Neuvola- ja Ultrauutiset!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Bamboo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ja vielä ennen unta kertomus ystävästäni joka ekan raskauden ajan oksensi alusta loppuun joka päivä. Hän oli niin "ihanassa" työpaikassa jossa koko ajan muistutettiin, että RASKAUS EI OLE SAIRAUS! Ja hän koko raskauden sinnitteli töissä, vaikka oli todella huonossa kunnossa. Jälkikäteen oivalsi sen, että vaikka raskaus ei todellakaan ole sairaus niin ei ihminen joka oksentelee ympäriinsä ole työkuntoinen oli sitten raskaana tai ei.

Hyvää yötä [:)]

Jade82 : ihan ei olla samaan aikaan, meillä on ultra jo klo 9.00 [:D]

Ja tuohon raskaana eikä sairaana olemiseen. Jouduin jo esimiestä muistuttamaan (en siis ole virallisesti kertonut, toinen vaan tiesi jostain??) etten tosiaan ole sairas vaan raskaana. Minulle kun oltiin jo hyvää vauhtia järjestämässä sijaista jos ei kunto kestäkkään olla töissä. Toisaalta ymmärrän esimiehen huolen kun tulin tänään takaisin viikon sairaslomalta, mutta en nyt sanoisi että tämä vaiva töistä johtuu..
Kiitin kohteliaasti avusta, mutta tiedän että tällä tuuraajalla on kädet täynnä töitä muutenkin niin toppuuttelin sitten esimiestä ja lupasin että kerron sitten ajoissa jos pitää jäädä aikaisemmin pois töistä mitä on tarkoitus.. Teen kuitenkin toimistotöitä jossa ei tarvitse nostella mitään. Ainoa mitä päivän aikana käytän on aivot ja niitä saakin vähän rasittaa välillä [8|]

Ihana lukea muiden ultra uutisia [:)]
(kunpa sitä vaan itsekkin jo pääsisi..)

Meillä eka neuvola oli 5+2 ja toka neuvola + lääkäri 11+4. Seuraava onkin sitten vasta tammikuun alussa.

Maanantaina 12+1 oli ensimmäinen ultra, ja vaikka edelliseen kirjoitukseeni vedoten stressattiin koko viikonloppu, että onko siellä mitään elämää, niin kyllä siellä pieni sydän sykki ja pikkuinen möhkäle köllötteli. Koitettiin saada sitä kovasti liikkumaan enemmän jotta voitaisiin niskapoimu (lopulta 0.7) sekä pää-perämitta mitata, mutta otus ei olisi tahtonut hievahtaakaan ja kätilö jo tokaisi: "tuntuu olevan laiska tapaus", johon mies: "kulkee suvussa" [;)] ja tähän otus lopulta otti kantaa antamalla yhden ultrakuvan, jossa se selvästi heristää meille nyrkkiä [:D]

LA siirtyi 12.6 -> 14.6, mutta menen täällä edelleen vanhalla päivällä.

Hmm, en ole tainnut vielä kirjoitellakaan tänne (vai olenkohan?), että meilläkin oli niskaturvotus-ultra jo. Kaikki näytti olevan ihan ok, mitä nyt tyyppi oli vähän aamu-uninen eikä ois millään halunnut herätä niin varhain ultrattavaksi. No, pienen tuuppimisen jälkeen alkoi siellä jalat ja kädet heilutella (liekö pui nyrkkiään ultraajalle, kun kehtasi häiritä kesken unien... [:D] )

Niskaturvotus ja verikokeen tulos yhteensä laski riskiä jonnekin 1:22000 tai jotain, kun iän puolesta oltaisiin oltu jossain tuhannen tienoilla. Turvotusta oli jotain 1,4 mikä kai on käsittääkseni ihan keskiarvoissa noilla viikoilla, millä mittaus tehtiin. Tosin tyyppi ei millään meinannut antaa niskaansa mitattavaksi, mutta se oli sinänsä ihan kiva, että äiti ja isi sai sitten ihailla kuvaa ruudulta vähän pidempään, kun mittaus kesti ja kesti. [;)] Joillakin teillä näytti olevan riskit jossain ihan eri tasolla, jotain 1:100 000 eli vielä selvästi pienemmät. Ultraaja kyllä totesi useampaankin otteeseen, että on niin vähäinen turvotus, että ei meinaa saada lukemaa, mutta onhan teillä ollut paljon pienempiäkin arvoja. [:)]

