neuvola kuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nuu_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä neuvolakäynti takana, taisi olla kolmas kerta neuvolatädillä [8|] Viikkoja tasan 22 ja sain kelan paperit. Niitä siis täyttelemään ja äitiyspakkausta odottelemaan [:)] 

Kaikki oli hyvin, itseä tuo painon nousu järkytti, mutta ei kuulemma huolta kun alussa kuitenki laski. Eli painoa oli tullut +809g/viikko [:'(] Olen kylläkin sortunut nyt herkuttelemaan[X(]
Pissa oli ok
Paineet: 118/73 (viime kerralla olivat 118/72)
Sf-mitta: 20, keskiviivan yläpuolella mennään. Vauva kuulemma sijoittanut itsensä oikealle puolelle niin, että kohdun korkein kohta oli navan yläpuolella kun normaalisti tässä vaiheessa olisi tuossa navan kohilla[:D] Mutta sen kyllä huomaaki kun katsoo vatsaa, oikea puoli on enemmän koholla.

Vaavin syke huiteli siinä 156 tienoilla ja potkuja ilmesty heti anturin saavuttaessa vatsan [;)] 
Liikkeet ++

Hemppaa ei mitattu, vaikka sanoin että väsymystä ollut ilmassa. En sitten tajunnut erikseen pyytääkään [>:]

Seuraava käynti olis sitte kuukauden päästä (18.11) neuvolalääkärille.

Neljäs neuvolakäynti takana!
Painoa oli tullut minulle lisää vain 2kg edellisestä käynnistä, ihme... sillä olen mässytellyt herkkuja oikein urakalla. No, kyllä se paino loppua kohden taas alkaa nousemaan.
Hemppaa ei mitattu, mutta verenpaine oli lähes sama kun viime kerralla 108/64. Aina ollut matala verenpaine mulla.
Kohdunpohjan korkeus 22 ja vauvelin sykkeet 135.
Katselin esikoisen neuvolakorttia ja aika samoissa lukemissa mennään. Muutaman kilon paino oli alempana ja massu pienempi esikoiseta. Vaikka molemmissa ultrissa tää nykyinen vaavi on ollut esikoista pienempi.
Seuraava neuvolakäynti terkkarilla on vasta joulukuussa[8|]. Aika hurjaa, et niin pitkälle menee. Toki lääkärikäynti on tossa välissä neljän viikon päästä. Näköjään toisen lapsen kanssa käydään harvemmin neuvolassa, tai sit kunta taas säätää tässäkin asiassa.

Noi Kela jutut jäi vähän epäselväksi kun mulla oli vaihteex joku harkkari, joka ei osannut sanoa mitään muuta kun soita Kelalle. Siis riittääkö että lähettää pelkän raskaustodistuksen Kelalle ja sitten kun ovat sen vastaanottaneet, niin voi netin kautta hakea äitiysavustusta ja tukia? Ja pitiköhän työnanatajalle viedä jotain lappuja? En muista miten esikoisen kanssa toimittiin, mut jotain häikkää muistaakseni oli kun piti erikseen Kelalla käydä selvittelee asioita. Mulla ei hirveen hyviä kokemuksia ole Kelan puhelinpalveluista, niin ei viittis sinne soitella. Pitää kai mennä lappujen kans suoraan paikanpäälle.

Joo, mutta siinäpä tärkeimmät. Jatkan kertomuksia lätinöiden puolella.

Kelasta: itseäni palveli hyvin auttava täti ja osas kertoa hyvin jutut. Eli, hain perjantaina netin kautta pakkausta ja laitoin raskaustodistuksen eilen postitse. Soitin ja kysyin että pitääkö laittaa uudestaan kopion siitä paperista sitten kun hakee muita tukia (äitiys ja vanhempain rahaa). Vastaus - ei  tarvitse.

Jos hakee korotettua äitiysrahaa palkan perusteella, se pitää olla VIIMEISET 6 kk ennen äitisloman alkua. Meikäläinen jää tammikuun ekana viikkona, joten työnantajalta on tultava Y17 lomake täytettynä Heinäkuu - Joulukuun palkkatiedoilla. Ja Kelalta löytyy järjestelmistä tuo jo aiemmin lähetetty raskaustodistus.

Ja kaikkia rahoja voi/kannattaa hakea samalla: äitiysrahaa (myös vaikka työnantaja maksaa ekat 3 kk), vanhempainrahaa ja lapsilisää.

Suosittelen soittoa Kelaan (020 692 206) jos on jotain kysyttävää, ainakin meikäläinen sai oikein hyvin apua.

Kela-neukkari on nyt kunnialla läpi!

Kaikki mulla ok, sf oli 21 ja vaavilla sykkeet 130-150. Potkaisi tuo ultralaitettakin...hassua, kun tunsin samalla, kun kuului [:D] Täytyypi sanoa, ettei nuo äänten kuuntelemiset enää niin tärkeitä oo, kun liikkeet tuntee, mutta onhan se mukavaa niitäkin kuunnella.

