Neuvola- ja Ultrauutiset!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Bamboo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voisin minäkin laittaa tänne neuvolakuulumisia tämän viikon tiistailta. Hoitaja kertoi tosi tarkasti, miten päin vauva oli, ja olihan se taas koskettavaa kuulla pienen sydänäänet. :)

Rv 30+0
Verenpaine 127/81
Hb 121
Painonmuutos +520g (kokonaisuudessa +7,7 kg)
Sf-mitta 28 cm
Syke 140
Liikkeet ++
Lapsivesi normaali
Raivotarjonta

Kaikki on siis hyvin. Saan vieläkin nukkua yöt ilman heräämisiä ja nukun kaiken lisäksi mahallani. Onko muita samassa tilanteessa olevia?

Vointeja kaikille!
Mansikkainen

Tänään napsahti sitten 32 raskausviikkoa mittariin eli rv 33 alkaa huomenna. HUI!
"Sen kunniaksi" oli tänään sitten neuvola, jossa kaikki hyvin mitä nyt verenpaine kohollaan kiireisen työviikon jälkeen (lisäksi olin ennen neuvolaa onnistunut lukitsee itseni ulos talostamme mikä varmasti myös nosti verenpainetta :D).

Paino: 76,3 (eka neuvola oli 64,4) (painon muutos/ viikko 0,481), hemoglobiini oli 126 eli riittää kuulemman että rautaa syö vain joka toinen päivä raskausviikolla 36 asti.
sf mitta on 31 ja pienokaisen syke 130 :)

Meilläkin taas yksi neuvolakäynti tältä päivältä takana:

30+4
Painonmuutos +653g/vko - yhteensä kiloja tähän mennessä tullut 3,4kg.
RR 126/78
Sf-mitta olikin pompannut 30, eli yläkäyrille. Nevolatäti epäili sen johtuvan vauvan hassusta asennosta.. Parin viikon päästä mittaillaan taas uudestaan - toivottavasti olisi palautunut sinne keskikäyrille.
Hemppaa ei mitannut ollenkaan, kun viimeksi oli niin hyvä.
Tarjonta rt, mimmi tosin kerkes muuttaa asentoaan niin moneen kertaan tutkimuksen aikana, että tätiä jo nauratti. Erittäin vilkas neitonen kuulemma :D
Sykkeet 144 ja liikkeet ++.

Jatkossa käynnit siis kahen viikon välein ja kuukauden päästä viimenen lääkärineuvola.

Maanantaina oli neuvola ja  kaikki hienosti masuasukilla :)

rv 32+2
painonmuutos +350/vko yhteensä tullu jotai 6kg
RR 116/68 saa nauttia salmiakkia :)
Hb 126
Sf-mitta 30,5
syke 157
rt ja liikkeet ++
Jatkossa käydäänkin kahden viikon välein sitten.

Ultra käynti takana ja kaikki kunnossa :) Painoarvio 1900g
Neljän viikon päästä verikokeet ja katotaan vielä kasvu.

Hurjan tiuhalta tuntui mennä tänään neuvolaan (rv 31+4),  juurihan siellä oltiin :D
Painonmuutos tasan nolla, mutta sf-mitta oli pompsahtanut vajaassa kahdessa viikossa 23,5cm -> 30cm. Eli alakäyrän alapuolelta yläkäyrälle.
Verenpainemittari näytti erroria, hemppaa ei katsottu ja tarjonnasta ei osannut tällä kertaa sanoa mitään. En sitten tiedä et jos oli pikkunen vaan jotenkin oudossa asennossa tänään, kun tuo sf-mittakin noin heilahti korkealle.

Minullakin taas yksi neuvolakäynti takana. Vauvan suhteen kaikki on edelleen tosi hyvin ja hän on kasvanut tasaisesti, mutta itseäni on vaivannut KOVA väsymys viimeisen viikon. Puhuin asiasta neuvolassa ja minua pyydettiin miettimään, että jaksanko oikeasti äitiysloman alkuun asti, sillä työni on raskasta.