Seuraavaksi pääsee sitten neuvolaan vielä ennen joulua, ja tammikuun puolessa välissä rakenneultraan. Ei malttaisi taaskaan odottaa!

Meillä oli np-ultra tänään ja nyt voi huokaista helpotuksesta. Viikkoja kasassa 12+1 ja ultrassa kaikki hyvin. Saatiin ihastella vauvelia 30 min, kun kätilölläkään ei ollut mitään hoppua. Katseltiin eri asennoista, vaikka liikkeelle saatiin vasta yskimisten jälkeen. Mukaan lähti monta kuvaa, joista parhaassa omaa isänsä profiilin [;)]. Niskaturvotusta 1,2mm, eli senkään suhteen ei pitäisi huolta olla. Verikokeissa me ei käydä lainkaan, koska ivf-hoidot voivat lääkärin mukaan vääristää tulosta.

Neuvolagallupiin; Eka neuvola oli rv 9+1 ja nyt siis UÄ rv 12+1. Seuraava neuvola on 20.12. eli silloin lääkärille. Rakenne UÄ on tammikuun lopussa.

Mies laittoi facebookiin ultrakuvan, joten nyt siis ollaan julkiraskaana [:D]

Ohhoh, nyt on kyllä koko forumi heittänyt häränpyllyä siihen malliin, että meni pari tuntia, ennen ku pääsin ylipäätään tähän kirjottamaan asti. Mulla on ainakin osa viestiketjuist hävinnyt kokonaan, ja osaan ketjuista en pääse kirjottamaan.
Saa nähä, mihin ketjuun tääkin viesti lopulta tulee..

Noh, asiaan! Np-ultrassa käyty eilen. Oli ihan mieletön fiilis nähä se pikkutyyppi jo ihan vauvan näkösenä kaikkine käsineen ja jalkoineen :) Sillon 7:nnen viikon ultrassa kun näkyi vasta sellai klöntti, josta mä en ainakaan saanut vielä selvää, että mikä se oli :D

Laiskanpuoleinen tyyppi siellä köllötteli (selkeesti äitiinsä tullu :D), ja kätilö joutui vähän väliä tökkimään, että saatiin se edes vähän liikkeelle! Mutta kyllä se liikkua osas, hetken tökkimisen jälkeen alkoi mahoton vispaus :)
Reilu puol tuntia saatiin ällistellä sitä pikkuihmettä ruudulta ja kaveri näytti kyllä kaikki puolet itestään! Kuvia saatiin myös!

Turvotusta oli yläkanttiin laskettuna 1,3, eikä jääty mihinkään seuloihin kiinni. Joten raskautta seurataan jatkossakin ihan normaalisti.

Rakenneultra olis sit 24.1 (vai olikohan se 25.pvä). Eli alle kaks kuukautta enää :))

Kylläpä onkii hankalaks tää foorumi menny....