Kelapaprujen kanssa meinaan marssia toimistoon ja siellä sitten jonkun asiansa osaavan kanssa pohdiskella noi kohdat, joita en osaa täyttää [:)]

Seuraava lääkäri 17.11. ja samalla taas neuvolatätin pakeille.

Nyt on taas neuvolassa käyty. Pissa oli tällä kertaa ok ei ollu tällä kertaa proteiinia :) mutta sitten kun mitattiin hemoglobiini niin arvo oli 102 ja sehän tarkoittaa automaattisesti sitä että pitää ruveta vetämään rautaa.
oli kyl aika ylläri tuo hemppa kun on ollu hyvät olot ja tällei niin silti näemmä oli hempat päin pyllyä :(
Liikkeistä tuli kaks plussaa :) ja nyt sit on kaikki maailman paperit. Eiku niitä sit täyttelee :D
Perhevalmennuski varattiin mutta tuskin varmaan siihen ryhmään menen jos paikkakunnan vaihdos tulee ennen sitä.

Tänään oli toinen neovola vasta, ( 22+2 ). Pissa oli ok, mutta rauta tarvin lisää. Neovolatäti sanoi että ultrasse todetti että pissasa on sokeri liika ja see või tarkotta raskaus diabetestä, mutta nyt neovolassa ei näyttanyt että olis sokeri liika, mutta pitää mennä varmistama asiaa sokerirasituksessa. Toivotavasti ei oo mittän diabetesta. En oo kyllä oman mielästäni syönyt liika makeita.

Lisää paino on tullut raskauden aikana 5kg (1. kerta kui kävin, paino oli 59,3), +432/viikko.
RR 122/75, mikä on hyvä :)
sikiön sydämensyke 150+/-, mikä piti olla kans hyvä :)

seurava lääkerin aika 1.12 ja neovola 16.12.

Neljäs neuvola oli 19.10. Rv 22+3.

paino: ok. +525g/vko. (saanu vähän rauhotettua kesälomasta...Onneksi oli sijainen eikä se normi täti, niin ei huutanu taas[:D]) Kaikkiaan painoa tullut tuolloin sellaiset 6,5kg.
Paineet: 127/62
Hb: 119 (viimeksi 116, ei laittanu vielä syömään rautaa kun kysyin asiasta).
Pissa: ok
Sydänäänet ja liikkeet ++. Vilkas tyttö[;)]

Sokerirasitus mulla on ma 8.11. klo.7.20 [:'(] iän puolesta (25) kuulema pakko, joten hoidetaan homma alta.
Seuraava nauvola/lääkäri 17.11.

En löytänyt mistään ketjusta vielä sokerirasitustestistä mitään kuulumisia. Itse kävin testissä eilen ja 0h oli 4,6 1h 6,6 ja 2h 6,2. Mun käskettiin soittamaan tulokset neuvolan puhelinneuvonnasta ja oletin, että saisin vähän jotain infoa samalla tuloksista, mutta puhelimeen vastannut täti vaan ilmoitti, että hän ei paljon näistä mitään ymmärrä paitsi että ovat varmaan ihan ok arvoja. Jäi vähän kumma olo ja kun en voinut omalle neuvolatädillekään soittaa, kun on lomalla tämän ja ensi viikon... Olen sitten katsellut netistä, että mitkä ovat raja-arvoja ja löytämieni raja-arvojen perusteella nuo saamani luvut ovat kaikki raja-arvojen alapuolella. Onko jollakulla siis tästä parempaa tietoa ja oletteko te muut käyneet sokerirasituksessa? Rasittavinta koko hommassa oli se odottelu täpötäydessä odotusaulassa. Kahdeksi tunniksi ei meinannut keksiä tekemistä ja alkoi väsyttämään ihan mahdottomasti siinä istuessa...[&o]

utu: Tuolla yleisessä keksustelussa on ketju raskausdiabetesta sairastaville. Voit käydä vilkaisemassa siellä, jos osaisivat ne, jotka ovat asiaan tutustuneet (ikävä kyllä) auttaa noiden arvojen kanssa. Itsellä sokerirasitus ensi viikolla. [:'(]

Maiza: kiitos vinkistä! Sieltä löysinkin joitain raja-arvoja ja onneksi niiden perusteella omat arvot näyttävät olevan hyvät :) Tsemppiä sulle sokerirasitukseen!

