neuvola kuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nuu_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
myy: Onko se nyt "varmaa", että kummatkin ovat tyttöjä? Ihanaa!!! Vissiin kyseessä erimunaiset kaksoset?

Nimim. "tykkää-tunkea-nenänsä-kaikkien-asioihin"

Tänään aamulla oli sitten se kauan "odotettu" sokerirasitus. Paljon kuullut kauhutarinoita, mutta ei ollut oikeastaan kovinkaan kummoinen. Piti juoda pullollinen väljähtyneet colan makuista litkua ja antaa yhteensä kolme kertaa verinäyte. Aikaa meni se kaksi tuntia, mutta ajan sai kulumaan hyvällä lehtivalikoimalla ja mp3:n avulla[:D] Hyvin jaksoin olla sen reilut 12h syömättä ja suoraan töihin pikku välipalalle[;)]
Tuloksista ei tietoa, mutta kuulen viimeistään ensi viikolla neuvolassa. Sanoivat soittavansa, jos jotain hälyttävää ilmenee...

Neuvolassa käyty tänään [:)] Rv 26+0 (HUI kun aika menee nopsaan [:D])

Painoa tullut +550g/vko.. ite tätä päivittelin, mut neuvolantäti kertoi olevan ihan ok, ei liikoja siis..
Pissa puhdas.
RR 127/73
Hemppa 122 (noussut Retaferinillä, jee!)
SF mitta joko 26 TAI 28.. Käyrälle neuvolantäti merkkas 28cm, korttiin 26cm.. En älynny kysyä silloin tarkkaa mittaa kun täti kertoi että yläkäyrällä mennään..
Vaavin pulssi 145-150
Liikkeet ++ (vauva on ollutkin tänään tosi aktiivinen, mylläs aamupäivästä monta tuntia ja nyt illasta isille "näytti" vielä hienoja temppujaan [:)]
vauvan asentoa ei osannut sanoa, koska mun maha oli niin pinkeä [8|] Kivuton suppari mitä ilmeisemmin.. Ei vaan kyllä siitä "veltostunut" vaikka vähän aikaa ooteltiin.. Nyt illasta huomattiin miehen kans, et poikittain taasen massussa ollaan, kun kummassakin kyljissä tuntuu vilinä ja pauke [:D]

Huomenna olis kontrolliaika Gravidassa (äitipolilla) supistusten vuoksi ja seuraava neuvola oliskin jo poikkeuksellisesti ens viikolla, kun meen ma neuvolalääkärille maanantaina keskusteleen sairasloman jatkosta.. Lantio vihottelee vähäisimmistä kotitöistä, ei voi ajatellakkaan et jaksaisin töissä [:'(]..

Neuvolalääkäri ja tapasin pikaisesti "tädinkin":

RV: 27+1

Paino: +560g/vko!! Täti ei sanonut mitään, lääkäri sanoi, et vähemmänkin olis voinut nousta (IHAN TOSI!?), mutta kun kuulemma olen lähtökohtaisesti hoikka (HMMm..) ja maha ei näytä isolta ja sf-mitta ok, niin ei ongelmaa.. Silti, höh, vähän huono mieli tuli.

Pissa: puhdas.

RR: 120/69 (Kiva, et on noussut, ei huippailekaan enää)

B-Hb: 123 (Jee, noussut lisäraudalla!!!)

SF-mitta: 27 (Yläkäyrällä, mutta ei kuulemma mitään ongelmaa)

Vauvan syke: 140-150

Liikkeet: ++

Kohdunsuu: Kiinteä, kiinni, pituus 3 cm. (Eivät siis harjoitussupistukset ole vaikuttaneet, huh!)

Maiza: mua kans ihmetyttää miks ne lääkärit/terveydenhoitajat aina yrittää saada sut voimaan huonosti! Syyllistämällä ja tollai. Eikö positiivinen vahvistus olis parempi keino?? Kun ne sättii että paino on noussut, sulle tulee huono mieli, mitä sitten teet? Juu, menet lohtusyömään suklaapatukan.

OIkeesti, ei ne paljoakaan ajattele noi ammattilaiset. Pikkasen hienotunteisuutta, varsinkin kun meillä on hormoonit sekaisin ja tunteet muutenkin pinnassa.

Varmaan rupeisin itkemään - tai raivoamaan jos se mulle avautuu tuolla tavalla ens viikolla!

Halit sulle!

Komppaan Jenniä! Eikö sitä painoo saakin raskaudessa tulla, varsinkin, jos on hoikka... [:@] Maizan neukkaritädille ja -lääkärille. Eihän sekään ole hyvä, että äidille aiheutuu ylimääräistä stressiä...

