Neuvola- ja Ultrauutiset!

Tänä aamuna olimme toisessa eli jälkimmäisessä kunnan (Espoo) neuvolalääkärissä - sama lääkäri kuin viimeksi ja yhtä liukuhihnamainen alle 10 minuutin tapaaminen kuin viimeksi. En kyllä kummastakaan lääkärikäynnistä ole saanut juuri mitään irti. Lääkäri ei taaskaan kertonut suullisesti esim. sydämenlyöntejä, SF-mittaa tai juuri muutakaan, merkkasi ne vaan korttiin itse luettavaksi. Hemppaa ei mitattu lainkaan terveydenhoitajan eikä lääkärin toimesta tällä kertaa, kun kuulemma otettu niin vähän aikaa sitten viimeksi (3.5.2011).

RV 35+6
Paineet 109/75 (ekaa kertaa alapaineeni yli 70)
SF 33,5 cm
pää alhaalla, raivotarjonnassa
syke 145
liikkeet ++
painoa tullut yhtäkkiä toukokuun aikana 0,770 (!!!) kg / vko, kun edellisellä kerralla oli 0,300 / vko

Lievää ahdistusta kyllä vaa'alla käynti on aiheuttanut kotona, yhtäkkiä 2-3 viikossa tullut lähes 3 kiloa lisää, tosin samalla on alkanut selkeä turvotus, joten lienee joltain osin nestettä.

Kohdunsuu oli hieman pehmentynyt, mutta vielä kiinni. Parina iltana mulla on ollut sellaisia kuukautiskipumaisia kipuja alavatsassa noin 1 - 3 minuutin ajan, mutta vain 1 krt / ilta, ei toistuvasti.

Olin vasta eilen ensimmäisellä äitiysvapaapäivällä, joten toivon kyllä, ettei pienokainen ihan heti tulisi ulos, jotta ehtisin levätä kovin rankan työkevään jäljiltä ja tehdä tarvikehankintoja yms.

Nyt sitten neuvolakäyntejä viikon välein, viimeisimmäksi ajaksi sovimme ma 4.7. :) (LA 29.6.)

 
Tänään oli neuvola ja ihania uutisia. Eli vauva on vihdoin laskeutunut eli ankkuroinut päänsä alas eli jos ei sittenkään menisi kovasti yli LA niinkuin äitini pelotteli :)
Ja nyt ei ollut valkuaisaineita virtsassa ollenkaan :)
Turvotus on aikamoinen eli sain niitä testaustikkuja mukaan eli neuvolan täti oli kuitenkin tästä huolissaan, painoa kun on tullut kahdessa viikossa yli kaks kiloa lisää...
ja nilkat on ihan mahdottomat jo heti aamusta...

Niin ja sain uutta tutkimustietoa! Tuoreen turkulaisen (?) tutkimuksen mukaan nännien hiplaaminen edistää synnytyksen käynnistymistä! tätä voi harrastaa itsekin mutta vielä tehokkaampaa on että mies tekee sitä :D oikeasti :) tehokkaampaa kuulemman kuin "kolme ässää" :) meillä alkaa nyt miehen kanssa kunnon nännienhiplaustalkoot illalla :)
 
Juuri saavuin neuvolasta. Ei suuria yllätyksiä suuntaan tai toiseen, turvotuksen takia painoa on tullut lisää enemmän kun toivoin, mutta minkäs teet, se onneksi on sellaista painoa mikä lähtee helpoiten pois. Mä sain myös noita testaustikkuja mukaan, vaikka kaikki muut arvot oli hyvät ja pissa puhdas. Ja myös täällä vauva on ankkuroitunut tuonne alas ja tukevasti, tosin olen sitä mieltä että se on siellä kyllä jo ollut hetken aikaa =) 
  Kuukausi olis suunilleen laskettuun, mutta elättelen toiveita että se ei ihan niin kauaa odotuta itseään. Oireitahan tässä on ollut viime viikolla ihan reippaasti, supistuksia ja muuta, muttei kuitenkaan sitten ole edennyt siihen pisteeseen että tekisi mieli sairaalaan lähteä. 
  Ja vauhditusvinkkinä, kohdun heijastepiste vyöhyketerapiassa on nilkan sisäpuolen luun ympärillä ja erityisesti akilesjänteen puolella, sieltä jos hieroskelee reippaasti, ja jalkapohjat sitten hemmotteluksi päälle, niin hyvinkin saattaa alkaa tapahtumaan. Itsellä ainakin alue on sen verran kipakan tuntuinen, että ei voi erehtyä! Olo on sellainen että kaikki ässät, hipelöinnit ja vippaskonstit otetaan tässä kohtaa käyttöön, mitta alkaa olemaan täysi =D
 
