Neuvola - ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anskunen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Saini mua ohjeistettiin neuvolassa että 12 h syömättä ja juomatta. Ja vasta aamulla sais ottaa tilkan vettä.. ja ihan normi sokerirasituskoe vaan. Ehkä mäkin vähän suuta kostuttelen sitte jos alkaa kieli tarttua kitalakeen :)

Ku se vesikielto tai että lasillisen saa ottaa niin se vaan että se veri ei oo sit sellaista "lurettia" vaan että se on sellaista paksua sit :) Ja oon neljä kertaa käyny sokerirasituksessa niin eivät oo kyll valittaneet koskaan vaikka oon sitä suuta kostuttanu ja juonut sen desin pari aamulla :)

Neljäs neuvola takana (rv 25+3). Sf-mitta oli 22 ja sanoi että keskikäyrällä mennään. Vauva ilmeisesti tosiaan poikkitelon masussa. Vauva syke oli 125-130 välillä. Tuo syke mua vähän kummastuttaa..
rv14+ syke oli 158
rv19+ syke oli 150
rv23 syke oli 140 ja nyt rv 25+3 125-130!!!!

Neukkutätin mielestä ihan ok, mutta onko teillä muillaki vauvan sykkeet laskenu tälleen joka kerta?

Mä en muista, että mulla olis koskaan missään raskaudessa ollu vauvan sykkeet noin alhaiset..
Supisteliko sillon, kun mittas vauvan sykkeitä? Kun ainakin joskus supistukset voi hidastaa vauvan sykettä.

Selällään maatessa voi vauva olla pinteessä, että matalampi syke voi johtua ihan siitä kun kohtu kasvaa. Poikaa kun odotin, niin sykkeet oli välillä alle sadan, vaikka istuenkin kokeiltiin ja aina sai sairaalassa käydä sit neuvolan jälkeen käyrillä. Että voihan tuo olla ihan normaalia, kohtalaisen täyspäiseltä vaikuttava viikari tuosta meidän pojusta ainakin tullut, matallista sykkeistä huolimatta :)

Mulla oli esikoisests sykkeet ekoilla neuvola käynneillä siinä 150 paikkeilla ja mitä enempi tuli viikkoja niin sitä matalemmaksi meni. Alhasimmat tais olla just tota 120-125 :)

Ne vaihtelee ne sykkeet välillä :) Muistaakseni pitäis olla vielä matalammat sykkeet ennen kuin pitäisi huolissaan olla. Oliko pikkuinen nukkumassa sykkeiden oton aikana? Ja tosiaan supistukset saattaa madaltaa sykettä myös :)

Mulla myös laskenu sykkeet tuolleen. Käyhän se järkeenkin kun pikkunen kasvaa niin sykekin hidastuu. Ei meilläkään enää syke huitele 160 :D Ja mulle sanottiin myös tänään, että aivan normaalit sykkeet näille viikoille ja sykkeet oli 130 luokkaa ja rv mulla 25+5

Tässä raskaudessa ollut todella vähän neuvola-aikoja. Tähän mennessä 3 ja eilen kun soitin neuvolaan saadakseni lähetteen asat- ja alat-verikokeisiin selvisi että minulle ei ole merkattu enää ollenkaan neuvola-aikoja raskauden seurantaan vaikka aiemmin oli ollut puhe että seuraava aika olisi 22.9! Lupasivat soittaa ensi viikolla ja katsoa jos jonkun ajan katsoisivat kun kerta jostain syystä ei sitä 22.9 olevaa aikaakaan ole. Pistivät sitten eilen lähetteen näytteenottoon omien sanojensa mukaan että tänään pääsen verikokeisiin ja paastosinkin yön yli mutta aamusella sairaalassa sanoivat että neuvola ei ole tehnyt mitään lähetettä ja olisin paastonnut turhaan..onneksi sairaalan labrahenkilö soitti neuvolaan joka korjasi pitkän selvittelyn jälkeen asian ettei tullut paastottua turhaan

Onpas outoa neuvolan toimintaa! Onko se unohdettu kirjata se neuvola-aika sinne koneelle vai? Toivottavasti ny jatkossa menis moitteetta neuvolan kanssa. Pitää viel kysyä että missä päin Suomea tällainen moka käyny?

