neuvola kuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nuu_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
[:)] Ä-POLIKUULUMISET [:)]

Rv 26+3:
PISSA: Puhdas [:)]
RR: 124/74 [:)]
Kohdunsuu: Kiinni ja pehmeä ( ehkä nuo kipeet supparit pehmentäneet tuon suun
Pituus: 3cm

Ultrakuulumiset:
Tarjonta: PT ( Taitaa meidän Mini viihtyä pylly alaspäin [;)] )
Lapsiveden määrä: normaali
Istukan toiminta hyvä ja virtaukset hyvät.
Vauvan painoarvio: 930g eli mennään keskikäyrällä hienosti

Paastoarvo oli aamulla 5,9 [:'(]..joten tänään nostettiin insuliinin määrää.
Edelleen nuo aterian jälkeiset arvot ovat todella hyviä [:)]
Seuraava aika ä-polille on jälleen 4 viikon päästä!

Yönsäde ja Mini rv 26+3

Eilen oli lääkärineuvola rv 26+0

Pissa ok, hemo oli jopa 130! Verenpaine hieman nousussa, mikäli päänsärkyjä ilmenee täytyy heti ottaa yhteyttä neuvolaan [&:] Kohdunsuu oli napakka ja kiinteä [:)] Infulenssarokotteesta ei tullut vieläkään puhetta, enkä sitten itsekään ottanut asiaa esille. Seuraava neuvola 14.12.

Tänään oli neuvola + neuvolalääkäri. Ei ollut mun normaali neuvolasetä, vaan neuvolatäti, jos nyt voi kutsua tädiksi nuorta naista joka on mua n 10 - 12 v nuorempi [:D] Ja neuvolalääkäri oli kyllä varmaan maailman ihanin!! Ihanan kannustava ja positiviinen!

Hb 109, joten nyt alkoi rautakuuri
Paineet 127/68
Pikkasen protskua
Painonnousu PYSÄHTYNYT!![:D] Jee, tai siis tullut 0,7 kg sitten viime käynnin 4 vko sitten - mahtaa varmaan johtua karkkien poisjättämisestä [:)]
Sf: 24 (joten se 4 vkoa sitten mitattu, joka oli 25 oli kyllä ihan miten sattuu mitattu, nyt oli lääkäri mittaamassa)
Painoarvio 920 gr, eli pikkasen alle k.a. mutta niin sekä minä että mieheni oltiin "pienempiä", eli 3,5 ja 3,3 kg syntyessämme.
Lapsiveden määrä ok
Sykkeitä ei kuunneltu kun ne nähtiin
Liikkeet ++ (veti sellaista ripaskaa ettei meinannu lääkäri saada mitattua!)
Kohdunsuu kiinni ja kiinteä, pituus 3 cm

Kaikki hyvin!!!

Ai niin, ja otin nyt sitten influenssarokotuksen [:)]

Kirjoitellaampas tänne ekaa kertaa:))
Lääkärineuvola oli tänään RV 27+6  ja kaikki oli hyvin[:)] Rautakuurilla hb oli noussu 128, oli aiemmin 107. Painoa näkyy tulevan tasaisesti noin puoli kiloa viikossa....Maha kasvaa nätisti keskikäyrällä. Sokerirasitukset oli ok ja paikat pysyny kiinni[:)]
Joten eihän tässä sitte muuta kun voidaan paksusti[:)][:)][:)]

Eilen kävin äippäpolilla paineiden seurannassa ja muksun munaisia vilkaistiin, kun toinenhan niistä ministi laajentunut.

Kaikinpuolin kaikki hyvin, laajentuminen samassa mittakaavassa kuin kk sitten. Paineiden laskuun olivat tyytyväisiä, mulla siis menee albetol aamuin illoin ja samalla tavalla jatketaan. Näiden tiimoilta seuraava uä+kontrolli tammikuussa.

Paineet 142/84 (aiemmin  160-150/100-90)
Pissa puhdas
Painoarvio 937g
Vesimäärä normaali
Liikkeet ++
Tarjonta RT

Huomenia!

Neuvolassa taas käyty:

Paineet ok
Pissa ok
Sf 26 (yläkäyrillä mennään edelleen)
Sykkeet pienellä 130 (on aamuisin melko rauhallinen ja taisi nytkin nukkua)
Liikkeet ++ (kysyi vain)
Kohdun suu kiinni ja oikeen mittainen
Sokerirasituksen arvot oli 5,0 , 7,5 , 7,6

Rokote OTETTU

Täälläkin neuvolalääkäri takana.