Kiitokset NtiKesäheinälle ja RiikkaJ:lle vauhditusvinkeistä!! Tulevat täälläkin tarpeeseen. Viime viikkoinen lääkärikäynti ja eilinen terkkarikäynti povaavat meille suurikokoista vauvaa, joten toiveissa olisi saada Nyytti liikkeelle ennen LA tai viimeistään silloin (eli 14.6.). Nuo kokoarviot on tosin tehty vain sf-mitan (35cm) ja ulkotutkimuksen perusteella. Ensi viikolla päästään ultraan tarkempaan koko- ja synnytystapa-arvioon. Saa nähdä mitä ne siellä sanoo! Terkkari kehotti varautumaan siihen, että jotkut saattavat jäädä jo sille tielleen synnyttelemään. Omalla kohdalla en tosin usko tuota kovinkaan todennäköiseksi (olen pessimisti tässä suhteessa ;D). En millään tahtoisi käynnistystä (joka täällä kuulemma tehdään melko herkästi jos vauvasta on tulossa suuri eikä synnytys ala luonnollisesti), mutta mitään merkkejä lähestyvästä synnytyksestä ei ole, joten nyt otan kaikki vinkit käyttöön! :)

Muutoin täälläkin kaikki neuvolassa hyvin: pissa puhdas, verenpaineet hyvät, Nyytti laskeutunut ja syke 150. Tosin painoa on tullut viikossa yli 2kg, mutta terkkarikaan ei oikein uskonut että tuo olisi "pelkkää läskiä" vaan että nesteitä olisi suurin osa. Mitään testaustikkuja en saanut eikä terkkari ollut ollenkaan huolissaan tästä painonnoususta.
 
Tänä aamuna oli neuvolakäynti, eikä oikeastaan mitään mullistavaa,

38+2
Painoa tullut viikossa +600g - yhteensä 5,8kg
Rr 126/85, pulssi 79
Sf-mitta 34 - sama kun viime viikolla
Pissa puhdas, niinku joka kerta tähänkin asti
Tarjonta RT
Syke 130+ ja liikkeet ++

Minkäänlaista turvotusta ei ole vielä tähän päivään asti esiintynyt. Toivon, että säästyn siltä vaivalta loppuun saakka, sen verran ikävältä vaivalta kuulostaa! Kovasti tsemppiä teille, jotka siitä vaivasta kärsitte!

Tarkempaa painoarviota ei vauvasta saada, mutta siis muutama viikko sitten neuvolalääkäri totesi, että vauvan pitäisi mahtua syntymään ihan normaalisti alakautta.
Tänään terkka sanoi masussa asuvan hyvänkokoinen (muttei kuulemma jättimäinen) ja vahva vauva! Kovat olivat kuulemma potkut :)
Melko ylhäällä vauva vielä oleskelee, eikä pää ole vielä kiinnittynyt. Joten ei taida ainakaan vielä tänään syntyä meidän pikkuinen ;D
 
jos vielä nopsaan päivittäisin viime viikkoisen lääkärikäynnin tulokset.

Kuten Änille, on meillekin tulossa isokokoinen vauva. Viime perjantain (36+3) painoarvio oli 3400kg ja laskettuun aikaan mennessä kasvaa kuulemma reippaasti päälle neljäkiloiseksi, huh huh...

Muita mittoja ei sitten otettukaan, kun lääkäri lähinnä vaan ultrasi vauvaa ja päivitteli kokoa :) Pää on ilmeisesti kuitenkin vielä sen verran "pieni" ja vauva oikeassa asennossa, ettei synnytystapa-arvioita tarvitse tehdä. Mutta synnyttämään mennessä vois sitten pyytää tarkastamaan, että mahtuu tulemaan alakautta.

Onko teille kenellekään tehty synnytystapa-arviota?
 
