun on näköjään kaapista loppunu, pitäs käyä ostaa. Mahakin on ollut parina iltana kipeä tuosta navan yläpuolelta, mutta se on mennyt levätessä ohi. Ens maanantaina ois neuvola, pitää ottaa siellä puheeksi asia vielä varalta ellei mitään ilmene ennen sitä.: ) Tämä loppuraskaus itsessäänkin tuo vaivoja lisää, ja sitä niin helposti huolestuu vain. Mutta itse olen ajatellut, että kun vauva on niin vilkas ja liikkuu samoin kuin ennen, eikait ole mitään hätää. :) I hope so!

Tsemppejä kaikille! emoticon

=) Kiitos kannustuksista=) Olette ihania<3

Neukkutäti soitti aamulla ja sanoi, ettei verikokeissa ollut mitään hälyyttävää. Hemppa 116, eli samassa pysyy ja on ihan ok. Ne oli äippäpolilta käännyttäneet lähetteen ja antaneet ohjeet, jos tulee jotain esim. vauvan liikkeissä jotain epämäärästä omasta mielestä, niin sitten pitää mennä suoraan päivystykseen. Jos pää tulee kipeeksi, tai huimaa, tai näköhäiriöitä, tai oksettaa tms. niin suoraan lepoon.

Näillä siis mennään:) Enää en panikoi:)

Neuvolassa käyty.. Viikkoja nyt 34+2

Paino: +150g/vko (Kyseli ihmeissään, että enkö syönyt jouluna mitään :D ..Söinhän mä, mut ei se näköjään painoa oo lisännyt..) Painoa tullut tähän asti nyt yhteensä 12,3kg.
RR: 114/74
Pissa: Puhdas
Kohdunpohjan korkeus: 32cm (ei kasvua 2 viikossa, mut mittaajakin oli eri kuin viimeks..)
lapsiveden määrä: Normaali
Vauvan painoarvio: 2,5-2,8kg. Sanoi sitten vielä, että koska olen niin lyhyt, niin vauvan paino arvioidaan usein liian isoksi.. Mun massu on nyt jo siis aivan ääääääriään myöten täynnä vauvaa, ja se kuulemma vähän hämää arviota tehdessä :D
Vauva on raivotarjonnassa. Ei ole laskeutunut ja sen kyllä huomaa olossa :D Istuminen välillä melko haastavaa kun vauvan kintut tulee suurinpiirtein suusta :D
Syke: + (ei sitten mitannut et kuinka kovaa löi..)
Turvotukseen ei laittanut +, vaikka sormet on sen verran turvoksissa, etten pysty pitämään kihla ja vihkisormusta enään.. Mut sellainen turvotus on normaalia ja kuulemma hyvä merkki!

Meinasi antaa uuden ajan jo ensi viikolle, mut mun pyynnöstä aloitetaan viikon välein ravaaminen vasta seuraavan kerran jälkeen.. Ensi viikolla kun on ohjelmaa muutenkin ihan omiks tarpeiks..

Täällä kans käyty neuvolassa eilen :)
34+3
Paino +400g 2 viikossa
RR 135/ ja jtn
Kohdunpohjan korkeus 31,5
perätilassa vissiin vielä, mut onneks ens perjantaina taas ultra
Sydämen syke 140
Liikkeet ++
HB 113
Painoa on onneks tullu koko raskauden aikana nyt vajaa 3kg :) Varmaan johtuu tästä RD ku pitää syyä niin terveellisesti.. paitsi nyt jouluna ja sen jälkeen olen kyll herkutellu ja dyöny vähän miten sattuu, kauheen huono omatunto vaikka saahan sitä nyt joskus herkutella.
Mulla oli jo 3tta päivää menkkamaisia kipuja ja supistuksiakin tuli, toki ei niin kipeitä mut kuiten.. Neuvolassa sanoin siitä niin meinas vain että lapsihan saa/annetaan syntyä 35vk jälkeen kun on kaikki kehittny, mut ois hyvä sen vielä kasvaa :O Alko kyll jännittää.. sit tulin kotiin ja aloin tekeen ruokaa hirvees nälässä.. yhtäkkiä tuli huono olo ja aloin makoileen.. piti oksentaa melkein heti :/ Pelkäsin et mahatauti mut ei ollu ku pystyin sitten syömään.. Onko teillä kellää ollu tämmöstä?? Voisko tämä johtua tulevasta synnytyksestä.. nythän sit jänskättää et eihän kai se ole jo kohta tuolta tulossa?? Muutenkin on niin väsynyt olo ja joka paikkaa särkee että ei enää yhtään mukavaa, pitäs jotain saada tehtyäkki!

