Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elaffy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mullaki sokerirasitus tehhään kaks kertaa. Sokerit ollu koholla aijemmin ja sitte PCO diagnoosin takia. Valmiiksi jo ällöttää miten pystyy olla syömättä sen 12 tuntia mutta ei se onneksi oo ku ehkä 8 viikon päästä.

Mie melkeen toivon että kosahtais jo rv 14 siinä sokerirasituksessa, niin ei tarvis käydä toista kertaa! Oon siis ihan satavarma että radi tekee tuloaan jo hyvää vauhtia, viimeks meni insuliinihommiin.

Mulle neuvola täti kans sano puhelimessa et tehdää kaks kertaa sokerirasitus koska mun suvussa on niin paljon diabeettestä 0_0 vaikka itel ei oo mut sanotaan loppu suvul on :/

Mulla oli siinä ja siinä ettei tule kahta kertaa bmi:n kanssa, mut koska muuten suht terveet elämäntavat ni on vaan kerran

Tääläkin neuvolassa käyty tänään ja eipä sielä sen kummempia. Kaikki arvot oli hyvät..hb 147 ja verenpaineet myös hyvät. Viikon päästä perjantaina sitten verikokeissa käynti ja pikkuhiljaa voi varailla aikaa np ultraan.

Yök mulla huomenna sokerirasitus, 10-12h ennen täytyy lopettaa syöminen ja juominen, on tosi kivaa hei. Klo 21 jälkeen en saa pistää suuhuni enään mitään... toinen mikä hirvittää on huominen herätys, siinä seitsemän aikaan, jumpe ku puol 9 on nii pirun hankalaa..

Oho onko ne nykyään jo noin tiukat et 2 kertaa jo? Mulla oli molemmissa rasitus. Ja en voi muuta sanoa kuin hyi. Esikon aikana oksensin 2ekaa kertaa ja vasta kolmannella meni läpi. Toista ku odotin niin lykkäsin sen viikoille 30 ja jotain. Ja ekalla meni! Mul ei ollu edes suvussa rasitetta ja olin norm.painoinen, mutta pissaan tuli läpi sokerit välillä. Rasitusvastaukset olivat normit.

Jos on aiemmissa raskauksissa ollu rd niin sit tehään kahdesti, mikäli siis ei jo ekalla kerralla nappaa. En tiiä onko jossain toisessakin tapauksessa kahdesti, ite en oo kuullu ku ton jos on aiemmin ollu radi.

Ei kun jäin miettii Moonflowerin testiä. Kun kuitenkin odotat Moonflower esikoista ja ensimmäisellä kolmanneksella laittavat sut jo testiin. Ku ekse normisti tehdä vkoilla 26-28 vai mtn se nyt menikään.

Mulle sanottiin et nykyään on aika tarkat rajat eli ts. jokainen melkeinpä joutuu kertaalleen ja helposti joutuu myös x2.

Hyi helv jos joudun taas siihen rasitukseen, esikoisen aikana jouduin, koska bmi 26. Paastoarvo oli 0,1 yli rajan ja muut oli hyvät, seurasin sit sokereita kotona. Nyt olis bmi normaali eli sen 25

Aaa niin joo, tosta en ookaan kuullu et ekaa odottavat joutuu kahesti. Meillä on rv 24 rasitus riskiryhmäläisillä. Ihmettelin kyllä miks itteeni ei silloin laitettu aiemmin koska bmi oli 33 ja sukurasite melko voimakas.

Esikoista odottaessa sokerirasitus kerran, koska olin yli 25-vuotias, mutta en muuten kuulunut riskiryhmään. Nyt ei tarvii käydä, koska ekassa ei ongelmaa (vaikka bmi tällä ketaa yli normaalin). Toki sitten, jos rupeis pissassa olemaan glukoosia tai paino lähtis huimaan nousuun.

Joo mulla huomenna 8+1.. Kiinnostaa ihan hitosti. Enkä tajuu miks mun täytyy mennä sinne näin aikasessa vaiheessa kun mikään ei ole vielä varmaa. Mun tekis mieli se peruuttaa ja siirtää vähän eteenpäin..

Mä kävin viimeks siin sokerirasituksessa ja aloin 5 min kohdalla oksentaa ja lähti taju. En joutunut uudestaan, riitti matala paastosokeriarvo. Ja mulla toi ikärasite kans. Tällä kertaa en mene.

Siis otetaanko noi sokerirasitukset lähes kaikilta? En muista ollenkaan oonko viime raskaudessa ollut mut ei kuulosta mukavalta tommonen paasto.

En tiiä miten sitä otetaan murta mulla otettiin kun on suku rasite diabetekselle ja ennenkin ollut arvoissa vähän heittoo. Nykyään vaan tuppaa olemaan ettei saa sokereita nousuun ja senkin vuoksi heikko happi. Tänäki aamuna oli sokrut 2.5 niin sai kävellä seiniä pitkin. :( varmaan pahoinvointi ja kaikki semmonen laskee mun sokereita entisestään.
Esikon aikaan sairaalassa väittivät että huijaan sokeri mittauksissa kun ei voi olla muka niin matalat arvot niin annoin heidän mitata arvot niin laittovat melko nopiaa glukoosi tippaan ku hoksasivat että oikeesti alko olla päivä tolkulla sokerit liian matalat. Tyttöki oli sit syntymän jälkeen glukoosi tipassa aluksi.

Oho Jetsoni. 2,5 ei kyl oo normaali arvo todellakaan. Eikä se laske noin alas ellei oo diabetesta taikka muuta lääk.tiet selitystä. Ootko sit koskaan saanu tietää miks se sulla laski niin alas?

Tarkkaa syytä ei tiietä mut ruokailu väli pakko pitää max 4h tai sokerit liian alhaalla. Aamusin saattaa olla tosi matalat jos ei oo illalla syöny oikein iltapalaa. :)

Ja mulla siis oli raskaus diabetes esikon aikaan ja siitä lähtien heitelly vähän enemmän arvot. :)

SOkerirasitukseen pääsee, jos on joku riskitekijä: ylipaino, diabetes (itellä, lähisuvussa) tai sit on yli 25-vuotias ensisynnyttäjä. En tiie onko muitaki syitä vielä.

Takaisin