neuvola kuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nuu_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiiros Sea78 ja Yönsäde :) helpottaa fiilistä vähän ku saa kuulla... vaikka joo ymmärsin kyl joo ettei tarvii huolissaan asiasta olla. :)

Kolmas neuvolakäynti oli tänään rv 18+1.

Kaikki "tavalliset" kohdallaan, pikkuinen monotteli sydänäänianturia ihan urakalla <3333 Lopulta sykkeeksi merkattiin 142, vaikka se vaihteli 136-156 [:)] Tais olla jumppahetki meneillään, hih.

Mulla on paino noussut raskauden alusta 2,4 kg, nauvolatäti oli tyytyväinen [:)] Onneksi edes jostain, sillä mähän sain tänään kotimittarin verensokerin tarkkailua varten [:(] Tänään oon vähän testaillut, ei onneksi satu vaikka pelkäsin kamalasti. Kiva kun täällä sataa kaatamalla, en pääse alentamaan sokereita hikilenkille [>:] En todellakaan mee sateeseen, oon sokerista tehty [:D]

Seuraava neuvola on 14.10. (jolloin saan kuulemma raskaustodistuksen jolla saan hakea äippäpakkausta ja lomia rv 22 jälkeen[:)] ) ja sitä ennen rakenneultra 6.10. Ja 4D-ultrakin häämöttää lokakuun lopulla [:D]

Neuvolassa käyty tänään. [:)]

Painoa tullu reilu 400g/viikko. Hirvee himo on sokeriin, pitää ruveta sitä rajottamaan kyllä... [8|] Vaikka siis ihanhan tuo "sallituissa rajoissa" on vissiin vielä tuo painonnousu.

Pissi puhdas, paineet ok. [:)]

Myttynen tunki ittensä heti "näytille" siihen suoraan dopplerin alle, kun ruvettiin sydänääniä kuuntelemaan. <3 Pulssi oli 136.

Sain sen todistuksen nyt äippärahaa ja -pakkausta varten, pitää toimittaa palkanlaskijalle.

Eli kaikki ok täällä. [:)]

Minäkin pääsin sitten eilen toiselle neuvolavisiitille (vk 19). Puhelimessa tyly neuvolantäti olikin onneksi ihan ystävällinen ja kokeneen oloinen nainen, joka ei turhia hötkyillyt. Näin se raskaus saa oman mielen herkäksi, että hirmu helposti kokee, että itseä ei kuulla tai ymmärretä [&o]

Erityispisteet neuvolan täti sai siitä, että ei yhtään ollut pahana, vaikka painoa onkin tullut ehkä pikkusen paljon. Ennemminkin rauhoitteli, kun itseäni nuo lukemat niin hirvittää. Tässä vaiheessa! Sitähän voi tulla vielä ties kuinka paljon lisää. Varmaan on myös niin, että kuvittelin alkupainoni olleen vähemmän. Huijaa itteensä...[8|]
Mä panostan sitten siihen meijerihommaan keväällä, niin eiköhän se siitä!

Ja sydänäänet pumputti hienosti noin 140 sykkeellä. Täti tuntui herkistyvän enemmän kuin minä, mähän olen ravannut siellä ultrassa ja nyt kun potkuakin jo saa mahaan välillä, niin pahin huoli on liuennut. Mukavalta se silti tuntui. Täti sanoi, ettei viitsi laittaa sydänääniä kovin kovaa jumputtamaan, kun ne sikiötkin säikähtää, jos yhtäkkiä tulee kova ääni [:)][:)][:)] Voi suloisuutta!

Mutta nyt on neuvolakortti kondiksessa ja seuraava aika varattu ja ultraa pitää vaan jaksaa nyt ootella. Sitten pääsee papereita täyttelemään ja ratkomaan iltapuhteessa KELA-läksyjä (huoh).

Ihanaa, kuitenkin tää on. Maha on kahdessa päivässä pyöristynyt ja kiinteytynyt. Mulla on oikeesta yksi äitiyshame ja yhdet äitiyshousut ja niiden vyötäröstä huomaa, että maha on noussut ylöspäin, eikä roiku enää siellä vyötärönauhaa kiristelemässä. Talvitakki menee just ja just kiinni. Musta tulee vielä valtava[:D]

Meni vähän ohi neuvolajuttujen.

