Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja L82ady
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Emzu1, ei välttämättä johdu kummastakaan tuo sf-mitan käyrien yläpuolella huitelu.. Ainakin miulle lääkärikin sanoi, että ihan normaali määrä on vettä ja "viikkoja vastaavan kokoinen" poika masussa. Itselläkin olo todella valtava jo tässä vaiheessa, mutta pitänee uskoa viisaampia, tämäkin vauva vaan tykkää asua "yläkerrassa".
Esikoisen aikaankin sf-mitta huiteli käyrien yläpuolella, silloin vettä oli runsaasti. Perus 3,5kg vauva syntyi. Silloin piti varmuuden vuoksi sokerirasituksessakin käydä, missä oli kaikki kunnossa. Nyt en onneksi sinne joudukaan.

Neuvolalääkäri 14.7, silloin pääsee taas tarkistamaan tilanteen. :)

Emzu1, ei välttämättä johdu kummastakaan tuo sf-mitan käyrien yläpuolella huitelu.. Ainakin miulle lääkärikin sanoi, että ihan normaali määrä on vettä ja "viikkoja vastaavan kokoinen" poika masussa. Itselläkin olo todella valtava jo tässä vaiheessa, mutta pitänee uskoa viisaampia, tämäkin vauva vaan tykkää asua "yläkerrassa".
Esikoisen aikaankin sf-mitta huiteli käyrien yläpuolella, silloin vettä oli runsaasti. Perus 3,5kg vauva syntyi. Silloin piti varmuuden vuoksi sokerirasituksessakin käydä, missä oli kaikki kunnossa. Nyt en onneksi sinne joudukaan.

Neuvolalääkäri 14.7, silloin pääsee taas tarkistamaan tilanteen. :)

Poika ollut aina raivotarjonnassa mittaa ottaessa ja sanonut terkkari että ei pitäs senkään vaikuttaa tuohon mittaan, esikoinen oli sen verran pieni kokoinen syntyessä että ihan pelottaa jos tuleekin kovin isompi kaveri tällä kertaa :wideyed: vettäkin ollut normaalisti kun on katsonut, reilusti tosin mutta normaalisti. Viikkoja vastasi meilläkin tuossa rakenneultrassa joskus noin kuukausi sitten. Jännityksellä siis odottamaan sitä kokoarviota :grin

Tänään pääsinkin jo ultrassa käymään, pojalla kaikki hyvin ja vettä oli runsaasti mutta normaalin rajoissa vielä. Painoarvio oli 925grammaa :) sanoi lääkäri et isompi on viikkoihin nähden. Tänään siis 25+6. Uusi ultra tämän kuun lopulla. Veden määrää seuraavat ja vauvan kasvua. Oli se vaan ihana päästä pientä näkemään ja kuulla että kaikki hyvin :love7 näyttivät myös 4D:nä kuvaa, on se vaan ihmeellistä miten "valmiilta" vauva jo tässä vaiheessa näyttää :)

Emzu, mulla oli ylenmäärin lapsivettä (eli polyhydramnion) esikoista odottaessa. Mulla siihen ei löytynyt mitään syytä, eli mulla ei ollut raskausdiabetestä tai mitään muutakaan sairautta, vauva oli samoin ihan terve. Kaikki sujui muuten hyvin paitsi että loppuvaiheessa mun alkoi olla jo vaikea hengittää valtavan mahani kanssa ja synnytys päätettiin käynnistää. Veden määrää seurailtiin raskauden aikana parin viikon välein ultralla. Nyt just viikko sitten ultrassa todettiin tässäkin raskaudessa että on hiukan normia enemmän vettä, ja ruvetaan taas varmaan seuraamaan tiheämmin. En odota jättimahaa innolla mutta kun viime kerrallakaan ei ollut sinänsä mitään vialla niin nyt voi olla rauhallisin mielin.

Tänään neuvolakäynti aamulla. Liikkeistä päätellen kaikki kunnossa. Oikealla puolen vatsaa n 7cm navasta tuntuu joko pää tai takamus ja siitä voin päätellä hieman missä kohtaa pikkuinen olisi. Pitänee kysyä asiaa myös terkkarilta.

Emzu, mulla oli ylenmäärin lapsivettä (eli polyhydramnion) esikoista odottaessa. Mulla siihen ei löytynyt mitään syytä, eli mulla ei ollut raskausdiabetestä tai mitään muutakaan sairautta, vauva oli samoin ihan terve. Kaikki sujui muuten hyvin paitsi että loppuvaiheessa mun alkoi olla jo vaikea hengittää valtavan mahani kanssa ja synnytys päätettiin käynnistää. Veden määrää seurailtiin raskauden aikana parin viikon välein ultralla. Nyt just viikko sitten ultrassa todettiin tässäkin raskaudessa että on hiukan normia enemmän vettä, ja ruvetaan taas varmaan seuraamaan tiheämmin. En odota jättimahaa innolla mutta kun viime kerrallakaan ei ollut sinänsä mitään vialla niin nyt voi olla rauhallisin mielin.
Minäkin pelkäsin sitä että onko vauvalla kaikki hyvin kun kaikkia "kauhutarinoita" olin runsaasta lapsivedestä lukenut. Onneksi minullaki nyt seurataan tuota veden määrää ja vauvan vointia ja kaikki näyttänytkin kunnossa olevan. On kyllä melko tukala olo tämän mahan kanssa, just tuo hengittäminen tuntuu raskaalle aina välillä. Olen melko pienikokoinen itse niin on kyllä hankala jo nyt tämän mahan kanssa olla, saatikka sitten kun vauvalle alkaa suuremmalla vauhdilla kokoa tulla, eihän sitä tiedä jos se veden määrä tässä "normalisoituisi" :)

Muokattu viimeksi:
Pikkuisella kaikki kunnossa. Syke vaihteli 145 ja 160 välillä, johtui ehkä siitä ku liikkui ko mahoton. Sf mitta oli 25 eli kasvaa melko tasan keskikäyrillä.

