Neuvola juttuja

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Siija
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tänään 35+6 ja Synnytystapa-arvio, joka tehdään kaikille ensisynnyttäjille meillä päin. Kaikki arvot hyviä ja nyt painoa tullut 8kg. Ei järin mukava gynekologinen tutkimus, mutta pääasia että anatomia normaali ja alateitse pitäisi kaverin tulla :) Kohdunpohja vielä korkealla ja paikat kiinteät.. Eli ei ainakaan viikkoon pitäisi tulla.
Lääkäri katsoi myös ultralla ja antoi painoarvioksi 2,5 kg eli jos vielä menee 4 viikkoa niin syntyessään on n. 3,5 kg.
Nyt saa hetken vedellä Rennietä, kunnes maha laskee alemmas :D

No johan oli harvinaisen merkillinen neuvola+lääkäri tänään... "Oma" täti oli vaihtunut toiseen (tosin tämä toinen toimi aikoinaan lastenneuvolatätitnä esikoiselle, joten sinänsä tuttu), ja lääkärikin oli vaihtunut. Mulla on yleensä ollut semmoinen kuuskybänen mies, nyt olikin nuori nainen. Ja sen lisäksi valmistumassa oleva miespuolinen kandi "harjoittelemassa", ja tää jannuparka oli aika pihalla, lähinnä oli pelokkaan oloinen kun piti vauvaa tunnustella vatsan päältä ja kuunnella sydänääniä;) Ei tainnut olla ihan ykkösvalinta erikoistumisen kannalta tuo äitiys-synnytysosasto:)

No, ihan mukavia tyyppejä molemmat, mutta mua ihmetytti koko käynnin idea. Sisätutkimusta nimittäin ei tehty, ja jotain b-streptokokkinäytteenottoa lukuunottamatta ei mitään muutakaan normineuvolakäynnistä poikkeavaa.

Neuvolatäti otti paineet, hemoglobiinin, pissat ja painot (jee, laskenut 400g edellisen käynnin jälkeen), lekuri sitten kyseli vähän edellisistä synnytyksistä, tutki ulkoa, kuunteli sykkeet ja otti sf-mitan (joka oli 35-36 ja puskee yläkäyrällä yhtäkkiä, tosin muita merkkejä megavauvasta ei ole, joten ei kai huolta). Aika ylhäällä on ja vapaana heiluu, tyyliin.

Siiinäpä se. Seuraava neuvola parin viikon päästä.

Täällä oli neuvola tänään ja en päässyt lääkärin tarkastukseen koska on äitiyspolille aika kokoarvioon... oli outo täti vastassa ja valmistuva hoitaja mukana. Kaikki arvot oli ok ja sydän sykki hyvin asukilla, mutta isoksi arvioivat käsikopelolla ja sydän kuulosti kypsältä? Noustessani pritsiltä molemmat taivastelivat mahan isoa kokoa :/ tuli fiilis : ettekö ole ennen raskaana olevaa naista nähneet???? :/ sf mitta oli 33 ja viikot tänään 34+3. Kokoarvio 27pv ja seuraava neuvola 28pv.
Mielelläni synnyttämään siitä sitten pian :D koska tiedän itsekkin ettei täältä mitään rusinaa pusketa pihalle, koska esikko oli myös yli 4kg.

Ensi viikolla vauvan koko taas tarkentuu ultrassa. Mullahan oli 34+ -viikoilla pompsahtanut sf yli käyrien. 36-viikon käynnillä ollaan palattu takaisin ruotuun. Vauva on laskeutunut ja minä yllän edelleen leikkaamaan varpaankynnet, jippii! Käsikopelolla mun vauva on nyt about kolmekiloinen. Ready to pop any time kun vaan lupa annetaan!

