neuvola kuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nuu_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vähänkö oon kateellinen teille kaikille ei-helsinkiläisille, kun tuntuu, että teistä pidetään niin paljon parempaa huolta! Täällä on käytäntö todellakin se, että n. 7 vk ensikäynnin jälkeen (jolloin ei kukaan tarkista/eikä itsekään voi tietää, onko "oikeasti" raskaana vai hautooko epäonnea mukanaan) seuraava kontaksi neuvolaan on vasta rakenneultran jälkeen. Eli 12. vk ultra on ja se rakenne, joka mulla on vasta 21. viikolla. Kerran olen neuvolaan soittanut, enkä toista kertaa soittele, sen verran tyly ja torjuva oli asenne ("Kuule, ei kukaan voi sulle luvata, että kaikki menee hyvin, vaikka ravaisit täällä joka viikko").
Täällä on kaiketi myös erittäin paljon vauvoja ja tulevia äitejä, että kyllä ne resurssit ovat myös tiukalla. Ehkä kukaan ei ole tahallaan tyly. [8|]Näin ainakin toivoisin, kun kyseisen tädin kanssa pitää asioida jatkossakin. Tuntuu vaan siltä, että on ihan heitteillä, eikä saa mitään tukea. Olisi ihan kiva tsekata edes se hemoglobiini ja sokeri, kun tuosta heinäkuusta alkaa jo olla aikaa....voihan se olla ihan turhaakin...mutta silti olisi kiva, kun saisi vähän tukea.
Onneksi on tämä vertaistuki. Oon käynyt teidän juttuja täällä lueskelemassa ja kiitos teille ihanille aktiivinaisille. Löysin vasta äskettäin helmiodottajat ja tuntuu, että on vähän vaikea päästä juttuun mukaan näin itse kirjoittaen. Mutta, ehkä tää tästä aktivoituis kans. (LA 26.2. ensimmäinen raskaus, takana 1 km, ikä 32 hui). Että älkää ihmetelkö "uuden tulokkaan" mahdollista kommentointia.
Valivalia siis Helsingin kaupungin terveyspalveluista. Kaikki on kuitenkin hyvin. Hermostuin viime viikolla niin, että pamahdin ex tempore yksityiselle ultraan ja sen jälkeen olen ollut paljon onnellisempi odottaja[:)]
Voisi rahansa käyttää pöllömminkin. Kaikki oli ok ja istukka takaseinässä, joten poreilu on sitä! Ja nyt odotellaan rakenneultraa 13.10.
Ihania syyspäiviä, hyvää flow'ta, raskaushehkua, helliä hetkiä ja onnellista oloa sekä sisua niille, joilla vielä pahat olot piinaa!

Aika paljon nuo sykkeet tuntuu vaihtelevan. Meidän mukulalla pamppaili vain 144! Onko jollain jotain tietoa sikiön sykkeiden kehityksestä ja vaihteluväleistä?

sea78: Tervetuloa! Kyllä mukaan mahtuu [:)] Aika tylyn tuntuista toimintaa, kun tollalailla tiuskitaan. Meillä ainakin neuvolassa pyritään antamaan äidille mielenrauhaa, vaikka sitten ylimääräisillä käynneillä.

Sykkeestä: Mulle sanottiin, että normaali syke on 120-160 ja voi vaihdella aikalailla. Syke pysyy vissiin aika samana koko raskauden ajan ja sitten syntymän jälkeen hidastuu. "Vanha kansa" sanoo, että alle 150 pojalla ja yli 150 tytöllä [:)]

Sea78, tervetuloa vaan!
Sykkeistä... Eilen katsoin neloselta jonkun vauvaohjelman, niin siinä sanottiin että vauvan syke on alkuun korkeampi <170 ja loppuraskaudessa siinä 140 kieppeillä. Siis keskimäärin. En sit tiiä, mutta meillä esikoisella näin näytti olevan, kun neuvolakortista katsoin... Alkuun heitteli paljonkin 120-160 väliin, mutta loppuraskaudessa tasoittui 140-145.