Viime viikolla kävin sokerirasituksessa ja neuvolalääkärillä. Sokruarvot ok, joten joulu taitaa olla pelastettu. [:D] Pelkäsin, että en saa yhtään suklaata jouluna. Isot on murheet meikäläisellä. [:D] [8D]

Neuvolassakin kaikki ok. Hempat oli 126, vaikka en syö muuta kun Multivitaa, jossa tosi vähän rautaa. Mutta ei onneks tarvii vieläkään rautakuuria alottaa. [:)] Pissi puhas, paineet ok. Painoa nyt tullu 560g/vk, mikä vähän kyllä kauhistuttaa... [8|]

Kohunsuulla kaikki hyvin kans. Vauva kuulema vastaa viikkoja, käsikopelolla siis kokeili. Pää alaspäin oli, ja nyt oon huomannu herran kääntäneen kylkeä, mutta pää pysyy yhä tuolla alhaalla. Jospa se pysyis loppuun asti. [;)] Siskolla oli rv 28:sta asti ollu osalla lapsista pää alaspäin loppuraskauden ajan.

Kovasti potkiskeli doppleriin ja sykkeet kiihty mukavasti potkujen myötä. [:)]

Kolmas neuvola takana, ja mieskin tuli mukaan<3

rv 25+6
Paino 64.9 +325g/vko
RR 122/79
Hb 112 (oli laskenut 127:sta)
Kohdun pohjan korkeus 22
Sikiön sykkeet +143
Liikkeet ++
Äidin ja iskän onnellisuus ++++++++++++++++++++++++++++

Hih! Siinä vointimme:)

Mekin käytiin viime perjantaina neuvolassa. Tälläistäpä siellä:

Hemppa: Oli laskenu 136 -> 114 mutta ei vielä käskeny syömään lisärautaa. Sano, että lasku kuuluu keskiraskauteen. Täytyy seurailla vointia, että jos alkaa väsyttää hulluna niin sitten alottaa raudan.

Paino: Oli noussu kolme kiloa viime kerrasta. 450g/vko taisi laskea, että olis nyt noussu. Ei kuulemma liian paljon.

Sydänäänet: Oli reippaat. 140-150 ja tällä kertaa poitsu oli ihan vatsan pinnassa eikä piilossa niinku viimeks.

Sf-mitta: 21 cm. Yläkäyrillä kuulemma [:-].

Liikkeet: ++

Saatiin myöskin kelan paperit. Täytyis joku päivä kattella niitä ja alkaa täytellä [8|]. Toisaalta haluais äitiyspakkauksen jo ja ton asian muutenki hoidettua, mutta ne paperit tuntuu ihan möröiltä tuolla työpöydällä [:D]. Mutta ehkäpä viikonloppuna vois ottaa asian hoitaakseen kun mies lähtee lauantaina koko päiväks pikkujoulustamaan.

Seuraava (lekuri)neuvola on sit 1.12 ja sokerirasitukseen joudun 26.12. Oon ollu siitä ihan hiljaa, mutta muistihan se täti tietenkin sen [:D]. Ei huvittais yhtään kun viime keväänä just käyny [:'(]. Ei ollu kovin kivaa.

Tällästä tänne :).

Mä ihmettelen noita et sulle esim Adalmis on sanottu noin tosta SF-stä.
Mulla oli viimeks neuvolassa jo ton 21 ja oli 22+3. Ja mulle sanottiin vaan että nätisti
menee tasasta käyrää, kun se oli mitattu aikasempaakin. Tosin mulla näyttäs menevän ton neuvolakortinkin
mukaan sen yläkäyrän kanssa. Mutta ei kuulemma oo liikaa, näin mulle sanottiin[;)][:)]

[:@] [:@] [:@] [:@]

Soitettiin naistenkliniikalta! Sokeritesti ei menny niin hyvin! Nyt sitten kotimittaria hakemaan [:(] [:(] [:(]

Paastoarvo 5.2 (raja 5,3)
1 h arvo 10,1 (raja 10,0)
2 h arvo 8,7 (raja 8,6)

ei kauheesti yli - mutta riittävästi että pitää alkaa kotona mittaileen. Voi per***** että vi****aaa!!!!

SORRY, oli pakko avautua, nyt on itku lähellä [:(] [:(] [:(]

Adalmis: Mulla oli vähän sama juttu niiden kelan papereiden kanssa, mutta lopulta täytin ne kohdat mitkä tiesin varmoiksi ja sen jälkeen marssin kelaan ja kysyin, että mitä muuta pitäisi täyttää ja miten. Ystävällisesti neuvoivat ja jotenkin luottavaisempi olo, että ne meni oikein. Mun piti vaan sitten selvitellä vielä niitä palkanmaksuun liittyviä asioita työpaikalla, mutta nyt alkaa kohta paperiviidakko selviämään. Jos pian saisi kaikki liitteet, niin sitten voisi palauttaa hakemuksen ja jäädä odottelemaan äitiyspakkauksen saapumista :)

Jenni74: Harmillisia uutisia olet saanut! Onneksi arvot ovat kuitenkin lähellä raja-arvoja, etteivät mahdottomasti yli mene. Jaksamisia!

