neuvola kuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nuu_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Neuvolakuulumisia aamulta.

RV: 30+0

Paino: +560g/vko (Tätsy sanoi että oikein hyvä, ihan samaa kasvua koko ajan. Vitsit et on eri meininki kuin sillä pölhölekurilla.)

Pissa: puhdas.

RR: 116/77

B-Hb: Ei tarvinnut mitata

SF-mitta: 27 (Sai saman kuin lääkäri viimeksi, mitenköhän tähän pitäsi suhtautua..? No, hyvin menee.) [;)]

Vauvan syke: 140-150

Liikkeet: ++

Paastosokerit: 4,5 (JEEE!)

Vauva normaalin kokoinen, ei sanonut painoarviota, mutta oikein hyvä kuulemma. Ensi kerralla hän katsoo sitten vähän painoa tarkemmin.

Ja nythän alkaa 2 viikon välein olla käyntejä..! Oli ihanaa olla kaksin neuvolatädin kanssa, sai ihan jutellakin ja tuntui että hän keskittyi minuun ja vauvaan nyt ihan huolellisesti. Vitsit että jäi hyvä mieli!!! [:D] Supistuksia kun mulla tulee joka päivä, sanoi että niitä voi vähän tarkkailla ja jos tulee yhtään kipeitä tai eivät mene levolla ohi, niin pitää heti soittaa. Ja sitten hän ohjaa mahdollisesti lääkäriin ja sairaalaan, johon toivottavasti ei tule tarvetta! Kuitenkin, näillä viikoilla ihan normaalia, kohtu vaan harjoittelee, mutta kipeät/leposupistukset ei ok. Näin meillä.

HEI!
olen uusi täällä palstalla, joten koitan laittaa nyt vähän meidän neuvolatietoja, helmikuun helmiäisiin juuri ilmoittauduin [:)] ...
eli LA meillä tosiaan 3.2 ja tayssiin tulossa synnyttämään - "hopsu"-niminen tyttö masussa möyrii <3
Esikoisemme Essi Maija Aurora syntynyt 15.8 2006 !
Aviomieheni kanssa yhteistä taivalta takana jo ... hmmm... apua about 6 vuotta , ompas siitä jo kauan [:D] !!! itse 28 vuotias olen [:)] ja siis Tampereella asustellaan! Jos Treelta muita äitejä täällä , niin olisi ihan kiva tutustua , esim. FB:ssä mut voi lisätä kaveriksi jos haluaa ! ( <--- Mari Simojoki -  nimellä löytyy!)
... ja jos nyt niihin neuvolakuulumisiin vihdoin [;)] ...

tää on 15.11 ollut 28+ viikon ultra , silloin painoarvikoksi 1255g , sanoivat että jos tässä hiukan keskikäyrän yläpuolella mennään, niin painoarvio lopussa olisi n. 3800g , eli ihan kiva harppaus tulisi kun Essi syntyi täysaikaisena painaen sirot 2750g ja 48 cm [:)] ...
Muutenkin kaikki oli ultrassa hyvin =) ...

Sit 17.11 "neuvolantätin" vastaanotolla  hb 117 eli ONNEKSI noussut raudan avulla ( oli siinä 100 pinnassa pitkään, ja yhden kerran virheellisellä mittauksella pelästyttivät mut kun saivat lukemaksi 88 - rupes siinä tilanteessa jo kummasti " mukapyörryttämään" [:o][:o] - seuravalla mittauksella toisesta kädestä tuo 117 [:D] ...heh... luulosairaus meinas iskee ja yhdessä siinä sitä sit naurettiinkin tovin aikaa [:D][:D]..)
VINKKI : mulla ei meinannu aluks toi rauta iemytyy ja tuli vähän "ällö" olo - nyt otan sen appelsiinimehulasillisen kanssa yötä vasten - imeytyy paremmin c-vitskun kanssa ja tyhjään mahaan =) ...
Pissa oli nyt OK [:D] ( pari IKÄVÄÄ ja KIVULIASTA [:o] virtsatietulehdusta jo tässä raskaudessa kärsinyt ..) eli ihanaa jos toi viimesin nitrofur-C kuuri sit puras !
paineet 137/74 eli OK
sit paino [:D][&:][:o] .. eli vähän huvittuneet kauhunsekaset fiilikset kun nyt taas vaaka näyttää 73,7 kun 60,8 oli toi lähtöpaino [:-] .... mut emmä jaksa siitä niin nyt ressata - essistä painoin 80 kg kun menin synnärille ja about 70 kun tulin vkon päästä kotiin - eli huimat 10 jäi jo synnärille [:)] ... Imetys toiv . nyt onnistuu vieläkin paremmin ku viimeks (6kk lisämaidon kera) ja sillähän laihtuu !
sf - mitta oli 26
liikkeet ja syke normaalit ( kauhee vipellys ja potkunyrkkeilymatsi taas samaan aikaan kun mittailtiin [:D])

