Neuvola jutut

Meillä on tainnu olla sykkeet 130-140 koko ajan, melko matalat alusta asti. Eikös kaikki yli 120 ole normaalia? Jos ei ollu ellami hirvee jumppa menossa sykkeitä kuunnellessa ni tuo on ihan hyvä lukema :) Niitä sivuääniähän sieltä etitään ja jos jotain ois vikaa ni varmasti ois siitä neuvolassa mainittu.

Ainiin tuosta neuvolakäynnistä sen verran vielä, että olipa hyvä että mies oli mukana tämän kerran! Tuli väsymyksestä ja supisteluista puhetta niin terkkari oli sitä mieltä, että levätä pitää ja kun mies taas viikon päästä menee töihin, niin olisi ihan hyvä jos minulla olisi jotain apua. Ehkä nyt ymmärsi, että ei tämä väsymys ole laiskuutta, vaan normaalia tässä tilassa ja itseään pitää silloin säästää.

Mulla oli kans kilpparivajis jo ennen raskautta ja mielestäni sitä on seurattu aika huolimattomasti. Pari kertaa testattu kun olen itse pyytänyt. Alussa nostettiin vähän annostusta. Nyt viimeksi oli tsh hypännyt 0,6 -> 1,9 ja lääkärin mielestä ei ois tarvinnu nostaa annosta mutta väsymyksen takia pyysin että nostettais.

Niin luin että normaalin rajoissa. Oli 120 ja allekin. Th oli vähän huolestuneen oloinen mutta laitto sit suurimman saamansa lukeman korttiin, aika nopsaan kuunteli. Miettimään vaan jäin kun ennen ollu korkeemmat mut eikai tässä mitään.

Mulla oli kans kilpparivajis jo ennen raskautta ja mielestäni sitä on seurattu aika huolimattomasti. Pari kertaa testattu kun olen itse pyytänyt. Alussa nostettiin vähän annostusta. Nyt viimeksi oli tsh hypännyt 0,6 -> 1,9 ja lääkärin mielestä ei ois tarvinnu nostaa annosta mutta väsymyksen takia pyysin että nostettais.
Aika jännä et kui tollee.. täällä ollu kontrollit rv10, rv20 ja rv30. Ja mä sain viel ylimääräsen labra-ajan varuilta et jos alkaa olo huononee(tunnen hyvin olossani kilpparimuutokset).. onha toi sun nousu aika hurja,ihme ettei lääkäri päättäny nostaa annosta.

Mä oon käynyt raskaudenajan kuukauden välein tarkistamassa kilppariarvot.

Mullaki oli jo kilpparin vajis ennen raskautta ja alkuraskautena piti käydä verikokeis 6 vkon välein ja sit jossain välis se vaihtu että 8 vkon välein.
Viime maanantaina neuvolassa sanoi ettei enää tartte mennä verikokeisiin tämän raskauden aikana.

rv33+3

Mulla on joka kuukausi noin 15. päivä verikokeet kilpparin vuoksi, lähete valmiina labrassa. Sit on ollu niitä verenkuvia vielä lisäksi, että on ollu kokeita. Nyt ehtii vielä lokakuussa ottaa, sitten ei niin väliä :)

Olipas kutkuttava neuvokäynti. Sydänääniä ei saatu kuulumaan mutta onneksi neuvolatäti tunsi kuitenkin liikettä sen verran paljon että sen takia ei sykkeitäkään saatu kuulumaan kun toinen riehui niin paljon. Kyllähän se vähän säikäytti! Vaakakin näytti jo hurjat 84.8 kg eli n. 8 kg tullut painoa lisää. Sf mitta oli 29cm.

Rv 31+5

Neuvolassa käytiin miehen kanssa yhdessä, oli nyt sellainen parisuhdekäynti 1,5h, jonka tarkoituksena oli jutella voimavaroista, parisuhteesta, oman lapsuuden hyvistä ja huonoista puolista jne. Oli kyllä hyvä käynti. Uusi neuvolan terveydenhoitaja on kyllä nyt todella ammattitaitoinen, lämminsydäminen, empaattinen ja ymmärtäväinen. On niin huojentavaa, että neuvolan suhteen asiat on nyt niin hyvin kuin olla voi.

Neuvolassa muutoinkin kaikki oli kunnossa: pissanäyte puhdas, verenpaineet hyvät ja SF-mittakin noussut alakäyrän ja keskikäyrän väliin, ollen nyt siis 25cm. Vauvan sykkeet oli hyvät. Paino oli neuvolan mukaan 73kg eli noussut tähän mennessä 9kg ja terkka totesi, että on hyvin maltillinen ja normaali painonnousu. Hemoglobiini oli 130 mutta lisärautaa syön ja jatkan, koska ferritiini ainoastaan 15. Täytyy siis tankata rautavarastoja synnytystä varten. Terkka laittoi myös koneelle varmuuden vuoksi jo odottamaan maksa- ja sappikokeet, koska mulla alttius hepatoosiin. Olen itse syntynyt ja mun veli on syntynyt keskosena hepatoosiin takia. Nyt ollut lievää kutinaa viime viikolla, mutta se meni ohi. Huojentavaa, että kokeet koneella valmiina, jos oireita ilmaantuu.

Seuraava neuvola rv 33.

Rv 30+1

Uh, vielä pitäisi kerran mennä neuvolaan täällä paikkakunnalla ja tulevallekin paikkakunnalle on soitettu aika. Nyt oon joutunu pari kertaa käymään ilman miestä neuvolassa ja kyllä täytyy sanoa, että mä kaipaan sitä mukaan. Mun oma mieli on jotenkin levollisempi, kun se on mukana kuuntelemassa ja neuvolatätikin ottaa miehen huomioon hyvin. Eikä kertaakaan oo tarvinnut miestä neuvolaan raahata, vaan ihan vapaaehtoisesti on lähtenyt mukaan - kuten myös kaikkiin ultriinkin.