Tervetuloa sea78! On kyllä tyhmästi järjestetty nuo helsingin neuvolat! [:@]

Mäkin vähitellen aktivoidun mukaan keskusteluun, tähän asti oon lähinnä kiinnostuksella lukenu muiden kuulumisia - on se vaan kiva kuulla, että muut painiskelee samojen juttujen kanssa.

sea 78: Onpa jännä, mä olen kanssa helsingistä, mutta käyny sentään neuvolassa kaksi kertaa eli kerran sillon n. rv 8 ja toisen sit ultrien välissä eli n. rv 15. Näin kuulemma ensisynnyttäjille eli tässä lienee kaupunginosien välillä eroa. Eihän tolla tokalla neuvolakerralla kummempaa tapahtunu, katottiin pissanäyte, mitattiin paino ja verenpaine, hemoglobiinia mulla ei oos otettu kun oli silloin ultrauksen aikana niin hyvä. Niin ja kuunneltiin sydäntä, mikä itelle ainakin oli kaikista tärkein! Mullakin on rakenneultra vasta rv. 21 ja tuntuu et siihen on hirveesti aikaa ja nyt kun ei vielä mitään potkujakaan ole tuntenut niin tuntu tosi tärkeeltä kuulla toi syke (lujaahan se meni, mies luki mittaristoa ja sano että siinä käväsi jopa 170 pari kertaa mut enimmäkseen siis 150). Ymmärrän hyvin, että sulla tuli tarve lisäultraan ja mielenrauha on nyt tosi tärkee, joten money well spent!

Kyllä aika paljon näyttää olevan kiinni ihan neuvolatädistä. Soitin nimittäin meidän Herttoniemen neuvolaan tänään, ihan vasiten eri tädille, ja oli ihan erilainen kokemus kuin viimeeksi. - Ja sain ajan parin viikon päähän, ennen rakenneultraa siis [;)]. Tämä täti sanoi, että on tästä neuvolakäyntivälistä on ollut paljon keskustelua ja hänellä on käytäntö buukata aika myös ultrien väliin, koska odottajilla tuntuu olevan selvästi siihen tarvetta ja että tuo 2,5 kk ilman käyntejä on kyllä liian pitkä väli. Tuli tosi hyvä mieli. Ehkä tämä käytäntö nyt sitten vakiintuisi joka paikkaan.

Kiitos syketiedoista. Tosiaan suuret on siis vaihteluvälit. Eli 144 pulssilla olisi siis hilkun kilkun poitsu masussa [:)]. Tuo asia toivottavasti selviää sitten ultrassa. Toisaalta ymmärrän ihan hirvittävän hyvin niitäkin, jotka haluavat säästää yllätyksen synnärille. Itseänikin viehättäisi myös tuo vaihtoehto, mutta huomaan vaan olevani liian utelias. Kumpikin sukupuoli on omalla tavallaan ihana!!!

Nyt pitää jatkaa töitä[:'(] (no ei ne työt nyt ihan  noin yök ole, mutta kivempi olisi vaan miettiä vauvajuttuja......)

no niih.. nyt olis kolmas neuvolakäynti takana [:)] ja tänään rv 18+1
Painoa tullut yhteensä 2,7kg, hemppa 124, RR ok ja pissa puhdas [:)]
Vauvan syke 150 ja liikkeet +.. Kauhea myngerrys masussa [:D] Eivät meinanneet saada sykettä vahvana kuulumaan, kun aina jo Köpi vaihto kiireesti paikkaa ?
Saivat kuitenkin lopulta ne vahvatkin sydänäänet kuulumaan hetkeksi.. Kunnes taas rupes meidän pikkuinen jumppaamaan [:)] Nauratti neuvolatätiä ja kätilöopiskelijaakin meidän vauvan tohina [:)]
SF mittaa eivät vielä mitanneet (kuulemma rv 20 jälkeen..) , mut sanoivat et kohdun yläreuna on hiukan ylempänä mitä yleensä näillä viikoilla.. eli mulla nyt jo vähän navan yläpuolella..
Kaikki vallan mainiosti siis [:)]

Sea78: täällä toinenkin Hesalainen. Minä itse ängin väkisin neuvolaan. Sanoin että nyt on kuulkaas niin että minä tulen sinne nyt! [:D] Ok, oli tekosyynä että olen lähdössä matkoille ja haluan vaihtaa muutama sana neuvolasedän kanssa. Mutta, pidä pintasi, ja VAIHDA neuvolatyyppiä jos on tyly!

Ja tervetuloa porukkaan mukaan!

Heips!