Meilläkii eka ultra oli viime tiistaina...nyt vasta pystyy sen ääneen toteamaan että meille ei tuukkaan ens kesäkuussa vauvaa:'(
ultrassa kävi ilmi et mein pikkusen kasvu oli pysähtyny viikolla 7 ja nyt siis omien/neuvolan laskujen mukaan ois pitäny olla viikkoja kasassa jo 12...
sain sairaalasta mukaan kohdun tyhjennys lääkkeet ja kokonaista 1kpl 600buranan :O..sanottiin vaan et jos nyt ihan mahdottomat kivut tulee niin tule sit sairaalaan takas...
meillä sattu just keskiviikos muutto niin en voinut tyhjennystä samantien tehdä ja lääkäri sit sano ettei sillä mikään kiire ole...huomis aamuna ois tarkotus lääkkeet laittaa:(
tällä hetkellä on kyllä pää niin sekasin tästä asiasta, ettei oikee ees meinaa tajuta tätä tilannetta..väkisinkii miettii et oonko tehny jotain sellasta miks pikkusen elämä katkes ennen kun ees kunnolla alkoi, miks se ei oo lähteny tulemaan itsekseen ulos (jos kerta jo kuukauden ollu kuollu) vaan täytyy noiden lääkkeiden kanssa ruveta leikkimään...suoraan sanoen pelottaa ottaa noi lääkkeet kun oon kuullu millaset kivut niistä tulee ja kuulemma se vuoto on jotain ihan kamalaa....ja jos sit kuulunkiin siihen 30% joka joutuu kumminkin kaavintaan, koko ton lääketyhjennyksen jälkeenkin...miun pää on tällä hetkellä yhtä kaaosta täynnä :'(

itkettää,ahistaa ja pelottaa..ja yhtään helpommaks ei oloa tee se ettei oo oikein ketään kenen kanssa vois asiasta jutella...toisaalta en tiiä haluisinko ees...miehen kanssa ei oikeestaan olla vielä "pystytty" puhumaan, tai ei siis olla vaan otettu puheeks..toki se kyselee jatkuvasti kuinka voin ja tulee halaamaan, kun näkee miten paska olo miulla on...
kamalaa on et miulla on edelleenkii raskaus oireet...tissit siis edelleen ihan arat ja viimeks tänä aamuna kävin oksentamassa...miulla ei oo missään vaiheessa tuntunu mitään ihmeempiä kipuja(normaaleja kohdun kasvu nipistelyjä on ollu), eikä missää vaiheessa oo tullu mitään vuotoja...tää tieto tästä pikkusen menetyksestä tuli ku salama kirkkaalta taivaalta...ei minkäänlaisia ennakko aavistuksia :(

kaipa tää olo tästä ajan kanssa helpottaa...
(varmaan viimistään sitten ku joskus saadaan uus pikkunen aluille) ollaan kyllä jo senverran suunniteltu et heti kun vaan mahdollista niin uutta yrittämään...

ihana et on tällänen paikka minne voi tuntemuksia purkaa ja toki on ollu terapeuttista lukea muiden mammojen kirjotuksia :)

Toivon teille kaikille oikein hyviä jatkoja ja mukavaa joulun odotusta! <3

Voi kurjuus.. Kovasti voimia tiltunen. En osaa edes kuvitella, miltä teistä tuntuu. Meillä meni keväällä raskaus kesken 8:nnella viikolla, mutta km oli spontaani ja vuodon alettua osasin jo alkaa varautumaan pahimpaan. Jollain tapaa saatiin siis varotusta etukäteen ja asiaa oli kerennyt alkaa käsittelemään jo ennen, kun lopullinen tuomio kätilöltä tuli.

Teille koko keskenmeno tuli täysin puun takaa.. :/ Tuntuu niin epäreilulta!

Kyllä se ajan kanssa helpottaa, ainakin mulla helpotti. Mutta melko pitkään se oli kyllä päivittäin mielessä ja uusi raskaus jopa jollain tavalla pelotti.
Ja toki pari viikkoa sitten tuntui pieni pisto sydämessä, sillä 27.11 olisi ollut meidän ensimmäisen pikkusen la.

Kovasti, kovasti voimia teille!