Hemoglobiini oli vain jatkanut laskemistaan, vaikka syön rautakuuria ja virtsanäytekään ei ollut puhdas, joten huomenna menen uudestaan antamaan näytteen. Myös verenpaine oli vähän koholla, joten raskas työ taitaa nyt näkyä terveydessä. Tässä kuitenkin tietoni tämän päivän käynniltä:

viikkoja 32+1
paino 78kg (+513g/vko)
verenpaine 133/80
hemoglobiini 111
sf-mitta 31
syke 135
liikkeet ++
raivotarjonta

Mansikkainen

Juuri tulin neuvolasta, joten päivitänpä minäkin tänne kuulumiseni.

viikkoja kasassa 30+3
painonmuutos +410 g (yhteensä tullut nyt 6 kg)
verenpaine 112/70
hemoglobiini 124 (Obsidania syöty vkolta 21 lähtien)
sf-mitta 27
syke 140
liikkeet ++
Tarjontaa ei merkattu, kun mahtuu vielä kääntymään ihan miten päin vaan.

Kaikki siis arvojen puolesta oikein hyvin, mutta kyllä on tämäkin mamma väsynyt ja uniongelmat vaivaa. Heräilen yöllä vessaan ja sitten ei uni enää tulekaan. Tänäänkin heräsin 4.30. Oli lohduttavaa neuvolassa kuulla, että tämäkin on ihan normaalia enkä siis ole ainoa. Myös selkä on kipeytynyt, kun maha on kasvanut nopeasti niin paljon. Mutta onneksi enää ensi viikko töitä ja sitten kesälomalle! Juuri yhtään enempää en nimittäin jaksaisikaan.

Toivottavasti Mansikkainen syy virtsanäytteen poikkeamaan selvisi, ja voit viettää pääsiäisen levollisin mielin. Hyvää ja rentouttavaa pääsiäisen aikaa teille kaikille!

Taas yksi neuvolakäynti takana.
Kaikki muuten hyvin, mutta neuvolatäti ei meinannut löytää sydänääniä ja PÄÄTÄ millään :DD
Piti ottaa ultra avuksi ja selvisi, että mimmi onkin heilauttanut ittensä aivan täysin poikkitilaan. Pää ja sydänäänet siis löyty, mutta ei ihan sieltä, mistä oletettiin :D Pää on toisessä kyljessä ja peppu toisessa. Neiti on siis kiltisti ollut viimeset 1,5kk ainakin raivotarjonnassa - nythän se on sit hyvä ruveta pyörimään.
Ens viikolla täytyy käydä tsekkaamassa tarjonta uudelleen, ja jos on edelleen poikkitilassa (tai vielä pahempi - pyöräyttänyt ittensä perätilaan), niin sit täytyy käydä sairaalassa käännyttämässä mimmiä. Ja toivoa, että se onnistuis.
Kuulemma vaan puolet käännytyksistä onnistuu ja joskus kääntäminen saattaa käynnistää synnytyksen emoticon Joten mä todella toivon, että neiti olis kääntynyt itestään oikein päin ens viikkoon mennessä. Tilaahan sillä siellä vielä on, kyse on vaan siitä, että viittiikö se kääntyä ;D

Täälläkin tuli taas neuvolassa käytyä. Samat oli suurinpiirtein sävelet kuin aiemmillakin kerroilla. Kahden viikon lomailu oli kyllä kostautunut 845g/viikko painonnousulla, mutta eipäs sekään suuri ongelma ole koska painoa on muuten tullut ihan maltillisesti ja sf mittakin oli vain 28.
Ainut suurempi muutos oli se, että tyyppi on nyt vihdoin kääntynyt raivotarjontaan eikä enää istuskele kohdun pohjalla. Helpottaa huomattavasti liikkumista ja istumista :)

Täällä käytiin viime viikolla uusimassa sokerirasitustesti kun näyte näytti plussaa kahdella edeltävällä kerralla neuvolassa. No kaikki arvot oli kohdallaan eli näemmä vaan munuaiset päästää sokeria ohitseen. Kaikki muut arvot ovatkin ok ja painoa on nyt tullut lisää noin 14,5 kiloa. Nyt sais omasta mielestä painonnnousu jo alkaa riittämään :)

Tulevalla viikolla onkin sit synnytystapa-arviointi/ultra (juu, meillä kunta tarjoaa tällaisen luksuksen:)).  ja APUA, rv 37 pyörähti tänään käyntiin.... :)

heipsansaa!

