neuvola kuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nuu_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Raudasta: Mulla pyöri aika pitkään hemppa siinä 125 korvilla. Sitten se tippui akuutin suolisairauden takia 105. Eikä aloitettu rautaa. Viimeksi hemppa oli 111. Enkä ole aloittanut rautaa. Eikä sitä mulle ole neuvolassa ehdotettukaan.
Aika jänniä eroja näissä ohjeistuksissa ympäri Suomea. Näin Jyväskylässä. Taitavat tosin ohjeistaa aika tapauskohtaisesti. Luulen.

Meillä se toinen ja viimeinen lääkärineuvola oli tänään aamusta. Se oli vähän normaalia aiemmin, koska haluttiin kuulla, että uskaltaako sinne Itä-Suomeen lähteä reilun viikon reissuun jouluksi.

Viikkoja siis 34+2.

Painoa tullut 650g/vk, vaikka turvotusta ei oo, enkä oo herkutellukaan mielestäni mitenkään usein...

RR: 116/76.

Sf: 31.

Vaavin syke ja liikkeet: 130 ja ++. emoticon

Kohdunsuu kiinteä ja kiinni.

Vaavi kuulema vähän jo laskeutunut, siis RT on ollut jo kohta pari kuukautta. Pää kuitenkaan ei kiinnittynyt, ja kyllä niin hengästyttää koko ajan, että aika korkeella vielä viihdytään...

Keskikokonen on lääkärin mielestä, käsikopelolla siis. Veikkasi, että 3,6kg ois laskettuna aikana kokoa, ihan hyvä tuokin. emoticon

Kirjoitti myös reseptin perusvoiteelle pyynnöstä. emoticon Alkaa vähän iho kärsiä näistä pakkasista...

Ja mikä tärkeintä, sanoi, että voidaan hyvillä mielin lähteä jouluksi reissuun! emoticon emoticon  Totesi vaan, että onhan niitä synnäreitä sielläkin. Toivottavasti nyt ei kuitenkaan tarvii missään Joensuussa alkaa synnyttämään, kiva lasta jossain junassa kulettaa sitte etelään. emoticon

Mutta joo, siinäpäs ne tärkeimmät.

Flunssan kourissa neuvolassa..

RV: 32+3

Paino: +570 g/vko, Neuvolantädin kommentti: Kyllä sulla niin nätisti nousee niin tasaisesti!

RR: 121/67 

Sf: 29 Kommentti: Ihan älyttömän hienosti ja täysin tasaisesti keskikärällä mennään.

Tarjonta: RT - JEEE!!!! Vauva on kääntynyt oikein päin! Ja kuulemma on epätod.näk. että enää kääntyy, on niin kiinteä kohtu.

Liikkeet: ++

Syke: 140-150

emoticon  Niin hyvä mieli jäi, että ihan oma flunssainen olokin unohtui! Sain kaiken lisäksi "tiskin alta" huomiselle lääkärin ajan, ettei tarvitse mennä jonottamaan aamusta terkkarille ja sit mahdollisesti lääkärille. Saan sit kuurin, jos on keuhkoputkentulehdus tms.

2. neuvolalääkäri 4.1.

Kiva kuulla, mimmu, että kaikki oli hyvin ja pääsette mieluisaan joulunviettoon!

Noniin, ollaan taas neuvolassa käyty:

HB: 130 (!!! joten sanoin että EN aio syödä Retaferia nyt joka päivä, eli 100 mikrogr, vaan joka toinen päivä. Väiteltiin hetken, mutta itsehän minä päätän)

Paine: 130 / 76

Yksi plussa proteiinia joten huomenna aamulla pitää viedä aamupisut sinne labraan. Tietääkö muuten joku, sain sellaisen setin missä on kuppi (sininen kansi jossa on joku tötsä sisällä) ja kaksi koeputkee ja toisessa on joku pilleri?? Mitä hittoa teen niitten kanssa? Luulin että riittää että pissin siihen kuppiin.

Painoa +1,5 kg (4 viikossa), nyt totaali on +10,9 kg :) jihaa!!

Sf mitta 33 (!!!) reippaasti yli yläkäyrän, mutta niin hän viimeksikin mittasi, ja lääkäri mittas sitten keskelle käyrää. Sanoi että on vaikeeta kun on paljon vettä, ja lapsi perätilassa..

Sydänäänet 140 ja liikkeet ++

Nyt alettiin sitten varaamaan aikoja kahdenviikon välein ja samalla sitten viikon välein. Huh!! :)

Jenni74: Kuseksit sinne kuppii ja sit tunget sen koeputken siihen kuppii kun siinä on se reikä! emoticon
Näin nätisti sanottuna! :D Mäki eka mietin et mitä hittoo teen tuon kans..