Tiltunen; voimia sinulle kovasti!
Olen itse kokenut tuon saman, eli viime keväänä vkon 12 ultrassa selvisi että vauvamme kuollut n. vkolla 7/8. Mullakin kaikki raskausoireet siihen asti, ei vuotoja. Muut keskenmenoni sitten ollutkin spontaanististi viikoilla 6-8.
Lähetän sulle voimahalauksia kovasti täältä. Hae saitsua ja kovemmat kipulääkkeet, saat sitten rauhassa selvitellä ajatuksia. Onneksi miehesi tukee noin hienosti. Toipuminen, erityisesti se henkinen puoli vie aikaa. Jos kaipaat keskusteluapua, niin soita vaikka neuvolaan ja kysele onko heillä tarjota keskusteluapua lapsensa menettäneille.

Äitiyspolikäynti ohitse. Kaikki hyvin Turvotus oli kadonnut ja vauva oli todella hyvin kasvanut ja liikkui tosi paljon Kahden viikon päästä otetaan varmuuden vuoksi lapsivesinäyte, koska turvotuksen syy jäi selvittämättä.

Neuvolassa pyörähdetty tänään. En ole yhtään samalla aaltopituudella neuvolantätini kanssa. Plaah! No suurimmat uutiset: pissa puhdas, verenpaineet 101/75 ja painoa tullut 2.7 kg tähän mennessä. Sydänäänet kuunteli opiskelija ja ei meinannut millään saada meidän vilkasta vaavia haaviinsa. Lopulta onnistui ja voimakkaat 154 sykkeet saivat tämän mamman liikuttumaan niin, että hyvä löysi tiensä ulos huoneesta emoticon

Sisätautilääkärillä pyörähdin diabetekseni takia ja sain verensokerinseurantasensorin kylkeen kiinni. Tämä siintä syystä, että aamusokrut meinaavat olla koholla ja syytä ei oikein tiedetä.

Onpa kiva, että tulee hyviä uutisia emoticon . Nyt peukut pystyssä, että Päivillä lapsivesinäyte myös ok. Musulla myös mukavia uutisia, vaikka neuvolatädin kanssa ei aivan samaa aallonpituutta löytynytkään. Mikä eniten oottaa aivoon? Onko se sensori sellainen, joka mittaa automaattisesti sokerin ja kerää arvot tarlteen, vai miten se toimii?

Neuvolantädissä mättää enimmäkseen se, että on kuin koulunpenkiltä repäisty, kaavamainen ja minkäänlaista keskustelua ei synny (yritetty on). Useasti olen huomannut ettei edes kuuntele vastatusta kysymykseensä. huoh.
Sensori on kylkeen ammuttu emoticon  kahden euron kolikon kokoinen litteä laite joka mittaa koko ajan verensokeria ja piirtää käyrää missä mennään. Mukana (kädenmitan päässä pitää olla) kuljetan pienen kännykän kokoista laitetta josta voin seurata käyrää ja sen hetkistä sokeria. Laite myös muistuttaa milloin pitää erillisellä verensokerimittarilla mitata tarkistusmittauksia. Sensoria pidän niin kauan, kun akut kestää tai sensori pysyy ihossa eli nelisen päivää.

Tuo sensorihan kuulostaa mielenkiintoiselta. Voisi ajatella, että olisi hyvä, jos tuollainen olisi aina paikallaan, eikä vain 4 päivää? Ei tarvitsisi ainakaan kaiken aikaa pistellä. Mulla eka raskaudessa erittyi sokeri virtsaan jostain syystä, vaikka diabetesta ei olekaan todettu. Lopulta lääkäri arveli, että hedelmäsokeri tulee läpi, kun olin ensin jättänyt tavallisen sokerin ja sen jälkeen maitotuotteet pois. Hedelmistä ei sitten onneksi tarvinnut luopua.
Toivottavasti arvot tasoittuu ja/tai syy selviää!

Tänään heräsin päiväunilta ja sensori näyttää lukemaa 2...joka on siis tosi vähän. Mittasin omalla verensokerimittarilla ja niinhän se oli, että syystä tai toisesta sensori ei toimi. Huomenna uudestaan ammuttavaksi emoticon ja uusi yritys seurantaan.
Tuollaisia aina mittaavia verensokerimittareita kehitellään, mutta ainakaan yleisesti niitä ei ole markkinoilla saatavilla vielä.