Sokerirasituskokeeseen joudun, kun on ikää jo yli 30. Ihan hyvä homma. Testi on kuitenkin paljon tarkempi kuin pissasta. Mä olen itse ollut tosi iso vastasyntynyt. Äiti väittää, että ei ollut sokerit koholla, mutta noinkohan sitä osattiin silloin 70-luvulla kunnolla kontrolloida. Ja nyt kun vielä pystyisi pysyttelemään herkuista erossa![8|] Sisko eli hyvin terveellisesti, jopa askeettisesti raskausaikansa ja synnytti oikein jäntevät ja sopusuhtaiset pikkuvauvat. Miksi tuo tahdonvoimageeni ei ole mulle periytynyt?

No mutta. Olen tosi tyytyväinen. Nyt tuntuu, että olen turvallisesti raskausseurannan piirissä, enkä heitteillä. Vaikka Malla Rautaparta kovasti varoittaakin vihkiytymästä lääketieteellisen raskausseurannan uskontoon. Parempi olisi kuunnella kehon viestejä ja luottaa sen ikivanhaan viisauteen, kuin tuijotella taulukoita ja koetuloksia. Onko kukaan muu lukenut Mallan kirjaa raskaus, synnytys, äitiys - äidiksi omaa kehoa kuunnellen?

sea 18 plus 3

3. kerta neuvolassa tänään, 22 viikkoa täynnä.

RR 111/66
B-Hb 111
Pissi puhdas.
Painoa +525 g/vko
SF 19 cm

Sydänäänet kuultiin, jee! Oli se taas hauskaa. Meillä oli harjoittelija paikalla, joka teki valvonnan alla itse kaikki jutut. Joitain juttuja piti "oman tädin" korjailla, mutta muuten harkkari vaikutti ihan ok:lta. Ainoa, mikä jäi häiritsemään, kun tuli liikkeistä vain yksi plussa, vaikka oikein mainostin, että kovaa potkii ja jumppaa koko päivän joka päivä. [:@][:@] Miten siis voi laittaa liikkeisiin merkinnän vähän? HÖH. Se tieto kuitenkin jää tuohon korttiin. [:'(] Pieni murhe, mutta nyt tuntuu isolta. SF-mittaakin piti vähän korjailla, kun en ollut vielä käynyt antamassa pissa-näytettä. Oman tädin piti oikein kysyä, onko rakko täynnä. Kävin sitten veskissä ja saivat oikean mitan, kun rakko oli painanut kohtua ylöspäin.

Hemoglobiiniarvo oli painunut alas, vaikka aina ollut tosi hyvä, rautatabletit vaan kehiin. [>:] Olin itse jo arvellutkin tätä. Väsymys, tummat silmänaluset, kalpeus (mulle erittäin epätyypillistä), keskittymiskyky ollut nollaluokkaa. No, olin siis tulkinnut oikein omaa kehoani. Nyt täytyy vaan toivoa, ettei mene maha jumiin/sekaisin.. Ja siis olen lukenut Malla Rautaparran kirjan, ja monessa asiassa samoilla linjoilla, mutta juuri näin se mielestäni on parasta, että itse kokee asian olevan jollain tavalla ja saa siihen sitten vahvistuksen.

Verenpaine mulla aina matala, eilen illallakin kotona oli 100/60. Eli sehän ei ole muuta kuin mulle kiusallista, haittaa siitä ei ole. Lonkkakipuihin täti ei sanonut mitään, voivotteli vaan. Just. Mitäpä se toisaalta niille voi? Täytyy mennä sinne fysioterapiaryhmään. Ja ehkä mammajoogaankin. Kun saisi vaan aikaiseksi.