Aloin olla jo huolissani painon vähäisestä noususta, mutta nyt oli tullut 2,6kg lisää kuukaudessa, joten ihan hyvillä mielin[:)]
Verenpaineet: 110/71
Hemppa: 120. Kehottivat aloittamaan rautakuurin. Mun mielestä tuo ei nyt niin alhainen ole, mutta täytyy ottaa vaikka joka toinen päivä rautatabletti.
Kohdunpohjan korkeus: 23, eli ihan keskikäyrillä mennään. Viimeksi oli 22.
Vauvan sykkeet 140-150

Lapsivedenmäärästä ei ollut puhetta, mutta neuvolakorttiin oli merkitty normaali. Kohdun suu pehmentynyt, mikä kuulema myös normaalia näillä viikoilla.
Kaikki siis hyvin[:)]! Suonikohjuista vaan tokaisi, että ei voi mitään muuta kun odottaa synnytystä... nice[&:]!

Vauvelin asennosta lääkäri ei osannut sanoa, veikkaili että on poikittain[:D]. Kun liikkeet tuntuu ympäriinsä, niin ilmeisesti pyörii vielä ympyrää masussa. Muutama kipeä kohta oli kun paineli mahaa, mutta ilmeisesti johtui vauvan asennosta.

Meillä ei sitten enää muita lääkärikäyntejä ole tässä raskaudessa, eikä siis ultriakaan. Eli ainoastaan np- ja rakenneultra oli ja yksi lääkärikäynti. Että näin Jyväskylässä[:@]. Siinähän sitten pärjäilet issekseen masus kanssa, kun terkkarikäyntejäkin on vaan kerran kuussa. No, toivotaan että kaikki menee hyvin. Täytyy luottaa äidin vaistoon siltä osin, että tietää milloin joku on pielessä, että osaa hakeutua tarvittavaan hoitoon.

Mutta eipä tässä kummempia, hyvää viikon jatkoa kaikille!

Neuvola takana.
Sokeri mittarin sain mukaan ja nyt pitäis kolmena päivänä viikossa mittailla.
Pissa oli puhdas, niinkuin aina ennenkin.
Painoa tullut viime kerrasta n.2kiloa, eli yhteensä nyt tullut 7-8 kiloa.
Verenpaineet oli noussut 136/87 mutta ne johtunee tästä stressistä mitä tää
raskausdiabetes mulle tehnyt, viikon nyt tiennyt ja vierottautunu karkista jne.
Hemoglobiini pysynyt edelleen 117.
Sf-mitta 26 (26+5) nätisti menee omalla käyrällään käyrän yläpäässä.[:)]
Sykkeet + 140-150
Liikkeet ++

Ja mulla noi sokerirasituksen arvot oli 4,9 11,5 ja 9,7. Eli kahesta viimisestä kärähdin.
Niin ja kun mulla toi häpyluu on niin kipeä niin neuvolatätikin kokeili että komeasti on tosi pitkälle auennut, eli ei ihmekään että sattuu.[:D]
Mulla neuvolalekuri ens viikolla.

Lääkärineuvolassa käyty.

Paino: 64,5kg (885g/vko) [:o] 
Paineet: 126/76 eli hyvät oli
Pissa: ok
Hemppa: 124
Sf: 25, keskiviivan yläpuolella mennään tasaisesti

Kohdun suu kiinni ja kiinteä. Kysyin, että katsotaanko jossain vaiheessa raskautta miten päin vauva on. Ja kuulemma sitten viikoilla 35 (muistaakseni) tarkistetaan. Nyt ei sanonut mitään.

Liikkeet: ++
Sykkeet: 150

Kaikki kuulemma mainiosti, seuraavaksi sitten taas neuvolatädille aika 14.12. Rokotteesta en tajunnut kysyä, mutta olen kyllä tullut siihen päätökseen että sen ottaisin. Nyt vaan selvitettävä, mistä sen voin käydä hakemassa.

