Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja L82ady
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sf 17,5cm (oli arvio) rv 23+1 eli alakäyrällä vaikka omasta mielestä vatsa on iso.

Sf on nyt 27cm 26+6. Tuntuu hurjan isolta mitalta.. Niin ja viime neuvolakäynnillä 22+5 mitta oli 20cm. Tullut pieni kasvupyrähdys. :wideyed:

Muokattu viimeksi:
Mulla on ollu 22+3 sf 22, eli yläkäyrällä. Nyt on viikkoja 26 + 4 ja tällä hetkellä ei motään tietoa. :)

Tänään tasan 23 viikkoa ja neuvolassa mitattiin sf 26... Yläkäyrillä menee, mutta terkkari sanoi että vaikuttaa lapsen asentokin tuola kohdussa. Vauva on nyt ns perätilassa ja terkkari meinas, että turha hätäillä että kerkeää vielä muutella asentoa. Vatsa kyllä kasvanu kovasti viimisen 3 viikon aikana!

23 viikolla oli sf 18cm. Mutta terkka sanoi että niin aikasin ne usein on alakäyrällä ja varsinainen seuraaminen kannattaa aloittaa myöhemmin. En sit tie mikä se myöhemmin on kun en ees tajuu koko mittaa :D

Mulla oli pari viikkoa sitten neuvolassa 22+0 sf-mitta 19cm ja asettui aika tarkalleen keskikäyrälle. Terkkari kuitenkin sanoi, että sitä mittaa on vielä tuossa vaiheessa hankalaa ihan tarkasti saada.

SF-mitasta ja mahan koosta.

Multa mitattiin SF-mitta viime neuvolassa, en muista pituutta enkä tarkkaa ajankohtaa, mutta vertasin tulosta vastaavaan aikaan esikoisesta. Nyt oli mitta 2cm pienempi (kyllä eri mittaaja nyt), mutta maha on todella paljon isompi kuin edellisellä kerralla. Eli ainakaan allekrijoittaneella ei tuo SF-mitta suoraan kompensoidu mahan koon kanssa. Kohtu tosiaan normikokoinen, mutta nyt toisella kertaa ja lyhyen välin jälkeen, on se ja muut sisuskalut pullahtaneeet tuolta lihasten takaa esiin huomattavasti aiemmin ja enemmän kuin eka kerralla.

Eilen kävin neuvolassa, kaikki kunnossa. :) Kohdunkaulan tilannekin sama kuin pari viikkoa sitten, ei enää onneksi tarvitse niin paljoa murehtia senkään takia, eikä pelätä supistuksia ym. kipuiluja.
Magnesiumia ja rautaa suositteli syömään hieman enemmän mitä tähän asti.

Sf-mitta oli 27cm, viikkoja 25+3. Yläkäyrän yläpuolella mennyt koko ajan. Esikoisesta oli sama juttu, miun vauvat vaan viihtyy "yläkerrassa" kuten terkkari sanoi. :)

Täällä oli sf mitta 20 rv 26+2. Eli juuri ja juuri alakäyrällä. Masu kovin pikkainen, mutta toki olen melko pitkä. Ylimääräinen mittaus kontrolli ensi viikolla. Muutoin kylläkin kaikki kunnossa.

Mulla oli sf-mitta 20 viikolla 23+1. Hb 107 ja rautakuurilla oon ollut jo pitkään. Selkä vihoittelee, oon koittanu vaan pärjätä sen kanssa. Kela-lappuset saatu ja niitä työpaikan kanssa hoidettu eteenpäin, mutta Kelan sivuilla en oo vielä käynyt tekemässä hakemuksia.

Tänään rv 25+3 ja sf oli 25. Aika yläkäyrällä ja edellisestä mittauksesta kasvu on ollut hurjaa! Lääkäri ehdotti että seurataan vähän tarkemmin. Ultrassa kyllä kuukausi sitten lupailtiin siroa poikaa :)

Mulla tosiaan sf-mitta kulkee yläkäyrän yläpuolella, siltikin justiinsa taas ultrassa mitattiin tasan keskikäyrää kasvava vauveli ja lapsivettäkin normaali määrä. Varmasti itsellä suurin vaikuttava tekijä tässä on raskauksien lyhyehkö väli ja vauvan asento vaikuttanee paljon. Muutoin ei itseä varsinaisesti tuo mitta kiinnostaisikaan, kun ultrissa ravaan jokatapauksessa, mutta kyllä vaan selkeästi huomaa, että kohtu painaa jo keuhkoja ja vatsalaukkua..

Olipa erilainen neuvolakokemus. Kävin siis aamulla lääkärillä kontrollissa supistusten takii. Paikalla olikin kesäsijaisena niin nuori mies että ihmetytti miten se oli ehtinyt jo valmistua. Itseeni hermostutti aluks niin että tärisin housui riisuessa kun en ennen oo ollu miehen tutkittavana gynekologisesti. Rauhotuin kuitenki nopeesti ite mut lääkäri oli selvästi vaivaantunut, ehkä siks että mulla oli mies mukana :D (joka myös oli silminnähden vaivaantunut, raahasin sen mukaan ettei sit synnytykses tuu yllätyksenä se et vieraat ihmiset kopeloi mua).

Lääkäri oli kuulemma ekaa päivää meidän neuvolassa ja sen verran oli käytännöt hukassa että kyllä huomas. Tutkimus ja keskustelut oli hätäisiä ja lääkäri unohti monta asiaa, minkä itsekin tajusin vasta jälkikäteen kun itse tutkimustilanne oli niin kummallinen. Hädin tuskin uskalsi vilkaista alapäähän päin vaikka sitä varten oltiin sinne tultu :D näytti kuitenkin hyvältä, minkäänlaisia lukemia ja määritelmiä ei tosin sanonut. Ei ees vilkaissut neuvolakorttii joten en sit tiedä osasko verrata viime viikon tilanteeseen. Raskausviikotkin kysyi multa (minkä ymmyrkäisenä sanoin väärin).

Kuukauden päästä kontrolli. Vähän epävarma olo jäi mut luulenpa että luotan lääkärin tilannearvioon nyt kuitenkin, vaikka käytännön jutut tutkiessa meni miten meni. Soitellaan sit neuvolaan jos supistukset muuttuu kipeiks. Täytyyhän nuorenkin lääkärin jostain alottaa että sitä kokemusta kertyy.

Täältä löytyikin lokakuisten sf-mittoja kun niitä tuolla toisessa ryhmässä kyselin hetki sitten, itselläni oli siis rv 25+3 sf mitta 26,5cm, menee siis yläkäyrän yllä, mennyt yli käyrien koko ajan kun millon on mittaa otettu. kokoarvio ultraan pääsen tässä parin viikon sisällä. Olo on kyllä valtava verrattuna esikoisen aikaiseen mahaan ja olotilaan muutenkin.:dance008 Sokerirasituskokeessakin tuon mitan vuoksi kävin, mut arvot olivat niinkun kuuluukin. Nyt siis jännitetään onko siellä vaan paljon vettä vai iso poika :)

Kävin tänään neuvolassa kun huoletti kivut sun muut. Ihmekä kun "vähän" ahdistaa kun poju on poikittain vähän napalinjan yläpuolella pää aiemmin murtunutta kylkiluuta jurnuttaen :D

Takaisin