Tupakoimatta olen ollut nyt kokonaan yli 2 kuukautta - hyvä minä [:)] ( .. toi oli mulle TOD.  vaikee , kun on pitäny tiputtaa pois kokonaan eräs riippuvuutta aiheuttava lääkekkin (opamox) joka mulla on paniikkihäiriöön määrätty ... eli haastetta sinänsä jo siinäkin ..!

Nyt Hope oli raivotarjonnassa , kun viimeks vielä oli näköjänsä perätilassa , mut sanoivat että pyörii vielä ja vaihtelee paikkaa ,which is okay - kunhan please vauveli käännyt pää alaspäin kun synnytys alkaa läheneen <3 [;)] ...
Sok. ras. kokeissa ei ollut nyt tässä raskaudessa mitään ongelmaa ( viimeks sain spesiaaliruokavalion)
4.7 , 7.0 , 7.1 olivat 0t, 1t ja 2t arvot =)  - HUH HELPOTUS [:)]

mutta tulipas pitkä sepostus ja ehkä hieman sekavakin... [:D] - älkee välittäkö- [:D]
.. mutta ihana lukee teitin muittenkin oottajien juttuja - vertaistuki on paras tuki <3 , ihanaa huomata, miten muutkin painiskelevat samojen ajatusten kanssa täällä [:)]

Mari & Hopsu-tytsy kiittää ja kuittaa - josko lähtis tonne pakkaseen päiväkävelylle , HYRRR!
Lilypie - Personal pictureLilypie Pregnancy tickers

[/align][/align]

mari: Ilmoittaudun Treelaiseksi ja tervetuloa! Hervannassa asustellaan ja mahdollisesti sitä vois vaikka treffata.

no moi iisi =)
kiva kun muitakin trelaisia täällä - itse asustelen Treen Viialassa ( siis tässä turtolan ja kauksun välimaastossa) , eli eipä hurjan kaukana olla toisistamme - linja 13:nen kulkee tästä vierestä sinnepäin =) ...

Pistetään vaikka YV:tä, että miten ja missä joskos sitä uskaltais joskus törmätä [:D] ...
...vaikka kirppisreissu ...?[:)] ( <-- mun lempi"harrastuksia" <3 )
t.mari

[:)] NEUVOLA KUULUMISIA [:)]

NEUVOLA/GYNEKUULUMISET:
Rv 29+1:
PISSA: Puhdas
PAINO: +636g/vko ( yhteensä on nyt tullut "vain" 11kg [:D] )
RR: 123/73
Hb: 127..JEE,mieletöntä [:)] ( viimeksi oli 123 ) ---> hemppa vain nousee ja ihan ilman lisärautaa ollaan vieläkin!
Sf-MITTA: Höh..Lääkäri unohti mitata [:@][&:]..Käsikopelolla,kun kokeili vauvaa,niin veikkasi,että isokoinen olisi [:o]
Mullahan on nyt tämä vatsa jo niin iso kuin muista lapsista on ollut ihan lopussa.
TARJONTA: RT? Lääkäri ei ihan satavarma ollut.
SYDÄMEN SYKE: +
LIIKKEET: ++

SISÄTUTKIMUS:
Kohdunsuu: Pehmeä ja ulkosuu raollaan ( ymmärsinköhän ihan oikein [:D] )
Pituus: 3 viikkoa sitten oli normaali 3cm ja nyt oli 2cm