Onneksi en muuten ostanut kotidoppleria. Joka ikinen neukkukerta sydänääniä melko hankala saada kuuluviin, sitten vain istukkasuhinoista laskettu sykevaihtelut. Vauva on minussa niin syvässä vedessä, läskipeiton alla ja kylkimyyryllään että johan olisin huolesta soikeana kotidopplerin kanssa kun ei varmaan mitään kuuluisi. Stetareillakaan en kuule itse muuta kuin omat suolistoäänet. Onneksi tuo kasvaa ja temmeltää niin uskallan väittää olevani raskaana! Painoa on tullut kaksi kiloa, vaunulenkkejä odotellessa... :D

Siis kaksi kiloa? Kiltti sano että kahden viikon aikana :D itselle on kertynyt sellaset 20kg nyt kaiken kaikkiaan... esikkoa odottaessa tuli 30kg...

mullekin on tullu nyt painoo se 20 kg.. ja varmasti lisää vielä vikan kuukauden aikana..8 jääny ylernsä synnärille et lenkkejä tiedossa tosiaan!! :D

Kaksi kiloa tullut siis koko raskaudessa ja se on tullut tässä loppupuolella. Mulla on reilusti ylipainoa valmiiksi. Joten jännä nähdä mitä tapahtuu painolle vauvan synnyttyä.

Mulla on kääntynyt pikkuhiljaa nousuun taas toi paino. Lähtöpainosta tällä hetkellä kotivaa' an mukaan olis nyt -2,6kg. Veikkaan et palaan lähtöpainoon ennenkuin tää tyyppi syntyy. Eikä auta tohon painonnousuun kyllä toi mun radi-ruokavalionikaan. Ahdistaa valmiiks jo mennä neuvolaan jos sieltä tulee taas jotain russutusta painosta.

En kyllä ymmärrä tätä painon nousua? Ei raskaana voin syödä mitä vaan ja milloin vaan ja ruokaa syönkin ku hevonen :D paino pysyy silti suht samana? Heti kun kaksi viivaa tulee tikkuun paino nousee jo siitä syystä 2kg? :D syön tavallista kotiruokaa, monipuolisesti kaikkea ja olen todella fyysisessä työssä ja esikon kanssa tulee kärrylenkkejä tehtyä ja puistossa touhuttua. Kotonakaan en juuri koskaan vetäydy sohvan nurkkaan vaan touhuan kaiken näköistä??? Silti 20kg nyt mittarissa ja varmaan se 10 pärähtää vielä tämän kk aikana... ja siis normaali painoinen olen.

Mulla oli viime neuvolassa tasan 14 kg tullut painoa, silloin oli viikot 30+0. Olin edelliskerrasta pudottanut 200g vaihtamalla vähähiilihydraattisempaan ruokavalioon. Nyt en tiedä tilannetta. Muutama viikko seuraavaan neuvolaan. Yritän olla syömättä liikaa niitä hiilareita, kun näköjään auttoi asiaan. Jos nyt ei kovin montaa kiloa enää tulis lisää. Lähtöpaino oli ihan normaali, tosin olin juuri pudottanut pari kiloa ennen kuin tulin raskaaksi.

Mulle tuli ekalla kerralla 23, tokalla 17 ja nyt tähän mennessä on tullut vajaa 15 kg lisää. Tosin nyt olin "laihtunut" 400g, wohoo;) Laitokselle ei kovin monta kiloa jäänyt, loput lähtivät sitten korkojen kera about puolessa vuodessa sen kummemmin yrittämättä, joten en nyt stressaa yhtään.

Yritän kuvitella minkälainen luuranko olisin jos ei olisi ollut mistä ottaa, vaikken mikään laiheliini ole muutenkan. Lähtökohta ennen raskautta oli 57kg/160cm, ja about siihen pyrin talkaisin. Tosin mulla oli ihan sairas karkkihimo tässä jotain kuukausi-kaksi sitten joka kyllä näkyi vaa'alla, mutta pahin meni onneksi ohi itsestään.