Paino pelästytti mua enemmän kuin hoitajia, eivät sanoneet siihen mitään. Ihan hyvä. En jaksa stressata siitä, muuten tiedän että alan kontrolloimaan ja se saattaa mennä överiksi. Tiedän omat elintapani, syön suht terveellisesti, mitä nyt välillä jotain herkkuja. Pääasiassa normaalia kotiruokaa, hedelmiä ja vihanneksia. Liikun koiran kanssa kuitenkin joka päivä. Ehkä voisi pidentää lenkkejä….Kaveri just viime viikolla huomautti, että eipä ole raskauskiloja tullut muualle kuin vatsaan. Että en tästä ota painetta, sen olen päättänyt!!

Sokerirasitukseen joutuvat Helsingissä KAIKKI yli 25-vuotiaat ensisynnyttäjät, minä siis myös. Aargh, tämä nyt tuntuu aikamoiselta ylihysterialta, suoraan sanottuna. [&:]

Ensimmäinen perhevalmennus parin viikon päästä. Se tuntuu kivalta ja vielä kivempaa olisi, jos mies pääsisi mukaan. No, seuraaville kerroille sitten.

Kelan paperit laitetaan kohta postiin ja saa sitten käydä noutamassa äitiyspakkauksen! Jee! Onko kokemusta, kuinka kauan siinä suunnilleen kestää? (Malttamaton, kuka, minäkö??) [;)][;)]

Mulla oli tänään ylimääräinen neuvola, oli lääkäriaika paineiden takia niin samalla kävin sitten neuvolassa.

Paineethan mulla on ollu ihan taivaissa, sukuvikaakin kun on niin niitä oon kotona seurannu. Paineet ollut sen verran koholla,että laittovat sitten kiireellisen lähetteen äippäpolille Oyssiin. Ens viikolla pitäs aika sinne tulla, pääsen ylimääräiseen ultraan kun pitää seurata vauvan kasvuakin kun paineet voi siihen vaikuttaa.. Vai pitäskö sanoa,että joudun ylimääräiseen ultraan?!

No sydänääniäkin kuunneltiin tänään ja pumppas 150-160. Kauhee ralli oli päällä, anturi vaan rätisi kun pikkueläjä potki menemään [:)]

Eilen tuli käytyä neuvolalääkärillä ja sairaslomaa jatkettiin ainakin vielä tuleva kaksi viikkoa. Opinpahan tähän kotona olemiseen;)

Neuvolassa tänään verenpaineet hyvät 110/70, pissa ok, paino ennen raskautta oli 59---> nyt 63,6 kg. Luulin nousseen tosi paljon, mutta neukkatäti sanoi, että hyvin maltillisesti on painoa tullut. Viime kerralla se oli 62,2 kg noin neljä viikkoa sitten. Joo.. vauvan sydänäänet oli voimakkaat ja syke pyöri 130-150 väliä. Kovin oli vauhdikas koko doppleerauksen ajan;) Ei meille tosin hirmu rauhallista lasta varmaan voisi syntyäkään;)

Tällaista omaa napaa taas tällä kertaa[:)]

ihmeellisiä nää SOKERIRASITUSjutut. mä olen 32v. eiä mulle kukaan ole edes puhunutkaan mistään sellaisista. en ole ylipainoinen eikä suvussa rasitteita ja aiemmat raskaudet sujuneet hyvin.
mistähän moinen, että kaikki yli jotain joutuvat -> onhan se nyt jo kansantaloudellisesti ajatellen hassua, ei noi mitään halpoja testejä kuitenkaan ole, ja kuin monella on raskausajandm??

ja mäkin olen pääkaupunkiseudulta

Heips!

Juuri tulin neuvolasta no 3. Vauvan sykkeet kuuluivat hyvin. Paineet olivat hyvät ja hemoglobiini pysynyt samana. Vatsa kasvanu hyvin, hieman viivan yläpuolella mennään. Joudun sokerirasitustestiin koska virtsasta löytyi sokeria ja iänkin puolesta olisin siihen joutunut. Nyt Helsingin alueella sellainen säädös että kaikki yli 25 vuotiaat joutuu käydä. Ennen siihen joutui vain painoindeksin mukaan.