Helsingissä asustellaan ja veikkaan että neuvolan konejärjestelmässä nyt jotain häikkää kun eilen totesivat että 7kk-ikäiselle vauvallenikaan ei konetietojen mukaan nyt ole enää neuvola-aikoja vaikka pitäisi 8kk neuvolatarkastus olla, kumma juttu!

No on kyll kumma juttu! Toivottavasti siellä ny jotain rekistereistä sit löytyy.

Ehkä sitten ihan normaalia.. Näin täti ainakin vakuutteli. Hämmästyttää vaan, että joka kerta matalampi ja matalampi. Poika oli poikittain masussa, kun täti sitä kokeili mahan läpi ja luisteli kyllä välillä anturia karkuunkin, että ei se mitään unilla ainakaan ollut!

Täällä käytiin ke kolmannessa ultrassa rv26+1 ja kaikki oli hyvin...kovin sanoi vikkeläksi kaveriksi tuota masuasukkia..ja pää alaspäin oli ja tosi alhaalla,joten mittaaminen hankalaa ja mitat pikkasen alle oikean...kuitenkin kasvu vastaa viikkoja.Pääasia että kaikki hyvin.
Nyt varmistui pojaksi,kun RU:ssa ei ihan satavarma ollut.
seuraava ultra 5.10. rv 29+6 ja sitä seuraava tod.näk. rv36...
Painoarvio oli 848g...

Äippäneuvolaan seuraavaksi 18.9. ja samaan aikaan nuorimman 8kk neuvolalääkäri :)

Mulle on vaa sanottu et tärkeempää ku ite se sykelukema on se et siinä on vaihteluita. Eli 155-157 ei riitä vaan pitää ollsa noin kymmenen heittoo esim 155-156.. Mullon edellisestä neuvolasta ikuisuus et en sykkeestä tiiä.. Tää oli parilla kerralla niin uninen et vaihtelu oli liian vähäistä ja jouduttii herätteleen ja kuunteleen vartti sydänääniä.
Ja oisko normisyke 120-160 välillä sikiöllä..

Mulle taas ei oo sanottu mitään tuosta vaihtelusta. On vaan sanottu, että pitäis saada se kuukumaan niinku vasaralla hakkais eli kipakaks.

Joo 120-160 lienee normi vaihtelu sykkeessä, mutta joskus joku mun kuullen vissiin lipsauttanu lisäks, "mutta ei samalla sikiöllä". Oon saattanu ymmärtää väärin tai takertua väärään ykdityiskohtaankin. Kun mulla vielä tätä vuoteluu valkovuodon mukana ja suppareita ja km tausta niin sitä sitte helposti hermoilee vähän kaikesta ja kun näkee vielä aiheeseen liittyviä painajaisia niin soppa valmis.

Minullekin puhuttu, että vaihtelua pitää olla sikiön sykkeissä.

Tänään oli neuvolakäynti uudessa neuvolassa, kun vaihtui muuton takia. Uusi neuvolatyöntekijä vaikutti onneksi tosi mukavalta ja helpolta keskustella asioista. Tuli hyvä fiilis, kun aiemmassa olin kahdella eri henkilöllä ollut ja toista ei paljon tuntunut kiinnostavan. Pikkusella kaikki hyvin ja itelläkin arvot kohdillaan. Toinen makoili taas oikealla puolella niinku viime ultrassakin :hilarious: taitaa maha venyä vaan toispuoleiseksi, kun siellä hengailee koko aika. Silmin nähtävissa, että maha isompana vähän väliä oikealla puolella. Onko muilla näin? Perjantaina sit ois sokerirasitus tiedossa.

Takaisin