Meillä vaan tuntuu, että täällä olisi neuvolakäynnit vaan lisääntyneet, mutta tulevalla paikkakunnalla tuntuvat vähenevän :'D Viimeksi kuitenkin kaikki oli ok, hemoglobiini on vaan tippunut 110, joten rautalisän kävin ostamassa ja nyt sitä pitäs vaan muistaa ottaa säännöllisesti. Mä oon niin huono noiden pillerien kanssa... SF-mitta oli noussut hyvin, nyt se oli 24cm, mutta noussut omalla käyrällään, vaikka vähän ali olikin.

Kasvukontrolliultra oli tiistaina ja sinne mies pääsi mukaan. Sanoikin, että oli kiva päästä näkemään tyyppiä ja kuulemaan, että kaikki oli silläkin saralla hyvin. Kaveri ei tykännyt olla käyrillä ja olikin hirmu levoton antureiden alla. Virtauksia ei satu kunnolla mitattua, kun tyyppi pyöriskeli ihan huolella ultran alta pois. Syke oli 130-150 välissä tyypin hääräillessä. Painoarvioksi saatiin 1600g, että hyvin kasvaa edelleen. On vain siro lapsi, eikä tuolla liikkuvuudella pitäisi olla mitään ongelmaa. Yhteen kontrolliin määräsivät kuitenkin vielä. Hyvä vaan, että seuraavat kunnolla. Ja raivotarjonnassa täällä ollaan oltu koko raskauden ajan :'D

Tämä viimeisin kontrolli siis 31+5 :)

Meillä heitti vauvan sykkeet sairaalassa 120-180 välillä ja on kuulemma ihan normaalia.
Puolen tunnin sisälläkin aaltoili kymmenien välillä.
Ja johtuu tosiaan mm. siitä, että mimmosessa asennossa se vauva siellä masussa on.
Onko se hereillä? Vai nukkuuko se...
Milloin viimeksi söit? Ja mitä söit? Jne...
Että tont woli Ellami!
Kaikki on varmasti ihan hyvin... :happy:

No just, nyt mua kyllä ketuttaa. Onneksi olen edes itse tajunnut pyytää niitä kilpparikokeita sillon tällön. Kukaan ei myöskään tullut maininneeksi että rautalisä voi vaikuttaa thyroksiinin imeytymiseen..itse tajusin sen vasta kun olin vedelly rautaa pari kuukautta..Noh, onneksi ei käynyt mitään muuta kuin että oon ollu ihan raatona väsymyksestä.

No just, nyt mua kyllä ketuttaa. Onneksi olen edes itse tajunnut pyytää niitä kilpparikokeita sillon tällön. Kukaan ei myöskään tullut maininneeksi että rautalisä voi vaikuttaa thyroksiinin imeytymiseen..itse tajusin sen vasta kun olin vedelly rautaa pari kuukautta..Noh, onneksi ei käynyt mitään muuta kuin että oon ollu ihan raatona väsymyksestä.
Otitko thyroxinin ja raudan yhtä aikaa? Näillä kahella pitäis olla se 4h väliä.. iha pyllystä jollei kukaa muistanu kertoo tästä! Mä otan aamulla ekana thyroxinin ja illalla vikana mammavitamiinin jossa on rautaa.. just tästä imeytymissyystä..

Jelly_Bean, sympatiaa ... Mä vetelen vitamiinit myöhemmin päivällä. Aamulla otan lääkkeet tyhjään vatsaan enkä syö ainakaan puoleen tuntiin aamiaista.

En ottanu yhtä aikaa mutta silti ärsyttää ettei kukaan kertonu :D otan raudan aina illalla ja thyroxiinin tietty aamulla. Vitamiinit jossain välissä kun muistan. Ärsyttää vaan tuo neuvolan toiminta kun mistään ei pidetä kunnolla huolta. Mitähän muuta niiltä on jäänyt kertomatta kun en ole tajunnut kysyä.

Mulla on se juotava yrttirauta toiminut hyvin. Tänään terkkarissa hb 127 ja paineet 100/60. Paino oli pudonnut kuukauden takaiseen 200 grammaa :o Vauva oli kääntynyt raivotarjontaan ja sykkeet oli hänellä hyvät.

Taas kummallinen juttu neuvolasta. Mulla on SF ollu koko ajan siinä keski- ja yläkäyrän välissä. Tänään neuvolalääkäri mittasi ja sanoi että hyvin mennään tasan keskikäyrällä. Minä sitä ihmettelin ja näytin korttia ja hän taas näytti minulle koneelta miten siellä se todellakin meni ihan tasan keskikäyrää. Vähän jäi epäselväksi miksi kortissa on erilainen käyrä. Että joo, nämäkään eivät siis ole mitään universaaleja..

Miulle neuvolatäti sanoi, että se neuvolakortti mihin käsin merkitään tuo SF-mitta, niin on totuuden mukainen, koska siihen pystyy merkkaamaan ne mitat ihan oikealla raskausviikolla ja päivillä. Ja se koneella oleva juttu, mihin merkataan mitat, niin laittaa ne mitat täysille viikolle, ei siis ole totuudenmukainen. Minullakin koneella oleva käyrä on ihan erilainen, mitä neuvolakortissa, mihin on tosiaan ihan käsin merkattu ne mitat.

Viime neuvolasta tuntuu olevan ikuisuus, vaikka normaali kuukauden tauko. Huomenna aamusta meno ja ootan niin paljon sitä käyntiä. On kysymyksiä ja ootan innolla hb:n lukemaa..

Ja haluan hirveesti ultraan!

Takaisin