Mulle tehtiin synnytystapa-arvio äitiyspolilla rv 35+3. Siihen kuului ultraus;katsottiin vauvan koko ja lantion ala-aukeaman arviointi "käsituntumalla".
 
Loppu alkaa kaikilla häämöttää! Jippii! :)



Itse kotiuduin juuri Jorvista, jossa olin seurantakäynnillä korkeiden verenpaineiden vuoksi. Nyt lääkkeet ovat kuitenkin tehonneet, mutta jatkan niiden syömistä synnytykseen saakka. Minulla sekä vauvalla on kaikki hyvin ja näin pikkuisen taas ultran välityksellä. Pallomahamme on ottanut kasvupyrähdyksen ja paino-arvio oli tänään 3070g. Vauvan kasvu on keskikäyrän alapuolella, mutta ollut tosi tasaista koko ajan. Ja ei me vanhemmatkaan mitään kovin isoja olla, joten jättivauva olisikin melkoinen yllätys. ;) Minun istukka on jo osittain kalkkeutunut, joten lääkäri totesi lopun olevan lähellä. Tämän ei pitäisi kuitenkaan vaikuttaa vauvan kasvuun, vaan lääkäri totesi salamyhkäisesti, että " istukan toiminta riittää loppuun asti, nyt vain kotiin lepäilemään ja sitten synnyttämään".

Tällä viikolla ei normaalia neuvolakäyntiä olekaan vaan ensi viikolla tapaan sitten oman hoitajani.

Mansikkainen

 
Hurjaa et kesäkuu on jo täällä! Aletaan poksahdella kaikki kohtapuoliin :)

Kättärillä käytiin tänään ja sf-mitan pienuudesta ja omasta vähäisestä painonnoususta huolimatta vauva kuitenkin ihan normaalin kokoinen ja kaikki muutenkin hyvin. Jotenkin näin kyllä arvelinkin. Oma kroppa pitkänlaista sorttia niin mahtuu muuallekin kuin eteen kasvamaan. Ihana oli kuitenkin varmistaa et kaikki kunnossa! Reilu 3300g oli painoarvio tällä hetkellä (rv 37+6) ja 3700g oli karkea arvio syntymäpainosta.

Paikat oli vähän auenneet ja tyyppi kiinnittynyt, kiva kuulla et jotain edistystä tapahtunut.
 
Mulla olikin tänään yllättäen mahdollisesti viimeinen neuvolakäynti!! Laskettuun aikaan on siis 15 päivää ja koska kaikki arvot oli kohdallaan eikä mitään ihmeellistä ollut, niin neuvolan täti antoi vain ajan lääkärille lasketulle päivälle, että katsotaan sitten ultraamalla vauvan koko. Sekin oli vain koska edellisellä käynnillä  kyselin että mahtaakohan tulla minkä kokoinen vauva, että mahtuuko syntymään kun itse en ole kovin jättiläinen. Hänen mielestään ei tarvitsisi, mutta sain itse valita. Eli jos vauva syntyy ennen laskettua päivää, niin sitten ei olekaan enää yhtään käyntiä missään, ennen synnytystä!! Aika jännää... Muutenkin, eikös käyntejä pitäisi tässä vaiheessa olla viikon välein? Miten teillä muilla? Viimeks käynti oli 36+0 ja tänään, eli nyt on 38+0, eli kahden viikon väleillä mennään loppuun asti.

Arvoissa ei siis mitään mainitsemisen arvoista, painoa tullut +300/vko. Vauvan pää tuntui vielä, mutta ei kovin hyvin. Eli on laskeutunut ainakin osittain. Eilen taisikin hulahtaa alaspäin, koska alakerta on ollut eilisestä asti kipeänä. Saas nähdä ehditäänkö enää ultraamaan enne synnytystä!!
 
kameli: aika outoa sinänsä kun itse olen nyt loppuajan todellakin saanut käydä viikon välein. Edeltävä neuvola oli tämän viikon ti ja seuraavallekin viikolle on varattu neuvola tiistaiksi vaikka LA on huomenna.  Eli itse olen viikolta 38 käynyt viikon välein.
 
kameli: mäkin olenkäynyt kahden viikon välein ja samalla suunnitelmalla loppuun asti. Ilmeisesti riippuu vähän paikkakunnasta ja siitä onko kaikki hyvin. Mulle ainakin sanottiin, että soittele, jos tulee tarvetta tulla käymään aikaisemmin.
 
