Neuvola jutut

Eipä niitä liikkeitä vielä tunne, kun sikiö on kuitenkin aika pieni. Esikoisesta alkoi kupliminen rv 16, tosin en edes tiennyt olevani raskaana ja luulin johtuvan ilmasta suolessa. Rv 19 lähtien alkoi muljahtelu ja pienet hennot iskut ja yks kaks kun oltiin menossa ekaan rakenne ultraan rv 20+ niin aamulla tunsin mahan läpi pienen potkun. Useinhan toista tai kolmatta jne odottavat tuntevat liikkeet aikasemmin kuin esikoisen odottajat, sillä he tietävät miltä ne liikkeet tuntuvat ja osaavat niitä kuulostella. Osalla voi olla että liikkeet tuntuu reippaasti yli rv 20 jälkeen jos istukka on etuseinämässä, sillä istukka vaimentaa liikeitä ja istukan kohdalla ei ole tuntoa. Ja ne liikkeet tuntuvat navan alapuolella tai navan kohdalla aluksi, sillä kohtu on vielä aika alhaalla. Ne ekat liikkeet on just sellasta pientä kuplintaa tai jotkut sanovat et tuntuu siltä kuin perhonen ois mahassa ja välillä hipaisis.

Osalla voi olla että liikkeet tuntuu reippaasti yli rv 20 jälkeen jos istukka on etuseinämässä, sillä istukka vaimentaa liikeitä ja istukan kohdalla ei ole tuntoa.
Mulla oli esikoisesta just noin, istukka edessä, ja esikoinen, niin en edes osannut tunnustella. Tunsin liikkeitä joskus rv22. Onneksi en silloin vielä edes osannut olla huolissani asiasta :)
Ja sen jälkeen liikkeitä sitten tuntuikin koko rahan edestä, heräsin monesti yölläkin, kun vauvalla oli jumpat menossa ja tuntui ja näkyi liikkeet.

Esikoisen kanssa en tajunnut tuntevani liikkeitä. Luulin vaan, että vatsassa kiertää. Mulla oli myös istukka edessä. Olin tuntenut liikkeet n. rv 17, mutta meni muutama viikko siihen, että ymmärsin niiden olevan liikkeitä. Nyt on jo tuntunut samaa pikkuruista kuplintaa joitain kertoja, mutta en uskalla vielä olla varma siitä että se olisi pikkuinen. Olen taas pistänyt ilmavaivojen piikkiin, vaikka ei ihan samalta tunnukaan... :)

Mullakin oli esikoisesta istukka edessä ja liikkeitä alkoi tuntua vasta todella myöhään, pitkälle yli rv20. Tai ehkä aiemminkin tuntui, mutta en osannut niitä sellaisiksi ajatella. Nyt on jo tuntunut ihan kuin kuplintaa ja muutaman kerran pieniä hentoja potkuja juuri luun yläpuolella, mutta eiköhän ne ole jotain vatsanpörinää vielä tässä vaiheessa tai sitten ultrassa odottaakin yllätys. Viimeeksi ensimmäisessä ultrassa olinkin neljä viikkoa pidemmällä kun olikin tulleet yhdet normaalit kuukautiset vaikka olinkin raskaana. :grin Mutta nyt ei kyllä pitäisi olla mahdollista kun aloitettiin yrittäminenkin vasta tästä kierrosta. :)

Pakko huudella syyskuisista. Kyllä voi tuntea liikkeitä rv13, mutta se on aika harvinaista ja liikkeet on toosi hentoja. Esikosta tunsin ekat hipasut 12+3, en ois itekään uskonut jossen omin silmin ois pari päivää sen jälkeen nähnyt np-ultrassa kun toinen veti kuperkeikkaa ja se tuntu :) miulla oli siis suotuisa tilanne, eteenpäin kallistunut kohtu, istukka takana ja isoja liikkeitä tekevä sikiö :)

Mä tunsin esikoisesta ihan selvästi joskus varmaan rv 18 tienoilla, toisesta muistan että ennen nt-ultraa ja nyt tästä kolmannesta oon tuntenu jo jonki aikaa ihan pieniä hipsutuksia. Varsinki aamusin, niinku just tällä hetkellä kutittelee :happy: nyt 12+1

