Musta oli helpompaa synnyttää tuo nelikiloinen kuopus ku kolme ja puolkiloinen esikoinen... toinen tuli muutamalla ponnistuksella ulos ja esikoista ponnistelin reilun puol tuntia ja oli lujassa... raukalla oli hirveät verenpurkaumat päässä,hartioissa ja silmissä. Oli yli viikon synnytyksen jälkeen sen näköinen ku ois nyrkkeilymatsissa ollut.:D Kyllä ne taitaa kudokset paljob helpommalla venyä kun on jo aikasemmin synnyttänyt. Varsinkin jos ei ole pitkää aikaa välissä. Mulla on pojilla ikäeroa 1v8kk.:)
Mulla tuli molemmat nopeasti sit lopulta. Esikoinen 16min puoli-istuvassa asennossa (tuli kiire, kun sydänäänet romahti. Lääkäri ehti laittaa imukupin, mutta mä ehdin ponnistaa pään itse ulos.)
Kakkosesta puolittui, 8min jakkaralla. Tosin silloin suunta löytyi paremmin ja olin valmistautuneempi, osasin rentouttaa leukalihakset jne.
Täällä ponnisteltiin esikoista 58min ja kuopusta joku 20 min about. Ikäeroa 1v 3kk. Esikoinen olisi tullut nopeammin, mutta mulle tuli jok ikisessä ponnistuksessa järkyttävät suonenvedot. Vaistoinomaisesti suoristin jalkoja ja vauva työnty takas sisään. Auts!!! Seurv.synnytyksessä popsin kuin karkkia mangnesiumia eikä tullut ainuttakaan suonenvetoa! Ja poks ulkona oli 20minuutissa. Tuntu kyl sekin ikuisuudelta :D. No nyt taas ponnistus edessä :D. Kyllä on naisen kipumuisti lyhyt :D
On se kyllä pimeää miten aika muistot kultaa... varsinkin tuon kuopuksen syntymää muistelee oikein kaiholla kun koki jollain tapaa hallitsevansa itseään ja tilannetta paremmin ja oltiin tosi pitkään ihan kahdestaan miehen kanssa. Kipua ei muista yhtään.:D Nyt on sit ihan uuden jännän äärellä kun onkin kaksi ponnistettavana ja enemmän muuttujia ja todennäköisesti vähän vähemmän "omaa rauhaa".
Mitenköhän vaikuttaa mulla synnytykseen kun esikolle ja tälle tulee ikäeroa lähemmäks 4v. :D siinä mielessä kyllä jännittää tuo synnytys, mutta esikon synnytys oli kyllä suht koht helppo ja nopea..
Ja eikös se kuitenkin mene niin että normaali paino synnytyksen aikaan vauvalla on 3,5-4 kg ja oliko peräti että +4,5kg niin voidaan puhua isosta vauvasta? Just muistaisin että näin olis jossain lukenut :)
Joo, niin se taitaa olla, että pitää olla reilusti yli 4kg ennen kuin "lääketieteellisesti" määritellään isoksi vauvaksi. Äideille tuo 4kg on joku kummitusraja ollut varmaan, vaikkei se nelikiloinenkaan todellisuudessa niin iso ole... :)
Ihan täysiaikaisena syntyneen vauvan painoksi 3kg on hieman vähänlaisesti, mutta ei mitenkään liian vähän. Ja jos tosiaan ennen LA syntyy niin on ihan hyvä paino. :)
Mullakin kamala stressi iski hetkellisesti kun arvioitiin syntymäpainoksi täysillä viikoilla se 3,5-4 et herramunjee, sehän on valtava jos neljäkin kiloa mut kuulemma ihanteellinen paino :D
Asiasta kukkaruukkuun, onko tääl kenelläkään tietoa 4D ultrasta uusimaan alueella ja voiko ns.ylimääräseen ultraan varata itse aikaa? Miehellä olis kova hinku päästä katsomaan babyä vielä kerran ennen saapumista :D