Utu ja Adalmis: älkää jääkö odottamaan palkkajuttuja äitiyspakkaushakemuksen takia! Se on ihan eri hakemus! Eli, jos menette nettiin Kelan sivuille ja kirjaudutte pankkitunnuksilla, niin voitte siellä tehdä hakemuksen pelkästä äitiyspakkauksesta (nimi on äitiysavustus). Se on ihan erillinen tosta äitiys+ vanhempainrahahakemuksesta. Sitten vaan se hakemus vetämään, tuo raskaustodistus postitse kelaan (oma kelatoimisto) ja päätöstä odottamaan.

Sitten voitte tehdä raha-hakemukset ihan erikseen....

Utu: kiitos tsempeistä - tiedän että arvot oli vaan ihan pikkasen yli, mutta ylisuorittaja kun olen, niin sapettaa että olin ylipäätään edes lähellä [:(] [:(] [:(]

Neuvolakuulumisia tältä aamulta:

Rv: 26+2
Painon muutos/viikko: +544 g, saa nähdä mikä tankki sitä on loppuajasta, nyt noussu yhteensä 9,8 kg [:'(][:'(][:'(][:'(][:'(]
Verenpaine: 106/62
Hb: Ei otettu
Sydämen syke: 140-170
Liikkeet: ++
Pissa: Ei näkynyt vielä neuvolassa, kun olin vienyt pari minuuttia aikasemmin labraan.. Soittelevat, jos jotain löytyy.

22.11 sitten lääkärinneuvolaan [:)]

Niin joo ja sf mitta 30 cm, että ei tässä yhtään yläkäyrillä mennä [:D]

Moi pitkästä aikaa!
kirjoittelenpas vähän viimeisimpiä neuvola kuulumisia.

rv.lla 25+5
painoa tullut kuukaudessa:600g
(lähtöpainosta paino noussut vain n900g) mut nyt ollaa tyytyväisiä et on lähteny nousuun. alkuun vaan paino laski. varaa oli kyl laskeekki. vähän ylimääräistä kertynyt.

rr: 153/72. mullahan on aina neuvolassa korkeemmat lukemat mitä sit ku mittaan kotona. nyt sitten oottelen et neuvolassa mittari vapautuu et san alottaa kotimittaukset. sama homma oli esikoisen kohdalla. kotona sit lukemat oli hyvät. jännityspaineita?

hb: 121. edelleen ok.

sydämen syke kaunis ja tasainen.

liikkeet:++

pissa:puhdas.

kohdunpohjan korkeus:25.5. kasvanu kk.ssa 5senttiä

ja vauva raivotarjonnassa vihdoinkin! on siis ollu perätilassa melkee joka kerta ku on katottu.

lapsivettä on just ja just normaali määrä et sitä katotaa ens kerralla tarkemmin ku on lääkärineuvola.
rakenneultrassa huomasivat et on aika vähän mut sanoivat että kuitenkin tarpeeksi.
en oo huolissani koska vauva kuitenki liikkuu paljon. :)

niin ja sit viel ihana uutinen: joudun sokerirasitus testiin :/ sitähä täs on ootettukki. oli tuota lähtöpainoo vähän liikaa, ei kuitenkaa hirveitä. mut ny kuulema laitetaa herkemmin testeihin ku diabetesta on ilmennyt enemmän. joten vaikka mulla ei oo paino noussu vielä tuskin mitään ja vauva näyttää suht pieneltä niinku myös esikoinenki ollu siro vauva ja mulla pissat puhtaat nii silti joudun testiin..tympäsee vähä mut samakai tuo ny on sit käydä..kunhan en vaa oksenna sitä litkua pihalle siel.

napakorun jouduin ottaa nyt pois ku alko venymään inhottavasti.

muutenkin kaikki hyvin täällä. esikoinen on aloittanut päivähoidon kun äiti pääsi töihin ja nyt sit loppu vuosi työn merkeis kunnes sit äippäloma alkaa. kuukaus on töitä ny ollu ja oon kyl tykänny olla kolmen vuoden kotona olon jälkeen nyt sit töis :)

oikein mukavaa vointia kaikille ja talven odotusta!

heips!!

neuvola takana rv 27, RR 92/61, Hb 115, painoa yhteensä 9kg, sf-mitta 28, mun sf-mitta kyllä menee yläkäyrän päällä joten huomasin yksösodottajilla olevan joskus isompikin mitta. aika hassua. neuvolan täti sanoi, että toivotaan että tytöt viihtyvät masussa vielä ainakin kuukauden. hauskaa ku liikkuvat niin tuntee kädellä esim kyynerpään tai muun raajan. toinen naputti eilen kohdunsuuta niin, että sattui. taitaa kohta jo haluta pois.

Takaisin