Täällä käytii ekassa ultrassa neuvolassa alle 8 viikon. Keväällä olen kokenut km:n, josta en koskaan saanut syytä tietooni, koska poistui kohdusta juuri ennen lääkärille menoa eli oliko tuulimuna tms. Km:n takia pääsin helpolla ultraan. Ensin neuvolantäti ei nähnyt mitään selkeää, eikä kuullut sydänääniä. Passitti kotiin juomaan vettä ja pyysi palaamaan kolmen tunnin päästä uudestaan. Olivat todella pitkät kolme tuntia! Löysi kuitenkin sydänäänet heti toisella yrittämällä.
Asuinpaikka vaihtui ja ensimmäinen varsinainen neuvola oli täällä uudessa paikassa. Varmaan vajaa tunnin verran kesti ja oli iso pettymys. Neuvola nimensä mukaan pitäisi olla se paikka josta saa neuvoja ja voi kysyä kaikkea mikä mieltä askarruttaa. Esikoista odottaessa koin, että se oli lähinnä: äiti vaaàlle, sydänäänet, verenpaine ja ULOS! Ja toivetta paremmasta oli neuvolan vaihduttua, mutta eih...
Neuvolan täti kyseli kaikki pakolliset rasti ruutuun kysymykset ja joillain kommenteilla paljasti ettei kuunnellut mitään mitä puhuin esim. ekassa raskaudessa tehtiinkö sinulle sokerirasitustesti? öööö...taisin juuri kertoa, että olen 1 tyypin diabeetikko :). Raskausaikana ei sitten käytetä muuta kuin panadolia särkylääkkeenä? ööö...kerroin juuri asa-allergiastani :) jne. Saatiin miehen kanssa laput koskien päihteitten käyttöä ja päätettiin ettei vastata. Syy tähän löytyy siitä, että olen täyttänyt vastaavan lapun neuvolassa koskien synnytyksen jälkeistä masennusta (jota ei onneksi ollut/tullut) ja kuullut henkilökunnalta, että jos nyt sattuisi niin, että joltain löytyisi viitteitä masennukseen niin heillä ei ole mitää resurseja ohjata hoitoon sen kummemmin...huoh! Tässä vaiheessa mainitsen, että en juo/polta/tms. mitään raskausaikana ja se tieto riittää itselleni ja neuvolalle.
Diabetekseni takia raskausseurantani tulee olemaan todella tiivistä. Sen verran lisäherkkua pitkäaikaissairauteni tuo kuvioihin.
Toisen kerran ultrassa ja EKA KUVA :) oli 9+5. Pieni jalka potki menemään ja voi kun taas itketti onnesta!
Huomenna niskaturvotusultra 10+6 ja jännittää ihan kamalasti. Onneksi on aamulla!!!