Neuvola jutut

Mä kävin tänään neuvolassa ihan vaan kuuntelemassa sydänäänet kun ei ole yhtään sellainen olo, että olisin raskaana. Hyvinhän ne äänet kuului ja syke oli noin 160 :) Seuraava varsinainen neuvola noin kahden viikon päästä.

Eilen oli neuvola, eli se eka sisäänkirjautuminen. Kätilö meinasi, että aika varmasti tämä toinen vauva syntyy sektiolla, koska ensimmäinenkin syntyi ja leikkaushaava on pystysuunnassa. Toisaalta olen helpottunut uutisesta ja toisaalta en. Tehdäänkö suunniteltu sektio muuten aina nukutuksessa?

9+1

Ei ne ainakaan mielellään nukuta. Sanoivat mulle kiireellisessä sektiossa että se on iso riski, parempi tehdä puudutteen alla.

Kiireellinen ja hätäsektio on mun tietääkseni eri asia. Eli hätäsektioon nukutetaan ja kiireellinen yleensä tehdään hereillä. Suunniteltu tehdään myös yleensä hereillä ja siihen pääsee puoliso mukaan.

Mulla oli vuosi sitten kiireellinen ja olin hereillä, eikä päässyt mies saliin mukaan. :-( jossain sairaaloissa pääsee. Kiireettömään kai pääsee puoliso aina mukaan.

Tänään neuvola 15+4. Paino oli 59,9kg ( +1,9kg lähtöpainoon) rr 145/84 ( kotona 111/72) neuvolassa aina koholla,mikä lie jännitys :) Hb 154 ja sykkeet löyty hyvin 157 oli vauvan syke. Pissat puhtaat. Seuraava neuvola 30.6

Miten tässä malttaa odottaa seuraavaa neuvolaa :wideyed: Vasta noin 4vk päästä. Huh, oliko se muka näin esikoisenki aikaan :grin

Ihan vaan tuli mieleen, että sain jo silloin ekalla kerralla meidän neuvolasta tämmöset äitiysneuvolaseuranta-ajat, minkä mukaan täällä meillä päin mennään...
Ehkä vähän eri tavalla muualla?

E (ensisynnyttäjä) ja U (uudelleensynnyttäjä)

Rv 6-8 E ja U Ensikontakti puhelimessa th
Rv 8-10 E ja U Ensikäynti th
Rv 11-13 E ja U Alkurask. sikiöseulonta UÄ
Rv 13-18 E ja U Laaja terveystark. molemmille vanhemmille th
Rv 13-18 E ja U Laaja terveystark. lääkäri
Rv 20-21 E ja U Keskirask. sikiöseulonta UÄ
Rv 22-24 E ja U Äidin oma käynti th
Rv 26-28 vain E Käynti th
Rv 30-32 E ja U Käynti th
Rv 35-36 E ja U Käynti th ja lääkäri
Rv 37-41 E ja U Käynti th 2vk välein tai tarvittaessa useammin
-Synnytys-
1-14vrk syn.jälk. E ja U Kotikäynti/vastaanottokäynti th
5-12vk syn.jälk. E ja U Synnytyksen jälkitarkastus th ja lääkäri

Tykkään kyllä meidän neuvolan toiminnasta.
Kaikki on jotenkin niin selkeetä.
Ja neuvolan tätikii on tosi mukava. :happy:
Ja noin 13 käyntiä nyt ainakin kaiken kaikkiaan ja tarvittaessa enemmänkin, jos jotain tulee.
Mutta ainakin tähän mennessä on kaikki menny tosi kiwasti. :Heartred

En muista tarkkaan miten nuo käynnit menee, mutta jotenkin tolla tyylillä myös meillä :)

Siis mitä nuo laajat terveystarkastukset pitää sisällään?

Meillä on toi laaja tarkastus pe 27.5., ni ainakin omasta puolesta voin kertoa sitten tarkemmin, että mitä kaikkea toi tarkottaa.
Mutta ainakin saatiin neuvolasta jo muutamat lippulappuset täytettäväksi, koskien mm. molempian vanhempien taustoja esim. sairauksista ym., elintapoja ja ruokailutottumuksia, ja jotain mielialajuttuja...
Ja ei kai siinä...sen ku kyselevät...

