Neuvola jutut

Tänään oli lääkäri neuvola. Kaikki oli ok, hb:tä ei otettu kun meen ens vkolla taas labraan niin siellä otetaan samalla sit. Paineita eivät meinanneet saada mitattua kun mittari näytti erroria. Ja paino oli laskenut 2kg edellisestä käynnistä. Ainut, et kauhee paniikki iski päälle kun lääkäri yritti kuunnella sydänääniä. Vartin siinä edes takaisin sitä doppleria liikutteli, mut ei mitään. Lääkäri alko vilkuilemaan th:ta ja th meinas tulla kokeilemaan, kunnes vihdoista viimein hento syke löytyi. Vaikka sykkeet oli hyvät 160, niin ei jäänyt kovin luottavainen mieli tosta. Vaikka lääkäri sanoi ja tiesin et näillä vkoilla ei sykkeitä helposti löydä tai kuule noilla neuvolan masiinoilla. Ajattelin et pyydän oman th:n kuuntelemaan sydänääniä esikoisen 1v neuvolassa perin vkon päästä. Esikoinen vei kyllä täysin th:n ja lääkärin huomion, ja molemmat pyörivät tuolilla hänen kanssaan.

Yllätys paljon sulla nyt viikot?Mulla 12+3 oli neuvola ja terkkari ei löytänyt ääniä ollenkaan mutta katsoi sitten ultralla et kaikki kuitenkin ok.

13+3. Lopulta tosiaan äänet ja kaveri löytyi häpyluu kohdalta. Lääkäri kyllä mainitsi että kun mulla on istukka edessä niin se häiritsee sykkeiden löytämistä, sillä doppleri havaitsee ne istukan virtaukset ja ottaa häiriötä siitä. Mein neuvolassa ei nyt oo ultraa koska on remppa evakossa tossa läheisellä koululla, ja lääkäri kuitenkin löysi ne sykkeet niin ei siksi laittanut gynelle ultraan.

Toka neuvola takana. Olin sielläkin 1,5h. Kaikki oli kunnossa, ainoastaan hb laskenut sen verran että tarvii alkaa vetää lisärautaa päivittäin.

Sykkeet löytyi heti, ei tarvinnut jännittää. :)

Jes, tänään tuli seulan ja nt-ultran yhteistulos postissa, ja siinä luki että tulos on normaali ja ei kohonnutta riskiä Downin syndroomaan. Ainoa mitä jäin ihmettelemään oli se, että eikö seulassa tutkita paria muutakin kromosomipoikkeamaa? Kuitenkin paperissa oli maininta vain trisomia 21:stä.

Meille tuli myös eilen tai edellispäivänä kotiin se yhteistulos (eikä kohonnutta riskiä) ja maininta vain trisomia 21:stä. Itsekin pohdin samaa, että eikö siinä muita katsota. Esikoisen ajoilta ei mitään muistikuvaa.

Tuo verikoe taitaa seuloa vain trisomia 21. Niskapoimun turvotus voi olla merkki muustakin trisomiasta. NIPT seuloo trisomiat 13, 18 ja 21.

Mää sain myös tiedot noista 13 ja 18 trisomiasta. Ja kyllä ne kaks muutakin seulontaan samalla, mut en tie johtuuko se 21 ilmoittaminen vaan siitä kun se on se yleisin poikkeavuus.

äsken oli toka äippäneuvola, kaikki ok mut mulla syke oli 117 ja hetken kuluttua uudelleen mitatessa 96, verenpaineet ihan normaalit :O ollu kyl kauhee flunssa/räkätauti täs et kaipa siintä johtuu. seuraillaan.. inhalta se kyl tuntuu ku kaulalla asti jyskyttää :( mutt vaavin sydänäänet löyty samantien ja oikein kivasti jumpsutti <3 ja viikkoja siis 14+0

Minä sain myös sen HUSin lapun missä luki, että trisomia 21-riski ei ole kohonnut. Se tuli nt-ultran jälkeen muutaman päivän sisään. Tällä viikolla neuvolassa katsottiin seulatuloksia tarkemmin, kyllä siinä on otettu ainakin 18-trisomia. En muista, oliko siinä vielä joku muu. Näköjään otetaan ne samat seulat mitkä tulee niptiin, mutta nipt on paljon tarkempi kuin perusseula(?).

Pääseekö siihen NIPT:iin muuten kuin riskiryhmät ja poikkeavia tuloksia saaneet? Mua houkuttaisi siinä se sukupuolen selviäminen, kesäkuun puolenvälin jälkeen oleva rakenneultra on niiiiiiin kaukana. :)

Jännää muuten, että toiset on niin jyrkkiä siitä, että eivät halua tietää sukupuolta kun taas meillä se oli jotenkin "itsestäänselvyys", että heti kysytään kun on mahdollista. Vaikka meillekin se on ihan sama, kumpi sieltä on tulossa, molemmat on yhtä toivottuja. Konkretisoisiko se sitten meille vaan tätä odotusta vai mikähän siinä meidän ajatuksessa on takana... tiedä häntä. Minä ainakin haluaisin tietää, että osteleeko kaikkea ihanan vaaleanpunaista vai sitten jotain suloisia poikavärejä. :)

Muoks: juu ja mä kanssa sain HUS:ista lapun, siitä trisomia 21:stä, että ei kohonnutta riskiä. :)

Connie, NIPTiin pääse vaan yli 40-v ja riskiryhmiin kuuluvat. Yksitysenä voi mennä mut maksaa joku 600-800€.