HM11 : mitä tuolt netistä muiden synn.tarinoita lukenu, niin moni kyllä sanonut että on oksentanut ennen synnytystä ( ..ja monella maha ruvennut muutenkin toimimaan) , mutta voihan se olla vaan sitäkin, että oot syöny ittes liian täyteen kun vauva vie tilat mahalaukusta jo aikas tehokkaasti =) ... Itse oksensin esikoisesta ekat 3kk ja viukat 3kk - tuli vähän niinkuin refluksitaudin tyyppiset oireet (aina oksentamaan ruuan jälkeen ja kaamee närästys) ja painokin rupes laskeen niin paljon että piti nesteyttää.
Mutta jännät viikot meillä kaikilla joka tapauksessa =) ...! Anytime now...!
sit neuvolakuulumiset 5.1.
35+6 menossa.
Hb 114 (sanoi että näillä synnytetään ihan hyvin.)
pissa puhdas
verenpaine 132/73 ( ..tätä nyt seuraillaan päänsärkyjen takia)
painoo ei oo nyt tullut lisää =) =) =) , alaspäin 900 g !  Ei kyl HAJUAKAAN mistä johtuu!veikkaan nesteitä..
sf mitaksi sai nyt 32 cm , eli sentti enemmän ku viimeks ( - eri mittaaja...)
syke ja liikkeet ++
Kokeili että tarjonta olisi RT , mutta itse en ole ollenkaan enää varma.. potkut tuntuvat joko nivusissa  tai jommassakummassa kyljessä, mutta ikinä ei kylkiluita muusiksi potki , niinkuin olette monet sanoneet.. joku kova ja pyöreä tossa navan yläpuolella tuntuu (pää tai peppu) , liikkuu molemmin puolin.
Muutenkin vaikeaa sanoa enää mitkä ovat käsien / jalkojen liikkeitä, kun tilaa kohdusa on enää niin vähän.
Onneksi maanantaina synn.tapa ultra , niin ehtivät yrittää vielä käännöstä jos on pää ylöspäin masussa..
että sellaista täällä.

APUA !!!

Eli neuvola taas takana,
paino tullu viime kerrasta alas 400g, jesss :)
Ruokavalio on siis toimiva hyvä minä
Sitten, sf-mitta on jo 36cm!!!!!!! (34+3)
Viimeks tasan 2vk sitten oli jo 33,5cm...
Eli ens viikolla lekuri josta lähete ultraan.
Tuskin tällä tahdilla oon enää helmikuussa yhes koos.
Ei ne varmaan anna sen kasvaa niin isoks, eihän ??
Mulla on aina toi mitta menny yläkäyriä mutta nyt se tekee ihan omia käyriään jo... jessus.

Neuvolassa tuli taas käytyä 33+5. TAAS oli eri neuvolantäti. Kyllä ärsyttää, kun joka kerta eri tyyppi niin ei voi luottaa esim. tuohon sf-mittaan, kun on niin mittaajasta kiinni. Nyt oli 31, kun viimeksi melkein kuukausi sitten 29.

