Neuvola jutut

Neuvolassa tänään käyty. Paino 62,1kg (lähtö 58kg) pissat puhtaat, rr 136/79 ihme,yleensä neuvolassa korkeat,vaikka kotona ok. Kohdunpojan korkeus 21cm, hb ei mitattu,koska olo niin hyvä ja aina ollut kunnossa. Sykkeitä sai etsiä tovin,kylki asennossa sitten löytyi. Kaikki oli oikein hyvin :)

Mulla ei oo mitään käsitystä mun hemoglobiinista, sitä ei vissiin ole mitattu neuvolassa tähän mennessä vielä kertaakaan. Lapsena muistan syöneeni rautaa, mutta aikuisiän osalta en yhtään tiedä että millä tasolla on menty.

Tänään oli tavallinen neuvola, puolissa välin mennään ja onneksi vain kilo tullut lisää!

Rv 19+5

Niin ne viikot vaan vierii, Varpahat :)
Pianma, onpa jännä ettei oo hemppaa tarkistettu. Mulla sormenpäästä otettuna laskenut 118->104 joten lisäsinpä rautaa vielä entisestään.
Ihan niinku jonkun verran olis jo auttanut tuo Flora.. jotain rauta/vitamiinimehu. Hengästyminen on ollut plussasta asti aikamoista.
Katjusha rv. 20+1

Onko muilta mitattu kohdunpohja? Multa ei mitattu ja ihmettelin jo silloin asiaa kun olin lukenut monesti että mitätään.

Multa otettiin sf-mitta rv17+0 lääkärineuvolassa ja oli silloin 12cm. Eilen oli tavallinen neuvola ja th vaan tunnusteli vatsaa käsin ja merkkas sf-mitan kohdalle neuvolakorttiin että navan korkeudella. Mun käsittääkseni sitä mittaa aletaan yleensä seurata vasta vähän isommilla viikoilla enemmän. Mulla on seuraava neuvola 27+jotain ja luulisin että sillon mitataan tarkemmin :)

Sf mitta minultakin siis mitattiin. Olin vahingossa kirjoittanut kohdunpohjan korkeus :) mietinkin yöllä hereillä ollessa että väärin kirjoitin :) rv 22+4

No höh! Eipä ole mitattu multa sitäkään. :shifty: Ei ihme että käynnit tuntuu jokseenkin turhilta, kun ei siellä mitään tapahdu. Ehkä sitten ensi kerralla. Seuraava käynti on kuitenkin vasta heinäkuun lopussa, jolloin ollaan jo reilusti yli puolenvälin.

Ei ole vielä mitattu sf-mittaa, terkkari viime kerralla sanoi, että ei mitata vielä vaan vasta isommilla viikoilla eli varmaan ensi viikolla kun on seuraava neuvola. Tosin ens kerralla on sijainen, niin en tiedä mittaako se sitä sitten vieläkään kun viikkoja on silloin vasta 22+

Mä itse olen kyllä tosi tyytyväinen meidän neuvolaan sekä terkkariin ja lääkäriin. Tulee olo, että oikeasti halutaan pitää äidistä ja vauvasta huolta. Kahden ekan kohdalla kun kävin eri neuvolassa niin se oli sellaista kiireistä liukuhihna-meininkiä...

Multa lääkäri mittas lääkärineuvolassa kohdunpohjan korkeuden rv 17+0 ja se oli 15 cm.

Mun käsittääkseni kohdunpohjan korkeus=sf-mitta. Eli samaa asiaa tarkoittavat :)
No nyt mä sekoilen sitten ihan huolella :smiley-bounce022 en tiedä itsekään enää mistä puhun. Mutta anyway, se mahasta mitattu mitta oli mulla sen 21cm. Kiitos maje555 asian selventämisestä :)

Vieraspaikkakunnan nlassa tunnusteltiin kohdunpohjan korkeudeksi n. 17cm, muistaakseni rv 17+3. Ei täällä kotoneuvolassa ole ollut puhettakaan mittailusta. Muistaakseni edellisissäkään raskauksissa ei ole lähetty mittailemaan ennen puoltaväliä.

En tiedä onko syynä toinen raskaus vai vaihtunut neuvola, mutta aika vähän on tällä kertaa tutkittu, ohjeistettu ym. Täytyypä itse ottaa puheeks ens kerralla. Tähän mennessä eka nla rv8, sitten eka ultra rv12, toka laaja nla rv16 ( jolloin kuunneltiin sydänäänet ei mitattu sf vielä kertaakaan) ja nyt odotellaan rakenneultraa joka tulee olemaan rv20+5. vielä ei mitään puhetta nlalääkäristä joka esikoisesta oli muistaakseni aika alussa, silloin sain myös vau-oppaan ja läjän muita esitteitä mm imetyksestä ja ruokavaliosta :D jospas sitä nyt yhden jäljiltä kaiken sitten osaa.. ja sokerirasituksessa kävin viimeksi rv 22, kohta tulee jo kiire senkin kanssa.

Mulle sano neuvolantäti, että ne sf-taulukot alkaa jostain rv. 20.
Viime viikon lääkärineuvolassa mitattiin, en muista paljon oli, mutta lääkäri kuitenkin mittasi pyydettäessä 19+0.

Multa mitattiin tänään ekan kerran ja rv 22+2, 21.5cm oli korkeus eli normaalin rajoissa. Seuraavaks onkin kivan kolmen viikon combo edessä.. eka sokerirasitus (samalla tsekkaavat sit sen rh-tilanteen), sit hammaslääkäri ja sen jälkeen lääkärineuvola. Ahdistaa jo valmiiksi.. :shifty:

Mutta joo, voiton puolella siis ollaan, kun sain raskaustodistuksen käteeni. Tästähän se lysti sitten todenteolla tosiaan alkaakin, kun joka viikolle näyttäisi olevan jotain ohjelmaa, onneksi kohta pääsee äitiyslomalle, kun loppuu muuten vuorokaudesta tunnit kesken kaiken tän ohjelman kanssa. :eek:

Joia, minusta tuntuu että se on mittanauhan mitta häpyluusta kohdun korkeimpaan kohtaan, eli mulla navan seutuville tässä kohti. Korjatkaa jos oon väärässä.

Maanantaina oli neuvola ja viikkoja 22+0. Paino olineljässä viikossa noussut100g, mutta juhannuksena sairastettu vatsatauti tiputtikin pari kiloa. Kaikki kunnossa ja sykettä sai taas kuunnella. Lähete sokerirasitukseen tehtiin ja saatiin raskaustodistus. Kesäloman kunniaksi täyttelin kaikki Kelan paperit ja hain jo kaikki tuet valmiiksi. Lisäksi kävin Lastentarvikkeessa hakemassa babyboxin ja hipelöimässä vauvatarvikkeita.

Takaisin