Täällä pääsee NIPtiin vain riskituloksia saaneet, ikä ei vaikuta.

Mä en vanhempien lasten kohdalla halunnut tietää sukupuolta etukäteen. Ei täällä sitä kyllä olisi kerrottukaan. Mutta nyt tuntuu, että tällä kerralla haluan tietää. Mutta en aio tietoa julkistaa.

Connie kaikki ultraajat eivät välttämättä kerro sukupuolta edes ru:ssa vaikka sitä kysyisi. Meille ei esikoisesta ekassa ru:ssa kätilö kertonut sukupuolta vaikka sen olisin halunnut tietää. Toisella kerralla sit eri kätilö kertoi sukupuolen kun kysyi haluanko tietää.

Mulla oli perjantaina neuvolalääkäri ja noi käynnit tuntuu niin turhilta.. Tai no ei se ollut kuin toinen kerta ja aikaa terkalla meni noin 10 min. Mittas verenpaineen, kysy painon ja siinäpä se sit tais ollaki... Lääkärin kanssa keskusteltiin enemmän allergialääkkeistä, rasvoista ja mulle yhtäkkiä tulleesta huimauksesta kuin mistään suoraan raskauteen liittyvästä. Teki nopeen alatutkimuksen, kuunneltiin sykkeet ja kiitti moi... Seuraava lääkäri on ilmeisesti joskus loppuraskaudesta eli ei meillä täällä oo ainakaan lääkäriä ennen rt-ultraa niinkuin joku jossain ketjussa mainitsi. Seuraava neuvola joskus kuukauden päästä. Millä viikoilla se rt-ultra potäs olla, ku mulle ei oo tullu vielä aikaa? Haluaisin niin tietää sukupuolen mahd. pian et tiedän hankkiutuako eroon kaikista tytön vaatteista vaiko eikö..

Jamppa täälläkin lääkäri mulla 17+ ja sitten vasta 36 viikolla et aika vähissä on.Mulla on Ru rv.21+1 se kai vaihtelee välillä 19+0-22+0.Ja kannattaa kyllä tosiaan varautua siihen et kaikki ultraajat ei sukupuolta kerro tai ei pakosti näy.Meillä annettiin keskussairaalan esite neuvolasta ja siinä luki tuon Ru:n kohdalla erikseen että ei ole tarkoitettu sukupuolen selvittämiseen.Siis kyl ne voi kertoa mut ei pakosti.Mä oon miettinyt et jos kätilö kysyy lopuksi onko kysyttävää tai jotenkin muuten tulee sopiva tilaisuus kysyä sukupuoli niin kysytään mutta jos ei niin en sit kysele.Vaatteiden värin valitseminen mullakin vain syynä siihen et ois kiva sukupuoli tietää :)
Ekan aikana saatiin aika varma tieto sukupuolesta mut ei nyt ihan satavarma rakenneultrassa varmistui kyllä sit useamman kerran.Toisen aikaan yksikään ultraaja ei sanonut varmasti mutta pari sanoi et enemmän vois veikata tyttöä ja tyttö siis tuli.
No joo tuli nyt vähän jo enemmän mitä kysyttiin :)

Mulla oli se eka lääkärikäynti jo viikolla 12 ja se tuntui kyllä ihan turhan aikaiselta. Vois olla lähempänä rakenneultraa edes.

Ja eihän se sukupuoli täysin varma ole ennen kuin lapsi tulee ulos. Poika on kai yleensä varmempi, mutta olen kyllä kuullut muutaman jutun siitä kuinka "varma" poika onkin ollut tyttö. Jos kerran on jo vaatteita, ehkä on turvallisempaa hankkiutua eroon niistä sitten vasta kun on ihan varma.

Jamppa, tuolla Ultrakuulumisia -ketjussa monet on kertoneet millä viikolla heillä on rakenneultra.

Mulla on eka neuvolalääkäri rv15+4. Ensin ei aikoinut laittaa mulle silloin vielä aikaa, mutta sanoi sitten että mun atooppisen ihon takia on varmaan ihan hyvä käydä. En pannut vastaan.

Meillä viime raskaudessa rakenneultrassa kätilö kysyi lopuksi juurikin, että onko muuta kysyttävää ja kun kysyttiin, että näkyiköhän missään vaiheessa kumpi sieltä olisi tulossa, niin oli jotenkin yllättyneen oloinen, että haluttiin tietää se. Ultrasi "kriittiset paikat" sitten vielä uudelleen. Mutta siis ei ollut mitenkään ärtyneen oloinen, vaan todella mukava, mutta tuli vain tunne, että olisiko toive sukupuolesta pitänyt esittää jo ennen ultraamista. Meillä tosin oli siinä vielä harjoittelija vieressä, joka toisti vielä kokonaan kätilön tekemän rakenneultran, joten saatiin tuplasti katsella pikkuista. :) En tiedä josko tällä kertaa jo ennen ultrausta sivumennen sanottaisiin, että jos lapsen sukupuoli sattuu näkymään, niin meitä ei mitenkään haittaa vaikka se kuultaisiin. :wink

Takaisin