Nuu_ älä vielä maalaa piruja seinälle. Käyt eka siellä ultrassa niin selviää se vauvan todellinen koko. Mullakin oli sf-mitta viimeksi muka liian paljon viikkoihin nähden, mutta ultrassa näkyi tasan viikkoja vastaava vauva.

Sitten sydänäänten merkkaus... jotkut merkkaa tyyliin 130-160 ja jotkut sit sen keskiarvon. Nyt oli mulla lastenneuvolan puolelta täti, joka ei ollut aikoihin sydänääniä kuunnellut ja ei osannut ensin koko vehjettä edes käyttää. Ja minulta kyseli mistä kohtaa niitä ääniä pitäis kuunnella. No, onneksi saatiin äänet kuuluviin. syke oli 145.

Komeita suonikohjujani hälle myös esittelin ja kyselin onko normaalin näköisiä, kun jalat ovat ihan sinisen kirjavina polvesta alaspäin. Ja kysyin voiko suonikohjuista olla isompi riski veritulppaan. Sanoi vain, että laita Hirudoid Fortea ja terveyskeskuksen lääkärille voi mennä näyttämään, kun neuvolalääkäriä ei minulle kuulu, kuin se yksi kerta mikä oli raskausviikolla 26. Että näin täällä taas säästetään.

Hemppa oli taas vähän laskenut, nyt 115. Samoin verenpaineet laskeneet entisestään, että siitä johtuu ajoittainen huippaus ja huonovointisuus. Mutta parempi matala kuin korkea verenpaine.

Seuraava aika sitten raskausviikolla 36. Sitä odotellessa.

viper eipä tässä muuten, mutta kun tuota seurataan tän mun raskausdiabeteksenkin takia. Ja koska viime ultrassa tossa 4vk sitten vauva oli jo normia isompi... Ja tuntumallakin on ihan vauvaa täynnä toi maha... Mutta sen tosissaan näkee sitten. En vaan ite usko että menee välttis LA liki, eikä vissiin toi terkkakaan...

Täälläkin käyty taas neuvolassa, viikkoja tasan 34.

Kaikki taas ihan kunnossa, kovasti pieni alkoi taas riehumaan kun täti vähän mahaa paineli (sykkeetkin kaverilla tästä syystä 140-160) emoticon

Sf-mitta oli sama kuin 2vko sitten (28cm), mutta kuten itsekin jo arvelin, vaavin pää on painunut nyt jo niin alas että neuvolatäti ei meinanut enää sitä edes tuntea. Kiinnittynyt ei vielä ollut, pikkasen sitä kuulemma sai vielä heiluteltua.

Sain myös taas luvan elää ihan normaalia elämää, enää ei tädin mielestä tarvii vaan makoilla. Viikot kumminki alkaa olemaan jo sen verran hyvät että kauheita riskejä ei pitäisi enää olla vaikka pieni jo syntyisikin (varsinkin kun olen ne kortisonipiikitkin saanut jo pari vko sitten) emoticon

Nuu: Mites sulla oli painoarvio siellä konrollissa.. Mulla ollu 33vk sen 2270g ja ens viikolla olis aika että vähän jänskättää paljon se vaavi on kasvanu! Mulla vielä perätilassa vaaveli niin seki pelottaa että meinaako se kääntyä ollenkaan :(
Kerroppa sitten kuulumisia tännekki.. itellä kiinostaa ku mullakin toi RD ja tosiaan mietityttää mennäänkö täss itekkää laskettuunaikaan asti.. väliss tuntuu et niin painaa tonne alas ja vihloo ettei voi enää oikein mitään tehäkkään..

RV: 36+1

Paino: +900 g /vko (!!!!!!!!!) <-Nyt herkut pannaan. Piste.

Turvotukseen tuli plussa sormien takia. :(

RR: 121/72

Sf: 34 cm (vähemmän kuin viimeksi, eri mittaaja)

Painoarvio: 3200 g (huh, melkein 4 viikkoa laskettuun aikaan!)