Huh, täällä oli tänään toinen neuvolakäynti nyt kun viikkoja on 17+0 ja kyllä täytyy sanoa, että oli elämäni rankin reissu henkisesti :). Vauveli päätti sitten pelästyttää äidin puoli kuoliaaksi, kun yritettiin kuunnella sydänääniä. Esikoisen kohdalla olin niinkin onnekas, että kun anturi laskettiin mahalle, niin johan heti kuului ihana jumputus. Seuraavan kohdalla hetki haettiin ja sieltähän se ihana ääni kuului, mutta... Nyt kolmannen kohdalla olikin sellaista jännitystä, että.. ei kuulunut ääniä vaikka miten käänneltiin ja väänneltiin. Välillä nousin juomaan vettä ja taas jatkettiin, mutta ei. Kyllä jo itku pääsi kun terkkari sanoi pyytävänsä lääkäriä ultraamaan. Nooh, siellähän se sydän jumputti ja sain vauvankin nähdä. Huh helpotusta! Vaikka sitä tietää, ettei se ole sanottua että aina näilläkään viikoilla heti kuuluu mitään, niin pelästyttää se silti. Onneksi oli kaikki hyvin. Muutenkin oli neuvolassa arvot kohdillaan. Nyt vaan odotetaan jännityksellä rakenneultraa, joka on kolmen viikon päästä.

[:)] HELLOUTA [:)]

NEUVOLAKUULUMISET rv 18+3:

PISSA: Puhdas
RR: 128/77
HB: 124 ( viimeksi oli 128 )
PAINO: Alusta on tullut nyt 3,7 kg eli hienosti [:)]
SYDÄMEN SYKE: Tasainen ja voimakas

Lähete laitettiin ä-polille rakenneultraan.Ultra tehdään rv 20-21.Tarkempi aika soitetaan sitten,että koska on.
Ultran tekee ylilääkäri ja samalla hän ultraa sitten oikean munuaisen sekä maksan.
Samalla lääkärin kanssa katsastetaan noita mun paastoarvoja.
Seuraava neuvola on sitten jälleen 4 viikon päästä eli rv 22+0.

Yönsäde ja Mini rv 18+3

Hei, I am writing in english. i can speak finnish well but I can't write so well yet :P So you can answer in finnish :)

Its really weird, I called to neuvola to get my second nevoula time and they gave me in the end of october. Is it normal to have a second neuvola-käynti so late? I just wonder, because I have read your comments and you all have been already in the second time in neuvola

Judith: asutko Helsingissä/pääkaupunkiseudulla? Silloin sinulla on toinen neuvola vasta raskausviikolla 22 tai sinnepäin [:@] Mutta, jos haluat mennä ennen, niin soita takaisin vaan ja PAKOTA että pääset käymään!! Mehän maksetaan tästä palvelusta verojen muodossa.

(ps. I can also answer in english if you feel uncertain)

I understood really well, thanks :)
Yeah I live in Helsinki. Ok so all Helsinki people are going to neuvola just on 22 weeks.. Ok then I have no worries. I just wondered because all who I have heard has gone already second time there.

I think everything is OK because I have started to feel some moves inside so I guess my baby is ok and I don't need neuvola for making sure that everything is ok :)

Hei Judith!

Minä asun myös Helsingissä ja olen ollut neuvolassa 1.kerran viikolla 8+4 sekä 2.kerran viikolla 14+4 ja 3.käynti on sitten viikolla 22+0. Eli kolmas neuvolakäynti olisi seuraavaksi. Jos yhtään tuntuu siltä, että haluat aiemmin päästä neuvolaan, niin sinulla on siihen oikeus!! Aika pitkä odotusaika tulee muuten.

Heips... mulla oli tossa toka neuvola-käynti torstaina, painoo tullu parisenkiloa lisää...

Tunnen jo liikkeitä vähäsen sisälläni ja kun sydänääniäpitikuunnella niin täti joutu hakeemaan kokoajan uudestaan :) pikkunen ei pysynyt paikallaan ollenkaan :) hih ja ei varmaa kauan kestä et tuntuu kunnolla kuulemma, vilkas ko näyttäis olevan :) nyt odotellaan 1.10 olevaa ultraa ja 14.10 ois kolmas neuvola :)

Ja joo sainpas tietää olevani reesus-negatiivinen, miten noin 13-15 % suomalaisista vissiin, ylimääräisissä verinäytteissä joudun käymään tarkistamassa kehittääkö vereni vasta-aineita sikiön verta vastaan...

Onkos kellään mulla tämmöstä?