Hei onko täällä kenelläkään tietoa siitä miten toi viiminen lääkärineuvola (tai ns.synnytystapa-arvio) pitää sisällään? Mä oon nyt saanut kuulla kauhutarinoita siitä kuinka nyrkkiä survotaan sisään ja ties mitä, joten ei kai se nyt NIIN paha oo? :O 
Jotenkin en kyllä ees usko että mulle ne sitä tekee niin perustellisesti (tai tekeekö kenellekään kenellä ei oo syytä epäillä etteikö mahtuis) koska esikoinen mahtui hyvin tulemaan, hänen kanssaan vaan ei ehditty siellä arviossa käydäkään kun syntyi ennen aikaisena..

Viimeinen lääkärineuvola on ihan samanlainen käynti kuin aiemmatkin neuvolalääkärit. Synnytystapa-arvio tehdään vain jos on jotain syytä epäillä, että vauva ei voisi normaalisti alakautta syntyä (esim. aiemmat sektiot). Ja synnytystapa-arvio tehdään siis synnytyssairaalassa, ei neuvolassa. Näin ainakin pääkaupunkiseudulla.

Yliaikaiskontrollissa usein kätilöt käyttää tutkimuksissaan hieman "rankempaa" otetta herätelläkseen kohtua, jotta luonnollinen synnytys käynnistyisi eikä tarvitsisi mennä lääkkeelliseen käynnistykseen. Hieman epämukavaahan se on, mutta ei nyt mitään ihan hirveetä :)

Meillä viimenen lääkärineuvola sisälsi jonkunnäkösen synnytystapa-arvioinnin, tai lähinnä arvioi onko lantio tarpeeksi tilava. Ei nyt ihan nyrkillä kokeiltu, mutta inhottavasti venytteli sormilla joka suuntaan... jos olisi ollut jotenkin tiukat paikat niin varmaan olisi sitten joutunut varsinaiseen arvioon missä tarkemmin tutkitaan.

Meillä rv 36+3 ja paikat vielä tiukasti kiinni, kuulemma ei lähiaikoihin ainakaan ole syntymässä... Harmitus, niin kun olin kaavaillut, että ennen helteitä syntyisi ;)

Täällä viimeisimmät mitat kans käyty ottamassa, painoa tullut yhteensä 8,7kg koko aikana, ja nyt 34+1, oon ite toooosi tyytyväinen, koska esikoisesta tuli se 23..Kaikki muutkin arvot oikein passelit.

SF-mitta huiteli omilla käyrillään 35cm, mutta nyt kun on tiedossa, että yli 4 kilon menee tuo lapsi jos ei ihan NYT synny, niin eipä tuo mitta niin kauhistuta.

Se synnytystapa-arvio niin kovin varmaan vaihtelee, että kuka sen tekee, ja missä:
Ite oon ollut yksityisellä ja polilla, ja aika kovakouraisesti kokeilivat.. Ei se kivalta tunnu, mut eipä ole mitään siihen synnytykseen verrattuna.. ;) Että turha murehtia, ja tosi hyvä, että katsovat vähän  kokoa ja lantiota, saavat polille lähetettyä eteenpäin  jos ilmenee tarvetta.

Täällä tultiin just synnytystapa-arvioinnista ja meidän kunnassa se pitää sisällään myös ultran. Ultrassa mittailtiin pienokaista ja katsottiin napanuoran virtausta ja sykettä. Itse sisätutkimus ei kauaa kestänyt eli kokeili kohdunsuuta ja tunnusteli lantion luustoa ja häpyluuta. Sattu kyllä hieman kun itsellä tuo häpyluuliitos on aika kipeä mut koko tunnustelu oli ohi muutamassa minuutissa.

Itse nyt menossa viikolla 37 ja lapsen paino oli nyt 3 kg (voi olla kuulemman hieman suurempi kun ei saanut vartalon ympärystä kunnolla mitattua kun poika viuhtoi niin kovasti menemään :)). Itselle raskauskiloja on nyt tullut noin 15. Turvotusta on kyllä aikalailla kun on näin lämmintä.

