Neuvola jutut

Itse ainakin olen tyytyväinen, että vauva on viihtynyt vatsassa yli lasketun ajan. Meillä neljäs jouduttiin ottamaan leikkauksella jo rv 36+3 ja hän oli jotenkin niin poloinen, vaikka painoi 3kg, niin oli jotenkin niin luiseva ja alkuun rinnan imeminen oli vähän heikompaa ja painon nousua jouduttiin seuraamaan tarkasti ja kaiken sen päälle hän meinasi alkaa kellastumaan, mutta ei tarvinnut valohoitoa kuitenkaan. Lämpöä myös mitattiin osastolla oltaessa joka päivä. Joten minä mieluusti olen hautonut tätä murua masussa näin kauan, siellä vatsassa on hyvä vahvistua ja kasvaa :)
Koitahan voikukka9 malttaa mielesi, se kolme viikkoa kyllä menee yllättävän nopeasti. Itsestä ainakin tuntuu että nämä viimeiset viikot on kadonneet jonnekin vaikka vielä olisi kaikkea tekemistä. Ja tämä jännitys on jotain ihan kamalaa, kun odottaa että koska tapahtuu ja en millään haluaisi jäädä sinne sairaalaan, kun kotona jää lapset ikävöimään :sad001 vaikka tiedän että he pärjäävät isänsä kanssa todella hyvin.

Vaikka kohdunsuulla/-kaulalla olisi jotain muutosta tapahtunut, niin silti voi hyvinkin mennä la:n yli. Mulla tokassa raskaudessa oli viimeisellä neuvolalääkärikäynnillä paikat pehmenneet ja sormelle auki, ja tyttö syntyi vasta rv 40+6. Ei siis paljon eronnut esikoisesta, hän syntyi rv 41+1 ilman yhtään mitään ennakko-oireita. Nyt mulla on taas enemmän kaikenlaista kuin tokassa raskaudessa, on paikat pehmenneet, sormenpäälle auki, harjoitussupistusten lomassa on joka päivä ja yö myös kipeitä supistuksia, nivuset, häpyluu ja alaselkä tosi kipeät. Silti en jaksa uskoa, että ennen laskettua aikaa syntyisi. Viimeksi oletin, että varmana syntyy aiemmin, mutta kun ei niin tuskin tämäkään. :D

Rv 38+6

Muokattu viimeksi:
Mulla oli tänään viimeinen neuvola ennen suunniteltua sektiota. Paino oli laskenut viime viikosta kilon verran, paineet oli normaalit ja vauvan sykkeet hyvät. Vähän mietittiin neuvolatädin kanssa, että mahtaako vauva pysyä mahassa maanantaihin asti... Mulla on itsellä sellainen olo, että rupeaa syntymään muutaman päivän sisään, mielluummin tietty odottaisin sinne maanantaihin.

Mäkin toivoin viimeks, että toinen tulis aiemmin kuin eka, ja hieman tuntui ikuisuudelta ne yli menneet 8 päivää vielä! Että nyt en enää edes elättele toiveita ennen la, vaan luulen et menee joulukuulle. ;)

Neuvolassa tänään, kaikki ok. Ei otettu hemoglobiinia, mut se olikin viimeksi 120. Vauva on nyt asettunut pää alaspäin, tarkistettiin ikivanhalla ultralaitteella. Ens viikolle tuli kuitenkin neuvolalääkäriaika, ja seuraava terkkarikäynti parin viikon päähän. En jaksais sitä lääkärikäyntiä, kun tuntuu turhalta, mut kai siellä nyt pitää käydä, niin saavat merkinnät papereihin. Painoa tullut vähän reilummin kuin aiemmin, mut ei mitenkään hälyttävästi. Onko tuo nyt ihme, jos vaan kotona istun ja syön :D

Rv 37+3

Neuvolakuulumiset:

Paino 88.4kg (+389g)
Turvotus ++
RR 121/92
Pissi puhdas
Hb 142
Sf 34

Vauva on melko korkealla, sf mitta huitelee siis jo yli keskikäyrän. Mua niin turhauttaa kun vauva ei laskeudu, eikä muutenkaan mitään merkkejä että paikat olisi kypsät. Neuvolasta kyllä yritettiin lohduttaa että laskeutuminen voi käydä nopeastikin mutta kyllä rivien välistä huomasin että ei tässä ainakaan ennen laskettua aikaa taida sen kummempia tapahtua. Nyt mää alan kyllä harrastamaan kolmea ässää ja teen ties mitä synnytystansseja.