Judith: Kannattaa soittaa neuvolaan jos yhtään arveluttaa. Oudolta kyllä kuullostaisi, ettet ole käynyt neuvolassa vasta kuin kerran. Täällä Kuopiossa kävin ekan kerran neuvolassa joskus rv 8-9, omasta pyynnöstä kuuntelemassa sydänääniä rv 11, np-ultrassa rv 13, lääkärillä rv 14 ja tällä viikolla (rv 17+4) lääkärillä omasta pyynnöstä vihlomisien takia. Ensi viikon tiistaina on seuraava neuvola eli rv 18+3. Rakenneultra minulla on 6.10. eli rv 20+4. Olen kyllä kuullut, että pääkaupunkiseudulla voi  olla hiukan haastellisempaa päästä vastaanotolle, mutta sinulla on siihen oikeus. Ei ne voi estääkään

Minä olen itse niin hermoherkkä, että jos ei liikettä tunnu päivään, niin heti alkaa kuvitella pahinta doppleria en ole raskinut ostaa, joten mies saa vähän väliä vakuutella että kaikki on hyvin Ei taida pikkunen turhia masussa stressata, mutta onneksi silllon tällöin muistuttaa pikku tökkäisyllä<3

Tuli kirjoitettua tämä aluksi tuonne Syyskuun supinoihin, joten siirsin sitten tännekin[:)] ei ole oikein järki tänään kulkenut[:D]

Insu: Täällä kanssa yksi reesus- ilmoittautuu. Tuo asia ei meinaa sen enempää, kuin että hoitavan sairaalan on se tiedettävä, jotta voivat seurata äidin vasta-ainearvoja. Jos siis lapsi perii isältään r-plussan ja äiti on negatiivinen, niin äidillä saattaa nousta jotain vasta-aineita. Ne taas saadaan lääkkeellä kuriin. Ja ilmeisesti sairaalassa ollaan tarkkoja, ettei veret sekoitu (ööööö, en tiiä?). Mun äiti on kanssa negatiivinen, mutta mun sisko on positiivinen ja oli syntyessään kellertävä (ilmeisesti yleisin oire). Synnytyksen yhteydessä (tai keskenmenon/kaavinnan, kuten mulla keväällä) meille negatiivisille aina annetaan rokotus, joka suojaa seuraavissa raskauksissa. Mutta Kättärillä ja joka paikassa mulle on sanottu, että asiasta ei ollenkaan tarvitse huolestua.
Judith: Helsingissä on säästökuuri äitiysneuvolassa ja siksi raskauden alkupuoliskon käynnit on karsittu minimiin. Olen itsekin ollut aika hämmästynyt asiasta. Olen nyt 18. raskausviikolla ja käynyt neuvolassa vasta yhden kerran (viikolla 7). Mutta kuten muutkin ovat sanoneet, kannattaa soittaa neuvolaa ja pyytää käyntiä tähän väliin. Kun itse soitin viime viikolla, terveydenhoitaja sanoi, että neuvolassa on huomattu, että käyntiväli on liian pitkä. Olen menossa sinne viikon päästä, koska haluan tietää, ovatko sokeri- ja hemoglobiiniarvot ok. Kävin kerran yksityisellä ultrassa huolikäynnillä ja silloin kaikki oli ok. Nyt tunnen myös hentoja liikkeitä, joten neuvolan tukea en edes koe niin kovasti tarvitsevani. Hassua on, että juuri alkuraskaudessa, kun tukea tarvisisi epävarmuuteen ja huoleen (ainakin 1. odottavat), niin neuvolaan ei pääse. Luulen, että tuo käytäntö jää Helsingissä lyhytaikaiseksi.

[:)] HEIPPA [:)]

INSU: Täällä on myös yksi negatiivinen ihminen [;)][:D]
0- on veriryhmä.Mulla on nyt kyseessä kuudes raskaus "vasta".
Kaikki raskaudet ja synnytykset ovat sujuneet hyvin negatiivisuudesta huolimatta [;)]
Hyvin harvinaista on,että äidin ja vauvan veret pääsisivät sekoittumaan keskenään.

Yönsäde ja Mini rv 18+6

Tänään tuli käytyä neuvolassa rv 18+3.

Pissi: ok
HB: 116 (viimeksi ollut 121) pitää saada nousemaan...
RR: 120/71
Paino: alusta tullut yht. 4,7kg[:)]..... tullut vähän herkuteltua.
         Täti sanoi, että saisi olla 2-4kg tässä vaiheessa[8|] "Pikkuisen" saarnan sain, mutta laitoin kesäloman  
         piikkiin. Nyt arjen mukana alkaa sitten terveelliset elämäntavat, mies saa vahtia[;)] Ei kuulema sais   
         paino nousta koko aikana kuin 6-12kg. Katellaan nyt pysytäänkö linjassa[:D][:D]
Sydän: n.140 tykytti menemään ja tosi hyvin kuului, potkuja saatiin myös[:D]

Seuraava visiitti olisikin sitten kuukauden päästä, jolloin on kela-juttujen aika.

Takaisin