Heippa.
 Olin viimeviikon torstaina ultrassa ja sielä ilmeni vähän ihmeellinen juttu. Minulla on väliseinä tuola alapäässä.. eli mulla on 2 kohtua, 2 emätintä ja 2 kohdunkaulaa.. Sieltä sitten laitettiin lähete TAYSiin äitiyspoliklinikalle ja se aika on 27.5. Minua alkoi pelottamaan se synnyttäminen, ettei vauva mahdukkaan tulemaan alakautta tai että jää johonkin jumiin..
Onko kellään tämmöisestä kokemusta? emoticon

Eilen oli neuvola, viikkoja nyt 33+6, hemoglobiini 125, paineet 117/75, painoa tullut 13,5kg (!!) ja sf mitta menee nätisti keskikäyrillä. 

Itsellä oli päällimmäinen murhe tälle kerralle se, että toissa-aamuna oli muutama kipeä supistus, ja koko päivän ja mutenkin on nyt taas ollu todella reippaasti harjoitussupistuksia. Niiden takiahan mä olin jo sairaalassakin pari päivää, ja nyt vähän alkaa jännittämään, kun huomenna ylitämme sen kriittisen 34 vkoa rajan, että sen jälkeen saa syntyä jos on tuloillaan. Neuvolan ohjeet asiaan oli, että jos tulee kipeitä supistuksia mitkä jatkuu, pitäisi mennä sitten sairaalaan, ja tod. näk. osastolle tarkkailuun. Masennuin aikalailla. Onneksi nyt eilen, eikä tänään ainakaan vielä ole ollut yhtään kipeitä supistuksia. Vaan menkkamainen jomotus tulee ja menee..
   Sairaalassa olo oli ainakin viimeksi niin kovin kurjaa, tosin eipä siellä kukaan täysjärkinen viihtymällä viihdy, mutta silti. Mun henkinen hyvinvointi ei tykkää siellä makaamisesta. siellä vaan kyttää kelloa, omaa oloa, ja odottelee josko joku hoitajista toisi lisää infoa tilanteesta.. Noh, toistaiseksi kuitenkin ollaan kotona. Tosin pakkaan tuon kassin kyllä siihen malliin että jos tulee lähtö niin on sitten kaikki jo sen osalta kasassa. Mikään muuhan täällä ei olekkaan sitten valmista. Huoh...

Jouduin soittamaan tänään neuvolaan, kun viime yönä valvoin taas kipeiden supistuksien vuoksi ja aamulla verenpaine oli jälleen tosi korkea. Kävin neuvolassa ja sain lähetteen Jorviin, missä vietinkin tämän illan. Verenpainetta seurattiin automaattisella mittauksella, samoin vauvan sykettä sekä minun supistuksia, sen lisäksi otettiin veri- ja pissanäytteitä ja lopuksi vielä ultrattiin. Raskausmyrkytyksestä tms. ei ole viitteitä, mutta koska verenpaine on korkea (150/105), sain verenpainelääkkeet. Sen lisäksi sain kunnon närästyslääkkeet, sillä olen kärsinyt tästä ikävästä vaivasta jo jonkun aikaa. Kahden viikon päästä on seuraava kontrolli Jorvissa, sitä ennen normaalit neuvolakäynnit.

Oli muuten ihana nähdä vauva ultrassa, vaikka eihän se ruudulle meinannut enää mahtua, mutta lääkäri näytti meille kasvot, sitten mahan ja lopuksi alaraajat, niin saatiin taas kokonaiskäsitys vauvelista. Tosi suloiselta näytti ja maha oli ihanan pyöreä ja iso! ;) Vauvan paino oli 2500g (tänään alkoi rv37), joten syntymäpainoksi arvioitiin edelleen 3300kg. Onneksi vauvalla oli kaikki hyvin ja palvelu oli taas todella hyvää sairaalassa!

Mansikkainen

Neuvola ja lääkäri uutisia :)
eli nyt

rv 37+6

painoa +933 turvotuksiakin ihan ++ painoa tullu komeat 16kg alusta, hui !
verenpaineet 127/90
vaavin sykkeet +150
liikkeet ++
tarjonta rt

lääkärillä sitten kohdunsuu pehmee mutta kiinni
kaulaa jäljellä enää 1,5 :)

tulis vaan pian ulos, rupee jo väsyttää nuo käynnit :D

Takaisin