Synnytystapa-arvioon tehdään kahden viikon päästä lähete, jos kasvuvauhti pysyy samana. Vauva on laskeutunut hienosti, mikä on erittäin hyvä, koska se kertoo siitä, ettei ole kuitenkaan LIIAN iso. Jos ei olisi vielä laskeutunut, tilanne olisi toinen. No, katsellaan. Aika rauhallisin mielin olen, etenkin kun sanoi, että nyt saa tulla, jos on tullakseen. hihhii. Ja saahan tuo minunkin puolestani tulla, kyllä täällä jo kovasti odotellaan! Jospa kuitenkin vaikka päästään edes tuonne täyteen 37 viikkoon, niin onhan nk. täysiaikainenkin. Ja näin kun sanon, saan varmaan odottaa vielä viikolle 42...

Neuvola tänään Rv 34+3:

Paino: +350g/vko (jess!!! Viimeksi 2vko sitten oli joulueväistä 
                                                                        1kg/vko....)
Painoa tullut yht. 13,5kg (nyt oli 71,2kg)

Turvotus: +/- (laskenut viime neuvolasta, mutta silti normaali sormi- ja nilkkaturvotus edelleen).

RR: 133/74 (eka mittaus, kävelin neuvolaan)
      127/76  (toinen mittaus)

Hb: 118

Sf-mitta: 33cm

Pikkunen on raivotarjonnassa, liikkeet tosi hyvät ja syke normaali. Pikkunen on käänsi kylkeä viime sunnuntaina ja potkii nyt vasemmalle puolelle mahaa. Neiti tykkää olla kylelleenemoticon Pää on jo kiinnittynyt, ei saanut enää neuvolatäti liikuteltua. Kuulema saa tulla tän Rv lopun jälkeen jos niin haluaa. Ei enää estellä, eikä kuulema tavitse keuhkojakaan kypsytellä. Nyt vain h-hetkeä odotellessaemoticon

Oli siis neuvola käynti tänään :) rv 35+0

paino: +200gr kahessa viikossa
kohdunpohjan korkeus 29,5
tarjonta: taas RT :)
sydämmenssyke: 160+ syke alko nousemaan kun siinä selälläni makoilin...

Ala käyrän mukaisesti kasvaisi pikkuinen jos ihan sokeena kattoo noita tuloksia, mutta mun pituuden takia todellisuus on luultavasti jokin ihan muu, ens ti saa sit teitää todellisen tuomion lääkäri käynnillä... mutta oloa helpotti todellakin tänään se et sai kuulla et poika on oikeessa asennossa, ja toivottavasti pysyykin... nyt vaa toivon et tää flunssa hellittäis et pääsee kunnolla järjesteleen kaiken :)

Jännityksellä nyt odotellaan mites tässä käy :) huihui <3

Eli tälleen hätäseen tulin kirjottaan viimesen (!) ultran jutut, raskausviikolla 36+4 siis !

Painoarvio nyt 3054g <3 , eli jos laskettuun saakka mennään, niin 3,5 - 4 kilon välistä vois olla aika hyvä arvio!
Lapsivettä normisti, hengitysharjoituksia teki paljon murunen <3
Virtaukset istukassa hyvät, eli saa happee ja ravintoa hienosti vielä.
Syke ja kaikki muutenkin OK.
RT oli hienosti, ja kiinnittymässä! sanoi ettei enää siitä varmaan irtoa pää =) ..

Sisätutkimuksessa kohdun ulkosuu sormenkärjelle auki, sisäsuu kiinni. kanavaa jäljellä 3,5 cm, pehmentynyt. Eli lähempänä MUTTA silti vielä kypsyy hieman.
Eli kaikki ihanan hyvin masussa ja kai mammallakin !

nyt: supistelee ja nippailee - on tehnyt tätä jo koko pvän! Vähäsen jännittää jo, mutta luulen että nää silti niitä valmistavia supistuksia... i'll wait and see ;) ...

Takaisin