Neuvola jutut

Mä aion ainakin sanoa heti, että jos sukupuoli näkyy niin viittitkö vihjasta :)
Viitisen viikkoa aikaa siihen.

Jamppa78 noita neuvola käyntejä jossain vaiheessa muokattiin niin raskaana ei oo enää kuin 2 lääkäri kun ennen ollut 3 kertaa. Toinen alkuraskaudessa ja toinen lopussa, keskiraskauden lääkäri otettiin pois. Samoin kun sit vauvan neuvolakäyntejä on vähän karsittu, tai ainakin yksi kerta. Ja ru ultra ois ihanteellista tehdä rv20+ -21+6 välillä, mut joillain oli jo rv 19+.

^ Meillä on lääkärineuvolat rv 17 ja rv 35. Eli täällä on karsittu alkuraskaudesta.

Multa ei oo koskaan ru:ssa kysytty halutaanko tietää kumpi tulossa.
Oon odottanut aina että ultraavat vauvan ja kuulen onko kaikki ok. Sen jälkeen oon kysynyt näkykö yhtään kumpiko vois olla.

Esikoisen kohdal 9v sitten ei tehty rakenneultria meidän paikkakunnalla.
Rv 35 oli lääkärineuvola ja ultras. Kysyin kumpiko olis tuloillaan. Vastas että poika tulee.
Mulla oli ollu koko ajan tyttöfiilis enkä oikein uskonut et onkin poika.
Lapsi synty ja oli tyttö! Isä oli vähän järkyttynyt ja kysy heti et mihkäs ne pallit jäi. :grin
Seuraavasta kuulin ru:ssa et poika tulee ja poika tuli.
Kolmannesta tyttöä sanottiin ja tyttö tuli. :)

Mustakin tuntuu tyhmältä kysyä heti aluksi, että kumpikohan on tulossa kun se on kuitenkin aika toissijasta kunhan pienellä vaan on kaikki hyvin. Mutta viimeeksi tuli tosiaan sellainen olo, että heti ultrauksen aluksi olis pitänyt ilmaista halusta saada tietää sukupuoli. o_O

Meillä on ru 9.6. sillon taitaa olla rv 20+6. Saatiin aika heti nt-ultrassa. Tuntuu, että siihen on ikuisuus! :grin

Täällä nt-ultran tekee kaikille lääkäri, joka tekee samalla ensin sisätutkimuksen ja se sitten korvannee tuon alkuraskauden lääkärikäynnin. Jos taas ei osallistu seulontoihin, niin silloin ensimmäisen ultran taitaa tehdä kätilö ja olettaisin, että silloin pitää mennä erikseen lääkärille. Taitaa olla niin kuntakohtaista tämäkin!

Hormiga se alkuraskauden lääkäri käynti sijoittuu rv 10+ - 18 + välille. Se keskiraskauden olisi alkanut tuosta rv 22+, mutta koska siitä ei ole ollut lääkärien eikä äitien mielestä hyötyä niin otettiin pois. Ja se toinen olisi rv 35+ - 36+ välillä. Noihin aikoihin vaikuttaa myös miten neuvolalääkäri on tavattavissa. Ja noita käyntejä on valtakunnallisesti karsittu, joten joka paikassa mennään samoilla. Ainut poikkeus on vauvan 10kk käynti. Se ei periaatteessa kuulu enää neuvola ohjelmaan ellei th näe syytä miksi vauvan olisi tultava silloin käymään(syy voi olla painokontrolli tms). Tällöin th saa päättää pidetäänkö se käynti vai ei, ja suurimmalle osalle ei pidetä.

Muokattu viimeksi:
Meidän neuvolassa on normisti näitä lääkärikäyntejä 2 kpl, alku ja loppuraskaudesta. Mutta kun en itse kuulu kategoriaan normaali, niin mulla on huomenna taas kolmas lääkärikäynti. Enkä usko että jää siihen. Näitä sairauksia kun on itsellä niin monta niin haluavat niitä tarkkailla ja samalla vauvaa, että kaikki menee hyvin. Ymmärrettävää. Joten huomenna taas menen kuulemaan tuomioni, että mitä tällä kertaa selvisi verikokeista. Ja toivottavasti saan jotain tähän tammikuussa alkaneeseen yskään....Nyt mennään viikoilla 17+1. Ja aika juoksee. Ru odotellessa.

Muoks ja heti kun on vaan mahdollista saada sukupuoli selville, niin haluan kyllä tietää. Se että kumpi se on, niin ei ole merkitystä.