Meillä myös takana np-ultra eiliseltä..
LA on nyt sitten 21.6 23.6 sijaan. Neuvola siis jo laski tuon ajan ennen ultraa, mutta itse olin sitä mieltä, että se on pari päivää myöhemmin omien laskujen mukaan, ja samoin kahden varhaisultran mukaan viikot olisivat hieman pienemmät (eli noin 2 päivää) mutta eilen sitten kaveri vastasikin jo neuvolan viikkoja, eli tuolla 21. päivällä sitten mennään. Sopii mulle.

Kaikki oli hyvin, turvotukset rajojen sisällä reippaasti. Siellä kaveri heilui rimppakinttujensa kanssa. Kätilö näytti jopa
3D-kuvaa, huimaa :) Kuulemma pari kaveria on saanut kunnallisesta rakenneultrasta noita 3D-kuvia jopa mukaansa.
Me saatin nyt sellaiset 7 kuvaa  ihan sitä perussettiä. Veriseulassa kävin myös, sitä ei esikoisesta voitu ottaa, kun oli isompi, kuin piti.. Rajana on vissiin 12+6, ja mulla oli silloin 13+1 ultran mukaan.
Ultraaja oli sellanen semi-asiallinen, ei kauheasti ollut huumoria mukana, mutta ok kuitenkin.

Rakenneultra on vasta helmikuun puolessa välissä, eli 2 viikkoa myöhemmin, kun mulla oli esikoisesta, sillon siis olin RU jo 19+6, nyt on viikkoja sillon sitten jo 22..Toivottavasti näkee sukupuolenkin sitten vielä varmemin tuon 3D avulla, jos osuu sellainen kätilö, joka sen suostuu kertomaan..

Seuraava oma neuvola on tän kuun viimeinen päivä.. Jotenkaan tässä 2. raskaudessa mikään ei ole enää niin jännää, odottaa vaan, että tulee se kesäkuu. Ja aikakin kuluu jotenkin nopeammin kuin esikoisessa...

Meillä oli toinen neuvola keskiviikkona, samassa yhteydessä oli myös lääkärintarkastus.

Kaikki muuten kunnossa, mutta inhottavaan hiivaan sain lääkekuurin.

Sydänäänet saatiin kuulumaan vaan jonkun napasuonen kautta, mutta lääkäri sanoi, että se neuvolan doppleri on niin avuton, ettei se oo mitenkään tavatonta, ettei ääniä muuten kuulu.
Kuulemma kaikki on kuitenkin hyvin! Kai sitä täytyy sitten vaan uskoa ;)

Olis vaan jo kesäkuu. Mä oon niiiiiin kärsimätön odottaja ;D

Huoh, kaikki hyvin np-ultrassa! Jännitti kyllä niin pirusti et hyvä kun en yökänny odotushuoneessa pelkästä jännityksestä. Ei paljon tullut lukuja kuunneltua/ymmärrettyä kun tuijotin vaan masuasukkia joka selkeesti tykkäs kamerasta :D Näytti ultratädille kaikki parhaat puolet sormia ja muita raajoja myöten. Liikku ja venytteli niin villisti, et taitaa meille olla tulossa aikamoisen villi vesseli ;) Kaikki näytti kuulemma oikein normaalilta joten kai sitä pitäs pikkuhiljaa ruveta uskoo et siellä on kaikki hyvin :)

Viikkoja oli ultran mukaan 12 ja kuukautisten 11+5 mut ei vaihtanut laskettua aikaa. Se olis itseasiassa ensimmäisen lääkäritädin mukaan vasta 27.6. eli olis nyt rv 11+4 mutta kun vastas molemmissa aiemmissa ultrissa omia laskuja ni en oo itelle vaihtanut päivää... Sitäpaitsi se oli vähän sekava lääkäri joka ton 27.6. jostain kalenterista katto, et oon varma et katto sen väärin. Neuvolatäti kun sai mun kanssa saman 26.6.

Takaisin