Musta tuntuu että neuvolakäytännöt vaihtelee alueittain tosi paljon. Mulla oli toi neuvolan th:n "laaja terveystarkastus" viime viikolla rv 14+6 ja se oli kyllä ihan tavallinen neuvolakäynti. Otettiin mun paino ja verenpaine, kuunneltiin vauvan sydänäänet ja ei oikeestaan muuta tehty. Sain myös ekan neuvolalääkäriajan joka on rv 17+0. Kysyin mitä se käynti pitää sisällään ja th totesi että jos tunnen itseni terveeksi niin lääkäri vaan kysyy kuulumiset ja kuuntelee vauvan sydänäänet, edes sisätutkimusta ei tehdä ennen seuraavaa lääkärikäyntiä joka onkin vasta joskus rv36 tienoilla.

Mullakin oli kaksi viikkoa sitten toi "laaje terveystarkastus". Samoja juttuja tehtiin kuin maje555 kertoi.
Mulla on tänään kans eka neuvolalääkäriaika ja olen miettinyt mitä siellä tehdään. Kohtahan sen näkee:) Seuraava neuvola onkin vasta heinäkuun alussa. Siinä välissä tietty ru juhannuksen jälkeen,

Miulla ekassa raskaudessa sama kun majella nyt. Ollaa liian terveitä kun ei tarvii tarkemmin tutkii :grin Sillon siis kaikki neuvolakäynnit meni niin et katottiin just perus verenpaine, hemoglobiini, pissanäyte, paino, sydänäänet ja siinä se, ei paljoo ylimääräsiä tarvinnu tehä ni tuntu jotenkii turhalta nuo käynnit. Mut tottakai pitää tutkia, on hyvä että meillä on näin hyvä neuvolajärjestelmä ni huomataan jos ongelmia on, ja saa kysellä mitä kysyttävää on. Ite en paljoo ees kyselly kun oli netti ja tää foorumi :grin Ja tässäkii raskaudessa voisin ne sisätutkimukset jättää synnytyssaliin... Tosin kerran oon jo joutunu tällä kertaa housut ottaa pois kun kävin varhaisultrassa.

Meillä tuo laaja osio täytetään osittain hyviksen sivulla. Tieto menee suoraan synnärille.

Eipä kauaa kestänyt tuo neuvolalääkäri. Itse otin painon ja verenpaineen ennen aikaa. Vähän kyseli vointia ja kun mainitsin alavatsa kivuista teki sisätutkimuksen. Ei olis muuten kuulemma tehnyt. Ja sydänäänet kuunteli. Ei meinannut millään löytyä. Vähän jo alkoi tuskanhiki nousta pintaan, mutta oli onneksi kaikki hyvin:)

Nyt vaan sitä rakenneultraa odottelemaan....

kaisu 15+3

Neuvolassa käyty ja kaikki ok, vauvan syke kuului oikein hyvin ja se oli n. 150. :love7 Seuraavaksi onkin sitten lääkäri 2 viikon päästä. Siitä seuraava on ultra, mutta vasta 1.7.

Rv 15+1

Toinen neuvola käynti takana, tunti vierähti oikein mukavasti - sain kuin sainkin kivan neuvolatädin edellisen nuivan eukon tilalle. :grin

Kaikki oli vissiin ihan jees, kehuja tuli muuttuneista elämäntavoista, verenpaineet oli 124/71, painoa oli pari kiloa tullut lisää, Munasen sykkeet oli 140.

Seuraava käynti on heinäkuussa RV22, mutta mistään lääkärinkäynneistä ei puhuttu mitään. Niin joo.. ja veriryhmä olikin kaiken hyvän lisäksi Arh-.. eli pari kontrollia joutuu siitäkin sit tekemään.

Labaratuloksista pissat oli puhtaat, mutta osa verikokeiden tuloksista puuttui vielä.. oon kuitenkin puoltoistakuukautta sit käynyt niissä, kumma ettei tieto kulje eri toimipisteiden välillä. :bored:

Takaisin