Rv 37+5

Tänää oli taas neuvola.

Painoo oli tullu 650g/vk, nyt virallisia "raskauskiloja" mulle tullu peräti 200g..
Verenpaine oli hyvä neuvolamittaukseks(136/85)
Hb:ta ei mitattu,katotaa ehkä ens kerralla..
Turvotus: h+(mitä lienen tarkottaa,vähä sormet turvoksissa)
Pissa puhdas edelleen
Sf-mitta 32cm, menee nätisti keski-ja alakäyrän puolesvälis. Täti arveli et laskettuna aikana vauva ois n. 2900-3300g, eli ei mikää jätti.

Tänää katottii myös ikivanhalla ultralla et kui päi vauva on,ja rt se on edellee.. ei vielä täysin kiinnittyny mut ei kuitenkaa enää pää liikkunu iha nii helposti ku aiemmin.

Vauvan syke vaihteli 140-160, ja meinas aiheuttaa harmaita hiuksia.. ensi tuo paineli karkuun ja lopulta jo säikäytti vähä kaikkia ku ensi kuulu jotai outoja sivuääniä ja lopulta ei kuulunu syke ollenkaa.. mut todettii et se sivuääni tuli siitä ku tuo hankas selkääsä sitä anturia vasten ja syke hävis koska se meni istukan taakse piiloon :D

Seuraava käynti 2vk päästä,sikäli jos ollaa yhtenä kappaleena..

Rv 38+0

Neuvolassa tänään 36+1.

Verenpaineet normaalit, pissa puhdas, hB 137, vauvan liikkeet hyvät ja sykevaihtelu hyvä. Painonnousu 450g/vko ja SF 30cm eli hyvin sirolla kohdulla mennään. Raivotarjonnassa, pää tuntui aika alhaalla ja kiinnittyneenä. Terkka totesi lopussa, että voisi ajatella ettei laskettuun aikaan asti menisi vaan syntyisi jo viikon pari etuajassa, mutta eihän näistä silti koskaan tiedä. :)

Terkan painelu vatsan alueelle aiheutti supistuksia ja kovan vastapotkun vauvalta takaisin. :) Nyt painelusta jäi ikävä tunne vatsaan ja selkään asti. Kai Tässä vielä lähdetään synnyttämään tulevan vuorokauden sisällä, haha. No ei! Eieiei, en ole valmis! Terkka kehotti nyt nauttimaan raskaudesta kun se vihdoin on mahdollista, mä kun voin tällä hetkellä paremmin kuin koskaan tähän mennessä raskauden aikana. :) Siksi koen vahvasti myös tällä hetkellä etten ole valmis siihen että meille syntyisi vauva vielä kuukauteen, koska vihdoin voin elää normaalia elämää, suunnitella ja tehdä ja toteuttaa eri juttuja, nähdä kavereita, leipoa sämpylöitä, tyhjentää tiskikonetta ja käydä jopa oman koirani kanssa pienellä kävelylläkin. :) Täytyy kuitenkin ottaa iisisti tekemiset, kun vauva alhaalla ja kiinnittynyt että tosissaan saataisiin vielä mahdollisimman monta päivää ja viikkoa elämää tässä muodossa. Mitä lähemmäksi synnytys menee joulukuun vaihdetta, niin oikein hyvä niin! Mäkin ehdin sitä ennen vielä toteuttaa itseäni, fiilistellä joulua, leipoa, nähdä ihmisiä, käydä parin läheisen lapsen synttäreillä ja muilla läheisillä kylässä jnejne. :)

Meillä oli tänään neuvola lääkäri , 36+0!