Me kysyttiin viimeks rt-ultrassa et kummalta näyttää tai oisko jopa kätilö kysynyt halutaanko tietää. Vaikka eipä hänkään sitä silloin ihan varmaksi sanonut, vaan että tytöltä kovasti näyttää. Tänään sitten tuli postiin rt-ultra aika, vasta kesäkuun toisella viikolla, taitaa olla rv20. Pitkä on odottavan aika...

Meillä esikoisen kohdalla ultraava kätilö kysyi heti aluksi, haluammeko tietää sukupuolen, jos sen vaan näkee. Haluttiinhan me, ja halutaan kyllä nytkin. Ei ole väliä kumpi on tulossa, mutta se vaan on kiva tietää. Etenkin isälle konkretisoi asiaa.

Neuvolalääkärissä käyty. Eipä tapahtunut ihmeitä. Sydänäänet kuunneltiin onneks heti, kun en oo tuntenut liikkeitä useampaan päivään.

Mulla oli paino pudonnut rajun vatsataudin takia alle lähtöpainon. Jouduin vähän selittelemään, etten todellakaan yritä laihduttaa. Kai se paino putoo, jos edes neste ei pysy sisällä muutamaan päivään! Kaikki oli kuitenkin muuten kunnossa, niin ei vaadi sit lisätutkimuksia...

Tänään lääkärineuvola. Sydänäänet kuului, kaikki siis hyvin. Eipä siellä sit paljon muuta ollutkaan, seuraava neuvola kesäkuun alussa, samoin rakenneultra.

Alaselkäkivuista kysyin, laittoi lähetteen fysioterapeutille.

Toka neuvolakäynti takana (edellinen rv8 nyt 16+3) katsottiin perusmittaukset (pissatesti, paino, verenpaine) ja kuunneltiin sydänäänet. Opiskelija pyysi saada olla mukana käynnillä ja se sopi minulle hyvin. Kaikki arvot oli hyviä, painonnousun vuoksi lähete sokerirasitustestiin rv 24-28 välillä.

Tänään lääkärineuvola.Ultrasi ja sykkeet kuunteli sekä teki sisätutkimuksen.Kerroin ennen sitä että on edelliset viihtyneet mahassa turhan hyvin niin sanoi tutkimuksen jälkeen et niin taitaa olla kun ei milliäkään auki onko siis monella uudelleen synnyttäjällä tässä vaiheessa jo kohdun suu auki?
En tiedä puhuiko tällä puolella mut perjantaina olin kolarissa.Niin siitä puhuttiin ja kaikki näytti olevan ok.Mut jos vuotoa tai kova vatsakipu niin heti lääkäriin.Toivon ja uskon et ei nyt enää voi tulla mitään kolarista johtuvaa mut tietää ei toki voi.

Vaveli, mulla kolme raskautta takana ja kohdun suu auennut jokaisesta vasta loppuraskaudessa.

Joo kun mulla kolmas raskaus mutta esikoinen tuli sektiolla niin toinen oli vasta tavallaan ensi synnytys.En tiiä sit mitä se lääkäri tarkoitti.Mut kylhän se todennäköistä on että tämänkin käynnistykseen menee.

Eka neuvolalääkäri oli viimeviikolla..tänään sit normi th. Toivottavasti tänään ei mee pasmat niin sekasin ku lääkärin tapaamisella. Ois ollu niin paljon kaikkea kysyttävää, mut sit se lääkäri käyttäyty ihan oudosti ja saarnas miulle ku oisin joku jolla ei hoksottimet pelaa ihan normaalisti. Puolessa välissä käyntiä olin jo ihan kypsä ja vastasin vaan jos kysyttiin ja sillonkii mahollisimman vähäsanasesti.

Tänään oli pitkästä aikaa taas neuvola ja ihanaa oli kuulla taas pieni syke. :Heartbigred Olin tosin varmaan vartin siinä pöydällä kun pikkuinen karkasi koko ajan alta pois ja th halusi kuulla tarpeeksi pitkän pätkän sykettä. Muutenkin oli nyt uusi th, joka ei ollut kuulemma vuoteen tehnyt äitiysneuvolaa ja vähän piti muistella asioita. :grin Vanha th kun oli juuri jäänyt itse äitiyslomalle. Mutta kaikki hyvin ja sykkeet kuului lopulta oikein hyvin. Kohdun reuna oli jo navan yläpuolella! o_O Seuraavalla kerralla sitten ultra ja seuraava neuvola onkin vasta kesäkuun lopussa.

Takaisin