Neuvola jutut

En oo kans koskaan kuullut miesneuvolasta, mutta hyvä idea. Ei varmaan sovi kaikille miehille mut olis kyllä hyvä kaikkien käydä. Sen sijaan täällä on ensisynnyttäjille todella laaja tuo valmennus, olikohan neljä kertaa ennen synnytystä ja viisi kertaa sen jälkeen!

Meidän neuvolassa oli kans kokeilussa mies neuvola, mut ei ollut kovin suuri menestys joten vaihtu vauva tuli taloon- perhekerhoon. Lisäksi MLL järjestää mein seudulla jotain tuleva isä kerhoja ja isä lapsi kerhon sit kun lapsi on maailmassa.

Ei täällä kans tuommosta ole miehille...
Tosi hyvä idea olis ni sais mehetkin kysellä ns.tyhmiä mikä mieltä askarruttaa... varsinkin ku se "rouva" ei oo vierellä mulkoilemassa :)

Onko kenelläkään muulla jo nyt alkuraskaudesta sokerirasitustestiä? Mulla on ens pe eli silloin 15+6. Itsellä ei siis ole viitteitä diapeteksestä, eikä ylipainoa. Ikää kyllä 30v. Ja äidillä 2.tyypin diapetes.

Annin_eka tuo on erikseen raskausdiabetes ketju ja siellä on keskustelua rasituksesta :) ja siellä on myös muutamia jotka joutuu rasitukseen tai on ollut radi jne

Annin_eka, mulla on sokerirasitus viikon päästä to, silloin vasta rv13+6. Mulla oli erittäin lievä radi viime raskaudessa (mittauksessa yks arvo ylittyi 0,1) ja sen ja iän takia (40v) tuli sit tää aikaisempi rasitus.

Mulla myös ilmoitettiin heti ekalla neuvolakäynnillä, että sokerirasitus on sitten jossain vaiheessa edessä. Ihmettelin kans, et onko se ihan rutiinijuttu, kun kaikilla ei käsittääkseni ole.

Itse olen kans normaalipainoinen/hoikka, suvussa ei kenelläkään diabetesta eikä tosiaan itsellänikään. Olen kyllä 30 v., että mahtaakohan ikä vaikuttaa siihen, että sokerirasitus on pakko tehdä. Oon ymmärtänyt, että ihan nuorille äideille ei aina ainakaan tehdä.

Nessu 11+6

Ps. Hurjaa, että huomenna alkaa raskausviikot jo 12:lla! Huh! ❤️

Täällä käsittääkseni tehdään sokerirasitus kaikille yli 25v ensisynnyttäjille.

Kävin äsken työterveydessä mittauttamassa verenpaineen, kun se on sekä gynellä että neuvolassa ollut niin korkea koko maaliskuun. Nyt tänään oli 138/100.
Mulla on aina ennen ollut noin 120/65, eikä ole koskaan vaikuttanut, että olisin jännittänyt vastaanotolla tms.
Sain mittarin kotiin ja pitää nyt mittailla itse, sitten taas työterveyteen.
Kyseli oireista.. mutta mistä mä tiedän, mikä on verenpaineesta ja mikä muuten vaan raskaudesta.

Ai ku kiva! Ois sit ollu huomenna neuvola-aika, jota ootin ku kuuta nousevaa, kun hieman taas epäilyttää masuasukin olemassaolo ja hyvinvointi, niin oli tuossa työillan aikana tullu puhelu ja tekstiviesti et aika on peruuntunut! Ottaa aivoon aika mehevästi.

Kääk, huomenna ois se nt ultra ja mua jännittää ihan hirveesti. Tai no ei se ultraus vaan se et jos tuo ei ookkaan enää elämää tai sikiössä on jotain häikkää ja päädytään keskeytykseen. Mitenhän sitä saa ens yönä nukuttua.... Noh onneksi mies tulee tueksi jos sieltä paljastuu jotain ikävää.

Yllätys, tsempit ultraan. :)
Mulla ultra vast ens viikon ti ja kauhunsekaset fiilikset jos kaikki ei ookaan ok.

Swan, onpa tosi nihkeetä että aika peruuntui ja vielä näin viime hetkellä. Olisin varmaan ihan hiilenä jos itselle kävisi samoin, kyllä sitä ultraa niin odottaa. Saitko edes tietoa uudesta ajasta?

Täällä käsittääkseni tehdään sokerirasitus kaikille yli 25v ensisynnyttäjille.

Kävin äsken työterveydessä mittauttamassa verenpaineen, kun se on sekä gynellä että neuvolassa ollut niin korkea koko maaliskuun. Nyt tänään oli 138/100.
Mulla on aina ennen ollut noin 120/65, eikä ole koskaan vaikuttanut, että olisin jännittänyt vastaanotolla tms.
Sain mittarin kotiin ja pitää nyt mittailla itse, sitten taas työterveyteen.
Kyseli oireista.. mutta mistä mä tiedän, mikä on verenpaineesta ja mikä muuten vaan raskaudesta.
Mun äidille tuli jäätävä päänsärky, kun sillä nousi alapaine yli sataan.

Tänään soittivat uudestaan neuvolasta, ja sattu niin et pääsin jopa vastaamaan, ehottivat keskiviikko-aamulle uutta aikaa. Eikä meillä mitään ultraa neuvolassa ole, mut haluaisin ees ne sydänäänet taas kuulla, ihan vaan varmistukseksi. Seuraava ultra-aika vasta toukokuun rakenneultra.

4.4 (rv 14+6) oli viime neukku ja kaikki ok, painoo tullu 200g/ viikko, paineet ok, sykkeet ok.. Sf mitanki jo otti, se oli 12cm, vaikkei näille viikoille oo ees paikkaa ainakaan neuvolakortissa :) kohdunpohja aikalailla navankorkeudella ollu jo useemman viikon :) löydättekö ite hyvin kohdun tunnustellessa? :)

Lis:
Niinjoo, ja hurjalta tuntuu ajatus että seuraava neuvola-aika on vasta RU ja puolenvälin jälkeen, rv 21.3. :o tuntuu tosiaan että aika menee äkkiä..

Mä kävin tänään pikakäynnillä neuvolassa kun ollut nyt pari päivää tosi huono olo ja oon oksentanutkin mitä ei koko alkuraskaudessa oo ollut näin pahana.En oo panikoinnilta saanut pariin yöhön edes nukuttua. Ultra oli 23.3 ja siitä jo niin pitkä aika että olin ihan paniikissa että onko masussa kaikki hyvin kun en vielä liikkeitä tunne nyt rv 16+2 Seuraava ultra vasta 17.5.Onneksi pääsin ja sydän äänet kuunneltiin ja siellä jyskytti pikkunen sydän.Itkuhan siinä pääsi kun olin niin helpottunut!Kiva että ovat niin ymmärtäväisiä neuvolassa!

Takaisin