Pakko nyt komppaa edellistä, et täälläkin voitu erittäin hyvin aikaisempaan nähden! Ekat pienet kävelyt koirien kanssa moneen kuukauteen , kauppa reissuille päässy mukaan ja nyt on olo että pystyy kotona puuhaamaan ja jopa kylässä käydä ! Oma mieliala paljon parempi!! :) tuntuu että kivut ja painon tunteet ym vihlonnat tuntuu nyt normaaleilta.

Niin, eli neuvola lääkärin käynti:
- rv 36+0
- sokerit ja proteinit puhtaat
- paineet 118/ 85, syke 102
- paino 66kg ( eli + 13 kg lähtöpainosta)
- lapsen sykkeet 135-145
- lapsen pää painunut todella alas, lääkäri tunsi sen hyvin. Rv- tarjonta.
- Kohdunkanava pehmeä ja lyhentynyt, kohdun nipukka pehmennyt ja sormelle auki. ( ei ole ennen ollut, vain ulkosuu auki)
- hemoglobiini pitää ottaa ensi viikon neuvola käynnillä.
- normaali elämää saa elää, vain uimahalli kielto tuli.
- valkovuodosta puhuttiin kun muuttunut vetisestä paksuksi valkoiseksi , joka tullut kerrallaan klönttinä että on normaalia ja ei ollut tulehduksen merkkejä.
- lapsen liikkeistä kysyin , tarvitseeko huolestua jos välillä rauhallisempia päiviä , niin ei tarvitse , kuhan jotain liikkeitä tuntee. Vaikka ei selkeästi jalka tulisikaan vatsasta läpi, niin kuin useana päivänä on ollut.
- jos synnytys käynnistyy , soitto Hyvinkäälle ja sieltä ohjeet miten toimia ( tulot , ym )

Täällä oli myös neuvola, 38+0
Vauva on ollut merkintöjen mukaan raivotarjonnassa 17.8. neuvolasta lähtien (siis eka huomio asiasta). Täällä ei olla kieputtu yhtään!
No, th:n mukaan porautunut alemmas ja tiukemmin (hyvä), ei kuitenkaan ihan jumissa vielä.
Sf-mitta on pysynyt samoissa, 33 -> 33,5 (34+0 -> 38+0), eli osoittaa myös laskeutumisen.
Painoa on kertynyt taas, mutta onneksi näyttäis nyt olevan vain turvotusta (oon treenannu niin paljon, että rasva% lienee matalampi kuin raskauden aluksi ;) )
Pieni reagoi hyvin ja odotetusti käpälöintiin ja doppleriin.
Viikon päästä seuraava neuvola, ja kahden viikon kuluttua 16.11. lasketun ajan aattona olis polikontrolli käyrineen. Saapa nähdä, missä merkeissä synnärille seuraavaksi mennään :)
Reippailla kävelylenkeillä käyn edelleen päivittäin ja pari kertaa viikossa ryhmäliikuntatunnilla, kunnes koittaa aika, ettei kykene ...

Mullakin oli neuvola tänään, rv 39+0. Oli eri täti kuin yleensä, ja se oli itse asiassa tosi kivaa vaihtelua! Tämä kätilö antoi ensimmäisen kokoarvionkin tälle vauvalle. Meinasi, että tuntuu sirolta, sf-mittakin vain 32cm. Kerroin hänelle, että niin on edellisistäkin mun yli 4-kiloisista vauvoista arvioitu. Hän totesi, että minulla on ehkä niin tilava lantio, että vauva on hyvin supussa siellä. Joka tapauksessa arvioi vauvan olevan nyt n. 3500g (±200g). Ja jos vauva kasvaa vielä 2 viikkoa mahassa, niin kuin minulle on ollut tyypillistä, niin 4-kiloinen saattaapi tulla. Tai sitten yli 4kg. Kätilö sanoi, että jännä nähdä, minkä kokoinen sieltä sitten tulee kun nyt tosiaan kuulemma mun mahassa on vielä tyhjää tilaakin, ja kun vauva tuntuu niin sirolta. :D

Paino oli nyt mullakin pompsahtanut enemmän, 1kg/vko. Mutta kätilön mielestä aivan ok, kun viimeksi oli tullut vain 140g/vko.

