Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja L82ady
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
jnk: Mä sain kutsun Kättärille noin 1,5 viikkoa neuvolan jälkeen. Np 23.3. ja la siis 1.10.

jnk: Mä sain kutsun Kättärille noin 1,5 viikkoa neuvolan jälkeen. Np 23.3. ja la siis 1.10.

Hmm.. Mä olin neuvolassa jo 12.2. niin luulis että olisin saanut jo np-ultran ajan. Pitää ehkä soittaa Naistenklinikalle ja kysyä mistä kiikastaa, kovasti jo kiinnostaisi tietää koska sinne pääsisi! :)

Joo voithan aina soittaa :) Tietty sulla on laskettu aika myöhemmin ja sen perusteella laskin, että kutsu tulee sulle ensi maanantaihin mennessä. T:matemaatikon tytär :D

Ihanaa, että joku muu jaksaa laskea mun puolesta! :) Kiitti! Odottelen siis kärsivällisesti ens viikkoon ja sit alan vasta valitsemaan numeroa. Jes!

Np-ultrahan pitäisi tehdä aikalailla viikolla 12, joku syy siihenkin on en vain muista mikä :D

Eiku niin tässähän se tieto oli:

Varhaisen yleisen ultraäänitutkimuksen yhteydessä voidaan mitata sikiön niskaturvotus 11-13 raskausviikolla sikiön kromosomipoikkeavuuksien seulontaa varten. Lähes kaikilla sikiöillä esiintyy niskan alueella muutaman millimetrin paksuinen ihonalainen turvotus. Sen suurentuminen lisää tilastollisesti sikiön kromosomipoikkeavuuden riskiä meneillään olevassa raskaudessa. Turvotus on yleensä ohimenevää ja häviää usein neljännentoista raskausviikon jälkeen, vaikka sikiöllä olisi kromosomipoikkeavuus. Lisääntynyt niskaturvotus voi joskus harvoin johtua myös jostain muusta kehityshäiriöstä kuin kromosomipoikkeavuudesta, esimerkiksi synnynnäisestä sydänviasta. Toisaalta on tärkeää ymmärtää, että sikiöllä voidaan todeta lisääntynyttä niskaturvotusta, vaikka mitään kehityshäiriötä ei olisikaan. Turvotus kertoo vain kohonneesta poikkeavuuden todennäköisyydestä. Samoin sikiöllä voi olla kromosomipoikkeavuus, vaikka niskaturvotusta ei olisikaan tavallista enempää.

Juu, sama lappu löytynee myös täältä :) Tarkoitin tuolla laskemisella siis sitä lähetteen tuloa np-ultraan en laskemista koska se itse ultra on :)

:) sitä mä vaan että kannattaa pitää huolta että saat ajallaan sen ultran jotta saat kaiken hyödyn irti siitä :)

• Tykkään
Reaktiot: jnk
Täällä eka neuvola takana. Olin varautunut käynnin olevan vain esitietojen täyttöä ja muuta höpöttelyä (niin oli viimeksikin). Mutta yllätyksekseni hoitaja ehdotti ultrausta ja pääsin näkemään, että kyllä siellä sydän lyö! Made my day! :love017

Miinukset; sokerirasitus tiedossa kahdesti sukurasitteen takia ja "annettiin" painon nousun raja (10kg). :shifty:

Ohho Pauveli. Loistojuttu että pääsit näkemään sykkeen. :) Ikävämpi tuo rasitus ja painorajoitus. Koska sulla on eka rasitus? Mulla oli edellisessä joten luultavasti myös minä joudun kahdesti käymään. Saa nähdä puuttuvatko painoon, viimeksi nousi 20+ ja alkupainokin normaalin ylärajalla.

Eka rasitus pitäis käydä jo tässä ekan kolmanneksen lopulla. Hieman huolestuttaa miten selviän labraan ravinnottaolleena tässä pahoinvoinnissa ja alhaisella verenpaineella. Ekassa raskaudessa piti käydä, mutta riitti se kerta tokan kolmanneksen loppupuolella sillon. Syksyllä km-raskaudessa kerkes jo terkka sanomaan, ettei tarttis ollenkaan käydä kun ei ollu edellisessä raskaudessa ongelmaa. Ilmeisesti jokin uusi suositus tullu tässä välillä.

Paino-asiakin vähän yllätti, kun syksyllä ei samalla tavalla sama terkka puhunu painorajasta. Mutta tämän päivän painoon lisättynä 12kg ollaankin edelisen loppuraskauden lukemissa, eli siinä mielessä terkan sanoissa järkeä.