Jenni74: Ok, täytyy soitella neuvolaan ja kysyä voisiko sen käydä ottamassa! Kiitosta! [:)]

Kävin eilen neuvolassa, jonka jälkeen oli neuvolalääkäri. Neuvolassa kaikki oli ok ja hemoglobiinikin noussut rautalisän ansiosta 119 [:)]

Neuvolalääkäri oli tosi kiva ja kyseli paljon ja selvitti kaikki asiat, mitä tutki. Valitettavasti hän jäi epäilemään, että onko kohdunkaula lyhentynyt jo liikaa vai painoiko vauva vaan juuri siitä kohtaa sillä tavalla, että tuntui lyhentyneeltä. Paikat olivat myös jo pehmentyneet eli hän sanoi, että ultrataan ensi viikolla kohdunkaulan pituus. Yritti kyllä kovasti kannustaa, että voi olla täysin väärä hälytys ja että ei tarvitse huolestua, mutta kyllä nyt silti huolestuttaa.[:(] Viikkoja on kuitenkin vielä niin vähän, että alkoi kovasti mietityttämään, että jos tuo maha-asukki päättääkin tulla aivan ennen aikojaan ulos. [:(] Pitänee nyt vaan malttaa odottaa ensi tiistaihin, että ultralla tarkistetaan tilanne. Jos on lyhentynyt liikaa, niin sitten kuulemma suoraan saikulle ja lepoa eikä autossa istumista...oih ja voih, tähän asti kaikki oli mennyt niin hyvin ja jotenkin on ollut "turvallinen" olo koko raskaudesta, kun ei ole supistellut eikä muutoinkaan paljon vaivoja ollut pieniä mahan kipristelyjä lukuunottamatta... Onko kenelläkään muulla tullut tällaista ongelmaa vastaan tässä vaiheessa?

Se oli kyllä positiivista, että lääkäri katsoi painon osalta vain lähtöpainon ja nykyisen painon. Sanoi, että on turha kytätä missä vaiheessa painoa on tullut enemmän ja vähemmän, kun kokonaisuus ratkaisee. Nyt (25+5) oli tullut painoa lähtöpainosta lisää 5,2kg eli oikein sopivasti [:D] Nyt kyllä kauheat makeanhimot päällä koko ajan, vaikka sulkaalakko edelleen pitääkin...korvaan sitten suklaan syömisen jollain muulla herkulla, fiksua toimintaa taas [;)]

Toissapäivänä eli keskiviikkona tuli käytyä nauvolassa/lääkärissä (Rv 26+4):

Paino: +700g/vko (yht. tullut 10kg jo!!!)[:'(]
RR: 127/70
Hb: 117
sf-mitta: 27 (ylärimalla mennään)
kohdunsuu: kiinni ja kiinteä
Tarjonta: poikittain (ei ole enää... vaihtelee asentoa aika paljon[:D])
syke: 140
Liikeet: ++
Sokeritesti ollut 8.11.: 0h/4,8  1h/7,9  2h/7,3   (taisin viimeksi sanoa nuo lukemat väärin, mutta hyvillä linjoilla kuitenkin).

Kysyin tädiltä, että ultrataanko enää ollenkaan ja vastauksena oli "Ei".
Kuulema menny niin hyvin, että jos rv36 tuntuu käsikopelolla vauva olevan sopivan kokoinen niin eikun suoraan synnyttämään. Siis ilman mitään sen kummempia raskaustapa-arvioita... "Hiukan" kyllä yllätyin vastausta[8|] Ei mun mielenterveys todellakaan kestä 3kk ilman mitään tietoa, joten voi olla tulossa keikka yksityiselle[;)][:D]

no, nää ei niinkään "neuvolakuulumisia" oo, vaan sairaalakuulumisia.. [:D] [&:] Eli torstai-illasta asti maannu sairaalassa noiden sokruarvojen takia, mutta vauva jakselee hyvin [:)] Hirmu virkee ollu eilisen ja tämän päivän, meinasi aiemmin vähän säikytellä kun pari päivää oli tytsy vähän hiljasella päällä, mutta ei kai noi vauvatkaan aina jaksa riehua tuolla vattassa. [:D] Mutta pääasiassaan kaikki hyvin, joutuu vaan pistämään HIRVEITÄ määriä inskaria tästä lähtien että saadaan ees normaalin rajoilla pysymään sokeriarvot.

Perjantaina piti ultrata lääkärin, mutta eipä lääkäriä näkyny. Ja vkloppuna ei kuulemma ultrauksia tehdä, ja sunnuntaina pitäis päästä kotiin. Jippiajee, jäikö ultraus siis kokonaan väliin? [:-] hmph.