Verenpaine oli 121/71 ja hemoglobiini 114! Jee, nyt oon viimeiset 2 viikkoa muistanut ottaa sen Obsidanin tasan tarkkaan joka päivä, kun viimeksi hemoglobiini oli vain 102.

Vauva on raivotarjonnassa ja syke oli 130. :)
Maha on laskeutunut, mutta vauvan pää ei ihan ole vielä kiinnittynyt. Ei kuitenkaan ole enää paljosta kiinni.

Kätilö paineli niin kovasti mun mahaa, että kun nousin ylös siellä niin heti tunsin aivan uutta kipua. Neuvolan jälkeen käytiin kaupassa ja voi mitä tuskaa oli siellä kävellä, sattui niin kovaa että ajattelin kans synnyttäväni vielä tänään! :hilarious: Koko illan kivut jatkui ja vauvakin vissiin stressaantui siitä painelusta kun jumppas menemään 5,5h putkeen sieltä neuvolasta lähtien! Ja sehän ei oo normaalia ollut tämän raskauden aikana. Taitaa huomenna olla hyvin rauhallista mahassa kun kaikki kovimmat potkut potkuteltiin tänään yhteen pötköön.. :joyful:

Täällä lääkärineuvolakuulumiset tältä päivältä:

Raskausviikot 36+6
Verenpaine 138/87, p. 67 ("Hui!", ajattelin, mutta paineiden nousu loppua kohden kuulemma normaalia), B-Hb 124
Paino 70 kg (4 viikossa +0,8 kg, +0,2 kg/viikko)
Vauva raivotarjonnassa, liikkeet ++ ja syke 137, ei vielä kiinnittynyt/laskeutunut
Kohdunsuu pehmeä, kaulaa jäljellä 3 cm, sisäsuu tiukasti kiinni
Kohdunpohjan korkeus 32 cm
Streptokokkinäyte ok, ja influenssarokote laitettu

Seuraava neuvolakäynti on vasta kahden viikon päästä. Ensimmäisessä raskaudessa niitä taisi olla tiheämpään, mutta väliäkö tuolla, jos kaikki kerran on hyvin.
Lopuksi lääkäri sanoi lempeästi, että "Vauva on valmis syntymään, milloin vain. Hyvä tästä tulee!"
Niin tulee! Pitkä lenkki koiran kanssa auringonpaisteessa toi energiaa jatkaa innolla remppahommia. :cool05

Nää neuvolakäynnit käy vaan kerta kerralta tylsemmiksi.. ei ole enää oikein mitään juteltavaakaan.

40+3
Sf-mitta 34,5 cm
Paino 95,5 kg (-1 kg viime viikkoon, +20,6 kg ekaan neuvolaan) - turvotusta mm. mahassa, jäi painaessa sormen jäljet..
Paineet 130/90
Hb 124
Vauvan sykkeet +135

Kaikki ok, ens viikolle varattiin vielä kontrolliaika ettei nuo paineet pääse nousemaan salakavalasti.

Rv 38+5

Paino 89.0 kg (+600g)
Turvotusta
RR 123/90
Pissi puhdas
Sf 35
Prom-testi negatiivinen
Syke noin 130

Lähtökuopissa ollaan vaikka sf mitta on edelleen noinkin iso. Toisaalta aina kun menen selälleni niin pylly jää navan kohalta niin korkealle. Jos ei aiemmin kuulu niin viimeistään 1.12 käynnistykseen. Yritettiin mua kyllä lohdutella ettei mene joulukuulle asti :D

Rv 37+0

Paino 65,3 kg (viikko sitten oli 66kg, lähtö 53kg)

Verenpaine 117/ 80 , syke 89.