Päästiin perhevalmennukseen tammikuisten kanssa, th sanoi ettei siinä niin eroa kun helmikuun alussa laskettu aika. Perhevalmennus alkaa ensi kuussa. Seuraava lääkärineuvola 5 vk:n päästä.

En minäkään ymmärrä ollenkaan tällaista sokerihulluutta. No, kait se on mentävä (pakkohan ei ole mikään)..Mulla siis tuosta käyrästä vielä piti sanoa, että mennään viivalla. Jos ei olis täti tullut väliin ja käyttänyt mua pissillä välillä niin olis ollut huomattavasti yli!! [:D]
1. Neuvolalääkäri kuukauden kuluttua, perhevalmennus alkaa ensi viikolla. Ja Haikaranpesä varattu!!! Ihanaa, olen niiin onnessani.. <3 <3 Perhehuonettahan ei välttämättä silti saa, mutta toivotaan.

**Muoks: pari kirotusvirettä...[;)][;)]

Eiliseen neuvolakäyntiin vielä lisäksi että kun kysyin influenssa rokotteesta niin neuvolatäti suositteli sitä. On kuulemma yleinen suositus kaikille raskaana oleville. Sanoi myös että pitää merkitä se siihen neuvolakorttiin. Sain nyt töistä numeron mistä varata se aika ja ajattelin joku viikko alkuviikosta mennä ottamaan sen. Onhan siitä etua jos oikeasti suojelee vauvaa ensimmäisen puolen vuoden ajan ja ite ei saa joulukuussa sitä kaameaa kuumetta mikä mulla ainakin joka vuosi [;)]

Influenssarokote: en ajatellut ottaa sitä - en edes nyt. Olen sitä mieltä että oma rakennettu vastustuskyky on 100% parempi kun rokotteesta saatava. Turhat rokotteet kasvattavat myös viruskantojen vastustuskykyä. Tämä kuitenkaan ei merkitse sitä etten rokottaisi sitten pikkuistani näillä "pakollisilla" rokotteilla. Sairastuimme viime vuoden helmikuussa molemmat A-virukseen ja uskon että siitä johtuen minulla on jo aika hyvä vastustuskyky ainakin osalle sitä A-viruskantaa... ellei se nyt ole muuttunut. Oli siitäkin keskustelua viime vuonna sika-influenssan aikaan, että jos on hiljattain sairastanut sitä A-virusta niin todennäköisyys on pienempi että saa sika-version. Eikä tullut.

Mutta tämä oli nyt minun mielipiteeni.

neuvola: painoa yhteensä +6kg, Hb 106 RR 89/56 sykkeet molemmilla 140-155 kieppeillä.
rautaa siis kehiin ja herkkuja vähemmälle.
masumitta 24, ku ykkösellä sama viikoilla 25

influenssarokotteista - en ole ikinä ottanut, en ota nytkään. keväällä olin tiesmissä sika-nautaflunssissa ym. ei haitannut, kyllä ihmisen joskus on jotain sairastettava, kuulun niihin jotka on hyvin harvoin esim kuumeessa. ollut varmaa 4 x koko aikuisikänä 

Lumista huomenta täältä keski-suomesta!
Eilen oli meidän neljäs neuvola ja viikkoja tasan 22+0.
Kaikki oli oikein mallikkaasti: Painoa tullut yhteensä koko raskaudessa 4,8kg [:)], RR 125/73, Hemppa 112 ja Sf-mitta 21.5, pissa puhdas, vauvan syke 145-150 ja liikeet ++.
Hemoglobiinin vuoksi käskettiin aloittamaan rautakuuri.. Saa nähdä mitä maha tykkää Retaferistä.. Ostin sitä kokeiluun, kun Obsidania sai vain 50 kapselin puketeissa..
Todistuksen Kelalle vietäväksi sain ja netin kautta jo hainkin sit Äitiysavustusta, lapsilisää ja vanhempainrahaa (vai mikähän se nyt olikaan [:D]).. Noin 4 viikkoa menee et äitiyspakkaus tulee [:D] Ihanaa! En malta odottaa!