JENNI: mäki mietin sillo tota samaa...mut joo pissaat siihen purkkiin...laitat kannen päälle, kannessa on semmonen "piikki osa johon sun pitää ne putkilot painaa niin että sitä virtsaa tulee putkiloihin, sitten niiitä vissiin piti käännellä ylös alas hetken että se "pilleri" sekottuu virtsaan, sitten viet vaan ne putkilot sinne labraan :)
toivottavasti sait jotan selkoo tästä selityksestä :)

Mut joo omaa :) oli tänää neuvola, ja jäi niin kiva olo... kaikki ok, ja verisokeri ki on ihan mallillaan ollu nytte ko oon mitannu itse kotona :)

Rv: 32+2
Paino: laskenu viimekerrasta (mikä on mulle ihan hyvä homma)
RR: 126/78
Sf: 28.5 (keskikäyrällä mennään, vaikka vieläki kuulemma
             vaikee määritellä pituuden takia.)
Tarjonta: RT
Syke: 135-150

juuh ei sen kummempia tälläkertaa :) sain nyt kasan uusia aikoja ja lähetteen verikokeisiin ton reesus negatiivin takia... huihei ja on vaa 2 viikkoo töitä enää ;)

insu, miya: kiitti vinkeistä. Vielä tarkennus: toisessa putkilossa oli pilleri, toisessa ei. Pitääkö molempiin saada sitä virtsaa? Ja kun olen täyttänyt putkilot (tai vaan sen jossa on pilleri?) niin heitänkö vaan pois loppuvirtsa ja kuppi?

Mun olisi pitänyt kysyä neuvolasta, mutta kun unohdettiin molemmat se purkki, ja kun olin jo lähdössä niin neuvolasetä tuli juosten perässä ja antoi vaan ruskean pussin. En sitten kattonut sisältöä ja kysellyt tarkemmin "käyttöohjeita" kun luulin sen olevan niin helppoa että pissaa kuppiin ja tuo tänne :)

JENNI: joo siis virtsaa molempiin putkiloihin ja sen purkin voi kyl heittää sit pois... mun mielestä ne haluu vaan ne putkilot sinne labraan :)

Jenni: Joo sen mihin pissailet, niin voi heittää poijes! :) Voihan ne molemmat putkilot viedä sinne varuulta, ei siitä vissii haittaakaan ole. :) Se missä
on se tabu, niin on vissii jotain säilöntäainetta (en oo kyllä varma), mut noissa putkiloissahan pissa säilyy 8 h!

miya, insu: hihi!! Kiitos ihan todella paljon avusta :) on tässä outoja ongelmia emoticon

Nyt Bundle vetää sellaisia voltteja että meinaan itsekin tippua tuolilta. Ulkoakin näyttää tosi oudolta, ja tuntuu ihan megaihmeelliseltä!

Jospa hän kääntyisi nyt??!! emoticon

Olin keskiviikon sairaslomalla supistusten takia. 3 päivää oli vatsa päivällä ihan kova, harjoitussupistuksia, mutta 2 yönä heräsin kipeisiin oikeisiin supistuksiin. Soitin synnytyssairaalaan kätilölle ja neuvoivat vuodelepoon päiväksi, mitään ei saanut tehdä. Katsoa seuraavana yönä että jos vielä tulee supistuksia niin lähteä aamulla käymään siellä. Tuo päivän lepo auttoi, enkä herännyt koko yönä. Pääsin seuraavana päivänä jo töihin ja olo on aivan normaali! Kyllä säikäytti. Paras lääke supistuksiin tosiaan on lepo. Mulla on varmaan niin paljon stressiä kun muutto ja sijainen tuli eilen opetettavakseni. Tuo lepopäivä katkaisi "jännitystilan".   

13.1. on lääkäri ja kokoarvio + synnytystapa-arvio. Siellä sitten näkee onko paikat ihan kunnossa noiden supistusten takia. Tuntuu kyllä ihan hyvältä. 

Neuvolassa viime to kaikki oli kunnossa ja vauva on kääntynyt oikein päin.  

Tervehdys!

Eilen tuli käytyä neuvolassa ja äitipolilla. 