Proteinit +/-
Sokerit -

Hemoglobiini 127

Sf 32

Lapsi : RT , syke 137-155, liikkeet ++

Vähä epäiltiin mun oireiden takia ettei ehkä mee kauaa ja varuilta pissa lähete ku ollu yöt vähä vaikeita ja koko ajan pissahädän tunne.. vatsa taas sekaisin. Ja kun neuvolassa kokeiltiin vatsaa, painelu tuntui tärähtelynä alhaalla. Siihen neuvola täti totesi että tuntuu vai, ootas kokeillaan pää ja sehän oli niin alhaalla että syy selittyi sillä. :D rokotteen sain samalla.

Tänää neuvola rv 39+0.
Verenpaine normaali, kotona matala.
Hemoglobiini 100mg raudalla 127, samaa rautamäärän syöntiä jatketaan nyt ja synnytyksen jälkeenkin jonkun aikaa.
Sf-mitta keski- ja yläkäyrän välissä ollu koko ajan, ultralla mitattu kolme viikkoa sit vauvan koko ja oli keskikäyrällä.
Vauva ollu alhaalla ja lähtökuopissa jo piiitkään mut eipä oo vielä näyttäny halukkuutta syntyä... Seuraava neuvola aika varattiin kahen viikon päähän sillä ajatuksella että sinne ei tarvii enää mennä :P

Eiks tuo sf-mitta varpahat oo ihan normaaleissa lukemissa, miulla aika samoissa ja vauva jo kovin alhaalla :)

Eiks tuo sf-mitta varpahat oo ihan normaaleissa lukemissa, miulla aika samoissa ja vauva jo kovin alhaalla :)

Huomasinkin vasta kun olin kirjoittanut tektsin että melko normaalissahan tuo onkin, kun neuvolakortin käyrää katsoin :) viimeksi oli 34cm ja ennen mittausta neuvolassa vaan tokaistiin että nyt on varmaan pienempi mitta kun maha näytti niin valahtaneen alas, mutta olikin kasvanut sentillä. Sillä mä jotenkin ajattelin että se on iso mitta :D

Siellä se vauva vielä massaa kovasti kerää itelleen ni vähän sf-mitta kasvaa vaikka maha valahtaiskii alas :)

Mulla oli tänään neuvola rv40+4 ja kaikki mainiosti. Verenpaine vähän normaalia korkeampi eli olikohan nyt sitten 122/76, pissa puhdas ja painoa oli tullut 400g/vko. Vauvan sykkeet 134-145. Vauva oli nyt laskeutunut ja hänen päänsä ei enää hinkkaa vasten mun häpyluuta vaan on selkeästi alempana ja kuulemma tuon enempää se ei mulla varmaan laskeudukaan, koska uudelleen synnyttäjillä vauva ei varsinaisesti enää välttämättä kiinnity. Käsikopelolla painoarvio 3,5kg ja kuulemma vaikuttaa pitkältä mutta ei pyöreältä. Terkka myös kysyi, että pitäiskö vauvan olla poika; hän tunsi kivekset niin selkeästi mun vatsan läpi :hilarious:

Nyt vaan odotellaan...maanantaina soittoa neuvolaan, jos vauva ei ole syntynyt ja saan sitten lähetteen yliaikaiskontrolliin.

Täällä oli myös neuvola, rv 39+0
Kaikki vaikuttaisi normaalilta, pissa ja paineet ok. Sf-mitta 34 cm (edelliset 33-33,5) nyt keskikäyrällä. Paino -400g/vko :D ... Kerrankin oikea suunta, kun juuri tänään ei ollu turvotusta! Kuunneltiin vauvaa ja myös istukkaa. Kysyin, että voiko siitä päätellä jotain ja terkkari sanoi, että asiat on hyvin kun istukan syke on hiukan nopeampi kuin vauvan (aina oppii jotain uutta). Paikalla oli myös herttainen harjoittelija, ja hän pääsi myös tunnustelemaan vauvaa. Kehuivat, että helppo tunnustella, kun ei ylimääräistä :) joo, vauva on siellä melkein jumissa. Sitten vaan odotellaan ihmettä.
Hemppa oli viikko sitten 125, joka on kyllä minulle ja tässä raskaudessa hyvä. Polille 39+6 ja neuvolaan (jos vielä tarvetta) 40+4. Toivotaan asioiden ratkeavan ennen sitä!

Takaisin