Kai nyt elämästä, ruoasta ja nameista saa nauttia välillä:)

Mulla pysyi painonnousu noin 7 kilossa pitkään, mutta nyt on tullut pari kiloa lisää sitten noin kuukaudessa... toki se nyt onkin normaalia näin loppuraskaudessa (tänään 35+6), mutta olis nyt saanut pysyä vaikka tossa 7 kilossa :shifty: Ylipainoa siis valmiiksi löytyy. Toivotaan, että mahdollisimman paljon jää sitten synnärille ja imetys sekä vaunulenkit vie sitten loput :p Siitä sitten tarvii jatkaa terveellisesti syömällä tuota painon pudottelua, toki niin ettei imetys vaarannu...

Mä ennen raskaaksi tuloa kiristelin puoli vuotta kroppaa. Olin vihdoin alhaisessa rasvaprosentissa, fyysisesti voimakas ja henkisesti voin mitä parhain. Olin niin ylpeä itsestäni! Aiemmin ennen em. dieettikin olin normaalipainoinen.
Nyt peilistä möllöttää kyllä semmonen nestepallero :D Selluliittia on tullut varsinkin jalkoihin... Muutaman alkavan raskausarvenkin bongasin kyljestä. Tiedän, että sen lisäks että oon syöny huonosti niin vuodelepokin on hoitanut osuutensa mun 12 kilon painon nousuun... Tänään rv 34+3. Mutta kyllä mä kerkeen taas kyykkäilee kesällä :D

Mulla tullut joku 10kg ainakin, tosin lähtöpainokin oli vähän liian pieni. Että en nyt todellakaan stressaa, oon herkutellutkin nyt raskauden aikana melkosesti että ihan omaakin vikaa :D Tippuu sitten omalla vauhdillaan pois. Tuntuu vaan nyt että joka paikassa on ihraa, pohkeissakin :D haha

Mulle on tullut just pikkuisen allr kymmenen kiloa, lähdin liikkeelle normaalipainon ylärajalta ja viikkoja tänään 34. Tiedän, että osa johtuu herkuttelusta, mut silyi en näe peilistä katsoen ylimääräistä, kaikki vaatteet tuntuu samankokoisilta, ja olen kans saanut "no et sä muualta ole kyllä kasvanut kuin vatsasta" -kommentteja :) Tyytyväinen täytynee siis olla. Kesällä yritän todennäköisesti pitää kiinni kiloista, etten laihtuisi imettämällä vaan vasta liikkumalla sitten kun se on kunnolla mahdollista. Sen verran vaikea raskaus takana, että kuntoa saa lähteä rakentamaan aika nollasta uusiksi!

mulle on tullu aina yli 20 kg, ja semmonen 10 kg on pitäny laihduttaa, muut lähteny ns. itestään. aiemmin oon turhaan himmaillu ja paino jopa noussu viä synnytyksen jälkeen. nyt aion vetää kunnon lenkkejä ja ruokavalion kuntoon heti ku oon toipunu pahimmasta! ja kunnon lantionpohjalihastreenit kans, tavotteena saada oma kroppa takas mahd pian et jaksaa kesäl touhuta :)

Mulla on kans painoa tullut enemmän kuin ekalla kerralla, vaikka mielestäni syöminen on aika samassa mallissa kuin aina ennenkin. Liikkuminen on kyllä radikaalisti vähäisempää, kun ne liikuntalajit, joista tykkään, ei onnistu enää tässä vaiheessa raskautta. Odotankin jo tosi kovasti, että pääsisi taas vaikka lenkkeilemään! Muistan, et viimeeksi paino palasi äkkiä alkulukemiin, kun ei sitä kauheasti edes ollut tullut. Imetys (erityisesti yöimetys) kyllä ylläpitää kiloja, ja sen huomasi, että kun se loppui, karisi kilotkin kun samalla sai entistä enemmän liikkua joka paikkaan ehtivän lapsen perässä. Imetys ei siis ainakaan omalla kohdallani ollut mikään painonpudotuskeino, vaikka tuntuu et joka puolella niin vihjataan.

Takaisin