Juu, kyllä se tarvii juurikin kaikki tähdet kohdilleen, jos alkuviikoilla liikkeet tuntuu. Mutta me käytiin siellä ekassa neuvolassa jo melkein kaksi viikkoa sitten. Ajattelin, että ei siellä kauaa mene, kun on jo yksi raskaus takana.. Väääärin! Yli tunti meni ja se olikin sitten esikoisen kanssa mukavaa kun ruoka- ja uniaika painoi päälle, huoh. Iskä parka joutui vain viihdyttämään poikaa, eipä paljon saanut muuhun keskittyä... voi kun olisi ollut kristallipallo, niin olisin vienyt pojan siskolle. Mutta muuten ei ihmeitä, arvot hyvät ja ohjeistus verikokeeseen. Meillä otetaan neuvolassa ne veriryhmä+tautilista, niin ei tarvi viedä putkiloita eri paikkoihin. Nyt vielä kun muistaisi maanantaina mennä labraan :rolleyes:

Mulla oli tänään toinen neuvola ja kun kuunneltiin sydänääniä, niin niitä ei millään saatu kuuluviin. Viimeksi kuului. Kyllä säikäytti! Sitten vähän söin, join ja hypin ja kun uudestaan kuunneltiin, niin saatiin kuuluviin :) <3

Sovittiin myös että tässä raskaudessa ei tarvitse mennä sokerirasituskokeeseen, kun painoindeksi ok, ei sairauksia/lääkitystä ja edellisessä raskaudessa ei ollut sokereissa häikkää ja vauvakin syntyi suht pienikokoisena. Hyvä, koska mun mielestä se on aika epämiellyttävä se testi :/

Viikkoja 14+0

Ensimmäinen neuvolakäynti takana tänään. Sydänääniä ei saatu vielä kuulumaan, mutta toivotaan parasta :) Tänään menkkojen mukaan 10+5, mutta luulen sen olevan lähempänä 9+6.
Jänniä aikoja edessä ennnen ultraan pääsyä.

Kyfi, jännä juttu että mulla meni puoli tuntia ekassa neuvolassa vaikka oli eka käynti ikinä. Mieskin kysyi sen jälkeen että miksi hänen piti tulla mukaan. Aikaa oli kuitenkin varattu se 1,5h... Jäiköhän meiltä jotain oleellista kuulematta?!

Kyfi, jännä juttu että mulla meni puoli tuntia ekassa neuvolassa vaikka oli eka käynti ikinä. Mieskin kysyi sen jälkeen että miksi hänen piti tulla mukaan. Aikaa oli kuitenkin varattu se 1,5h... Jäiköhän meiltä jotain oleellista kuulematta?!

Meillä meni reilu kaks tuntia. Näyttää olevan suuria eroja eri paikoissa.

Odotettu, aika pikaiselta tuo teidän visiitti kuulostaa.. Varmasti th kuitenkin tärkeimmät asiat käynyt läpi. Itse olen sellainen palvelun vaatija, että saattaisin seuraavalla kerralla mainita, kuinka muilla on mennyt melkein kaksi tuntia ekalla käynnillä, että muistettiinko me kaikki jutut :p . Kyselikö mieheltä mitään? Kun meillä ainakin käytiin suvun ja isän mahd. sairaudet läpi. Samoin muistuteltiin isänkin hyvästä suuhygienista, omasta neuvolakäyynistä ja kyseltiin mahdollisista peloista/odotuksista jne.. Mutta toistan itseäni, tuskin olette mistään jääneet paitsi...

Mies täytti jonkun päihdetesti kaavakkeen (varmaan audit-seula), mutta ei se miehen puolen sairauksia kyselyt juurikaan. Jotkut sairaudet se varmisti itse mieheltä, mutta ei sukurasituksia. Isän suuhygieniasta ei mainittu mitään, eikä odotuksista tai peloista. Mutta eipä kyllä meilläkään tullut mieleen mitään kysyttävää kun th kyseli sitä. :D

Tänään käyty toista kertaa neuvolassa ja kuunneltiin sydänäänet :) Täytyy kyllä myöntää että viikonloppuna otin varaslähdön sydänäänten kuuntelulle kun ostin dopplerin hyvällä diilillä kirpparilta :D mutta kyllä se on ihana kuulla ne äänet❤ tänään 14+3

Onko teillä muuten miehille isäneuvolaa?
Meillä on yksi kerta, vain mies menee (eri paikkaan kuin äitiysneuvola), mitataan kehonkoostumusta yms, ja jutellaan "miestenjuttuja", tai mitä kukakin haluaa.

On täällä miehille oma käynti neuvolassa. Meidän ukko tuumasi, että se taitaa olla enemmän tarkoitettu ensimmäistä odottaville. Tulkkaan rivien välistä että ei aio mennä... ;)

Takaisin