Minulla on ollut kummallisia kipuja mahassa navan ympärillä. Iho on ollut kosketusarka jo pitkään, mutta nyt toissa iltana kipu yltyi niin, että makuulla ollessakin sattui ja yöllä heräsin useaan otteeseen kipuun. Ajattelin jo että nytkö täytyy lähteä laitokselle. En usko että kyse oli supistuksesta, koska kipu oli yhtäjaksoista eikä aaltomaista niin kuin supistus. No, neuvolasta sitten antoivat lähetteen äitipolille, missä tarkastettiin ultralla onko kaikki ok. Lähinnä istukan toimivuutta tarkasteltiin, koska kipu on juuri sillä alueella missä istukka sijaitsee. No, kaikki kuitenkin vaikutti olevan kunnossa. Ja epäilivät lihaksen venymiskivuksi. Ihmeteltiin vaan, kun on toinen lapsi tulossa ja ekasta ei mitään tällaista ollut. Luulisi että ne lihakset on jo valmiiksi venyneet. Täytyy nyt tarkkailla tilannetta ja jos kivut jatkuu niin ensi viikolla uudestaaan tarkastukseen.

Tässä kuitenkin uudet lukemat:

viikkoja 30+1

painoa +579g/vko

RR: 109/70

hemppa: 125

sf: 29 viimeksi 23, joten aika jyrkkään nousuun lähtenyt. Tosin eri mittaaja kun viimeksi ja ultrassa näkyi koon puolesta täysin viikkoja vastaava vauveli.

vauvan koko: 1650g

tarjonta: rt

sykkeet:140

Että näin tällä kertaa. Seuraava neuvola vasta yli kolmen viikon päästä. On kyllä niin perseestä tää touhu. Esikoisesta kävin tässä vaiheessa jo kahden viikon välein ja lopussa viikon välein. Nyt mennään kahden viikon välein loppussa.

Jenskula: voih, ei nuo nyt maailmaa kaada!!! Ilkeä oli terkkari - pitäis oikeesti lyödä lättyyn!!! Tuosta syömisestä - nyt unohdat mitä se ilkeä akka sanoi, ja toimi näin: hiilarit minimiin! Vaihda perunat ja pastat ja riisit juureksiin (lanttua, porkkanaa, punajuurta kuutioihin, sekoita mausteseokseen (=öljy, hunaja (1 tlk), suola, pippuri, rosmariini ja muita hauskoja mausteita), läväytä uunipellille, niin ettei ne ole kerroksittain, sitten uuniin 200 astetta 1 h. Ihanaa ja terveellistä! Eikä hiilareita (=sokereita). ja jouluna voit kyllä pikkasen herkutella - ota 3 piparia, älä 30 :) Niin minä ajattelin (ja minulla siis todettu RD!)
Raudasta: oletko ottanut C-vitamiinia raudan kanssa? Itse vedin Retafer 100 mikrogrammaa / päivä aamupalalla yhdessä 500 mikrogramman C-vitamiiniporetabletin kanssa. Nyt on hb noussut 109 -> 130 neljässä viikossa. Rauta tarvitsee C-vitamiinia. Niin ja vielä yks juttu, HB 117 ei ole niin huono!! Siskollani molemmissa raskauksissa alle 90!!! Älä huolestu!
Verenpaine: oliko pitkä tauko mittauksien välillä? Olitko just juonut kahvia/kofeiinipitoista juomaa? Entä rasittanut itseäsi? Voi olla ihan sattumaakin.
Ja minähän olen noviisi näissä asioissa kun ekaa vasta odotan, mutta en kauheesti vertaisi tuohon sinun ensimmäiseen raskauteen, ne on kuitenkin niin erilaisia, niin kuin myös lapsetkin on!
TSEMPPEJÄ!!!

Eilen tuli käytyä neuvolassa ja tästä eteenpäin onkin sitten 2vkon välein aina tuonne Rv36 saakka.

16.12.2010:

Rv 30+5
Paino: 386g/vko (koko raskauden aikana tullut 11,2kg... onneksi rauhottunut viime mittauksesta)

RR: 131/69 (Hyvät luvut ollut joka kerta)
Hb: 118
Sf-mitta: 29,5
Tarjonta: RT
syke: +
liikkeet: ++ (Pikkunen sai hepulit tädin käsittelyn jälkeen. Sai minun sisuskalut siinä pöydällä aikamoista kyytiä emoticon ).

Kävin tällä viikolla kahdesti verikokeissa jo alkaneen maidon tulon vuoksi. Tuloksena: loppuraskauden ajaksi kilpirauhaslääkitys (raskaana ollessa raja-arvot alhaisemmat, muuten en tarvitsisi) sekä jotain häikkää on vielä jossain hormoonituotannossa. Liikaa siis. Ei ole lekuri vielä soittanut toisesta tuloksesta, mutta se selvis eilen neuvolassa, että minulle on tulossa äitiyspolilta lähete. Kiva.
Mutta ei onneksi mitään vaarallista tai järisyttävän vakavaa.... toivottavasti. Vauva voi onneksi hyvin ja kovasti jumppailee sekä hikotteleeemoticon
Selkä, nivuset ja lonkat ovat kipeät koko ajan (saikku 26.pvä asti), joten katsoo nyt miten selviän töihin.... jos jään kokonaan saikulle äippälomaan asti, niin tipahdan n.1,5viikoksi päivärahoille..... ei olis kyllä yhtään varaa menettää tuloja. Sen näkee sitten.