Pauveli, kivaa! Täällä myös eka neuvola ohi ja ylläriultrassa näkyi ihan huima kasvu (edellisestä ultrasta 2,5 vkoa aikaa) ja syke. Ihana, helpottunut olo - taas vähäksi aikaa. :)
Millaisella aikataululla teillä muilla on seuraavat neuvolat, montako lääkärineuvolaa teillä on tai ylipäätään neuvolakäyntejä? Valtakunnallisethan ne suositukset on, mut paikkakuntakohtaista vaihtelua tuntuu olevan. Täällä on kaks rutiinilääkärikäyntiä ultrien lisäksi ja yhdeksän neuvolakäyntiä ellei tuu mitään ihmeellistä. :)

Tarkotin siis tietty et kiva neuvolakäynti, ei sokerirasitus! :D painoindeksi ennen raskautta, vahva sukurasite, aikaisempi raskausdiabetes ja aiemman lapsen iso koko (yli 4,5kg muistaakseni) vaikuttaa siihen, tarviiko se tehdä jo alkuraskaudessa.

Meillä (ei ensisynnyttäjä) yht. 3 th aikaa + viikoilta 37-> 2vk:n välein. Eli terkkoja harvakseltaan, seuraava vasta rv:lla 23. Lääkäri 2 kertaa; rv 14-15 ja 35-36. Pari vuotta sitten esikoista odottaessa oli kolme lääkärineuvolaa, mutta näyttäs nyt muuttuneen, ettei ole kuin kaksi ensisynnyttäjilläkin.

Tänään varattu aika ekaan ultraan. :) 31.3. päivä päästään kurkistamaan pikkuista. Sit meneekin tovi ku seuraava neuvolakäynti on 20.4. Meidän kunnassa ensisynnyttäjät saavat kolme ultraa. Ns. ylimääräinen suoritetaan viimeisellä kuukaudella synnytystapasuunnittelussa kunnan oman lääkärin toimesta.

Mä en edes tiedä montako käyntiä tulee. Lääkärin kanssa varmaan ne kaksi, mutta terveydenhoitajalle tuntuu pienellä paikkakunnalla pääsevän vähän tarpeen mukaan. Eli ylimääräisiä käyntejä on mahdollista saada, jos jokin huolettaa. Ultrakin löytyy, joten sitäkään ei ole niin rajattu. Toki kun sydänäänet saadaan kuuluviin niin doppleria käytetään ensisijaisesti. Esikoisen synnyttyä muistan että soittivat alkuvaiheessa pari kertaa käyntien välillä kotiinkin ja kyselivät mm. imetyksestä. Mulla oli alkuun rintakumi käytössä, kun ei muuten onnistunut, ja siitäkin soittivat että olenko jo jättänyt pois... Nyt onneksi eri terkka ja tykkään hänestä enempi. :)

En malttais odottaa ekaa neuvolaa, kun haluttais niin saada varmistus onko tuolla masussa ketään elossa. Meillä ultrataan joka neuvolakäynnillä. Rutiinilääkärikäyntejä taitaa olla kaks, terkkarikäynneistä en tiedä, kun ne on vähentynyt. Mä olen kyllä jokaisessa aiemmassa raskaudessa joutunut vauvan kasvun vuoksi hyppäämään lääkärillä rv 30 jälkeen suunnilleen joka toinen viikko. Hämmästyn, jos tämä on kerta onkin poikkeus ja vauva kasvaakin normaalisti. Meidän lapset on ollut kaikki pieniä syntyessään (3065g, 2390g ja 2890g). Tuo pienin syntyi kuukauden etuajassa, muut rv 39+1 ja 39+3.

Mä oon niin kade näihin teidän neuvolaultriin. Mulla vaan epäonnistunut sydämen sykkeen kuunteluyritys ekalla kerralla..

Huomaa taloudellisen tilanteen vaikuttaneen siihen, että terkkakäynnit on kyllä vähentyneet. Ja loppuraskaudessakaan ei enää käydä viikon välein vaan kahden viikon välein. Noh, eiköhän tiheämpää seurantaa tarvitseville järjesty kuitenkin useammin aikoja.

Harmi, ettei meilläkään ultrata neuvolakäynneillä. Esikoisen aikaan oli jo tosi aikaisin hetkessä huono olo selällään makaamisesta ja se sydänäänten kumina jotenkin vielä lisäsi sitä huonoa oloa. Mieluummin katselisin ultrakuvaa, niin unohtuisi se huono olo. Vaikka meinasinpa yhdellä neuvolalääkärikäynnillä pyörtyä, kun sitkeästi yritin maata ja kestää huonoa oloa.

Mulla oli samaa makuulla olon huimausta ja huonoa oloa ekassa raskaudessa. Muutenkin herkistyin lääkäreille ja toimenpiteille niin että hammaslääkärin odotushuoneeseenkin meinasin jo pyörtyä. Jos muuten jotakuta alkaa pyörryttää, niin muistakaa mennä lähelle lattiaa. Yksi kaveri oli just raskaana tippunut korkealta tuolilta, mutta selvisi onneksi pelästyksellä ja aivotärähdyksellä. Verenpaineiden heittely voi aiheuttaa pyörtymistä sellaisillekin, jotka ei muuten ikinä pyörry. Ja silloin ei välttämättä tajua, että voi oikeasti mennä taju!

Takaisin