Sokerirasitus täälläkin hoidettu "kunnialla". Oksetti, eikä saanut edes juoda. Väsytti, koska oli tylsää, kun jouduin vaan kattomaan Ylen aamutelkkaria, koska en voinut lukea, koska en halunnut oksentaa, kun ei voinut juoda ees vettä!!! Mahakin rupesi melskaamaan sokeripläjäyksen jälkeen oikein kunnolla. Nyt olo rupeaa jo normalisoitumaan [:D] Olen ihan 100% varma, että kosahtaa ja joudun tiukalle kuurille ja piikittämään. Mua ei onneksi piikit häiritse ja mielenkiinnolla katselin, kun täti otti verta. Onko tuo litku muuten erilaista muualla? Meillä oli ihan ylimakeata vadelmamehukattia.

sokerirasitus takana täälläkin. Samaa iisin mainitsemaa ylimakeeta vattumehukattia mäkin vetelin.
Mulla oli juomattomuudesta heikko olo jo valmiiks ja se juoma teki mulle pahan olon.
Nyt alkaa elämä voittaa kun sai syötyä.
Vauva sitten taas sekosi siitä litkusta ja on riehunut ihan sokerihumalassa.
Sitten olin ihan väsynyt, kun nukuin huonosti. Ja väsyneenä kaikkihan on hauskaa.
Odotushuoneessa sain hihitellä salassa lehteni takana kun hoitsut kuuluttki PAKSUJALKAA[:D][:D][:D]
Ihan hervoton sukunimi, tää siellä oikeesti hihittää lehden takana niin että koko eukko heiluu,
oli varmaan vieressä olevilla mummoilla ihmettelemistä että mitä mää nyt hytkyn siinä[:D][:D][:D]

Nuu_: *reps* [:D] [:D] [:D] Mua ärsytti yks mummeli, joka tuijotti mua KOKO ajan!!! Sitten, kun katoin sinnepäin, niin tää töllöttää vielä enemmän...olikohan mun naamassa joku superräkä tai jotain...

Mulla sokerirasituksessa se litku oli hintsun sitruunaesanssin makuista ja se "kirveli" kurkkua kun oli niin imelää... hyi yäk! [:'(] Meinaa vieläkin nousta pitkä sylki suuhun kun ees aattelee.. Lasipullosta piti pillillä imeä se noin 3dl sitä huoneenlämpöstä lilliä... IYH [>:]

Noh asiaan [:D]
Äitipolilla, elikkäs Gravidassa käyty!
Vauva painaa nyt 1000g ? Kovasti oltiin taas massussa liikekannalla [:)]
Jatkossa ei kontrolliin tarvii enää mennä, ELLEI sit kivuliaat supparit lisäänny..
Saikkua tää lääkäri kirjotti aikasemman saikun jatkoks viikon ihan kysymättä ees.. Saa nähdä mitä oma neuvolalääkäri sit sanoo maanantaina..

siis nyt alkaa nää sokerirasitushommat todellakin ihmetyttää. Kaikkialla eri toimintatavat, eri litkut, eri säännöt. Meillä oli n 2 kertakäyttömukillista vesi-sokeriliuosta (glukoosiliuosta) joka ei maistunut miltään, paitsi makealle. Se piti juoda putkeen. Sitten oli aika vapaavalintainen meno: menin yksityishuoneeseen jossa oli penkki ja tyyny, en tosin nukahtanut, mutta ei kiellettykään. Ja sain lukea.

Jos nämä toimintatavat / litkut eroaa näin paljon toisistaan, miten voi rajat ja hoidot sitten olla niin samoja?

täällä porissa se litku oli onneks kylmää. Kaks muovimukillista sitä oli.
Täällä oltiin ihan odotustilassa, ennen kuulemma ollut ihan erillinen huoneki oottajille.
Taisi olla muussa käytössä nyt kun meitä sokeritestiläisiä oli kolme siinä odotushuoneessa.
Ainoo mitä sanottiin että ei saa juoda,syödä eikä tupakoida.
Itellä otti vaan selän ja häntäluun päälle ne odotustilan huonot tuolit.
Siellä sitten lehtiä lueskelin ja juttelin vierustoverin kanssa, tuttu kun sattui olemaan.
Ja hihittelin keskenäni[:D][;)]