Raudasta: Minulle annettiin vinkiksi ottaa rauta yötä vasten eli juuri ennen nukkumaanmenoa. Tämä siksi, ettei samalla syö muita ravintoaineita, jotka mahdollisesti estäisivät raudan imeytymisen. Tämä on ainakin itselläni toiminut. Viimeksi hemoglobiini oli 132, sitä ennen 121 (joka on mulle alhainen).

Cissi84: HB laskee aina automaattisesti raskauden aikana - se on ihan normaalia. Se nyt vaan on niin että ollaan turhan hysteerisiä täällä sille, ja sitten aletaan keinotekoisesti sitä nostaa. On jopa tutkimuksia jossa väitetään että on yhteys isojen vauvojen ja korkeiden hb:n välillä (olen saattanut tämän jo aikaisemmin sanoa, mutta ku ei voi mennä tarkistamaan vanhoja inserttejä). Mullakin on normaalisti 140. Siskolla on normaalisti n 160, ja hänellä oli jotian 90 raskauden loppuvaiheilla.

Jenskula: toi kuullostaa aivan uskomattomalta toi sun terkkari!! Ensinnäkin, pyydä että verenpaine mitataan viimeisenä. Toiseksi niin juu, on se sun oma asia ottaa se rokote, mutta hänen tehtävänä on mainita asia sulle. Tekisin hänestä valituksen. Onko sulla mahdollisuutta vaihtaa?

Rölli : Tuleeko sulla sit ihan "lorisemalla" sitä maitoa, kun älysivät ruveta tutkimaan? emoticon (Anteeksi uteluni emoticon )
Ihmettelen sillä, et itellä maitoo on tullut jo muistaakseni rv22 tienoilta saakka.. Välillä ihan sellasta vaaleaa, välillä kirkasta kuin vesi.. Ja määrällisesti sitä luokkaa, et kastelee paidan rintamuksen ja sit yöaikaan peiton kulman ja alulakanat emoticon  Mulle vaan sanottiin neuvolassa, et on ihan normaalia..

Jenni74: Juu, tuon noston jälkeen mulle sanottiin, että ei tartte rautaa enää niin usein ottaa, joka toinen päivä tai joka kolmas päivä varmasti riittää. Tajusinpa, että en ole sen jälkeen ottanut sitä ollenkaan. Oho :D

Rötkis: Eli tuossa reilu pari viikkoa sitten alkoi tuntua rinnat niin turvonneilta ja siltä että räjähtää millä hetkellä hyvänsä. Piti tietysti mennä nykimään ja maitoa onkin sitten tullut sen jälkeen ihan valumalla. Eli jos käsin lypsää niin maidon tulo ei lopu. Vaikka onkin ollut mitenkä "räjähtävä" olo, niin olen ollut koskematta, etten vaan ainakaan edesauta maidon nousua. Maitoa saattaa tulla myös vähän jos vahingossa koskee pukeutuessa/riisuessa. Lääkärit sanoi ettei ole ihan normaalia, että maidon kuuluisi nousta tuolla tavalla vasta synnytyksen jälkeen, ei nyt. Pari tippaa olis kuulema ihan ok, mutta ihan valuminen ei. Väritys on aluksi sakeaa ja muuttuu sitten kirkkaaksi/kellertäväksi.
No, neuvolatädin sanoin: "Ei ole ainakaan ongelmaan että vauva jäisi rintamaidosta paitsi"emoticon 

Tsemppiä, jenskula!! Ei hätää, kaikki järjestyy! Jenniltä saitkin jo ohjeita ruoan suhteen ja raudan kanssa muista c-vitamiini ja +-1 tunti ottamisesta EI kalsiumia eikä kofeiinia->estävät imeytymisen!! Miten tällaista ei sulle sanottu, helvettiäkö nyt ensimmäisenä annosta tuplaamaan, sori kiroilu, mutta ottaa päähän tuollainen neuvolantäti! Ja 117 ei todellakaan ole hälyyttävä hemoglobiiniarvo, huhheijaa.
Sf-mitta tuntuu olevan aika ihme juttu, älä nyt siitä huolestu, lapsihan voi olla eri asennossa ja mittaaja voi mitata eri tavalla. Tuo painonnousuhan on ihan normirajoissa sitä paitsi!! 10-16 kiloa on tavallista. Eikä yksikään raskaus ole samanlainen edes samalla odottajalla. *hali!*emoticon

Takaisin