Heippa! 

Pitkästä aikaa kirjoittelen minäkin tänne kuulumisia, nyt kun äitiysvapaan alettua on taas vähän aikaakin. :) 
Meillä vauva on perätilassa, ja jorvissa käytiin kääntämistä yrittämässä. Ei kuitenkaan onnistunut, joten siellä on ja pysyy (jos ei nyt ihmeen kaupalla itse kääntyisi). Kokoarvio oli rv 36+1 2700g, joten ei mitään jättivauvaa pitäisi tuleman, syntymäpainoarvio 3200g. Niinpä mut passitettiin magneettikuvaan, jotta nähdään mahtuuko vauva syntymään alakautta. Tulokset tulivat, ja sain "synnyttäjän lantio"-tuomion, elipä alakautta yritetään synnyttää. Vähäsen se kyllä jännittää, mutta eipä tuo leikkauskaan kovin olisi innostanut. Josko sitä paranisi hieman nopeammin kuin leikkauksesta, eikä olisi nostelurajoitteita. Vielä muutamat viikot jäljellä; meillä neuvola noin viikon välein, vaikka voinut olen tosi hyvin.
Jaksamisia kaikille odotuksen loppumetreille :)
 
 
Mulla myös oli näillä näkymin viimeinen neuvola tiistaina vk 37+6. En tiedä ehdinkö enää aikaa tänne uuteen kotikuntaan saamaan.(esikoista odottaessa käyntejä oli viikolta 36 eteenpäin joka viikko).
Kaikki oli taas normaalisti kuten aiemminkin, painoa oli tullut vain 93 g/vko :) Tyyppi ei ollut kiinnittynyt eikä kokonaan vielä laskeutunut, mutta uudelleensynnyttäjillä kuulemma lopullinen laskeutuminen tapahtuu usein vasta synnytyksen alkaessa.
Viikoilla 39+5 olisi vielä toinen synnytystapa-arvio edessä, missä tarkastetaan vielä vauvan koko ja päätetään millä tavalla lähdetään synnyttään.
 
Täällä käytiin extrakäynti neuvolassa aamulla, sain viimeksi niitä pissatestiliuskoja kotiin mukaan, ja eilen illalla pärähti proteiinit kahdelle plussalle, kolmeen eri kertaan. Aamulla tilanne oli taas parempi, mutta silti pientä jotain, ja turvotus on ihan infernaalinen. Oli tullut melkeen 2kg kolmessa päivässä, eli tässä odotellaan että milloin kiipeää raskausmyrkytyksen puolelle. Saa nähdä... Nilkat on kun fudispallot, ja varpaat ei näytä enää edes varpailta.. Jalkapohjatkin on niin pirun kipeät, mutta minkäs teet. Perkele.
 
Tsemppiä RiikkaJ! Ei kyllä kuulosta kivalle, voimia viimeisiin päiviin ja toivotaan, että vauva voi hyvin! Meille perhevalmennuksessa kovasti muistutettiin myös turvotuksen "hyvistä puolista" eli se on kehon tapa valmistautua synnytykseen ja selvitä rankasta urakasta, pitää siis olla nesteitä varastossa.
Ilman raskausmyrkytystäkin turvotus on tällä hetkellä itselläni niin kammottavaa; en meinaa tunnistaa itseäni peilistä, saati nähdä omia nilkkoja tms. Koitetaan kestää, tämä on varmasti kaiken arvoista!
 
Tänää oltiin taas neuvolassa ja muuten kaikki oli hyvin mut verenpaineet oli vähän liian korkeet.. Huomenna sit uudestaan ja jos vielä korkeella nii sit Tayssiin taas... :/

Rv 39+1
Hb 122
Verenpaineet 135/99-130/104
Paino +700/vk  yhteensä tullut lisää +5.3kg
Sf-mitta 32