TUOMIO:
Lääkäri määräsi sairaslomalle ä-lomaan asti [:(]
Mulla on tullut nyt päivittäin levossakin noita kipeitä suppareita,joten määräyksenä on saikku ja rauhallisesti otto.
Lääkäri kysyi,että olenko nostellut mitään painavaa.No,tokihan minä olen ihan normaalisti nostellut esim.40 kilon rehusäkkejä,kuten ennenkin.Mutta näköjään tämä raskaus on sitten nyt vähän "vaikeempi",kun noita suppareita on alkanut tulemaan näin paljon.
Olen aika masentunut,kun en saisi enään tehdä sitä mitä haluan ja rakastan ja viikkojakin on vasta näin vähän.
Mutta tätähän tämä elämä on..aina sattuu ja tapahtuu ja niille emme me aina mahda mitään.
Ja pääasiahan tässä on,että ajattelen nyt vauvan parasta

Ensi viikolla on sitten ä-poli.Ja siellä sitten otetaan vauvan sykekäyrää sekä ultrataan vauvaa.Kiva on sitten kuulla tuo vauvan painoarvio [:)]

HYVÄÄ VOINTIA MEILLE JOKAISELLE [:)][:)][:)]

Yönsäde ja Mini rv 29+1

Kävin tänään ä-polilla taas kerran lääkärintarkastuksessa. Tän RD:n takia mä siellä vissiin joudun ahkeraan juosta. Mut eipä mittään, kun ultraavat aina joka kerta. [:)] Tosin kaveri on jo niin iso, etten minä siitä kuvasta mitään tajua [:D]

Vauvan sydänkäyrän ottivat. Istuin 20 min. nojatuolissa anturit vatsalla ja kuuntelin vauvan sykettä Kuulemma käyrä oli oikein hyvä.

Vauvan painoarvio oli 1,7 kg. Kuulemma sekin oikein hyvä.
Sitten ne vielä katteli pissan (puhdas) ja RR:n. Paineet oli normit. Jee![:)]

Noh, ens viikolla sitten ihan tavan neuvola.

Täälläkin käyty jälleen neuvolalekurilla. Tympeistä tympein lääkäri, en tykkää ollenkaan [:@]. Sellanen mumisijamöhisijä. Kaikki oli kuitenkin niinku pitää. Kohtu oli kiinni ja kiinteä, verenpaineet normit, samoin hemoglobiini. Sokerirasituksesta pääsin puhtain paperein läpi. Painoa oli tullu pari kiloa. Nyt sitä on kertyny 5-9 kiloa, riippuen mistä luvusta laskee. Vauvan painoarviota ei annettu tällä kertaa, mutta sf-mitta oli edelleen yläkäyrällä (27cm) joten kaipa se keijokin ihan hyvässä lihassa on :P. Valmennusajat saatiin, ne alkaa tammikuussa :).

Nonniin...Neuvolassa tuli sit eilen taas käytyä... hmm...
Toi mun verisokeri homma on nyt menny siis siihe et joo mulla sit kuulemma on RD ja nyt kolmen viikon välein pitää aamulla verisokeri ite mitata :/ blää... ja joo pitää tarkkaila syömistä ja bla bla... oon kuulemma liikaa saannu painoo nytte lisää... mikä siis ei oo hyvä homma...

Muuten on kaikki ok...hemoglobiini hyvä, verenpaine hyvä, pikkusen sydän syke hyvä... Tädillä vaikeuksia määritellä minkä käyrän mukaan mennää... mulla pituutta 185cm ja siis keskivertosuomalais naista 15 cm pidempi :/ niin on vaikeeta määritellä pikkusen kasvua ihan sillai päältäpäin ko se pääsee niin hyvin "piiloon"...

Pakko viel sanoo siitä...et eilen illalla sitte itkin miehelle mun pahaa olo tästä kaikesta, tuli niin "läski" olo ja semmonen et mä en pysty ittestäni muka pitää huolta :( kaikki siis vaan kaatu eilen sitte miehen niskaa ...