[:)] NEUVOLA KUULUMISIA [:)]

Rv 22+0 ja neljäs neuvolakerta:
PISSA: Puhdas
PAINO: +592g/vko ( yhteensä on tullut nyt 5,7 kg )
RR: 125/72
Hb: 122 ( jee,ilman rautaa mennään vielä [:)] )
SF-MITTA: 19 ( keskikäyrän yläpuolella mennään )
SYDÄMEN SYKE: 147
LIIKKEET: ++

Meidän Kakkonen ( 5-vee ) oli mukana neuvolassa.Hän halusi niin tulla kuuntelmaan vauvan sydänäänet [:)].Ja hän saikin niitä sitten kuunnella [:)]

Rv 24-26 verikokeeseen tuon resus negatiivisuuden takia.

Yönsäde ja Mini rv 22+0

Mä oon ollu tosi laiska kirjotteleen tänne, vaikka seurannutkin päivittäin :)

Perjantaina oli neuvola, niin tässä sieltä vähän kuulumisia.

Rv 22+3 oli silloin.
Paino: +367g/vko, yhteensä tullut jo melkeen 7 kg [:@][:(]
Verenpaine: 130/72
Hb:121
Sydämen syke:130-150
Liikkeet: ++
Pissa: puhdas!!!! (eka kertaa siis, melkeen viikottain katsottu ja joka kerta näyttänyt, että on proteiinia.)

4.10 sitten neuvolaan taas! [:)]

Tänään olikin sitten jo neljäs neuvolakäynti, rv 21+3 [:)]

Kaikki muuten hyvin, paitsi kolmatta kertaa proteiinia vähän pissassa, joten joudun kiikuttamaan näytteen labraan. Ei mulla kyllä mitään oireita ole ja toivotaan että ei löydykään mitään. Neuvolatädin mukaan syynä saattaa olla mun avuttoman pienet määrät pissaa, mutta en vaan saa tiristettyä siellä neuvolan vessassa enempää [8|] Toivotaan että johtuu tästä [:)]

Sokeriarvojen seurannassa kaikki kuosissa, nyt vain tarvitsee seurailla enää muutamana päivänä viikossa aamu sekä ruokailun jälkeisiä arvoja. Hienoa [:D][:D][:D]

Pikkuinen monotteli anturiin oikein kunnolla ja mä tunsin samalla ne potkut, aika jännä fiilis <3333

Ja sain tänään myös raskaustodistuksen ja kelan paperit täytettäväksi. Maanantainahan mulla tulee täyteen se 154 päivää. Ei siis enää pitkästi kun saan äitiyspakkauksen hypisteltäväksi, ihanaa!

Seuraava neuvolakäynti on sitten lääkärille marraskuun puolivälissä.

Kolmas neuvolakäynti takana. Verenpaineet oli kunnossa (mittasi tosin kaksi kertaa, koska ensimmäinen oli korkeampi, kuin on normaalisti ollut. Johtui kai siitä kun rattailla puskin tihkusateessa kaksi isopaa lasta ylämäkiä kauheella vaudilla sinne neuvolaan [:D]). Sf-mitta huitelee käyrien yläpuolella (nyt 22). Muutoin oli kaikki esimerkillisesti (jopa paino, joka on edellisissä raskauksissa aina noussut raketin lailla[:)]), mutta nuo pienen sydänäänet edelleen aiheuttavat huolta [:(]. Terkka jo soitti äippäpolille ja kyseli pitäiskö aikaistaa sitä mun seuranta käyntiä. Nyt odotellaan, josko sieltä kutsu tulee ennen sitä jo varattua aikaa.

Kolmas neuvolakäynti takana:
Pissa ok (pikkasen protskua mutta ei mitenkään mainitsemisen arvoista)
paineet hyvät 126/76
HB - ei mitattu, ei tarpeen tällä kertaa kun ei ole mitään ongelmia.
Sydänäänet 150 + huitomista

Seuraava on sitten sokerirasitus 5.11 ja sitten neuvola+lääkäri 16.11.

Niin, ja sain Kela paperit - joten eiku pakkausta hakemaan [:D]

Takaisin