Sikiön sydänäänet +
Liikkeet ++
 
Meillä oli eilen kättärillä käynti perätilan ja istukan sijainnin vuoksi ja onneksi molempien osalta tilanne on korjaantunut!! Eli kulta oli kääntynyt pää alaspäin ja ilmeisesti melko alhaalla (ei maininnut mitään onko kiinnittynyt tms...) et tuskin sieltä enää kääntyy perätilaan. Kuitenkin kun on ollut niin liikkuvaista sorttia, niin kattovat tilanteen tarkkaan vielä synnyttämään tullessa. Normaalin kokoinen lantio on kuulemma kun lääkäri sitä käsikopelolla kokeili ja paikat antaa ilmeisesti myös hyvin periksi. Oli muutes sen verran kovakouraista ja ilkeen tuntuista kopelointia et ekaa kertaa tuli sellainen fiilis et tältä se varmaan tuntuu kun se vauva sieltä punnertaa ulos!!! Toivottavasti se osuus ei kestä kauheen kauaa... Tai sit et tropit on ainakin kunnossa silloin :D

Istukka oli myös noussut tarpeeksi ylös kohdun suun tieltä, et normaalille synnytykselle ei pitäs olla estettä. Toivottelivat kovasti tervetulleeksi seuraavaksi sitten synnyttämään :)

Neuvola-aikoja mulla on nyt loppuajan kerran viikossa paitsi silloin jos samalla viikolla on lääkäriaika. Kaikki arvot on ollut oikein hyvät ja toivottavasti samalla lailla mennään loppuun asti. Painoa on tullut kaikkiaan noin 17 kg, toivottavasti jäävät ainakin suurimmaksi osaksi kättärille ;). Kaikki on kyllä tullut suoraan mahaan, joka onkin aika hyvän kokoinen :) Takapuoli ja reidet on tainnut saada myös hieman osaansa vaikka ite en kovasti sitä muuten ku vaatteiden osalta huomaa :D
 
Täällä olo huononi eilen ja jatkui tänään vielä samanlaisena (etova ja vetämätön olo, huippaa, vatsa toimii jatkuvasti ja vähän löysällä), joten soittelin synnytyspäivystykseen josta neuvoivat käymään neuvolassa mittauttamassa verenpaineet. Sekä neuvolassa että synnytyspäivystyksessä epäilivät noista oireista vain vatsatautia tai helteen aiheuttamaa - mikä pettymys, kun itse toivoin jo muuta. :/

Verenpaineet oli normaalit. Syke mulla oli korkealla (yli 90) mutta kuulemma edelleen normaalia. Nyytinkin syke tsekattiin ja se jumputti hyvin (140). Neuvolan "täti" koetti kyllä lohdutella, että joillain vatsatauti itsessään ennakoi tai voi edesauttaa synnytyksen alkamista, kun suoliston ja kohdun lihaksisto on niin lähekkäin tjsp... Toivotaan!

En kyllä jaksa, jos koko tämä viikko on tällaista oloa! Kun on luvattu helteitä jatkuvaksi koko viikoksi... En ole uskaltanut edes ulos mennä, vaan ilmaistointilaitteen turvin kyhjötän sisällä. TYLSÄÄ!!

Huomenna on synnytystapa-arvio (se epäilys suurikokoisesta vauvasta), jossa toivon että lääkäri kertoisi sisätutkimuksessa hyviä uutisia paikkojen valmistautumisesta. Pitäkää mulle peukkuja! :)
 
Heips kaikille!
Kaks viikkoa sitten olin äippäpolilla synnytystapa-arvioinnissa ja silloin kaikki ok, painoarvio oli n. 3kg nyt maanantaina olin taas ja hupsista olikin puoli kiloa pompsahtanut lisää pikkuselle painoa eli painoarvio nyt 3,5kg. Tuntuupa aika kauhialta jos tässä mennään niin että kahdessa viikossa puoli kiloa... Laskettu aika on vasta 17.6. mutta katsotaan. Sano lääkärikin että hän laittaa sulle ajan 16.6. mutta katsotaan tarvitaanko sitä, että nähdäänkö täällä sitä ennen jo. Jännää. Olin viime viikolla joka päivä varma että nyt, nyt on semmoset tuntemukset mutta eih, täälläpä sitä vain hengaillaan vielä hyvinkin raskaana.

Turvotusta on, mutta pysynyt kurissa vedellä, levolla ja hieronnalla. Verenpaine ollut koholla, mutta kotimittauksilla hyvinä. Päänsärkyä on lähes päivittäin, mutta muuten kaikki ok.

Kovasti jo toivoisin h-hetken koittavan...ehkä ensi yönä?? (No tuskin, ei oo yhtään sellasta fiilistä).

Tsemppiä kaikille helteisiin!!
 
Takaisin
Top