Pitää nyt sit tulla avautumaan :(

Oli neuvolalääkäri ja kaikki vaikutti olevan hyvin, paikat kiinne, pissa puhdas, verenpaine ja hemoglobiini hyvä... kysyin sokerirasitus testituloksista ja lääkäri totes että kaikki hyvin...

pari päivää kerkesin jo innolla mennä eteenpäin et jee kaikki hyvin kun sit soitin neuvolaan varatakseen uuden neuvola ajan kun sitte täti kysy että sovittiinko jotai lääkärin kanssa mun tuloksista ja mä olin ihan et täh? se sano et kaikki ok.

Noh paasto arvo oli koholla, niin nyt pitää vaihtaa ruoka tottumuksia ja kaikkee ja joulukuussa saan itse rupee mittaileen arvoja jne... en sitte tiiä vielä miten paha tää nyt on... neuvola aika ois 3.12 niin saan kuulla enemmän.

Suoraan sanoen vituttaa tommonen ettei lääkäri osannu sanoo mulle tästä!!! ääääh mitäköhän muuta se on mokannu...

insu ei hätiä, jos on yks arvo vaan yli niin yleensä vaan vähän tarkkaillaan, jos kaks tai kolme niin joutuu kunnon syyniin (mulla 2 arvoa..) eli homman nimihän on se, että alat vähän kattoa mitä syöt, tyyliin että herkut vähemmälle ja terveellistä ruokaa enempi. Ja että syö 2-3h välein jotain fiksusti. Vähän tarkkailet just sokerin ja hiilarien käyttöä, tällästä suht normaalia. Sitten välissä mittailet niin näet että ruokavalion muutos auttaa. Ei tää niin hirveetä ole, kyllä henkiin jää, ja sulla nyt ei oo pahasti mitään kun on vaan toi paasto, eikä noi muut. Eli ei hätiä[:)][;)]

insu: niin ja piti vielä kompata nuu:ta että pitää olla 2 arvoa koholla jotta luokitellaan RD. Eli nou hätä. Sulla ehkä oli huono yö? Ehkä söit jotain suht hiilaripitoista (tai joit makeeta) ennen nukkumaanmenoa ym... en menis yhtään huolestumaan.

Ihan kun mulla yks päivä. Mulla oli mittauspäivä, mitä tarkoittaa että mittaan ennen ja jälkeen j-o-k-a-i-s-e-n aterian. No, menin laittamaan illallista valmiiksi ja mittasin: 7,9!! Mitä hel*****ä!?? Paastoarvon PITÄÄ olla alle 5,5 ja jopa ruokailun jälkeen (tunnin jälkeen) pitää olla alle 7,8.... Olin ihan äimänkäkenä. Mitä nyt - olen muuttanut ruokavaliota, kaikki arvot on ollut tosi hyvin... mitämitämitä... kunnes hoksasi: join JUURI ENNEN mittausta mukillisen glögiä - joka on suht makea [:D] [:D]

Eli - näitä sattuu [:D] [:D]

huh, neiti kasvaa keskikäyrän mukaisesti, ONNEKSI. [:D] Eli ei ainakaan vielä pelkoa, että tulis jättivauva ton diabeteksen takia. inskariannoksia nosteltiin, jospa tää nyt sit tästä. Eli neidillä nyt painoa 1,4kg  Taas semmonen "turha", eli peruskäynti neuvolassa torstaina. 

Soittelin äsken neuvolaan ja kysyin sokerirasituksen tuloksia. Kyseessä siis toinen sokerirasitukseni tässä raskaudessa, koska isälläni on diabetes. Tällä kertaa ei ollutkaan litkuna laimeen kokiksen makusta vaan pelkkää sokeria ja vettä. Meni se niinkin.
Arvot olivat onneksi erinomaiset, eli nou probleemos!
Paasto 4,7
1h 7,2
2h 6,3

heh...kiitos Nuu ja Jenni :) helpottaa fiilista ko saa kuulla toisilta... joo siis oli vaa se paasto arvo koholla... mut pahin siis se ettei lääkäri osannu kertoo vaa hoitaja sit ilmotti...

piti lisätä vielä että pikkunen kasvaa keskikäyrän mukaisesti :) ja sillä on kaikki ok. onneksi :) kauheasti potkii ja mieski tuntee jo oikein hyvin :) sai jopa potkun päähän tossa yks päivä :) tihii...

Takaisin