Insu: ei hätä ole tuommoinen. Olin samassa tilanteessa kk sitten. Itkin ja oli kauheeta. Mutta sitten tapasin ä-polin ravitsemusterapeutin ja hän oli todella mukava. Nyt mittailen sokereita kerran viikossa yhden päivän aikana joka aterian yhteydessä, plus 2 - 3 aamupaastoarvoa viikossa. En ole muuten hirveesti muuttanut ruokavaliota, ainoastaan jättänyt kaikki karkit, suklaat, salmiakit, pullat, ja muut herkut. Sokerit on pysyneet hyvinä, eli koko ajan alle rajojen. Nyt annan itselleni hieman släckiä joulun alla :D

Käy tutustumassa myös Yleisellä Raskauspalstalla "Raskausdiabetes" ketjua. Siinä on paljon hyviä vihjeitä ja todella paljon hyvää vertaistukea!

Halit sulle!

Insu: ei hätä ole tuommoinen. Olin samassa tilanteessa kk sitten. Itkin ja oli kauheeta. Mutta sitten tapasin ä-polin ravitsemusterapeutin ja hän oli todella mukava. Nyt mittailen sokereita kerran viikossa yhden päivän aikana joka aterian yhteydessä, plus 2 - 3 aamupaastoarvoa viikossa. En ole muuten hirveesti muuttanut ruokavaliota, ainoastaan jättänyt kaikki karkit, suklaat, salmiakit, pullat, ja muut herkut. Sokerit on pysyneet hyvinä, eli koko ajan alle rajojen. Nyt annan itselleni hieman släckiä joulun alla :D

Käy tutustumassa myös Yleisellä Raskauspalstalla "Raskausdiabetes" ketjua. Siinä on paljon hyviä vihjeitä ja todella paljon hyvää vertaistukea!

Halit sulle!

Neuvola RV 30+6
RR:126/65 eli oikein hyvä
Pissa:puhdas
Vauvan syke:140-150
SF-mitta:28cm eli keskikäyrän tuntumassa mennään ja koko ajan kasvanu tasaisesti:))

Painoa olikin sitten TAAS tullu 750grammaa viikko ja yhteensä koko raskauden aikana noin 14kg!!!!! En enää jaksa stressata koko painosta. Ennen raskautta pudotin 18kiloa joten enköhän saa raskauskilotkin pudotettua:)) Sain itseni siis normaali painoiseksi ennen raskautta.

IHANATA JOULUN  JA VAUVAN ODOTUSTA KAIKILLE:))

Neuvolassa taas käyty!

RV 31+3 (joo, tuo mun tickeri menee päivän edellä..)
Paino: miinuksella edelleen muutaman kilon verrattaessa kesäkuun lähtöpainoon. Eipä haittaa yhtään mitään! Vauva kuitenkin kasvanut oikein hyvin!
RR: 119/71
HB:111 (en ole aloittanut vielä rautaa)
Syke: +140
Sf-mittaa kätilö ei ollut merkannutkaan neuvolakorttiin, mutta sanoi, että hieman keskiviivan yläpuolella mennään. Mutta rajojen sisällä kuiteskii. Vauva raivotarjonnassa.

Ens viikolla sitten ä-polille ultraan, jossa kurkataan istukan paikka. Selvinnee siis, mitä kautta tässä mahdollisesti synnytetään!

Kävin sitten tänään ä-polilla lääkärin luona, kun on tuo raskausdiabetes. Kehui kun on arvotpysyneet hyvinä. Vauvaa kurkattiin ja siinähän se ihan onnellisena, perätilassa tosin, köllötteli. Tilaa on yllinkyllin joten voi se muutamat voltit vielä vetää. Liikkuikin hienosti, ja sai plussia siitä. Painoarvio 1.530 g joka on justiinsa prikulleen keskellä käyriä.
Häpi häpi häpi!

Yksi neuvola taas takana. Tällä kertaa ei ollut omaa tätiä vaan sijainen.

Pointti 1: Yläpaine hieman koholla ja ensi viikolla uuteen mittaukseen. Hain äiskältä kuitenkin mittarin, jonka mukaan paineet normaalit eli en hirveesti stressaa. Täti oli tietenkin huolissaan, mutta koska pissa oli puhdas eikä turvotusta ollut ja painokin noussut maltilla ei tarvi kun tosiaan seurailla ettei paineet nouse.

Pointti 2: Sf-mitta 31 eli yli käyrän. Tästäkin oli huolissaan. Saattaa olla kuitenkin mittaajastakin kiinni.