Viime viikolla oli mun neuvola rv 25+3 ja sf tuolloin 24. Nyt on maha suppaillut ja mulla onkin keskiviikkona aika lääkärille kun supistukset tulee rasituksessa. Seistessä, kumartessa/kyykkiessä sekä käveltäessä. :/

Huomenta kaikki! Täällä alkoi lauantaina kipeät supistukset, näin ainakin oletan ensikertalaisena. Menkkatuskien kaltainen kipu tulee aaltoina pitkin päivää, tosi epäsäännöllisesti kylläkin, mutta sen verran kovana että huolestuttaa. Käyn tänään labrassa antamassa virtsanäytteen (klamydia/tulehdukset) ja jos tää ei tästä meinaa helpottua, pitää lähtee käymään näytillä synnärillä. :nailbiting: Viikkojahan mulla ei ole kun vasta 25+6. Toivottavasti kyse on kuitenkin vaan kasvu- ja liitoskivuista, joita on kyllä ollutkin ihan ylenpalttisesti jo jonkin aikaa. :sad001

Ymmärsin terveydenhoitajalta että juurikin ne menkkapoltteluiden kaltaset tuntemukset on niitä liitoskipuja. Mulla supistukset on taas sellasia kireitä tuntemuksia ja välillä koko mahan alue on ihan kivikova. Eilen alapäässä tuntui viiltävää painetta.

Mulla alkanut nyt liitoskivut vaivaamaan, ja mulla ne tuntuu häpyluun alueen vihlontana... Kävely tuntuu ikävältä :/

Neuvolalääkärillä käyty, sf-mitta oli taas kivasti noussut, nyt jo 29cm. Viikkoja 27+1.
Kaikki kuitenkin kunnossa, poika kasvaa tällähetkellä 40% keskikäyrään nähden, eli hieman pienempänä. Vettäkin normaali määrä.
Kuulemma viime raskaudessa lihakset sun muut on venyneet ja revenneet sen verran, että nyt kohtu pääsee nousemaan nopeasti korkealle. Saattaa tasoittua jossain vaiheessa, valahtaa alas tai mitä vaan.

Neuvolassa käyty. Sf-mitta 24cm (kuukausi sitten 20cm), vauva potki terkkaria sen minkä kerkesi :D rautakuurille laittoi, hb 111. Kaikki hyvin, perhevalmennusta suositteli.

Jahas, puhelin on noppeempi kuin minä :O elikkäs painoa oli tullut 600g, vielä olis matkaa 6,4kg siihen mitä oli raskauden alussa; aamupahoinvoinnin seurauksena putosi tosiaan alussa 7kg! Torstaina sitten lääkärille aika, katotaan lähdenkö sieltä taas itku silmässä kuten viimeksi :/

Kävin kohdunsuun tilanteen tarkistuksessa. Muutosta ei ollut tapahtunut, edelleen pehmeä ja mitta pysynyt samana edelliseen, joten vähän rauhallisemmin mielin voi nyt olla. Sf oli 31 cm ja kaveri oli kääntänyt itsensä taas raivotarjontaan. Huomannut olen sen itsekin, ei enää ahista liikkuminen ym. Niin paljon kuin ollessaan poikittain. :D

Niin ja taju meinas lähteä ja oksennus lentää kun joutui selällään makaamaan ultrauksen ajan. Huoh, meinas mennä ilo ihan kokonaan vauvan näkemisestä kun alkoi tuskanhiki nousta otsalle.

Muokattu viimeksi:
Itsellä oli se lekuri useiden töissä tulleiden supistusten takia. Kohdunsuu tarkastettiin myös, mutta ei ollut auki. Sairasloma lapun sain kouraani. Mennään nyt sitten tällä, tärkeintä että pikkuisella on kaikki hyvin.

Alysha, täällä ollaan hengissä ja yhtenä kappaleena. Kävin ne näytteet antamassa eilen, mutta missasin soittoajan tänään. Täytyy odottaa huomiseen. Sellainen olo ei ole kuitenkaan ollut, että olis tarvetta lähteä synnärille näyttäytymään. :) Oon nyt ottanut rauhallisemmin ja levon kannalta ja jättänyt nostelut, kanniskelut ja muut ponnistelut kokonaan pois. Seurailen tilannetta, mutta en ole enää niin huolissani.

Ootteko muuten syöneet särkylääkkeitä nyt raskausaikana? Neuvolasta opastettiin rohkeasti ottamaan panadol supistuksiin/liitoskipuihin. Tiedän että se on tässä vaiheessa ihan ok, mutta jotenkin arastelen sen ottoa silti :rolleyes:

Takaisin