Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elaffy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jos 4d:hen haluaa mennä, kannattaa varmaan mennä heti. Vauva rupeaa olemaan jo sen verran iso ettei välttämättä saa enää kovin hyvää kuvaa jos hän sattuu olemaan huonossa kuvakulmassa eikä suostu liikkumaan. Mun kaveri oli näillä viikoilla käynyt katselemassa vauvansa takapuolta 4d:ssä :)

Neuvolassa käyty nyt rv30+2.Painon muutos 529g/viikko,yhteensä 6kg.
Paineet yms hyvät,mutta sf-mitta pompannut yläkäyrälle..oli nyt 30cm :nailbiting: Vauva ilmeisesti istuskelee vatsassa niin se varmaan sit vaikuttaa tohon mittaan mutta silti tuntui niin hurjalla kun viime kerrasta kasvanut 10cm!!
Jotenkin nyt sitten rupes hermostuttaa tuo mitta ja oma painonnousu että millaiseksi tässä ehtii vielä paisua ja etenkin jos vauvastakin tulee joku jätti :sad001

Tsemppiä freyja! Näitä juttuja kun lukee niin kylläpä nuo mittailut ja käyrien tuijottelut aiheuttaakin huolta,aina on liian isoa tai pientä mittaa jne.Minä olen itse ainakin niin herkkiä että heti kun kaikki ei mene keskikäyrällä niin luon jo kauhukuvia päässäni milloin mistäkin..
Toki on hienoa että meistä huolehditaan ja että on näinkin kattava äitiysneuvolasysteemi :)

Kyllä mäkin mietin et onko kaikki hyvin. Varsinkin kun mun sisko syntyi 80-luvulla just näillä raskausviikoilla millä oon ja äitillä oli raskausmyrkytys. Tietty korkeat verenpaineet on yks merkki siitä. Mut eipä tässä voi kuin odottaa. Tuun sit illemmalla kertomaan miten kävi.

Ja lapsivettä on suhteessa jo niin vähän, että ultrakuva on epäselvää (ultraääniaallot kulkee nesteessä ja mitä enemmän nestettä kuvattavan kohdan ympärillä sitä tarkempi kuva).

Voi huokaista helpotuksesta hetkeksi :) Ultralla kaikki näytti olevan kunnossa ja vauva kasvaa normaalisti. Painoarvio oli karkeasti 900g. Kohdunsuullakaan ei ollut mitään muutoksia. Pääsen kuitenkin ä-polille viikon sisään et siellä päättävät mitä verenpaineiden kanssa tehdään. Ja siellä tosiaan ultrataan tarkemmin noita istukan virtauksia ym.

Mulle kans tuli virallinen määräys tänään viikon sisään äippäpolille ultraan ja verenpainekontrolliin. Kohdun suu oli pehmentynyt, mutta edelleen 3cm oli vartta jäljellä niin kuin oli helmikuussakin. Nyt alko vaan supisteleen vietävästi :shifty: jos tää lepo nyt auttais molempiin ongelmiin.

Kipa onko sulla ollu paljon supisteluita tai kivuliaita sellasia ku muutosta tullut kohdunsuulle? Mietin vaan kun itellään alkaa illat olemaan aika tuskallisia ja yöt kanssa. Vielä ois pari viikkoo seuraavaan neuvolaan niin en tiedä jaksaako sinne asti oottaa näitten kanssa :S

Joskus supisteli enemmänkin, parhaalla viikolla 30 min.välein ja muutama kipeä supistus joukossa. Sit oli lomaviikko välissä eikä supistanut yhtään. Nyt supistanut 5 x puolen tunnin sisään, tää on uutta mulle :(

Kannattaa Nakaro pyytää lääkäriaika tähän väliin, niin saat ainakin mielenrauhan itselle et missä mennään. Ei kannata miettiä turhaan :)

Se supistelu yltyi sit siihen, et piti lähtee tutustuun TAYS:n synnytyspäivystykseen. Supistukset tuli jo 4 min.välein. Sain supistuksen esto lääkettä, niin alkoi helpottaa sen jälkeen. Lääkäri ultras samalla, piti käydä 2 x kun ei meinannut uskoa, että vauva on niin pieni (vain 700 g). Käski uudestaan 1 vkon päästä tai erikoislääkäri määrittelee kiireellisyyden,mut mahd.pian pitäis käydä. Meni siinä 4h sillä reissulla.

Kattelin just niin mulla ollut viimeksi neuvola 27.1. :wideyed: Ei niitä turhan usein näköjään ole :grin Seuraava kerta ens viikon tiistaina...

Mulla olis huomenna neuvolalääkäri. En oikein tiedä mitä siltä käynniltä odottaa, pelkkää höpöttelyä oloista vai tehäänkö siellä jotain.. :D

Necklase mä oon samaa täällä palstalla ihmetelly mut ite aion antaa tänää neuvolassa palautetta et kyl toi neljäs neuvolakäynti viikolla 30 ensisynnyttäjälle on aika vähän vaikkei mitää kauheeta probleemaa ookaan. Viime syksynä on käyntejä vähennetty mut monessa kunnassa menee vielä vanhan kaavan mukaan.

Jarrusukkia Kipan pikkuiselle! Tsemppiä :happy: Meissä kesäkuisissa muuten aika paljon ennenaikaisuuden uhkaa:sad001On muissakin kuissa varmasti, mutta ei niitä niiiiin tiivisti seuraa (vaikka vähän stalkkaakin)

Mulla oli viikolle 29 mennessä 6 neuvolakäyntiä (yksi sisälsi myös lääkärineuvolan) ja nyt on sitten kahden viikon välein.Oikeasti tuo kuudes käynti olisi ollut jo viikolla 28,mutta olin silloin reissussa.Yhtään liikaa ei näin ensisynnyttäjän silmin niitä ole,joten ymmärrän hyvin,että neljä kertaa tuntuu vähälle viikkoon 30 mennessä!

Takaisin