Pointti 3: Hemppa laskenut 142->126?!? Sanoi, että lisärauta aloitetaan, jos menee alle 115.

Vaaveli pää alaspäin (ainakin mittaushetkellä).

Täällä käyty tänään neuvolassa, viikkoja 30+4.
Oli sijainen tänään. Mukava oli!

Täyttelin siinä parisuhdekyselyn ja sitten hän kysyi kumman sukunimeä olimme vauvalle ajatelleet ja kyseli jostain taudista minkä perusteella katsotaan annetaanko vauvalle rokote syntymän jälkeen. Meillä ei mitään riskejä sairauteen ollut niin vauvamme ei kuulu rokotettaviin.

Pyysin sitten samalla itselleni kausi influenssa rokotteen, suojaa sitten vauvaaki alussa. Ei toistaseksi ole minkäänlaisia oireita rokotteesta.

Kaikki oli muuten hyvin, itsellä tuo sf-mitta mietitytti, mutta oli vissii ihan normaali? emoticon Kysyin, niin ei ainakaan sanonut ettei olisi normaalia.

Sf: 26 (viimeks 25), joten ei kovasti kasvua, mentii keskikäyrän alapuolelle kun aikasemmin mentii yläkäyrillä
RR: 124/71
Paino: +350/vko
Tarjonta: RT
Sykkeet: 155 (kävi välillä 160 yliki)
Liikkeet: ++

Ensi kerran mennäänki toiseen neuvolaan muuton takia. Aika olis 28.12

iisi: aika herkällä olisivat laittamassa sut raudalle... mulla oli 147-> 129 -> 109 jolloin aloitettiin rauta. Nyt olis neuvolla ylihuomenna, katotaan miten rauta on auttanut.
Mun kirjassa luin että liian herkästi laittavat raudalle nykyään, se on ihan normaalia että hb laskee, ja ettei se laisinkaan ole vaarallista. Siskoni hb laski jopa 70 ihan raskauden loppumetreillä. heittivät jopa syyksi että nykyään vastasyntyneet on isompia (4 kg +) johtuvat liian innokkaasta raudan tuputtamisesta.
Päätin että jos hb on noussut takaisin siihen 120 luokkaan niin puolitan annokseni rautaa...

Mut käskytettiin heti kun tuli 102 hempasta aikaisemmin ei otettu hemoja kun oli ollu ekalla neuvolakerralla sen verta hyvät. Nyt hemot on 120 ja oon ny ottanu rautaa joka toinen päivä.
Pidin kyllä semmoset kolme päivää väliä lääkärikäynnin jälkee että maha asettuis. Mut sit yhtäkkiä rupes tulemaan verta nenästä niin heitin rautatabun naamaan varmuudeks.

Ei viittis joka päivä tunkee naamaa noita rautatabletteja kerta jos on hemot noussu hyviin arvoihin.

Äitipolilla käyty istukanpaikankontrolliultrassa (kunnon sanahirviö!).
Etinen istukkani oli noussut pois synnytyskanavan edestä, niinkuin valtaosalla nousee. Eli meitsi voipi synnyttää ihan alakautta! Jee!emoticon

Ottivat taas antureilla vauvan sydänkäyrää. Oli kuulemma täydellinen. emoticon Otetaankohan tuo vauvan sydänkäyrä kaikilta ihan rutiinisti vai mikä muilla on meininki? Mulle tuo on ihan uusi juttu (taino kaikkihan mulle on ihan uutta!). Nyt oli jo toinen kerta, kun istua röhnötän nojatuolissa 20min. anturit vatsalla. Vai siis liittyykö tämä rd:hen?

Vauvan painoarvio oli 2 kiloa. Mennään kasvukäyrän keskellä. RD ei ole siis onnistunut kasvattamaan jättivauvaa. Jes jes jes!

Seuraava "normaali" neuvola sitten 28.12.

kyl huomaa että jotkut neukkutädit laittaa herkästi raudalle kun katsoin tos että ekalla neuvolakäynnillä mun hemot oliki 119 eikä silloin edes puhunu mulle mitään raudasta.. ja eikä viitsiny ottaa näytettä muutamilla kerroilla kun kävin.

Takaisin