NEUVOLAKUULUMISET:
Rv 26+0:
PISSA: Puhdas [:)]
PAINO: +825g/vko [:D] ( yhteensä nyt tullut tasan 9kg ) ---> no,mulla tullut joka raskaudessa painoa 15-20kg,joten nou hätä [;)]
RR: 132/73
Hb: 123 [:)] ( 4 vkoa sitten 122 ) ---> ja edelleen mennään ilman lisärautaa..jee [:)]
Sf-MITTA: 24 ( 4 vkoa sitten 19 ) ---> hienosti menee keskikäyrän yläpuolella
TARJONTA: Ei tietoa
SYDÄMEN SYKE: 147 ( vauvalla hikka koko kuunetelun ajan [:D] )
LIIKKEET: ++ [:)]

Eli kaikki niin hyvin,kuin vain näillä tutkimuksilla vain voidaan todeta [:)]
Perjantaina 12.11. sitten mennään ä-polille moikkaamaan Miniä [:)]

Yönsäde ja Mini rv 26+0

Joo, kuullostaa oudolta...

Helsingissä litku oli väritöntä glukoosiliuosta, maistui hunaja-sokeriveden sekoitukselta. Piti juoda mahd.nopeasti kerralla. Ei saanut nukahtaa, ei pahemmin liikkua, siis ainakaan kävelylle lähteä tms. Minä en myöskään edes pystynyt lukemaan, kun tuli huono olo. Muuten juoman nieleminen oli aika helppo juttu.

Yksi ukko paasasi maailman menosta siellä odotushuoneessa kaikkien iloksi ja käänsi sitten katseesna minuun ja alkoi suureen ääneen huutaa, että mitäköhän tästä tulevastakin sukupolvesta tulee vielä?! Meinasin sanoa, että ainakin viisaampi kuin edeltävät.

Tänään oli neuvola ja neuvolalääkäri.

kaikki oli kunnossa.

paino 56,8 (+288g/vk)
verenpaine 123/76
hemogl 136
kohdunpohjan korkeus 26,5
pissa oli puhdas! Ei sokeria eikä proteiinia!!
vauvan sydämensykkeet normaalit, likkeet ++
lapsivettä normaalisti
kohdunsuu kiinni ja 3 cm pitkä

En joudu insuliinille[:D][:D]. Paastoarvo oli juuri rajalla ja muut alle rajan. Ruokavalion tarkkailu käyttöön ja 1 kk kuussa otetaan paastoarvo kokeella.

Jee! Kävin juuri ravitsemusterapeutin luona tuon mun juuri todettuun raskausdiabeteksen takia. EI hätää!!! Mun nykyinen ruokavaloi (miinus kaikki herkut kuten pullat, juustokakut, suklaat yms yms) on ihan ok.

Ja mitattiin verensokeri (1 h lounaan jälkeen) joka oli 6,0 kun pitää olla alle 7,8 [:D]

Eli - iloisin mielin eteenpäin! Ja saanhan nähdä vaavin uudestaan kun sain ajan extra ultraan kun pitää katsoa vauvan koko. Joka kyllä sinäänsä pelottaa!

Neuvolassa täälläkin käyty tänään. [:)]

Rv: 29+1
Pissa: Puhdas
Paino: +750g/vk [8|] Hups.
RR: 133/88 (Töissä kun ite mittaan, on huomattavasti matalempi, joten en huolestu vielä. [:)] )
Sf-mitta: 28 (Hieman keskikäyrän yläpuolella mennään tasaisesti. [:)] )
Syke: 120
Liikkeet: ++

Pää alaspäin oli herra siellä, mutta pää kuulema vielä niin ylhäällä, että ihan hyvin voi vielä kääntyillä miten sattuu. Sais jo laskeutua vähän, minä kun arvelin, että siellä ollaan jo ihan oikeilla paikoilla. [:)]

Sain tämän vuoden neuvola- ja lääkäriajat sovittua, joten päästään melkein kaheks viikoksi kotiseudulle joulun viettoon, jos nyt vaan on kaikki hyvin joulun alla olevassa lääkärintarkastuksessa! [:)]

Tänään soitin neuvolaan sokerirasituksen tuloksista ja hyviä uutisia tuli[:D]
Oh: 4,8
1h: 7,2
2h: 7,8

Joten ei mitään hätää[:D]

Rölli: onnittelut hyvästä tuloksesta!! Jatka samaan malliin!!

Aloitan nyt ensimmäisen koko päivä mittauksen (tämän tulen tekemään kerran viikossa). Ja so far so good. Arvorajat: aamupaasto <5,0 - jos ylittää 5,5 menee insuliinille. Ruoan jälkeinen arvo <7,0 - jos ylittää 7,8 menee insuliinille. Minulla oli aamupaasto 4,6 ja aamiaisen jälkeen 5,7 [:D] [:D] [:D] Eli näyttää erittäin hyvältä.

Takaisin